Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkverbinding ineens weg, adresprobleem met SiS 191 kaart?  (gelezen 1458 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Ik ben bezig een laptop te voorzien van Kubuntu. Het is een 'Belinea' (nog vager dan een Targa), en o gruwel, het masjientje zit vol met SiS kaarten. De beruchte SiS 771/671 grafische kaart heb ik kunnen omzeilen doordat Kubuntu 9.10 deze wèl pakte.
Netwerkverbinding gemaakt (bedraad), dit ging prima. Updates gestart (249 stuks!), en halverwege viel dit ineens weg. Herstarten, modem resetten, niets hielp. De netwerkkaart is een SiS 191.

Ifconfig et0 geeft onderaan een sinistere mededeling:
Interrupt:19 Base address:0xdead

Dat klinkt niet al te best. Als ik het modem tracht te pingen, dan krijg ik de mededeling 'Network is unreachable'. Maar, aanvankelijk deed hij het wèl, ik zag ook op de network widget dat er van alles naar binnen kwam tijdens de updates installeren.

Van alles afgezocht op Google, maar ik krijg er nog niet de vingers achter.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, en hoe dit te verhelpen is?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/19, 16:10:50 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Netwerkverbinding ineens weg, adresprobleem met SiS 191 kaart?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/19, 18:41:56 »
Bekijk deze link eens, http://www.howtoforge.com/creating-the-sis191-gigabit-ethernet-driver-on-linux-2.6

P.S. Als je het verhaal van de Targa kent, waarom nog meer ellende op je hals halen ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Netwerkverbinding ineens weg, adresprobleem met SiS 191 kaart?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/21, 20:00:59 »
Ok, een update van de sinistere Belinea. Het is inmiddels een voluptueuze duistere opera geworden, met Maria Callas zingend in de meest vreemde accenten  ;)

Kubuntu 9.10 werkte op de grafische kaart, maar hield er na een tijdje (ongeveer een kwartier) updates installeren mee op met de netwerkkaart. Meldingen hierboven  ;). Dit gebeurde na het laden van de drivers, dus het leek te kloppen, dat er een fout in de driver voor de netwerkkaart zit.
Eerst heb ik nog enkele andere distro's geprobeerd. Bv. Mint schoot tegelijk in een delirium bij de grafische kaart, maar potverdorie ook Ubuntu 9.10 en OpenSuse 11.2 durfden het wel aan. OpenSuse was zelfs grafisch heel behoorlijk met de SiS grafische kaart. Maar, netwerk ho maar met OpenSuse, meteen een weigering.

Ubuntu 9.10 werkt wèl met de grafische kaart èn de netwerkkaart in een live-sessie, maar evenzeer na een kwartier (globaal) live-sessie is het gedaan met de netwerkkaart. Herstarten: geen positief resultaat  ???
En dat bevreemdt me. Er wordt (voor zover ik dit kan overzien) géén nieuwe driver geladen in een live-sessie, dus waar komt die tijdsinvloed vandaan? Ligt dit wel aan de driver? Heeft iemand een idee?

« Laatst bewerkt op: 2010/12/21, 20:02:35 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Netwerkverbinding ineens weg, adresprobleem met SiS 191 kaart?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/21, 22:13:50 »
Er is nog maar een oplossing, weg met die duistere zooi, komt het soms uit Italië ???
Maar had je de link nog gevolgd? En het resultaat was?
Je was natuurlijk gewaarschuwd, maar als je goede raad van twee violencespikes in de wind slaat, is het misschien toch raadzaam voor je om op een zeker besturingssysteem over te stappen. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Netwerkverbinding ineens weg, adresprobleem met SiS 191 kaart?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/21, 22:39:26 »
@Gijsbert: modprobe gaf deze foutmelding dus niet.  ;)

Vandaar mijn in eerste instantie dus verder zoeken, daarnaast was deze fix uit de tijd van Ubuntu 7.10, je zou verwachten dat de dev's na de intro van Unity en kekke paarse schermen eerst deze zooi eens zouden hebben opgeruimd. OEI!  XD
*de verwachtingspatronenparty nu verlaten gaat*
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Netwerkverbinding ineens weg, adresprobleem met SiS 191 kaart?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/21, 23:14:42 »
Probeer openSUSE 11.3 eens?