Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten op directories  (gelezen 1198 keer)

Rechten op directories
« Gepost op: 2010/09/24, 22:04:06 »
Hallo,

Ik had als user de rechten op een map /mnt/data en door ls -l te doen heb ik gezien dat eerst de rechten zijn veranderd van user-user naar root-user naar root-root,dus ik kan als gebruiker nog weinig doen met die map....Die map /mnt/data is een tweede schijf die gemount is als /mnt/data...Waarschijnlijk moet ik de rechten op die map terug brengen op user:user ipv root-root...Maar het lijk gewoon niet te lukken...Iemand enig idee?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rechten op directories
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/24, 22:39:33 »
Zonder dat ik het antwoord weet,
hoe wil je deze terug zetten, met nautilus, of met het chmod commando ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Rechten op directories
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/25, 00:19:15 »
Misschien zou je het eens kunnen proberen met het progje Krusader, daar zit namelijk een root-modus in. (Het werkt ongeveer zoals de vroegere Norton Commander in windows)

succes, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten op directories
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/25, 08:37:16 »
"gksudo nautilus" in de terminal starten.
Dan eigenschappen van de map/schijf, dan de 1e en de 2e wijzigen naar je eigen users, lezen en schrijven, en onder klikken voor de submappen.
Omdat ik vaker heb meegemaakt dat dit niet werkt kun je ook onderstaande proberen.

of

Indien je niet alle mappen en submappen gewijzigd krijgt, dan krusader gebruiken, opstarten met "sudo krusader", dan jezelf eigennaar maken met submappen.

Re: Rechten op directories
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/25, 10:51:06 »
Bedankt allemaal!Ik zal het allemaal eens bekijken!

Offline wowo

  • Lid
Re: Rechten op directories
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/25, 11:09:43 »
Gnome Commander is een grafische "Norton Commander kloon" die in het Ubuntu softwarecentrum zit.
Ook Gnome Commander heeft een root-modus.
Ik vermoed dat met Gnome Commander bovenstaande ook allemaal mogelijk is.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Rechten op directories
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/25, 12:03:39 »
Hallo,

Ik heb eens gepoogd de rechten te wijzigen met chmod en chown en zo van die dingen,plots alle data weg,GELUKKIG niet zo belangrijk want er stond niets echt belangrijks op!Dan zo dom geweest om "het op te geven en direct te herbeginnen" terwijl je ook van die data recovery tools hebt in Ubuntu....Dat zou ECHT het moment zijn om dat eens te proberen...Waarschijnlijk zal het niets worden maar is er iemand die mij kan zeggen of ik kan controleren of het nog nuttig is te controleren of er nog data kan hersteld worden of dat ik het gewoon best vergeet?Ik HEB weer geschreven op die schijf en heb iets op een andere pc gevonden van foremost maar kan ik eventueel nog iets anders proberen om gewoon data te herstellen?

Bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten op directories
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/25, 14:21:53 »
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat je de data hebt verwijderd door te proberen de rechten aan te passen. Wel zou het kunnen je problemen te maken hebben met een beschadigd bestandssysteem. Als dit een schijf is geformatteerd met het fat bestandssysteem, dan is de kans groot dat het bestandssysteem dermate corrupt is, dat de data niet meer kunnen uitgelezen worden. In jou geval - er zijn geen data die moeten gerecupereerd worden - is herformatteren de snelste en volledigste oplossing.

Re: Rechten op directories
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/25, 14:22:23 »
Kijk eerst eens of alles wel echt weg is. Als je écht alleen met chown en chmod hebt gewerkt en niet iets geks hebt gedaan (bijvoorbeeld met rm), dan denk ik niet dat dat het geval is. Mogelijk krijg je een en ander alleen maar niet te zien omdat de eigenaar en de rechten nu helemaal verkeerd staan. Een snelle test is even in de terminal kijken wat de opdracht sudo ls -la /mnt/data oplevert.

Je schreef eerder dat /mnt/data een aparte schijf is. Is dat misschien een ntfs-schijf? Dan kan die gewoon user:group root:root houden, zolang de rechten maar op 777 staan. Ik heb zelf ook zoiets in mijn pc en als ik daar ls -la voor doe, dan krijg is iets als dit:drwxrwxrwx 1 root root 16384 2010-09-24 22:28 .
drwxr-xr-x 8 root root  4096 2009-11-21 22:04 ..
drwxrwxrwx 1 root root 20480 2010-09-23 12:21 Administratie
drwxrwxrwx 1 root root 24576 2010-08-15 20:23 Afbeeldingen
(enzovoort)
Die rwxrwxrwx (=777) zorgt ervoor dat ik toch overal bij kan.

Re: Rechten op directories
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/25, 16:39:27 »
Via je commando zie ik in elk geval niets meer terug dat er vroeger op stond.Ik heb een pagina gevolgd waar je die drwx manier zelf handmatig kan instellen en plots zag ik niets meer van die tweede schijf.Ik wilde die opnieuw mounten maar toen ik ls deed,weer niets en ook niet via sudo fdisk -h...Daar zag ik op die schijf "veel te weinig" data staan voor wat er op stond.Ik geraakte pas in toen ik de richten op "user-user" zette...Geen resultaat....
Het is inderdaad een ntfs schijf,maar toch lukte er niets...Nu,zoals ik al zei:Het is niet erg,het was alleen de moment om eens te proberen verloren data terug te halen via linux....Het zal voor een andere keer zijn zeker?

Toch bedankt voor jullie tips!Het kan misschien nog ooit van pas komen...!