Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag/probleem(en)  (gelezen 2294 keer)

Offline hvdg

  • Lid
vraag/probleem(en)
« Gepost op: 2010/06/22, 12:06:39 »
Hallo,

Omdat ik de laatste tijd helemaal gek ben geworden van windows, ben ik sinds gisteren "overgestapt" op ubuntu! mijn eerste reactie is positief ik heb echter wel een paar problemen/vragen. (ik heb uiteraard al rondgekeken op het forum)
Misschien dat jullie mij hier bij kunnen helpen...?

1. de resolutie, mijn beeld ziet er erg slecht uit, alles oogt heel onscherp/groot. Ik heb bij system>preferences>monitors geprobeerd de resolutie hoger te krijgen, maar hij geeft 800x600 als grootste. Hoe kan dit? en hoe los ik dit op?

2. Fotos, als ik fotos bekijk via places>afbeeldingen>photos (en ook in gimp), dan zijn al mij fotos in de breedte uitgerekt. Ik ga er van uit dat dit ook aan de weergave ligt, omdat de orginele dit niet hadden. Wederom, hoe kan dit? En hoe los ik dit op?

3. Filmpjes, die ik heb opgenomen met een dvd-camcorder kan ik niet afspelen. (Windows kon dit wel)
Dit zijn de bestanden:
-video_TS.bub
-video_TS.ifo
-video_TS.vob
Ook hier, hoe kan dit? en hoe los ik dit op?

4. Internet paginas laden gaat aanzienlijk langzamer dan ik gewend was.....
Je raad het al.... Hoe kan dit? en Hoe los ik dit op?

5. Als ik de computer opstart krijg ik voordat ik het inlogscherm te zien krijg, ongeveer 5 seconden een paars scherm met voorbij flitsende blokken en lijnen te zien... (opzich niet zo heel erg
Wat is dit? Hoe kan dit? en Hoe los ik dit op?

Verder zit ik nog boordevol vragen of software, downloaden, muziek, enz. enz.
maar daar zal ik jullie voor de rest niet mee lastig vallen :P

Ook handige tips voor beginnende Ubuntu users zijn uiteraard welkom!

Mvg,
HVDG

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/22, 12:13:11 »
Welkom! Kijk hier eens rond:
http://sites.google.com/site/computertip/

De tips en handleidingen zijn speciaal bedoeld voor beginners met Linux.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 12:15:07 door Pjotr »

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/22, 14:11:58 »
punt 1, 2 en 5: Video-kaart probleem, welke heb je?
punt 3: Deze kun je afspelen met vlc, dit kun je installeren mbv ubuntu softwarecentrum
punt 4: Firefox wil (zeker bij het starten) nog wel eens wat vragen van je pc, met name graphics. Wellicht dat dit ook bij punt 1, 2 en 5 hoort.

Offline hvdg

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/22, 19:14:03 »
Okay....

Welkom! Kijk hier eens rond:
http://sites.google.com/site/computertip/

De tips en handleidingen zijn speciaal bedoeld voor beginners met Linux.  :)

Ik heb de link bekeken, heleboel informatie.
Echter, mijn resolutie probleempje blijft bestaan!
Bij Systeem>Beheer>Stuurprogramma's wordt mij verteld dat er geen nieuwe stuurprogramma's zijn.
Dus heb ik mij geworpen op grandr maar eenmaal aangekomen op Systeem>Beheer>synaptic  pakket beheer raak ik de weg kwijt! en ook het software-centrum maakt mij hierover niks wijzer....

punt 1, 2 en 5: Video-kaart probleem, welke heb je?

IK heb een Packerd Bell EasyNote laptop met een onboard chip, een SIS. welk model precies weet ik niet, kan ik ook niet vinden onder Systeemmonitor.

Wel heb ik nog een extra vraag....
Als ik mijn laptop dicht doe (terwijl hij aanstaat) en ik hem later weer openklap, doet hij helemaal niks meer (bij windows krijg je hier een inlogscherm) Ik moet de computer dus met de aan/uitknop resetten! kan ik hier iets aan doen?

bedankt voor de hulp in ieder geval....!

Mvg,
HVDG

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/22, 20:41:05 »
Beste hvdg, allereerst welkom hier  ;)

De grote site van Pjotr bevat twee belangrijke items: 'Direct Doen' en 'Multimediaondersteuning'. Check die eerst eens, of hier nog wat te doen valt. Ook je 'power supply' kan je instellen (Systeem>>voorkeuren).

Doe dit eerst, en daarna kunnen we gaan kijken wat er typisch is voor jou en je filmpjes afspelen.

