Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.  (gelezen 4055 keer)

[Opgelost] CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Gepost op: 2011/06/07, 23:42:39 »
Op een 'ASRock-PC' (Intel Pentium IV, 2 GHZ, 512 MB RAM) heb ik uitsluitend 'Ubuntu 11.04, GNOME Desktop' geïnstalleerd. De CD-ROM geeft geen problemen, wel de 'Sony CD-rw CRX140E/CH'. Wanneer ik er een beschreven CDrw in plaats dan kan ik deze schijf niet leeg maken. In het venster 'Schijf leegmaken' krijg ik in de optie 'Selecteer een schijf' de melding 'Geen schijf beschikbaar'. En dit is onterecht. Wordt de CD-rw niet opgemerkt door 'Ubuntu 11.04'? Ik kan op de website 'www.sony.storagesupport.com/models/6?tab=drivers' geen driver-update downloaden om de betrokken CD-rw te laten werken met Ubuntu, Linux of Unix. Kan iemand mij duidelijk maken wat ik moet doen om naar de CD-rw te kunnen schrijven? Ter info: lezen van de CD-rw lukt mij wel.
 
« Laatst bewerkt op: 2011/06/30, 23:43:11 door Tom Devriendt »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 00:07:21 »
Post hier eens een overzicht van je ijzerwaar?
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic

De forumsoftware staat geen html-bijlagen toe, maar daar is een truuk voor: verander na het aanmaken van het .html-bestand, de extensie eventjes in .txt. Vervolgens kun je 'm als bijlage bij je antwoord stoppen. Wij maken er hier dan wel weer .html van.

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 00:15:57 »
Herkent de BIOS de brander? En heb je wel rechten om te schrijven/wissen? Kijk onder Systeem>Beheer>Gebruikers en Groepen, kijk daar of je de brander mag gebruiken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/08, 23:18:15 »
T.a.v. Pjotr.
   Wil mij een duidelijk en concreet antwoord geven a.u.b.. Ten gevolge de vaagheid van uw antwoord heb ik het gevoel dat u mij met een kluitje in het riet stuurt.

T.a.v. Gijsbert en iederen.
   Ik heb als onkundige in 'Ubuntu', de instellingen nagekeken in het menu 'Systeem – Beheer – Gebruikers en groepen'. In het venster 'Gebruikersinstellingen' heb ik alvast mijn 'Accounttype' veranderd in 'Administrator'.
   Herkent de BIOS de cd-brander? Mijn inziens wel; ter info: in  het BIOS-menu 'Main-IDE Devices' van mijn PC komt als Secondary IDE Master de 'drive IDE/ATAPI CD-ROM' voor; als Secondary IDE Slave de 'drive Sony CR-rw CR'.
   Wat mij verwondert is dat op mijn PC in het menu 'Locaties', de items o.a. 'Computer' en 'Diskettestation' erin voorkomen, maar helemaal geen 'CD-Rom-station', noch een 'CD-rw-station'. Is hier een verklaring voor?
   In het menu 'Locaties – Computer' vind ik naast de symbolen 'Bestandssysteem', 'Diskette-station', tweemaal het symbool 'Cd-station'. Waarom krijg ik niet de symbolen 'CD-ROM-station' en 'CD-rw-station' in de plaats? Wanneer ik de eigenschappen opvraag van de twee symbolen 'Cd-station', dan kom ik weinig te weten.  Item 'Eenvoudig' geeft o.a.: 'Locatie = ///'. De item 'Rechten' geeft: 'De eigenschappen van 'cd-station' kunnen niet worden bepaald'. De item 'Openen met' geeft: 'Geen toepassing gekozen'. Ik ben derhalve niet in staat te identificeren voor welke drive - 'CD-ROM' of 'CD-rw' - de symbolen 'Cd-station' staan. Wat moet ik doen om hierin duidelijkheid te krijgen?
   In het venster 'Systeem – Beheer - Gebruikers en groepen – Gebruikersinstellingen – Groepen beheren' komt de groep 'Cdrom' voor. Ik behoor tot de groepsleden ervan. De groep 'Cd-rw' komt niet  voor. Waarom niet? Met welke parameters kan ik hem toevoegen en zal de groep 'CD-rw' dan gelinkt zijn aan de hardware, aan de cd-brander in kwestie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/09, 00:21:18 »
T.a.v. Pjotr.
   Wil mij een duidelijk en concreet antwoord geven a.u.b.. Ten gevolge de vaagheid van uw antwoord heb ik het gevoel dat u mij met een kluitje in het riet stuurt.

