Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen (OPGELOST)  (gelezen 37456 keer)

Offline schilder

  • Lid
Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen (OPGELOST)
« Gepost op: 2009/11/17, 22:27:54 »
Ik heb bij bol.com een e-book gekocht daar stond dat het een pdf was, echter het bestand is een acsm die geopend moet worden met adobe digital edtion.
Adobe digital edtion is er voor win en mac niet voor linux en kan hem ook niet downloaden.

Weet iemand een programma op Ubuntu om een e-book te lezen.

Alvast bedankt
Ger
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 13:54:56 door schilder »
Ger

Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/18, 01:11:45 »
De acsm file die je hebt is een kleine link file die door Adobe Digital Editions moet worden geverifieerd.
Adobe Digital Editions heeft deze file nodig om een activatie ID  naar hun server te sturen, waarna er met die ID een verleutelde PDF wordt gemaakt die je dan kunt downloaden. Adobe heeft hier nog geen Linux oplossing voor. Je kunt proberen om Adobe te installeren via Wine en als dat niet lukt kun je met Virtualbox een virtuele machine maken waarop je XP installeerd en daarin dan de PDF binnenhalen.
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/18, 01:35:49 »
Dan zit er wel een DRM op. Ik vond op het Adobe Forum het volgende engelse stukje voor een eventuele zeer omslachtige workaround:

I am currently running Gutsy and have been able to get around the whole Adobe DRM issue using Wine.
First, I downloaded and installed the latest version found of Wine found in the repository.
Second, I downloaded ies4linux to install IE 6.0 in Wine.
Third, I download Adobe Acrobat Reader 7.0.9 for WinXP from www.adobe.com. Firefox automatically ran the file through Wine and the install was successful.
Fourth, I went through IE 6.0 to http://aractivate.adobe.com, signed in using my Passport identification, and requested to install on a new computer. I followed the steps, and eventually it asked me to download a file with extension ".edn". I saved this to my user directory then exited IE 6.0.
Fifth, I opened Adobe Acrobat Reader 7.0.9, via Wine, and opened the ".edn" file I saved in the previous step. Adobe Acrobat Reader then goes through the process and verifies all the credentials. Make sure you have a working internet connection!
My online university provides the course E-Books using DRM PDF files. The whole process is initiated through an "ebx.etd" file (which looks just like an XML file) which Adobe Acrobat Reader uses to verify your identity. I download this ".etd" file, using any browser, and save it to the home directory. Then, through Adobe Acrobat Reader via Wine, I can open this file and the PDF file with DRM will be downloaded and viewed anytime you wish.

Het lijkt mij wel erg ingewikkeld om het op die manier te doen :'(
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/18, 01:45:25 »
Het lijkt mij wel erg ingewikkeld om het op die manier te doen :'(
geld terug vragen dan, het wordt aangeboden als pdf, en dat is het dus niet, op een pdf zit geen drm

Tja het is geen Ubuntu (lees gratis) PDF XD
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 02:20:17 door EricDrijv »
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/18, 01:47:06 »
Bedankt voor de waarschuwing. Ik zag een paar dagen geleden al dat bol.com digitale boeken heeft.

Maar op de site staat (niet duidelijk):
"Bol.com verkoopt digitale boeken in pdf- en epub-formaat. Dit zijn beide formaten met de DRM beveiliging van Adobe.

DRM staat voor Digital Rights Management. DRM is een techniek om digitale bestanden te beveiligen tegen piraterij en illegaal kopiëren
"

DRM staat voor een gesloten (lees: "geheime") beveiliging.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management

Ik koop met linux toch maar geen digitale boeken bij bol.com. :(

Als het toch lukt met wine (denk het helaas van niet :() dan graag een reactie. Met VirtualBox zal het wel lukken maar daarvoor heb je wel een Windows installatie CD nodig. :|

Het lijkt mij wel erg ingewikkeld om het op die manier te doen :'(
geld terug vragen dan, het wordt aangeboden als pdf, en dat is het dus niet, op een pdf zit geen drm
+1
Je geld terugvragen: er is nu niets bruikbaars geleverd, waarom zou je betalen?
(p.s. good luck, en je wist niet dat het er een klantenservice site is  ;))
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/18, 01:57:55 »
Je krijgt je geld denk ik wel terug:

Je hebt alleen de acsm file kunnen downloaden. Hun server heeft vast wel een loggend systeem die bijhoudt waar een file naartoe wordt gestuurd. Dan kunnen ze zien dat de PDF nog niet is verzonden!
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/18, 02:04:32 »
Onderaan http://www.bol.com/nl/m/klantenservice/klantenservice-digitale-boeken/index.html#wat-is-een-digitaal-boek staat:
Linux wordt nog niet ondersteund door Adobe