Daarnaast, ik ga ervan uit dat je Ubuntu 10.04 hebt geinstalleerd. Firefox wil wel eens de nodige cpu 'vreten'. Overweeg eens, om  chromium uit te proberen. Klinkt wellicht 'eng', maar in open-source land zijn we gewend om van alles uit te proberen totdat we gevonden hebben wat voor ons het beste werkt. Dat lijkt in eerste instantie de omgekeerde wereld, maar uiteindelijk bepaal jij wat op je pc gebeurt. Of niet dan? Om maar wat te noemen: ik heb op dit moment 4 browsers op mijn laptop lopen  ;)
Je krijgt chromium op je pc via het ubuntu software cenrum. Tik in het zoekveld 'chromium-browser' en installeer. Probeer maar eens  ;)
Btw, onder het icoontje van de moersleutel rechtsboven, 'options' en 'under the hood' kan je van alles instellen. Vooral dat 'aanbieden om alles te vertalen' wil je vast niet hebben.

En dan nog iets; wat is de hardware op je pc.
Laten we niet direct in Terminal-taal duiken, dat komt nog wel.
Ga naar het Ubuntu software centrum, tik in het zoekveld 'hardinfo', en installeer het programma 'System profiler and benchmark'. Is zo gebeurd. Dat vindt je later onder Applicaties terug, en daarin vindt je alle info over je hardware.

Succes d'r mee, het is een nieuwe sloot aan informatie, maar zo zijn we allemaal begonnen  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 20:43:39 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/23, 07:49:31 »
Bah, een SIS-chip. SIS heeft uitermate bedroevende Linux-ondersteuning, je zult niet te veel moeten verwachten van je laptop in Linux.

Punt 1 en 2: dit komt door het brakke stuurprogramma voor je kaart. Blijkbaar detecteert die de resolutie van je beeldscherm niet goed.

Punt 3: installeer "Ubuntu restricted extras" via Softwarecentrum. Daarna moet het werken.

Punt 4: als je met "traag" het opbouwen van de pagina bedoelt en dat voelt traag/schokkerig aan, dan komt dat naar alle waarschijnlijkheid door die SIS-chip. Als je bedoelt dat het simpelweg lang duurt voordat de browser verbinding maakt met een website, dan zijn er wat tips om Firefox sneller te maken. Ik raad overigens Chromium aan, net als de poster hierboven.

Punt 5: dit heeft naar alle waarschijnlijkheid ook te maken met je grafische chip.

Offline hvdg

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/23, 08:40:10 »
Hoi,

Bah, een SIS-chip. SIS heeft uitermate bedroevende Linux-ondersteuning, je zult niet te veel moeten verwachten van je laptop in Linux.

Dus,..
Bedoel je nu dat mijn hele ubuntu experience niet doorgaat, of krijg ik het wel werkend?
Dat ik filmpjes niet kan afspelen is trouwens geen grote ramp, dat ik zon bagger-resolutie heb vind ik vervelender.... :'( (mijn typvenster in gmail is ongeveer 5 cm breed!!!)

En dan nog iets; wat is de hardware op je pc.

Okay,
Mijn processor is een inter T2390 Duel core.
de pc geeft aan (onder PCI-Devices):
Host bridge = [SiS] 671MX
ISA bridge = [SiS] SiS968
PCI bridge = [SiS] AGP port (virtual PCI-to-PCI bridge)

Ik merk trouwens dat ik echt een nitwit ben op dit (Linux) gebied, hoop dat jullie je hier niet mateloos aan irriteren!

Mvg,
HVDG
« Laatst bewerkt op: 2010/06/23, 09:11:30 door hvdg »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/23, 09:24:20 »
Dag HvdG,

Je zult nog meerdere stadia van verbazing, verbijstering en wanhoop door gaan. Maar geen nood, het komt goed. Ooit heb je ook best wel wat tijd besteed om vertrouwd te raken met windows. Om vertrouwd te raken met Linux, moet je daar ook een beetje tijd voor uittrekken.

Ik zou er mee beginnen de stappen van de site van Pjotr te volgen. Dan heb je in ieder geval de multimedia geinstalleerd.
Vervolgens veronderstel ik, dat je de videochip SIS671 hebt. Dat is in Ubuntu een rot-ding. Laat even een zoekopdracht los op dit forum met als term "sis 671" of een met "sis671"

Dan krijg je diverse onderwerpen over deze chip. Ik heb zelf ook een laptopje met die chip. Uiteindelijk heb ik besloten om op die laptop een andere distributie te zetten. Ik weet dat Pardus Linux, Mandriva en ook openSuse wel de juiste resolutie aanbieden. Dat komt omdat die niet gebruik maken van de krakkemikkige drivers voor de SIs, maar juist een stap terug hebben gedaan in de aansturing en de VESA drivers gebruiken. Dan heb je minder mogelijkheden voor flitsende effecten op je bureaublad, maar de resolutie staat in ieder geval wel goed.

succes


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline hvdg

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/23, 11:28:20 »
Zo,

Ik ben er achter wat ik moet doen.
Deze link heb ik ergens van het forum getrokken:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1439387&page=3

dit zijn de genoemde stappen:

1. boot from cd. it will be flickering like this:
wait few minutes and the ubuntu installer lookup with 800x600.

