Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij instellingen externe harde schijf  (gelezen 1319 keer)

dick5898

  • Gast
Hulp bij instellingen externe harde schijf
« Gepost op: 2010/09/24, 23:04:35 »
Hallo beste mensen,

Ik heb sinds 3 weken ubuntu en vind het gewoon werelds, voor mij geen windows meer.
Vind het leuk om een beetje met een pc te stoeien.
Nou dat ging gelijk al goed met men printer installeren ben 3 dagen bezig geweest, maar is me gelukt dankzij de vele info op het net.
Dit is meer en beter als voor windows vind ik persoonlijk.

Maar nu heb ik een externe harde schijf aangeschaft en wil ik dat de volgende mappen, Documenten, muziek, video en afbeeldingen verhuizen naar deze schijf en alles wat er aan toe word gevoeg  ook direct daar heen word geschreven en gelezen word door mediaplayers enz.

In windows was dit simpel gewoon c:\ veranderen in b.v D:\ en klaar , maar snap even niet hoe dat in ubuntu moet want je hebt geen c:\ enz.

Ben maar gewoon een simpele pc gebruiker en geen programeur dus is er misschien iemand die me het in simpele taal kan uitleggen?

Bij voorbaat dank,
Groeten dick

Re: Hulp bij instellingen externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/25, 07:38:41 »
Als het goed is verschijnt je externe harde schijf in het menu 'Locaties'. Je kunt dus vrij simpel met de rechtermuisknop 'kopieeren' en 'plakken' vanuit je /home partitie.


succes, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Re: Hulp bij instellingen externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/25, 08:28:34 »
  • Kopieer de mappen naar de externe schijf.
  • Verwijder ze uit je home map
  • Kies op de externe schijf voor iedere map voor "verwijzing maken"
  • Verplaats de verwijzingen naar je home map
  • Geef de verwijzingen weer hun oude naam terug.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp bij instellingen externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/25, 08:30:31 »
Ik zou de mappen staan laten.
Gewoon op de nieuwe schijf een map maken, met daarin de mappen die jij wilt.
Dan met je download programma op je nieuwe mappen opslaan, bijv firefox de opslaan map wijzigen.


Je kan wel de hele schijf linken aan een map op je home map. Met "Storage Device Manager", pysdm om te starten, nu jun je je extra schijf verbinden aan een map die jezelf wilt. Als je hier mee klaar bent, start je "gksudo nautilus" en verander je de eigenschappen van de nieuwe map op je home(dus je nieuwe schijf), dus jezelf eigennaar maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hulp bij instellingen externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/25, 14:45:13 »
Je ziet dat er heel wat manieren zijn om dit voor elkaar te krijgen, maar de eenvoudigste manier is toch met symbolische linkjes. Je verplaatst de mappen naar de externe schijf, en maakt dan symbolische linkjes op de plaats waar de mappen stonden. Hiervoor hoef je geen beheerder te zijn, en je maakt dit ook zo ongedaan.

Stapsgewijs
* Open twee bestandsbeheervensters (of gebruik een gesplitst venster met de F3 toets)
* Open het ene venster daar waar de mappen staan die je wil verplaatsen. Open het andere venster daar waar ze naartoe moeten.
* Kopieer de mappen naar de bestemming
* Hernoem de oorspronkelijke mappen (Documenten -> Documenten.bak, enz).
* Maak de link: hou Ctrl+Shift ingedrukt en sleep je mappen naar de oorspronkelijke locatie. Nu worden daar links gemaakt met als naam vb. "Link naar Documenten". Hernoem naar "Documenten".

Als alles goed in orde is, dan kan je de oude folders (Documenten.bak enz.) wissen.