Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!  (gelezen 7510 keer)

Offline jmt

  • Lid
Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Gepost op: 2010/06/05, 14:20:10 »
Via de Consumentenbond werd Ubuntu 10.0.4 aangeprezen, vooral de versie die je op CD kon branden en dan als proef kon draaien. Er zou NIETS aan het systeem veranderen (dat zou alleen gebeuren als je Ubuntu daadwerkelijk zou installeren).
De computer startte keurig via de CD op en ik kon een tijdlang door de interface van UBuntu dwalen. Maar toen ik wilde terugkeren naar mijn MAC was de pret helaas over. CD eruit, opnieuw opstarten en ... er gebeurde niets. Zwart scherm met de omineuze boodschap: No bootable device -- insert boot disk and press any key. Opnieuw opgestart, nu met de Option-toets ingedrukt [die je normaliter uit al je werkzame systemen laat kiezen], maar dan krijg ik een wit scherm met een slotje in plaats van mijn systeem iconen. Tenslotte opgestart met een kakelverse systeemschijf - eerst Panther, toen Tiger, toen Leopard en tenslotte Snow Leopard - met exact hetzelfde resultaat als tevoren: No bootable device -- insert boot disk and press any key.
En daar zit ik en krijg het spaans-benauwd, want al mijn werk staat erop! Het lijkt me duidelijk dat Ubuntu vanaf de Live CD toch roet in de root van mijn computer heeft gegooid. Ik werk op een Mac G5 met Tiger 10.4.11, 4Gb geheugen en drie schijven met totaal 1,2Tb aan opslag.

Kan iemand hier een lichtje op werpen? Hoe kan ik terug naar mijn kostbare OS en werk? Help!

Johan-Martijn
Johan-Martijn

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/05, 15:40:46 »
Heel vreemd.... Theoretisch onmogelijk zelfs. Nog nooit meegemaakt dat een LiveCD-sessie van Ubuntu zoiets teweeg brengt.

Controleer eens in het BIOS hoe het staat met de opstartvolgorde van de verschillende types apparaten (CD-stations, interne harde schijven, USB-apparaten). Zet de categorie "interne harde schijven" bovenaan.

Controleer daarna de opstartvolgorde binnen de categorie "interne harde schijven" en zet die harde schijf bovenaan, waar je besturingssysteem op staat.

Daarna herstart. Lukt het nu wel?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/05, 16:37:02 »
Heel vreemd.... Theoretisch onmogelijk zelfs. Nog nooit meegemaakt dat een LiveCD-sessie van Ubuntu zoiets teweeg brengt.
Respect de vraagsteller. Omdat je dat nooit meemaakt is wel een hele snelle "theoretische" conclusie!

Met MAC heb ik geen ervaring. Maar op Engelstalige fora lees ik dit wel vaker:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=32461
http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=87556

Moet je een bepaalde toets indrukken bij het opstarten? De 'C' in plaats van 'option'?

Vraagje: kan je nog wel steeds met de Live-CD starten? Kan je dan nog wel bij je gegevens?

@moderator: kan dit in het normale forumdeel?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 17:22:33 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/05, 21:35:40 »
Respect de vraagsteller.

Waar baseer jij op, dat ik de vraagsteller niet zou respecteren?

Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/05, 21:50:43 »
Hmm, een Mac G5. Dat is dus PPC. De PPC-versie van Ubuntu wordt niet officiëel ondersteund.

Alhoewel je hier zegt dat je met Snow Leopard werkt. Dat werkt alleen op Intel. Dus tot dat ik met zekerheid kan zeggen welk type processor je hebt, kan ik je niet helpen... De firmware verschilt namelijk.

Heb je al geprobeerd om de Mac OS X installatieschijf in te leggen en je opstartvolume opnieuw te kiezen?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

jesse2314

  • Gast
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/06, 08:15:45 »
Dat probleem herken ik, probeer eens je installatie dvd in je pc te stoppen en te booten met toets c.
Kijk even of er een herstel optie instaat.
En anders boot je weer met de ubunto cd en red je bestanden met een externe schijf, via ubunto kan je namenlijk in je bestanden komen.