2. install ubuntu

3. download and extract this:
http://dl.dropbox.com/u/983756/sis671_10.x.tar.gz
MIRROR: http://uploaded.to/file/o4x6dd

4. copy the sis671.la and the sis671.so to

Code:
/usr/lib/xorg/modules/drivers

5. copy the xorg.conf to

Code:
/etc/X11

6. reboot your machine

7. open a terminal and enter this commands:

Code:
sudo bash
(enter passwort...)

Code:
echo blacklist vga16fb > /etc/modprobe.d/blacklist-vga16fb.conf

Code:
update-initramfs -u

8. reboot your machine again.

Maar....

Bij stap vier loop ik vast, Ik kan de map: /usr/lib/xorg/modules/driver namelijk niet vinden. (dus kan ik de drivers er ook niet naar installeren)! maar als ik dat regeltje in de terminal invoer krijg ik te horen: Dit is een map!

Bij stap vijf wordt gesproken over: the xorg.conf
ook dit moet ik kopieren naar een map. (die ik niet ken)!

Ik ga er vanuit dat er een simpel commando is om alles goed te kopieren in de terminal, maar ik heb er nog erg weinig kaas van gegeten!

Dank u,
HVDG


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/23, 11:53:25 »
Probeer dit eens (als het lukt, is dat een veel makkelijkere oplossing):

- Haal dit bestand binnen:
http://sites.google.com/site/computertip/bestandenkast/xorg-driver-sis671_0.9_i386.deb?attredirects=0&d=1

- Dubbelklik het, waardoor het zich automatisch installeert.

- Herstart je computer. De schermresolutie zou nu vanzelf goed moeten staan.

Helpt dit?


Vervallen.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/30, 18:52:13 door Pjotr »

Offline hvdg

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/23, 13:18:07 »
Dank je,

Dit pakketje had ik inderdaad ook gevonden.
Echter ik krijg de volgende foutmelding:

kon pakket xorg-driver-sis671_0.9_i386.deb niet installeren

Dus ik zal toch de moeilijke weg moeten volgen :S
Heeft iemand hoe een idee, hoe ik die drivers kan kopiƫren in de daar voor bestemde map (stap 4)?

Bij voorbaat dank!
Hvdg

Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/23, 13:48:18 »
Weet niet of je met dit verhaal iets verder komt.
Hier staan ook drivers voor 10.04.

http://ajoliveira.com/ajoliveira/uk/software/xorg.php

Als je files wilt wijzigen, druk je op ALT-F2 en geeft gksu gedit en dan Run.
Hierna kun je opzoek naar je file wat je wilt wijzigen.

Als je de explorer wilt openen, druk je op ALT-F2 en geeft gksu nautilus en dan Run.
Dan kun je alle files onderzoeken, en eventueel verplaatsen.

NOTE: Voorzichtig met deze werkwijze, want je bent met die applicaties in de 'administrator' functie !!
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline hvdg

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/23, 15:46:54 »
Hey,

Ik heb de drivers mooi aan de praat gekregen (via de manier die ik eerder gepost had).

Nu zie ik pas wat een geweldig systeem ubuntu is!
Mijn resolutie is hoger dan in windows, en mijn laptopje is plotseling super-snel!

Ik dank u allen voor de support!
HVDG

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/23, 15:49:56 »
Mooi dat het je gelukt is! Het is meestal een hele toer om "de vreselijke SIS" goed aan de praat te krijgen in Linux.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/24, 12:42:27 »
...inmiddels heb ik er maar even een wat uitgebreidere handleiding voor gemaakt:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/handleiding-voor-de-sis-671-videokaart-in-ubuntu-10-04/

Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/24, 21:17:56 »
blij dat je probleem opgelost is
@pjotr vele beginnende ubuntu gebruikers zijn je dankbaar met je talloze handleidingen (ik ook) en dit deel is daar een kleine maar belangrijk extra'tje ...

Offline hvdg

  • Lid
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/30, 14:57:04 »
dag allemaal,

Nadat mijn resolutie-probleem geregeld was, dacht ik dat alles het deed.
Niet dus: De filmpjes willen nog steeds niet afspelen.

Ik krijg een vreemd groen/blauw gestreept beeld (meerdere players geprobeerd).
Uiteraard heb ik de hele handleiding voor media al doorlopen...

Het heeft niet echt haast ofzo, maar ik heb toch graag dat alles het doet! haha

als iemand een idee heeft wat het is, en hoe ik het kan oplossen, dan hoor ik het graag!

HVDG

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag/probleem(en)
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/30, 18:52:46 »
Pas deze handleiding eens toe, van A tot Z:
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

En voorzover van toepassing, schakel de visuele effecten uit:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Slecht-beeld