 ???
Mijn antwoord was uitermate concreet en absoluut niet vaag. Jouw gevoel is dus volledig onterecht.

Overigens hoef je niet de moeite te doen om alsnog aan mijn eerdere antwoord tegemoet te komen: ik heb al helemaal geen zin meer om jou te helpen. Op zo'n toon wens ik niet te worden toegesproken door een hulpvrager, die ik nota bene gericht heb willen helpen.

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/09, 06:15:28 »
Tom,

al je vragen en verduidelijkingen maken de boel alleen maar ingewikkelder. Als je nou eens gewoon dat commando van Pjotr in je terminal plakt en het resultaat hier post, dan weten de mensen hier veel beter hoe nu juist de configuratie van je PC is...

sudo lshw -html > ijzerwaren.html
Het bekomen bestandje hernoem je door de extensie te wijzigen in .txt
Dan kun je het bijvoegen door in "Antwoord" bij de "extra opties" het bestand te selecteren.
Schrijf dan in je antwoord dat het eigenlijk een .html is en de vrijwilligers hier trekken hun plan wel.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/09, 23:44:58 »
Gelieve in de bijlage de 'hardware luisteraar' te vinden van mijn PC.  Het gaat eigenlijk om een html-bestand, waarvan de extentie werd veranderd in txt.


« Laatst bewerkt op: 2011/06/09, 23:49:50 door Tom Devriendt »

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/26, 23:03:40 »
   T.a.v Pjotr,
   Wil het gebruik van vakjargon vermijden in je antwoorden aan forumleden. Post hier eens een overzicht van je ijzerwaar. Ijzerwaar als definitie voor de hardware van een PC, dit had in nog nooit gehoord of gelezen, kon het op het eerste ogenblik ook niet plaatsen noch vatten. Duidelijker ware geweest: post hier eens een hardware-scan van je PC.

   T.a.v. De forumleden,
   Ik ben er nog niet helemaal, toch denk ik een stapje dichter bij de oplossing te zijn gekomen om te kunnen schrijven naar mijn CD-RW-station door het bestand '/etc/fstab' bij te werken en een map CD-RW te creëren in '/media'.
   De installatie-cd 'Ubuntu 11.04' heeft noch mijn CD-ROM-, noch mijn CD-RW-station, noch mijn twee partities op mijn 2de harde schijf in het bestand 'etc/fstab' gedefinieerd.
   Bij het aanklikken met de muis van mijn CD-ROM-station 'ATAPI IDE/ATAPI CD-ROM 50XS' in het venster 'Systeem – Beheer – Schijfgereedschap – cd-station' kan ik merken dat mijn CD-ROM-station het apparaat '/dev/sr0' is. Gelijklopend kan ik merken dat mijn CD-RW-station het apparaat '/dev/sr1' is.
   Voor mijn CD-ROM-station heb ik de map '/media/CD-ROM' aangemaakt. Voor mijn CD-RW-station de map '/media/CD-RW'. Vervolgens heb ik navolgende twee lijnen gedefinieerd in '/etc/fstab':
'/dev/sr0  /media/CD-ROM  auto  ro,user,noauto,exec,sync  0  0'
'/dev/sr1  /media/CD-RW     auto  rw,user,noauto,exec,sync  0  0
   Het plaatsen van een audio-cd in het CD-ROM-station laat nu het pictogram 'Audio-CD' zien in de  menu 'Locaties'. Het plaatsen van een lege CD-RW in het CD-RW-station laat nu het pictorgram 'Lege cd-rw-schijf' zien in het menu 'Locaties'.
   Sleep ik een bestand – een platte tekstbestand van 1,8 KB groot - naar het pictogram 'Lege cd-rw-schijf' en open ik vervolgens het pictogram door er met de muis op te klikken, dan opent zich een venster 'Cd/dvd branden' waarin het gesleepte bestand in wordt vermeld. Klik ik nu met de muis 'naar schijf schrijven' aan dan krijg ik een venster 'CD's/dvd's branden' met de boodschap :  'Selecteer een lege schijf om naar te schrijven' – 'Lege cd-rw schijf: niet genoeg vrije ruimte' – 'Kies een andere cd of dvd of voer een nieuwe in. Het project is zelfs met de overburn-optie te groot voor deze schijf'.  Dit venster en deze berichten ondanks het feit dat een volledig lege CD-RW-schijf in het CD-RW-station steekt.
   Kan iemand mij vooruithelpen om dit berichtenvenster niet te krijgen en om naar het CD-RW-station te kunnen schrijven?
   Hulp wordt met dank aanvaard.

