Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox error  (gelezen 2790 keer)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Gepost op: 2008/05/03, 14:36:42 »
hallo allemaal,

Deze error krijg ik nadat ik mijn virtual windows xp wil starten.

VirtualBox kernel driver not installed. The vboxdrv kernel module was either not loaded or /dev/vboxdrv was not created for some reason. Please install the virtualbox-ose-modules package for your kernel, e.g. virtualbox-ose-modules-generic..
VBox status code: -1908 (VERR_VM_DRIVER_NOT_INSTALLED).


Result Code:
0x80004005
Component:
Console
Interface:
IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}

Heb geprobeer de virtualbox-ose-modules te installeren maar weet niet welke ik moet kiezen in synaptic
(zijn er zo veel). nu heb ik bij het opstarten van grub als ik kan kiezen tussen xp en ubuntu meerdere kernels staan.

Nou is dus de vraag hoe ik die kernels weg krijg uit mijn grub menu en welke kernel driver ik moet installeren.

Alvast bedankt
Mightya

Offline woteb

  • Lid
Virtualbox error
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 14:41:54 »
Neem hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/25406 maar eens een kijkje. Vooral dit (in een terminal) sudo apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-modules-generic linux-image-2.6.24-16-386 virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 14:50:29 »
Citaat van: woteb
Neem hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/25406 maar eens een kijkje. Vooral dit (in een terminal) sudo apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-modules-generic linux-image-2.6.24-16-386 virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386
Moet ik dan ook met grub via die kernel opstarten.
Hoe verwijder ik dan de andere kernels, of is dat niet zo slim om te doen?

Bedankt voor je reactie

Offline woteb

  • Lid
Virtualbox error
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 14:56:36 »
Wanneer je Virualbox hebt geïnstalleerd, kun je vreemd genoeg, die 386 kernel weer verwijderen. Dat doe je (ook via de terminal, vind ik zelf makkelijker) met dit commando: sudo apt-get remove linux-image-2.6.24-16-386 --purgeMaar pas doen als je Virtualbox aan de praat hebt gekregen. Daarna kun je gewoon weer met je Generic kernel verder draaien. Je kunt die kernel natuurlijk ook laten staan, maar ook dan kun je via Grub met de generic kernel werken. In feite staat die 386 kernel dan voor noppes op je schijf (en daarom kan die er net zi goed weer vanaf...).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/03, 15:08:10 »
Citaat van: woteb
Wanneer je Virualbox hebt geïnstalleerd, kun je vreemd genoeg, die 386 kernel weer verwijderen. Dat doe je (ook via de terminal, vind ik zelf makkelijker) met dit commando: sudo apt-get remove linux-image-2.6.24-16-386 --purgeMaar pas doen als je Virtualbox aan de praat hebt gekregen. Daarna kun je gewoon weer met je Generic kernel verder draaien. Je kunt die kernel natuurlijk ook laten staan, maar ook dan kun je via Grub met de generic kernel werken. In feite staat die 386 kernel dan voor noppes op je schijf (en daarom kan die er net zi goed weer vanaf...).
Ik heb gedaan wat je zei en dan blijf ik die error krijgen.
Met allebei de kernels proberen op te starten maar de 386 draait niks op.
Geen internet geen geluid vrijwel niks.

(Heb de kernels nog niet verwijderd.)

Misschien nog andere opties.

Offline woteb

  • Lid
Virtualbox error
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/03, 15:40:17 »
Probeer dit eens via de terminal:
sudo /etc/init.d/vboxdrv setupen daarna:
sudo /etc/init.d/vboxdrv start
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/03, 16:00:59 »
Citaat van: woteb
Probeer dit eens via de terminal:
sudo /etc/init.d/vboxdrv setupen daarna:
sudo /etc/init.d/vboxdrv start
Als ik bij syntapic kijk heb ik wel deze drie aangevinkt,

virtualbox-ose-modules-generic
linux-image-2.6.24-16-386
virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386

Heb je terminal commando uitgevoerd en bij de tweede krijg ik deze error.

Mightya@mightya-laptop:~$ sudo /etc/init.d/vboxdrv start
 * Starting VirtualBox kernel module vboxdrv                                    
 * No suitable module for running kernel found.