Offline jmt

  • Lid
Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/06, 10:32:23 »
Dank voor jullie aandacht.Ter verduidelijking:
De Mac is een Intel, dus geen PP5, en de betrokken Ubuntu versie (10.0.4) ondersteunt dit mac-platform volledig. Ik heb de originele opstartschijven van de vier laatste grote Mac systeemprogramma's - Panther, Tiger, Leopard en Snow Leopard - gebruikt om te proberen via de C-toets in te loggen, maar het enige wat ik krijg is die vermaledijde No bootable device etc. Daardoor kan ik ook niet bij de Mac-bios, laat staan opstartvolgordes wijzigingen.

En ja, helaas, de Live CD-sessie van Ubuntu speelt de Mac-communiteit inderdaad parten; ik heb ook deze vraagstelling bij verschillende fora neergelegd.

Ubuntu zelf start inderdaad op, en ik kan de inhoud van mijn drie harde schijven zien,  maar het systeem staat niet toe dat ik ook maar iets anders doe dan alleen maar lezen; ik krijg geen permissie om files of folders naar een externe harde schijf of een USB-stick te schrijven, of zelfs maar een CD te branden. Anders had ik de complete inhoud al verhuisd en de complete mac gereformatteerd ;-(

Er zit, vrees ik, niets anders op dan het net verder uit te werpen. In ieder geval bedankt voor de URL's. testcees.
Johan-Martijn

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/06, 10:48:10 »
Het lijkt erop of de toegang tot je HardDisk is geblokkeerd,misschien heb je wat aan de informatie in onderstaande link het is het proberen waard.........succes of eigenlijk sterkte toegewenst dit is bijzonder vervelend als dit je overkomt omdat je iets wil proberen in een live sessie.
http://www.onemorething.nl/community/topic/toegang-tot-harddisk-geblokkeerd
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/06, 11:51:11 »
De Mac heeft geen BIOS, het heeft een EFI. Dus daar werkt het systeem lichtelijk anders. Zo is er geen menu waar je de volgorde van opstarten kan veranderen...

Er zijn twee mogelijkheden die je kan tegenkomen:
1) Je krijgt een grijs scherm met daarna een donkergrijs vraagteken erop (soms met een disketje)
2) Je krijgt eerst een grijs scherm, dat wordt dan zwart en er komt in de typische VGA-letters "No bootable device op".

In het tweede geval springt de Mac om een of andere reden van EFI naar BIOS-emulatie over. Dat is geen goed teken.

Ik raad dus aan om een Mac-installatiecd in te leggen, C indrukken om daarvan op te starten, en daarmee de opstartschijf aan te duiden...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/06, 12:11:17 »
Respect de vraagsteller.

Waar baseer jij op, dat ik de vraagsteller niet zou respecteren?

Simpel, met jouw stelling:
Citaat
Heel vreemd.... Theoretisch onmogelijk zelfs. Nog nooit meegemaakt dat een LiveCD-sessie van Ubuntu zoiets teweeg brengt.
.
Hierin stel je de volgende zaken:
a) Theoretisch onmogelijk, dus in de praktijk kan het best voorkomen of jij het geloven wil of niet, het kan.
b) Nog nooit meegemaakt, je stelt dat zolang jij nergens problemen mee hebt gehad een ander ook nooit problemen mee moet hebben.

Je hele stelling zegt al dat jij het probleem van de vraagsteller niet serieus neemt. Het lijkt mij dat de vraagsteller er wel last van heeft, anders had hij zijn probleem/vraag hier niet geplaatst!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 12:23:06 »
Geachten,
Ik heb een vergelijkbaar probleem.  Ik heb deze morgen die cd gedownload op een pc waar XP op draait, met de bedoeling een en ander daarna op een cd te branden en te installeren op een andere pc,  en direct na het einde van de download liet de XP pc vast. Nochtans niet op het icoon geklikt, opgestart of niets.  Bleek dat alleen de gebruiker die de download gemaakt had die vast zat, de andere gebruikers konden nog werken.  Gelukkig hadden die "administrator" kenmerken en kon ik de download van het bureaublad van de geblokkeerde gebruiker verwijderen.  Na heropstarten van de pc was alles terug normaal, maar de Ubuntu 10.04 was uiteraard weg.
Ik heb dit 2 maal geprobeerd, en twee maal hetzelfde resultaat.  Er is ook geen virus aanwezig. Ik gebruik mijn pc beroepshalve, en wanneer dit toestel plots blokkeert, is het wel stevig schrikken.  Ik zou toch nog graag een werkende versie van de Ubuntu nl 10.04 proberen.
Met vriendelijke groeten,
frillewiet

