Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inhoud USB disk niet zichtbaar in Nautilus wel in Terminal  (gelezen 450 keer)

Inhoud USB disk niet zichtbaar in Nautilus wel in Terminal
« Gepost op: 2015/04/29, 19:51:03 »
Ik snap er niets van; op een van mijn back-up HDD's (USB) kan ik de mappen niet zien. De schijf wel. Als ik er via de terminal naar toe ga en ik doe ´ls' blijkt alles er gewoon op te staan. De disk is ook nog gewoon gevuld als ik bij eigenschappen kijk. Bij de andere USB disken opent Nautilus gewoon een schermpje en zie ik de mappen staan. Wat is dit nu weer? Ik heb een verse Ubuntu 14.04.2 met Gnome Flashback.

Mijn Windows laptop ziet de inhoud van de schijf wel gewoon. 

Ik kan uiteraard wel weer de gewoon de back-up schijf formateren en vullen vanaf de originele schijf maar ten eerste is dat een tijdrovend klusje (2TB) en ten tweede wil ik begrijpen wat er aan de hand is.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Inhoud USB disk niet zichtbaar in Nautilus wel in Terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/29, 19:53:37 »
Zijn het misschien verborgen bestanden? CRTL+H zou de verborgen bestanden moeten laten zien.

Re: Inhoud USB disk niet zichtbaar in Nautilus wel in Terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/29, 20:02:08 »
Nee, helaas! Gisteren kon ik overigens nog gewoon op deze schijf kijken en via de terminal lukt het ook nog gewoon met 'ls'. Ik hoef geen ls -al of ll te doen. Enige verborgen bestand is .Trash-1000 maar dat is normaal.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Inhoud USB disk niet zichtbaar in Nautilus wel in Terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/29, 20:09:23 »
Is in Windows de opdracht  chkdsk X: /F een optie? X is de driveletter

Re: Inhoud USB disk niet zichtbaar in Nautilus wel in Terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/29, 20:10:37 »
Hmm, zojuist mijn computer opnieuw opgestart en nu zijn de bestanden weer zichtbaar. Daar krijg ik een beetje de kriebels van, het is tenslotte een back-up. Wat me wel opvalt is dat deze disk FAT32 geformateerd is. Dat is normaal nooit mijn keuze. USB disken worden bij mij altijd NTFS geformateerd. Blijft het toch compatibel met Windows en heb ik toch een robuuster filesysteem. Misschien moet ik dat toch maar eens gaan doen alhoewel het verschijnsel toch niet helemaal verklaard is.

Re: Inhoud USB disk niet zichtbaar in Nautilus wel in Terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/29, 20:11:30 »
Ik zie nu pas je opmerking over chkdsk. Zou ik eens kunnen proberen. Volgens SMART is de disk in orde maar dat zegt ook niet alles.