Misschien heb je er wat aan.

Offline woteb

  • Lid
Virtualbox error
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/03, 16:57:45 »
Heb je de Virtualbox OSE editie (die in Synaptic staat) of de non-free versie die je bij www.virtualbox.org hebt gedownload?
Die laatstgenoemde krijg ik namelijk ook niet aan de praat. De eerstgenoemde moet met mijn informatie werken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/03, 17:19:20 »
Citaat van: woteb
Heb je de Virtualbox OSE editie (die in Synaptic staat) of de non-free versie die je bij www.virtualbox.org hebt gedownload?
Die laatstgenoemde krijg ik namelijk ook niet aan de praat. De eerstgenoemde moet met mijn informatie werken.
Oke
Ik heb die laatstgenoemde.

Kan ik wat ik nu heb gewoon verwijderen en de andere installeren via synaptic

En heb je een tutorial voor hoe ik de non-free moet installeren.

Alvast bedankt

Offline woteb

  • Lid
Virtualbox error
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/03, 19:23:55 »
Die laatse kun je gewoon via Synaptic verwijderen. Let er wel op dat je op volledig verwijderen klik.

Daarna synaptic afsluiten en in een terminal het volgende intikken: sudo apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-modules-generic linux-image-2.6.24-16-386 virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386Virtualbox OSE editie wordt nu geïnstalleerd. Na installatie in de terminal: sudo /etc/init.d/vboxdrv startEn jezelf aanmelden in de groep vboxusers: sudo gpasswd -a NAAM vboxusersVoor NAAM je eigen gebruikersnaam gebruiken.
Uitloggen uit je bureaublad en inloggen. Als het goed is start Virtualbox OSE nu wel op.
Daarna kun je die 386 kernel verwijderen in de terminal: sudo apt-get remove linux-image-2.6.24-16-386 --purge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/04, 07:48:04 »
Citaat van: woteb
Die laatse kun je gewoon via Synaptic verwijderen. Let er wel op dat je op volledig verwijderen klik.

Daarna synaptic afsluiten en in een terminal het volgende intikken: sudo apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-modules-generic linux-image-2.6.24-16-386 virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386Virtualbox OSE editie wordt nu geïnstalleerd. Na installatie in de terminal: sudo /etc/init.d/vboxdrv startEn jezelf aanmelden in de groep vboxusers: sudo gpasswd -a NAAM vboxusersVoor NAAM je eigen gebruikersnaam gebruiken.
Uitloggen uit je bureaublad en inloggen. Als het goed is start Virtualbox OSE nu wel op.
Daarna kun je die 386 kernel verwijderen in de terminal: sudo apt-get remove linux-image-2.6.24-16-386 --purge
Thanx voor je reactie weer, heb de nachtdienst gehad maar ik zal vanmiddag
proberen alles uit te voeren en dan hoor je wel weer van me.

alvast bedankt

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/04, 20:22:30 »
Hallo, ik had het nog geprobeerd maar het is me niet gelukt.

Heeft het er wat mee te maken dat ik in grub de 2.6.24.17 kernel opstart en niet de 16???

groetjes mightya

Virtualbox error
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/04, 20:30:36 »
Wanneer ik via " Toepassingen->Installeren/verwijderen"
Daar de virtualbox aanklik en dus installeer, werkt dit ding als een speer.

Geen idee waarom iedereen het via synaptic aan het doen is, of middels downloaden... ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/05, 06:14:51 »
Citaat van: Gandyman
Wanneer ik via " Toepassingen->Installeren/verwijderen"
Daar de virtualbox aanklik en dus installeer, werkt dit ding als een speer.

Geen idee waarom iedereen het via synaptic aan het doen is, of middels downloaden... ???
Ik heb in eerste instantie geprobeerd via installeren/verwijderen maar kon hem niet vinden.

ga het nog eens proberen

Virtualbox error
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/05, 12:20:08 »
Hmz, even een andere opmerking ?

Er zou geen probleem moeten zijn indien je het doet zoals Woteb het je verteld.
Dan zou ook alles oob moeten laten werken.