Allereerst frillewiet, welkom op het forum!
Ten tweede zou ik je willen adviseren om je spelling en grammatica de volgende keer te checken alvorens je bericht te posten.
Ten derde, je kan een cd bestellen via shipit, link: http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/shipit. Het duurt een paar weken dat de cd komt, maar dan heb je een originele cd. En als je niet kan wachten, dan kan je via een steunpunt een goedwerkende cd bemachtigen: http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning/steunpunten.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 13:01:01 »
Dit is inderdaad vreemd, ik gebruik ubuntu al 4 jaar op mijn intel macbook maar van dit probleem heb ik nog nooit gehoord.

hier een paar dingen die je kunt proberen:

zoals hier boven aan gegeven proberen van een mac osx cd op te starten door middel van de c ingedrukt te houden en vervolgens bij utilities ergens je opstart schijf terug te zetten naar je interne schijf. Dit zou gewoon moeten werken.

Dit zou anders ook kunnen werken.
reset het PRAM. houd tijdens het opstarten appeltje+alt+p+r ingedrukt tot dat je het opstart geluidje voor de tweede keer hoort.
Dit reset een aantal instellingen die op een aparte chip worden opgeslagen.


Als je alles weer netjes aan de praat hebt gekregen raad ik je aan meteen rEFIt te installeren. dit is een heel fijne en slimme bootloader voor de intel macs, je kan niks aan je systeem verkloten met deze. Deze kan ook van zo'n beetje alles af booten zodat je niet meer alt of c ofzo ingedrukt hoeft te houden. http://refit.sourceforge.net/

veel succes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/06, 14:19:01 »
Simpel, met jouw stelling:
"Heel vreemd.... Theoretisch onmogelijk zelfs. Nog nooit meegemaakt dat een LiveCD-sessie van Ubuntu zoiets teweeg brengt.".
Hierin stel je de volgende zaken:
a) Theoretisch onmogelijk, dus in de praktijk kan het best voorkomen of jij het geloven wil of niet, het kan.

In de eerste plaats: ik vraag het niet aan jou, ik vraag het aan testcees.  ???

Enfin, dan toch maar even:

"Theoretisch onmogelijk" impliceert juist, dat het wellicht in de praktijk wel voorkomt. "Theoretisch onmogelijk" is niet hetzelfde als "absoluut onmogelijk". Het betekent: het zou niet moeten kunnen. Goed lezen graag.

Citaat
b) Nog nooit meegemaakt, je stelt dat zolang jij nergens problemen mee hebt gehad een ander ook nooit problemen mee moet hebben.

Onzin. Ik stel juist de beperking van mijn ervaring aan de orde: alleen ik heb het nog nooit meegemaakt, misschien een ander wel. Wederom: goed lezen graag.

Citaat
Je hele stelling zegt al dat jij het probleem van de vraagsteller niet serieus neemt.

Voldoende ontzenuwd in het voorafgaande, denk ik.

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/06, 15:02:26 »
@Johan-Martijn,

Een oplossing uit het ongerijmde: Op mijn triple boot Mac Mini met Ubuntu, MacOs en Win7 komt het ook af en toe voor dat ik in de 'no bootable device'-modus schiet. De eerste keer werd ik daar ook erg zenuwachtig van, tot ik ontdekte dat ik altijd weer terug naar mijn normale manier van booten kon komen door de netspanning ongeveer 30 seconden van de computer af te halen (netsnoertje eruit). Daarna kan alles gewoon weer opgestart worden. Ik moet dit zo af en toe herhalen (eens in de vier weken of zo). Volgens mij heeft het te maken met het probleem dat al vele versies speelt met energiebeheer en de Mac: iets met de besturing van de videokaart gaat niet goed waardoor slaapstand, hibernate en 'normaal' rebooten vanaf Ubuntu niet werken. Ik kan alleen opnieuw opstarten vanuit Ubuntu als ik eerst 'afsluiten' kies en dan met de aan/uit-schakelaar weer opstart. In mijn specifieke geval speelt ook mijn antieke usb-flatbedscanner een rol in dit conflict, maar ik ben er nog niet achter welke precies. Opstarten met alle usb-apparaten los wil ook nog wel eens helpen.
Of het iets uithaalt weet ik dus niet, maar probeer het eens.

