Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanschaf laptop: advies nodig  (gelezen 1936 keer)

Aanschaf laptop: advies nodig
« Gepost op: 2014/09/05, 23:25:37 »
Ik wil gaan tekstverwerken (LibreWriter) op locatie. Dus ik wil een laptop aanschaffen. Aangezien mijn financien op dit moment minimaal zijn wil ik iets van 50-100 euro uitgeven. Een laptop boven deze prijs zal mij extra mogelijkheden moeten geven wat betreft mijn verslaving aan Blender (3D programma). 

Heel snel iets van Marktplaats geplukt:
http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/laptops-en-notebooks/m842157743-laptop.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Alle specificaties ontbreken  :| maar iets van Kubuntu erop gooien en ik kan typen is mijn veronderstelling.

Of deze:
http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/laptops-en-notebooks/m843453616-hp-dv9700-turion-dual-core.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Graag wat meningen en adviezen waarop te letten. Alles is welkom! Ik heb nog nooit een laptop gehad en ik weet totaal niet waarop te letten.

PS. Morgen ga ik even langs de winkel voor een refurbished laptop (specificaties + prijs).  Heb ik wat vergelijk.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/06, 00:06:18 »
Hallo, voor alleen tekstverwerken heb je vrijwel niets nodig, qua specs. Die HP die je citeert heeft geen harde schijf, da's een beetje van het jaar 0, maar met schijf kan die best werken. Die andere is wat vaag qua specs, zou ik wat mee oppassen, is misschien een Windows 3.1-bak uit 1990.

Kubuntu is 'zwaarder' dan Xubuntu bijvoorbeeld en heeft dus meer (betere, snellere, nieuwere) hardware nodig.

Check ook of een 10-inch tablet + los toetsenbord misschien al voldoende is.

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/06, 00:29:32 »
Bedankt!

Citaat
Check ook of een 10-inch tablet + los toetsenbord misschien al voldoende is.
Een tablet vind ik echt niks. Maar ik neem deze tip mee.

Het zou wel leuk zijn als ik behalve tekstverwerken ook toegang heb tot internet. En ik enige tijd kan tekstverwerken i.v.m. accu.

(vandaag lag ik aan een dijk aan de Waddenzee... dit soort plekken  wordt mijn toekomstige werk/studiestek... heb ik daar toegang tot internet... sorry noob vraag  8-))
« Laatst bewerkt op: 2014/09/06, 03:26:39 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/06, 00:49:13 »
Hallo, voor alleen tekstverwerken heb je vrijwel niets nodig, qua specs. Die HP die je citeert heeft geen harde schijf, da's een beetje van het jaar 0, maar met schijf kan die best werken. Die andere is wat vaag qua specs, zou ik wat mee oppassen, is misschien een Windows 3.1-bak uit 1990.

Kubuntu is 'zwaarder' dan Xubuntu bijvoorbeeld en heeft dus meer (betere, snellere, nieuwere) hardware nodig.

Check ook of een 10-inch tablet + los toetsenbord misschien al voldoende is.

OS daargelaten: welke goedkope tablet kan met LibreOffice overweg? Ik neem aan dat tomatito om LibreOffice vraagt om een reden, waarschijnlijk om o.a. bepaalde functies te benutten. Voor het draaien van LibreOffice op een tablet (en dan neem ik alleen even mee waarop dat zonder technische kennis kan) zit je al gauw aan een MS Surface Pro 2 (of in de uitverkoop een Surface Pro (1)) of een Lenovo Miix 2, welke een stuk duurder zijn dan 100 euro...

@tomatito: Let wel op dat de accuduur bij een tweedehands laptop mogelijk een stuk minder is.

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/06, 03:33:17 »
Citaat
Ik neem aan dat tomatito om LibreOffice vraagt om een reden
Nee hoor... ik heb geen speciale reden... als ik maar kan tekstverwerken.

Ik kwam dit ook nog tegen:
http://www.usedpc4sale.nl/nl/category/laag-segment--227/

Als iemand nog tips heeft voor goede en betrouwbare webwinkels? Graag!
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/06, 09:33:30 »
Gezien je werkplek zal de accu je grootste probleem zijn, denk ik. Laptop accu's gaan zo'n 500 keer opladen mee. Dat is niet alleen theorie. Ik heb voor mijn werk heel wat laptops versleten. Die werden elke keer na drie jaar vernieuwd en dan hadden de accu's het wel helemaal gehad. Die laptops worden minstens zo'n 280 keer per werkjaar aangezet. Reken maar uit.

