Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 Ubuntu systemen koppelen, verschillen tussen SMB en NFS ...  (gelezen 2372 keer)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Vorige maand was een discussie aan de gang over het gebruik van SMB of NFS om 2 Ubuntu systemen te koppelen. SMB is het protocol gebruikt door Windows, terwijl NFS uit de Unix wereld komt.
Ik was van plan om SMB te gebruiken om een backup van mijn router te maken op een centrale server. Als je mondoarchive gebruikt kan de backup _niet_ gebeuren over SMB. mondoarchive doet af en toe een chown wat niet is toegelaten op SMB. Enfin, is misschien wel toegelaten maar het SMB protocol ondersteunt het gewoon niet. Was waarschijnlijk te gavanceerd voor de mensen uit Redmond.
Oplossing was dus het gebruik van NFS en de no_root_squash optie specifi

wr19026

  • Gast
2 Ubuntu systemen koppelen, verschillen tussen SMB en NFS ...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/07, 23:13:57 »
Helaas, te vroeg gejuicht. Shared directories zijn voor een gebruiker zonder enige privileges niet te zien. Zelfs root kan de inhoud van de directories niet zien op de client.

Het gekke is dat owner en group root zijn op de client, terwijl dat root en users is op de server.

Ik heb na het aanpassen van /etc/exports een exportfs -ra en /etc/init.d/nfs-kernel-server restart gedaan.

Iemand enig idee hoe ik met NFS ook andere directories dan /home kan exporteren?

wr19026

  • Gast
2 Ubuntu systemen koppelen, verschillen tussen SMB en NFS ...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/08, 16:31:55 »
Wat er gebeurd is het volgende:
De server heeft 1 share directory die via NFS wordt ge-exporteerd. Owner en group zijn root.

De client(s) mounten via automount 4 subdirectories van deze share directory. Voor het gemak noem ik ze maar 1, 2, 3 en 4. Op de server is root de owner van deze subdirectories en behoren ze tot de group users.

Op de client zie ik als root en als (NIS) (non-priviledged) gebruiker het volgende: 1, 2, 3 en 4 zijn zichtbaar. Owner en group is root. Als ik een ls doe lijkt het alsof de directory leeg is terwijl root op de server wel de inhoud kan zien.

'k Wordt gek! Helemaal omdat ik dezelfde directories vanaf Windows machines (ze worden ook via Samba geshared) wel netjes kan zien en benaderen.

Heeft iemand een idee waar m'n setup fout zit? Alvast bedankt.