   Tom
 

 

« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 11:51:20 door Tom Devriendt »

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/26, 23:43:40 »
Nog even terug te komen op de cd groep, deze heet cdrom, op het moment dat je een disk erin stopt wordt deze aangekoppeld.


Ik heb een dvd brander erin zitten, als ik een dvd film erin stop wordt dit onder locaties weergegeven, ook zo voor audio cd's, lege cd's etc.


Om te branden gebruik ik Brasero of K3b, als je een lege cd /dvd erin stopt kan je kiezen welk programma geopend moet worden of niets geopend moet worden, wel het hokje linksonder aan vinken, anders blijft er gevraagd worden welk programma je wilt kiezen.


Klik op de plaatjes voor een vergroting, ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 23:45:16 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/27, 11:35:32 »
Dag Gijsbert,

   Dank voor uw reactie.
   Omwille van de problemen met de CD-stations had ik  mijn loginnaam reeds aangevinkt in de groep 'cdrom'. Niettemin heb ik bedenkingen daarbij.  Immers, ik heb nog nooit een map of document in de versie ''Ubuntu 11.04'' tegengekomen waarin de groepseigenaar 'cdrom' aangeduid stond. Als ik geen dergelijke documenten ontmoet, waarom mij van de groep 'cdrom' lid maken? Niettemin ga ik voorlopig – zolang de CD-stations niet naar behoren werken - van de gedachte uit 'baat het niet, het schaadt ook niet'.
   Wat uw tweede bemerking betreft, ook mijn cd-rw-station werkt op dit gebied naar behoren. Een lege CD-RW wordt opgemerkt in het venster 'Computer'; ook in het menu 'Locaties'.
   Wat uw derde bemerking betreft, ik krijg nimmer het venster 'U heeft zojuist een lege cd ingevoerd. Kies de te starten toepassing'.  Ik heb in het  menu 'Computer' het pictogram 'cd-station: Lege cd-rw-schijf' al eens geprobeerd te openen met alle mogelijke toepassingen welke voorkomen in het menu 'Openen met' – cd-station-1. drive openen met'. Nimmer kreeg ik het menu 'U heeft  zojuist .... . Kies de te starten toepassing'. Kunt u mij duidelijk maken welk item u hiervoor selecteerde en vast instelde?
   Met een groet,

   Tom  
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 11:38:57 door Tom Devriendt »

Offline jan11000

  • Lid
Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/27, 13:59:30 »
Cd-rw hebben veel problemen op computers.(en dvd-rw).

Werkt het wel in windows bijv?
Heb je verschillende merken cd's geprobeerd?
Heb je de cd-rw met andere branders gebrand, dit kan probleem geven dat je de cd niet meer kan wissen op een andere apparaat.
Werkt gewone cd's branden wel?

Re: CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/30, 23:41:55 »
Forumleden,

Het CD-RW-station werd vervangen door een nieuw CD-DVD-rw-station. Dit heeft alle problemen en vragen opgelost. Het geopende dossier 'CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04' is hiermee gesloten.

Tom Devriendt

Re: [Opgelost] CD-rw werkt niet met Ubuntu 11.04.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/01, 00:13:20 »
Dit probleem is ook getackeld:
Wat uw derde bemerking betreft, ik krijg nimmer het venster 'U heeft zojuist een lege cd ingevoerd. Kies de te starten toepassing'.  Ik heb in het  menu 'Computer' het pictogram 'cd-station: Lege cd-rw-schijf' al eens geprobeerd te openen met alle mogelijke toepassingen welke voorkomen in het menu 'Openen met' – cd-station-1. drive openen met'. Nimmer kreeg ik het menu 'U heeft  zojuist .... . Kies de te starten toepassing'. Kunt u mij duidelijk maken welk item u hiervoor selecteerde en vast instelde?
   Met een groet,

   Tom  
Zolang ik Ubuntu gebruik, sinds 6.10, krijg ik automatisch dit venster, altijd heb ik gewerkt met K3b en daarvoor ook gekozen in het keuzevenster. Daar kan ik verder niets meer over schrijven. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.