@Pjotr: Macs hebben geen BIOS.

groeten en sterkte!

Bas

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/06, 15:17:06 »
@Pjotr: Macs hebben geen BIOS.
Een BIOS is het Basic Input Output System, iets dat elke PC heeft, om de hardware aan te sturen om te kunnen booten.
Dat je er niet in kunt komen, wil niet zeggen dat het er niet is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/06, 15:21:31 »
Op het gevaar af off-topic te gaan: een Mac is geen PC, en heeft een EFI in plaats van een BIOS. Dat de EFI de functie van een BIOS vervult, wil nog niet zeggen dat het er eentje is. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface voor meer informatie.

groeten

Bas

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/06, 18:29:41 »
Interessant om te lezen. Hoewel ik geen moderne Mac heb maar een oud beestje toch handig om te weten. En weer wat over linux geleerd. :)
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline jmt

  • Lid
Ubunto met Live CD blokkeert nog steeds Mac OS
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/07, 10:58:48 »
Ha Bas,
Bedankt voor je reactie. Ik ben langzamerhand zo wanhopig dat ik zelfs de raarste dingen probeer ;-) Dus: stekker eruit, 30 seconden wachten, stekker erin en weer opstarten, met Option. Helaas, ik kom weer terug in no bootabe device etc. Misschien dat het alleen op een Mac Mini werkt, maar de mijne is een G5 Intel.

En ja, ik denk dat je de spijker op de kop hebt geslagen met EFI en BIOS. En dat Ubuntu, ondanks de bezweringen van Ubunti's kant, wel degelijk mijn Mac EFI heeft gecorrumpeerd. Helaas krijg ik geen enkele toegang tot m'n Mac - en ik heb de hele zwik van Panter t/m Snow Leopard geprobeerd - en kan dus ook niet bij de boot tracks of een ReFIT installeren.

Zucht ;-(
Johan-Martijn

Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/07, 13:14:22 »
Ik kan je zo ff snel geen andere oplossing geven, maar heb wel een ideetje ?

Haal de HD eruit en stop die in een kastje voor externe harddisken met USB aansluiting.

Vervolgens dit geheel in een werkende MAC PC stoppen en de HD nalopen en of files reparen (bijv. EFI....
Nadeel is dat je een andere MAC in je omgeving moet hebben en zo'n kastje, alhoewel die tegenwoordig een drol kosten.

EDIT.

Wat dingetjes gevonden.....
Je kan met de rEFIt CD 1 en ander repareren...... ?
http://refit.sourceforge.net/
http://refit.sourceforge.net/doc/c1s5_burning.html
Citaat
After installing Ubuntu on an Intel Mac, you may get a 'no bootable devices' error or simply a blinking cursor after choosing Ubuntu with rEFIt., or no other operating systems show up at all when holding the Option key on startup. (You may also get a Question Mark Folder on startup). There is a bug in the installer that wipes out information about your partitions in the MBR. This data is required in order to boot what Apple calls "legacy" operating systems (meaning linux, windows).

WARNING: For those that have very complicated multi-boot systems (numerous installs of linux and/or windows). This may leave some of your installs unbootable. Please post in the forum to get specialized help with your setup.

If you Dual-Boot or Triple-Boot:

If you have the Question Mark Folder icon as descied above then you will need to create a rEFIt CD or install it on a USB key. Otherwise, you can install it normally from within OS X.
Once you boot into the rEFIt menu, choose to start the partition tool. It will ask if you want to sync your partitions. Say yes. after rebooting, you should be able to select the Linux icon in rEFIt and it will boot into your Ubuntu install.
PLEASE add your comment to this bug report. This is a serious issue and should be addressed. It will not get attention unless it affects a lot of people: https://bugs.edge.launchpad.net/ubun...ty/+bug/222126

Verder ben ik het wel met Pjotr eens dat de Live-cd niets zal doen of wegschrijven naar de HD.
Ik heb al zeer veel gerommeld met die CD en dit is bij mij nog nooit voorgekomen.
Ik zie ook niet hoe en waarom dit zal gebeuren zonder enige actie van de gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/07, 13:24:32 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/07, 14:04:05 »
Simpel, met jouw stelling:
"Heel vreemd.... Theoretisch onmogelijk zelfs. Nog nooit meegemaakt dat een LiveCD-sessie van Ubuntu zoiets teweeg brengt.".
Hierin stel je de volgende zaken:
a) Theoretisch onmogelijk, dus in de praktijk kan het best voorkomen of jij het geloven wil of niet, het kan.