(ja, in vette letters ???)

tip voor de volgende keer, kies voor betalen met acceptgiro, je krijgt dan bij je bestelling een acceptgiro, voldoet het produkt niet betaal je dus niet
Helaas Arie, leuk geprobeerd maar ik geprobeer nu een (officieel van Canonical) Ubuntu boek in digitaal formaat te kopen bij deze site maar dan dan lees ik:
"Na betaling kom je op een downloadpagina."
En ja hoor: electronisch betalen met een pasje, als ik verder ga naar betalen kan ik NIET kiezen voor acceptgiro. :evil:
(betaling afgebroken)

Je krijgt je geld denk ik wel terug:

Je hebt alleen de acsm file kunnen downloaden. Hun server heeft vast wel een loggend systeem die bijhoudt waar een file naartoe wordt gestuurd. Dan kunnen ze zien dat de PDF nog niet is verzonden!
Als de pdf nog NIET is verzonden maar je zeker een kans. Er zijn wel vaker "downloadproblemen", ook met niet-Ubuntu computers.  ;) Nakijken in de log en vaststellen dat het bestand nog niet is opgehaald moet een routine zijn (voor bol.com).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/18, 02:14:00 »
dan kan dat waarschijnlijk alleen bij fysieke artikelen
Ja, bij het "hardware" boek kan ik wel voor een acceptgiro kiezen.

p.s. betaling weer afgebroken dus ook geen "hardware" boek besteld.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/18, 02:16:01 »
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-365707.html

Workarounds om toch een DRM vrije PDF te krijgen!
Kijk naar het commentaar van Cherry Cotton

Het beste (als je de PDF echt wilt) is om die acsm file even op te slaan op een USB sticky en dan bij een Windows Vista gebuiker de PDF file op te halen en dan de workaround te doen
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 02:18:53 door EricDrijv »
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/18, 02:21:15 »
In die reactie lees ik:
"However, I do have a Windows partition (Vista) on my machine"

Nee, dat wist ik niet. In dat geval is er niet zo'n probleem. Windows ondersteund DRM afaik. Je kan het boek lezen dus je mag betalen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline schilder

  • Lid
Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen (OPGELOST)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/18, 14:13:45 »
Het is gelukt !!!!

Een omweg weliswaar.
Ericdrijv hierboven gaf al aan in wine of virtuele machine.

OK beide heb ik maar lever geen virtuele machine, ik ben liever in Linux aan het werk, maar het bestand is niet via Linux te downloaden.
Dus heb ik win XP via virtualbox opgestart en via de win Explorer het exe bestand gedownload en natuurlijk in windows geïnstalleerd dit werkt.
Maar ik wil liever niet iedere keer windows starten, dus nu ik het exe bestand toch heb, heb ik het ook via wine geïnstalleerd ook dit werkt nu.
Alleen is het bestand het meest makkelijk te openen door het vanuit de map te slepen boven op het adobe programma wat dan al opgestart is.(Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf). De adobe digital editions is alleen af te sluiten door geforceerd af te sluiten.

Als er mensen geïnteresseerd zijn in adobe digital edition en niet eerst windows willen starten om het bestand te downloaden voor deze mensen zie bericht hirna van testcees hij geeft aan dat het direct is te downloaden via deze link http://kb2.adobe.com/cps/403/kb403051.html

Iedereen bedank voor reacties
Ger
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 23:10:46 door schilder »
Ger

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen (OPGELOST)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/18, 15:34:16 »
Het is gelukt !!!!
Da's mooi, gefeliciteerd. :)

Als er mensen geïnteresseerd zijn in adobe digital edition en niet eerst windows willen starten om het bestand te downloaden voor deze mensen heb ik het op mijn domein geplaats via volgende link is het te dowloaden.
Is het wel een goed idee om uitvoerbare bestanden (van Adobe) op je website aan te bieden?
Misschien kan je beter verwijzen naar de link onderaan de Adobe pagina:
"If you have trouble installing Digital Editions, see the installation TechNote."
Bij punt 2 van deze installation TechNote kan je het downloaden zonder Windows.  ;)

Edit: link gewist
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 22:43:11 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ebook als acsm van BOL.COM hoe kan ik die lezen (OPGELOST)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/18, 15:38:05 »
Mooi dat het is gelukt!

Groet Eric
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu