Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wubi-vraagje  (gelezen 838 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Wubi-vraagje
« Gepost op: 2010/01/27, 14:36:10 »
Elders in Hardware en drivers vond ik deze opmerking van testcees:
Citaat
Kul, alleen het Wubi installatieprogramma draait in Windows, na de installatie heb je een normale dual-boot. En, zoals de topicstarter meldt was dat ook niet het probleem.
Begrijp ik daaruit dat, nadat de WUBI-installatie voltooid is, je Windows volledig in de poeier kan lopen en je toch via Ubuntu verder kan?

(Let wel: ik weet dat als je Windows eruit vliegt omdat je enige HD naar de filistijnen gaat, ook je Ubuntu de klos is!)
Da's in ieder geval voor mij nieuw. Altijd begrepen dat Ubuntu dan (bij installatie via Windows) binnen Windows, dwz daarvan afhankelijk bleef.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi-vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/27, 14:52:31 »
Normaal gebruikt Windows ntfs als bestandssysteem. Wubi maakt een windows (ntfs) bestand in c:\ubuntu. Deze wordt tijdens het opstarten van linux/Ubuntu gekoppeld en gebruikt als schijfpartitie. Daar merk je niets van en deze schijfpartitie zal weer zijn eigen bestandssysteem gebruiken (ext3/ext4).

Als je Ubuntu gebruikt zal je hier niets of weinig van merken. Het enige nadeel is dat de ntfs (Windows) partitie corrupt kan raken. Het herstel is dan lastiger dan bij een eigen ext3/ext4 schijfpartitie.

Als Windows niet meer gestart kan worden, maar nog wel het windows bootloadermenu, zal Ubuntu waarschijnlijk nog wel gebruikt kunnen worden, dat is verder onafhankelijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koos4401

  • Lid
Re: Wubi-vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/27, 15:46:45 »
Grote dank voor deze verhelderende antwoorden, testcees!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi-vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/28, 09:56:00 »
Citaat van: testcees
Als Windows niet meer gestart kan worden, maar nog wel het windows bootloadermenu, zal Ubuntu waarschijnlijk nog wel gebruikt kunnen worden, dat is verder onafhankelijk.
Akkoord: die "waarschijnlijk" is hier op zijn plaats. Als het niet starten van Windows te wijten is aan een probleem met het ntfs bestandssysteem, dan kan het ook zijn dat je Ubuntu installatie niet meer kan opgestart worden.

Voordeel van wubi:
* Geen aanpassingen aan je Windows installatie (herpartitionering) nodig
* Zeer gemakkelijke installatie van binnen Windows
* Gemakkelijk terug te verwijderen

Verder draait een Ubuntu wubi vrijwel identiek als een installatie op afzonderlijke partities, behalve voor wat betreft de manier waarop met de systeemschijf wordt omgegaan (zie volgende).

Nadelen van wubi zijn
* theoretisch tragere performantie van het bestandssysteem
* Grotere kwetsbaarheid van de installatie: problemen in je windows installatie kunnen in principe ook de Ubuntu installatie aantasten.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/28, 09:57:33 door vanadium »