Echter via "installeren/verwijderen" virtualbox ose installeren en dan die kernel erbij gooien wat Woteb zij.
Dan pc opnieuw opstarten en jezelf aan de groep toevoegen.

Klaar. VB moet nu gewoon werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Virtualbox error
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/05, 13:04:13 »
Ik had net hetzelfde probleem als de topicstarter met vbox. Installatie via toepassingen, via synaptic ... niets hielp in 8.04, terwijl datzelfde programma het zeer goed deed in gutsy.
Toen heb ik de raad van woteb gevolgd met de installatie via de terminal en
... oeps het ding werkte na restart. Wel kreeg ik een fout op mijn cdrom, maar dat was op een, twee drie opgelost.
Dank u voor de info

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/06, 16:06:21 »
Citaat van: terelfderure
Ik had net hetzelfde probleem als de topicstarter met vbox. Installatie via toepassingen, via synaptic ... niets hielp in 8.04, terwijl datzelfde programma het zeer goed deed in gutsy.
Toen heb ik de raad van woteb gevolgd met de installatie via de terminal en
... oeps het ding werkte na restart. Wel kreeg ik een fout op mijn cdrom, maar dat was op een, twee drie opgelost.
Dank u voor de info
Ik heb nou zoveel zitten k*&%, dat als ik VB opstart hij gewoon verdwijnt.
Maar nu ben aan mijn herinstallatie begonnen en ga gewoon nog een keer proberen.

Wat raden jullie mij aan, Installeren/Verwijderen of via de terminal.

Bedankt voor al jullie reacties

Offline woteb

  • Lid
Virtualbox error
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/06, 16:33:01 »
Gisteren nog via een schone installatie geprobeerd. Gewoon via een terminal het volgende doen: sudo apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-modules-generic linux-image-2.6.24-16-386 virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386Jezelf toevoegen aan de groep vboxusers: sudo gpasswd -a NAAM vboxusersVoor NAAM je gebruikersnaam gebruiken.
Vboxdrv opstarten: sudo /etc/init.d.vboxdrv startEn de (nu) overbodige 386 kernel weer verwijderen: sudo apt-get remove linux-image-2.6.24-16-386 --purgeEven uitloggen en opnieuw inloggen, en het moet werken.
Al deze commado's kun je gewoon kopiëren en in een terminal plakken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/06, 17:22:02 »
Ik ben aan het updaten en dan ga ik het via de terminal doen zoals je hebt uitgelegd.

Ik laat het je nog weten

groetjes Mightya

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/06, 17:38:22 »
Citaat van: woteb
Gisteren nog via een schone installatie geprobeerd. Gewoon via een terminal het volgende doen: sudo apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-modules-generic linux-image-2.6.24-16-386 virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386Jezelf toevoegen aan de groep vboxusers: sudo gpasswd -a NAAM vboxusersVoor NAAM je gebruikersnaam gebruiken.
Vboxdrv opstarten: sudo /etc/init.d.vboxdrv startEn de (nu) overbodige 386 kernel weer verwijderen: sudo apt-get remove linux-image-2.6.24-16-386 --purgeEven uitloggen en opnieuw inloggen, en het moet werken.
Al deze commado's kun je gewoon kopiëren en in een terminal plakken.
WOTEB Super Bedankt.

Het is helemaal goed gegaan. Nou moet ik nog eff uitzoeken hoe ik xp draaiende krijg. Maar het probleem is verholpen. Super

Offline woteb

  • Lid
Virtualbox error
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/06, 18:32:50 »
Mooi zo. WinXP aan de praat krijgen is ook niet zo moeilijk. Je moet een virtuele machine aanmaken. Dat gaan via een menu wat voor zich spreekt. Daar moet je ook een virtuele harde schijf aanmaken (gaat ook menugestuurd). En dan ben je bijna klaar. Ergens zie je een tabblad settings. Daar met je even wat gaan aanpassen: Bij General zie je boot order. Omdat je een lege virtuele harde schijf hebt, kun je die vóór de CD/DVD-ROM zetten. Standaard staat die voor de harde schijf. Dat is later lastig, omdat je dan hinder kunt krijgen van die installatie CD als die erin zit, en WinXP dan niet kan worden gestart, omdat die installatie CD dat gaat doen (binnen enkele secondes).

