Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leuk integratieprojectje ;-)  (gelezen 9752 keer)

Offline Redlite

  • Lid
Leuk integratieprojectje ;-)
« Gepost op: 2015/02/13, 08:02:15 »
Niets wereldschokkends maar het was toch een leuk project.

-Xubuntu 14.04 geinstalleerd op een oude laptop.
-Alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk geconfigureerd
-Spotify, Netflix en andere streaming "geinstalleerd"
-Via de pc ingang de flatscreen aangestuurd
-Voor €20 tweedehands miniketen opgedoken voor het geluid
-Draadloze muis als afstandbediening

Voila home-entertainment / Smart-tv ding voor bijna geen geld...


-kabels wat gefatsoeneerd


En als u mij nu wilt veronschuldigen, Ik ga naar Sherlock kijken...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/13, 08:28:48 »
Mooi projectje, altijd leuk om zo een oude laptop her te gebruiken!

Ik heb zelf een vaste pc met oude onderdelen in een nette Silverstone kast. Dit kan ik bedienen met een draadloos toetsenbord met geintegreerde muis. Ik heb zelf overigens voor Ubuntu met Unity gekozen. Vooral om die grote knoppen handig zijn bij bediening op afstand met draadloos toetsenbord.

Dit geheel via USB aangesloten op mijn versterker waardoor het lekker werken is met Spotify. Even een tip voor Spotify, dat is heel handig te bedienen met Spotcommander. https://olejon.github.io/spotcommander/
Er is ook een app om Spotify op je Linux pc te bedienen met je smartphone 8-)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/13, 09:14:52 »
Ja, leuk, Redlite! Netjes ook zo met die kabels!

Bij Xubuntu en een grote flatscreen worden de lettertjes inderdaad wel klein ... .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Redlite

  • Lid
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/13, 09:53:06 »
Het bedieningsgemak is niet zo'n issue omdat het scherm ontdubbeld is. Spotify en mp3 op het originele scherm en alles wat visueel is op de flatscreen. Ik heb dit gedaan door zowel met firefox als met chrome te werken. Eigenlijk was het meer een test van xubuntu dan een bewuste keuze.

Het grootste probleem was de "lightlocker 10min bug" omzeilen.  :)

Even een tip voor Spotify, dat is heel handig te bedienen met Spotcommander. https://olejon.github.io/spotcommander/
Er is ook een app om Spotify op je Linux pc te bedienen met je smartphone 8-)

Neat...
binnenkort eens checken...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/13, 11:15:14 »
Even een tip voor Spotify, dat is heel handig te bedienen met Spotcommander. https://olejon.github.io/spotcommander/
Er is ook een app om Spotify op je Linux pc te bedienen met je smartphone 8-)

Neat...
binnenkort eens checken...

Als je dat handig vindt, maar Spotify niet voor het afspelen van alle muziek of bijvoorbeeld internet radio wilt gebruiken, dan is er nog een prima muziek speler genaamd Clementine.

Ook daarvoor is er een app om het te kunnen bedienen vanaf je smartphone. De muziek wordt zelfs gestopt als je gebeld wordt 8-)

Offline Redlite

  • Lid
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/13, 11:27:17 »
dan is er nog een prima muziek speler genaamd Clementine.
Met clementine heb ik geëxperimenteerd maar hun manier van playlists opbouwen lag me niet zo. Ze hebben wel het allerschattigst icoontje.  :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/13, 11:35:14 »
Als we dan toch met tips bezig zijn...

Tomahawk is ook wel een aardige, daar komen online en lokale muziek bij elkaar in 1 handige player... Ik snap alleen nog steeds niet hoe ik internet radio stations via een URL toe kan voegen :(

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/13, 11:38:43 »
Mooi! :)

Om het helemaal af te maken kan je ook nog Kodi (voorheen XBMC) installeren als je een complete mediacenter wil.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/14, 10:29:28 »
Leuk! Het zou de investering nog waard kunnen zijn een USB-geluidskaartje te kopen. De geluidskaart van de gemiddelde laptop is om te janken namelijk...

Zijn trouwens uitstekende dingen, die Dell Latitudes. Heb er hier ook nog eentje liggen (generatie nieuwer weliswaar) die dienst doet als muzieklaptop.

Offline Redlite

  • Lid
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/14, 11:32:08 »
Zijn trouwens uitstekende dingen, die Dell Latitudes. Heb er hier ook nog eentje liggen (generatie nieuwer weliswaar) die dienst doet als muzieklaptop.
Ik ben er altijd heel tevreden van geweest. nu nog trouwens. Het was de oude laptop van mijn werk (2002 tot 2006). Het ding heeft afgezien. Ik was toen Field service engineer. Stof, Koude, temeratuurswissels. Hij maakte er nooit problemen van. Ik heb hem dan voor €50 overgekocht toen hij verouderd was. Twee jaar geleden begonnen er storingslijnen in zijn scherm te komen. Maar omdat hij zijn beeld nu naar de TV stuurt hebben we daar geen last van.

Offline Redlite

  • Lid
Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/14, 11:38:38 »
Bedankt voor de tips alvast allemaal.

btw...
met behulp van samba maakt hij van onze 1Tb usb-schijf ook een NAS.
Nadeel is wel dat de tv moet "opstaan" om op de netwerkschijf te kunnen.  ;)

je kan natuurlijk perfect de laptop opzetten en de tv uit laten staan. Dat doen we trouwens als we muziek luisteren.

het enige probleem dat hij heeft is dat hij na 1u toch nog zijn beeldscherm uitschakelt. Ik zou daar achteraan kunnen gaan maar mss is dat een niet oninteressante feature om de flatscreen te beveiligen

Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/14, 13:52:08 »
Tomahawk is ook wel een aardige, daar komen online en lokale muziek bij elkaar in 1 handige player...
Dat doet Video LAN Client (VLC) al heel lang, zit in het Softwarecenter.

Re: Leuk integratieprojectje ;-)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/14, 15:02:26 »
Om het helemaal af te maken kan je ook nog Kodi (voorheen XBMC) installeren als je een complete mediacenter wil.
Ben daar net mee aan de gang en dat is idd. een aardig programma. Wel oppassen met die extensies, vele werken niet. Ook hier verschillende apps om van je smartphone een afstandsbediening te maken. Maar nogal wat van die apps vragen autorisatie om met de smartphone aankopen te kunnen doen en dat krijgen ze DUS niet. De remote uit de F-Droid verzameling (oss) werkt redelijk, maar verliest ook vaak verbinding. Tot slot, als je een usb-tv-tuner aansluit, zou je met Kodi ook tv-programma's kunnen opnemen op je schijf. Ik ga binnenkort zo'n dingetje bestellen.