In de eerste plaats: ik vraag het niet aan jou, ik vraag het aan testcees.  ???

Reageren staat vrij!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/07, 14:41:21 »
nomko en Pjotr, met zo'n discussie is de topicstarter niet geholpen...

Je zei daarnet dat je wel de inhoud kunt zien van de schijven. Probeer dan eens het volgende: start de LiveCD, druk op Alt + F2 in vul in het vak in: gksu nautilus
Op die manier start je een bestandsbrowser als beheerder en lukt het kopiëren misschien wel.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

parreira

  • Gast
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/07, 15:12:19 »
Ik heb topicstarten (in real life) geholpen uiteindelijk, het is een bekende van me. :)

De oplossing heb ik hier gevonden: http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-87556.html en dan specifiek deze acties:

"I've experienced the same problem as the OP.

To verify his issues: *none* of the traditional boot key commands will work if the Mac has the Open Firmware password enabled.

The only solution to this:

1/ shut down
2/ remove some of your RAM
(in my case, pulled one of my two 1-gig chips)
3/ restart
4/ Zap the PRAM (Command-Option-P-R) : 3 chimes
5/ You're good to go. Shut down and reinstall your RAM."

Daarna start de machine netjes OSX op en slaakte de topicstarten een zucht van verlichting :)

Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #22 Gepost op: 2010/06/07, 15:39:42 »
Hmz zeer interessant .....

Dit zou dus inhouden dat er ergens in de hardware toch iets word bijgehouden wat er gebruikt word ?
En wanneer je zoiets flikt als met de live-cd deze hardware op slot gezet word en dus niet meer gebruikt kan worden door in dit geval het MAC os ?

in ieder geval bizar........ :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #23 Gepost op: 2010/06/07, 15:55:46 »
Zoals Gandyman zegt: inderdaad bizar.... Stel het eens aan de orde op Launchpad?
https://bugs.launchpad.net/

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubunto met Live CD blokkeert terugkeer naar Mac OS. Help!
« Reactie #24 Gepost op: 2010/06/09, 21:52:18 »
reset het PRAM. houd tijdens het opstarten appeltje+alt+p+r ingedrukt tot dat je het opstart geluidje voor de tweede keer hoort.
Dit reset een aantal instellingen die op een aparte chip worden opgeslagen.

Ik heb topicstarten (in real life) geholpen uiteindelijk, het is een bekende van me. :)

De oplossing heb ik hier gevonden: http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-87556.html en dan specifiek deze acties:

"I've experienced the same problem as the OP.

To verify his issues: *none* of the traditional boot key commands will work if the Mac has the Open Firmware password enabled.

The only solution to this:

1/ shut down
2/ remove some of your RAM
(in my case, pulled one of my two 1-gig chips)
3/ restart
4/ Zap the PRAM (Command-Option-P-R) : 3 chimes
5/ You're good to go. Shut down and reinstall your RAM."

Daarna start de machine netjes OSX op en slaakte de topicstarten een zucht van verlichting :)

Zelfde meegemaakt op MacPro met installatie van Windows XP, de EFI bleef kennelijk in een soort van BIOS emulatie hangen, zelfs toen de windows hardeschijf er al uit was wilde die zelfs geen Mac OSX Installatie Schijf meer starten. Heb destijds dacht ik hetzelfde gedaan als de oplossingen hierboven.

Stroom eraf, doe maar een kwartier, alle hardeschijven los halen behalve de DVD-drive, een geheugen bank/riser loshalen wil ook nog eens een password reset doen wellicht meer. Na een lange tijd zonder stroom, heb ik direct een NP/NVRAM reset gedaan, daarna gaf die weer het normale grijze scherm met een appel/vraagteken en starte die weer van de DVD, daarna weer de oude HD aangesloten en hij starte weer normaal.

Met de Option key kon ik na het aansluiten van een schijf weer kiezen tussen OSX harddisk of installatie DVD.
http://support.apple.com/kb/ht1379
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 21:57:14 door walterav »