Bij CD/DVD-ROM zet je het vinkje mount CD/DVD/drive aan, en zet je die radio button van host CD/DVD Drive aan (je CD/DVD speler).

Wil je later directories van Linux delen, dan kun je dat instellen bij tabblad Shared folders.....

De rest spreekt voor zichzelf. Je kun nu WinXP gaan installeren.

ALLEEN....................!! Je kunt last krijgen van een niet werkend VS-Internationaal toetsenbord onder Virtualbox. Dat heb ik zelf aangepast door een scriptje te maken (+ uitvoerbaar), dat in de directory /usr/bin gekopieerd. Via dat scriptje start ik dan Virtualbox op, en dan werkt dat accenten en trema gebeuren ook onder de virtuele Windows XP.

Even wat knippen en plakken uit Tweakers.net waar ik dat probleem ook heb aangekaart:
Citaat
Wat wel hinderlijk -KAN- zijn is de ondersteuning van het VS-internationaal toetsenbord onder Virtueel WinXP.

Dat is op te lossen met een workaround: Je maakt een scriptje aan, genaamd (bijv. vboxstart.sh
Daarin de volgende zaken zetten:
#!/bin/bash
setxkbmap -layout us
VirtualBox
setxkbmap -layout us alt-intl

Opslaan en met chmod +x vboxstart uitvoerend maken met met (sudo) cp vboxstart.sh /usr/bin kopiëren.

Dan dit scriptje gebruiken om Virualbox te draaien, en WinXP kan nu ook het VS-internationaal toetsenbord gebruiken.
En dan moet het werken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Mightya

  • Gast
Virtualbox error
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/06, 19:43:32 »
Citaat van: woteb
Mooi zo. WinXP aan de praat krijgen is ook niet zo moeilijk. Je moet een virtuele machine aanmaken. Dat gaan via een menu wat voor zich spreekt. Daar moet je ook een virtuele harde schijf aanmaken (gaat ook menugestuurd). En dan ben je bijna klaar. Ergens zie je een tabblad settings. Daar met je even wat gaan aanpassen: Bij General zie je boot order. Omdat je een lege virtuele harde schijf hebt, kun je die vóór de CD/DVD-ROM zetten. Standaard staat die voor de harde schijf. Dat is later lastig, omdat je dan hinder kunt krijgen van die installatie CD als die erin zit, en WinXP dan niet kan worden gestart, omdat die installatie CD dat gaat doen (binnen enkele secondes).

Bij CD/DVD-ROM zet je het vinkje mount CD/DVD/drive aan, en zet je die radio button van host CD/DVD Drive aan (je CD/DVD speler).

Wil je later directories van Linux delen, dan kun je dat instellen bij tabblad Shared folders.....

De rest spreekt voor zichzelf. Je kun nu WinXP gaan installeren.

ALLEEN....................!! Je kunt last krijgen van een niet werkend VS-Internationaal toetsenbord onder Virtualbox. Dat heb ik zelf aangepast door een scriptje te maken (+ uitvoerbaar), dat in de directory /usr/bin gekopieerd. Via dat scriptje start ik dan Virtualbox op, en dan werkt dat accenten en trema gebeuren ook onder de virtuele Windows XP.

Even wat knippen en plakken uit Tweakers.net waar ik dat probleem ook heb aangekaart:
Citaat
Wat wel hinderlijk -KAN- zijn is de ondersteuning van het VS-internationaal toetsenbord onder Virtueel WinXP.

Dat is op te lossen met een workaround: Je maakt een scriptje aan, genaamd (bijv. vboxstart.sh
Daarin de volgende zaken zetten:
#!/bin/bash
setxkbmap -layout us
VirtualBox
setxkbmap -layout us alt-intl

Opslaan en met chmod +x vboxstart uitvoerend maken met met (sudo) cp vboxstart.sh /usr/bin kopiëren.

Dan dit scriptje gebruiken om Virualbox te draaien, en WinXP kan nu ook het VS-internationaal toetsenbord gebruiken.
En dan moet het werken.
Thanx alles werkt :D ander Topic gestart ivm drivers (had ik gedaan voordat ik dit had gelezen)

Groetjes Mightya