Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost)Screen tearing (Nvidia)  (gelezen 2592 keer)

Offline dvbacc

  • Lid
(Opgelost)Screen tearing (Nvidia)
« Gepost op: 2010/05/13, 08:31:39 »
Hallo allemaal,

Ik heb opgemerkt dat ik tijdens het kijken naar films en het spelen van games, nogal wat last heb van behoorlijk wat Screen tearing.
Voorheen (ubuntu 9.10) had ik hier (volgens mij) geen last van, nu heb ik dus gekeken hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen, maar dit wil mij echter niet lukken.

Wel als ik in het Nvidia X-server Settings scherm (Sync to VBlank) bij zowel Video als Opengl aanvink, lijkt het allemaal wat minder te worden, maar er is nog duidelijk een hoop tearing gaande.

Gpu info;

Ubuntu 10.04Lts x86_64

Nvidia driver: 195.36.15-x86_64  (std te activeren in Ubuntu)

Nvidia Gforce 8600 GT 256mb Pci-e

Scherm dat is gebruik is een Dell Ultrasharp 1908fp, en is aangesloten middels een Dvi kabel.

Ik heb ook eens geprobeerd hem met een analoog signaal aan te sturen, maar dit geeft echter geen verschil in mijn tearing probleem.


(er is trouwens ook al een poosje een nieuwe driver op de markt, het is de (195.36.24-x86_64).
Deze heb ik gedownload van de Nvdia site zelf, en heb hem geprobeerd te instaleren, maar krijg het echter niet voor elkaar deze correct geinstaleerd te krijgen, want ik krijg meerdere foutmeldingen tijden het instalatie proces.

Nu is mijn vraag, zijn er toevallig meer mensen die bij het gebruik van de meegeleverde nvidia driver last hebben van opvallende Screen Tearing?

Groetjes

Dennis
« Laatst bewerkt op: 2010/05/15, 00:36:03 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline jan11000

  • Lid
Re: Screan tearing (Nvidia)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/13, 08:41:46 »
-En je vergeet nog iets, welke codecs de film afspelen.
-Wat heb je geinstalleerd tav codecs?
http://sites.google.com/site/computertip/ dit is volgens mij een goede manier.
-Ook altijd alle gegevens van je pc geven, want je pc kan ook te langzaam zijn(maar ik denk het niet).
-In windows was ook iemand die hd niet kon afspelen, omdat hij diverse codecs had geinstalleerd, en deze werden zeer langzaam afgespeeld, op een snelle pc.
-Of je hebt een zeer grote/zware film gedownload tav codec?
-verschillende spelers proberen?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/13, 08:43:39 door jan11000 »

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Screan tearing (Nvidia)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/13, 08:54:16 »
Hoi jan,

Ik heb gelijk alles verwerkt zoals het inderdaad op http://sites.google.com/site/computertip/directdoen staat aangegeven  =D
dus heb alle codecs en spelers binnen gehaald.
heb er last van zowel in verschillende spelers, maar ook in elke game die ik speel.

systeem specs zijn,

Intel core 2 quad Q6600 2.40 ghz (niet over geclocked)
4gb aan ram geheugen (dualchannel)
Nforce 630i Mobo
Nvidia Gforce 8600 gt (Pci-e x16)
WD 640gb 7200rpm SataII hdd

zoals ik al aangaf had ik hier met ubuntu 9.10 geen last van, (volgens mij)
In Microsoft Windows 7 weet ik zeker dat ik hier totaal geen last van had.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/13, 09:17:09 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline walterav

  • Lid
Re: Screan tearing (Nvidia)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/13, 10:35:15 »
(er is trouwens ook al een poosje een nieuwe driver op de markt, het is de (195.36.24-x86_64).
Deze heb ik gedownload van de Nvdia site zelf, en heb hem geprobeerd te instaleren, maar krijg het echter niet voor elkaar deze correct geinstaleerd te krijgen, want ik krijg meerdere foutmeldingen tijden het instalatie proces.

Het is bekent dat handmatig installeren van Nvidia's nieuwste driver niet makkelijk tot niet verloopt. Dit omtrend een nieuwe manier hoe in Ubuntu 10.04 bepaalde NVidia drivers tegelijk geinstalleerd zijn.
Citaat
As is to be expected at this stage of the release process, there are several known bugs that users are likely to run into with Ubuntu 10.04 Beta 1. We have documented them here for your convenience along with any known workarounds, so that you don't need to spend time reporting these bugs again:

    * Because of the new alternatives system used for nvidia driver packages, the nvidia installer from NVIDIA's website currently doesn't work.


Vsync is inderdaad een goede mogelijkheid maar die heb je al gecheckt. Kun je Compiz, de desktop effects uitzetten? System>Preferences>Appearance>Visual Effects>none


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Screan tearing (Nvidia)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/13, 11:34:35 »
wanneer ik dat doe scheelt dat inderdaad zo,n 30fps  :o wat vrij veel is, maar dan, als ik desktop effects uitzet vind ik dat mijn desktop omgeving voor geen meter loopt, en zou dit dus graag op normaal willen laten staan..

wat betreft de tearing, dit blijft gewoon bestaan, met of zonder desktop effects
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline walterav

  • Lid
Re: Screan tearing (Nvidia)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/14, 10:44:47 »
Omdat je trouwens zegt dat niet alleen video, maar ook games een probleem hebben lijkt me dat VDPAU hier niets mee te maken heeft.
 
Is er een interval te ontdekken? Afhankelijk van bijvoorbeeld harddisk activiteit?

Ik denk dat je alleen kan proberen, hoe weet ik nog niet, om de laatste Nvidia drivers van de site te downloaden. Ik denk dat je eerst de Nvidia driver in ubuntu moet uitzetten, zodat die weer 'nouveau' gebruikt, en daarna 'googlen' naar een manier om in 10.04 de nieuwste Nvidia binary driver te installeren.


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Screan tearing (Nvidia)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/14, 23:47:27 »
heb dit al geprobeerd, maar het wil echter met geen mogelijkheid lukken om die driver te installeren :|

Maar dit screen tearing probleem begint me nu echter wel een beetje de keel uit te hangen..
Maakt namelijk niet uit wat voor speler ik gebruik, het is allemaal 1 pot nat, zelfs als ik filmpje,s op youtube etc afspeel is het 1 doffe ellende, zelfde geld voor alle games die ik draai, sterker nog, ik heb visuele effecten op normaal staan, en als ik een schermpje weg klik, dan (fade) dit alsware weg... zelfs tijdens dit faden ontdek ik tearing
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline dvbacc

  • Lid
Re: (Opgelost)Screen tearing (Nvidia)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/15, 00:37:04 »
In het compiz config scherm onder general sync to Vblank aangevingt, en poef totaal geen screen tearing meer  =D ik is weer helemaal happy  ;)
Ubuntu 10.04Lts x86_64