De meeste mensen laten die accu gewoon in de laptop zitten en dat is dan bij elke keer opstarten een laadproces. Ik haal ze er zelf daarom uit. Dan nog is het met zo'n jaar of zeven, acht wel gebeurd. Zelfs als je ze op 60% lading erg koud opbergt gaan ze niet eeuwig mee :D . Een heel fris vrijwel ongebruikt ex Windows XP laptopje zou een kans zijn. Maar dan heb je dik kans dat de accu-capaciteit na verloop van jaren al wat zal zijn  teruggelopen. In hoeverre die accu bij hernieuwd in actie komen dan niet extra snel verouderd weet ik niet, maar dat lijkt me goed denkbaar.

Qua Internet op een zeedijk zou je een beetje op je smartphone kunnen meeliften als het allemaal tekstgebaseerd blijft en je ook niet continu verbonden wilt blijven.

Ik heb eergisteren een Dell Inspiron Mini 1012 op Xubuntu gezet. Dat netbookje heeft maar een 10" inch schermpje. Dat is niet fijn werken met een tekstverwerker, maar het ding heeft wél van huis uit 5 uur accu-capaciteit. Je zal hoe dan ook water in de wijn moeten doen, vrees ik. Dat soort netbooks gaan er nu ruim  binnen jouw budget uit en vaak hebben mensen ze nauwelijks gebruikt. Misschien is dat een idee?

Succes!


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/06, 11:39:27 »
Als je echt voor accu wilt gaan, dan is een Chromebook je enige optie. Kost wel ietsje meer, maar is relatief toch wel goedkoop in vergelijking met andere laptops. Evt. kun je binnen of naast ChromeOS ook nog Xfce draaien. Maar goed, dan zit je wel gebakken met de accuduur want ik weet uit eigen ervaring (hier in het huishouden) dat Chromebooks bij weinig-normaal gebruik (op een dag) 8-12 uur meegaan qua accu.

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/06, 21:06:06 »
Succes! Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/06, 23:46:08 »
'Op locatie' = Buiten? Of binnen met veel licht?
Dan zou ik voor een mat scherm gaan.
Een spiegelend scherm is mooi in een donkere slaapkamer, maar echt hel als je onderweg bent; op een vliegveld bv totaal onwerkbaar.

En zoals al eerder opgemerkt: de accu van een 2ehands netbook is bijna altijd versleten....
....en een nieuwe accu is doorgaans net zo duur als de netbook.

Oh, en de oude generatie netbooks heeft vaak een lage resolutie scherm: 1024x600.
1280x800 of 1366x768 werkt echt een stuk fijner.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/06, 23:52:06 door VuurVosje »

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/07, 00:30:44 »
Citaat
en een nieuwe accu is doorgaans net zo duur als de netbook

Ik ga even de nieuwprijzen opzoeken op internet. 
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/07, 07:08:47 »
http://estunt.nl/index.php/cPath/43
Ook vaak leuke aanbiedingen.

Zoek wel goed uit op je accuduur , dus tav hardware, zoek reviews, en het verschil windows/linux tav accu tijd.
Bij linux kom je nog veel aan het tweaken om maximale accu tijd eruit te halen.
Denk dat windows beter is met langer accu tijd.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/07, 07:44:00 door jan11000 »

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/07, 10:19:15 »
Ik ben altijd geïnteresseerd in goedkope en betrouwbare adressen. Dus als je wilt kijken en het is niet teveel moeite. Graag!

Ik heb mijn oog  laten vallen op een mooie HP. Volgens de eigenaar gaat de accu 2-3 uur mee. Voor mij is dat eigenlijk te krap.

Idee: gewoon een 2e (reserve) accu kopen, dan kan ik in totaal 4-6 werken.

Vraag: werkt dat zo simpel?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/07, 10:29:32 »
Zoek reviews over je hardware die je wilt gaan kopen, dan zie je de accu tijd die ze meestal testen, met de nieuwe accu.

Op gathering heb je voor 250 euro(nieuwe) , een met goede accu, zoek hoe lang deze mee gaan, dan ben je denk ik beter af dan een oude kopen.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/07, 10:34:22 door jan11000 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/07, 10:35:30 »
Ja, dat werkt zo simpel. Je bent wel afhankelijk van de betrouwbaarheid van de accumeter. Anders dwingt dat je er toe eerder van accu te wisselen en dat kost extra werktijd.

Maar, beste Tomatito, 4 tot 6 uur werken in de buitenlucht aan een zeedijk? Dat was de bedoeling? Dat ga je niet volhouden, hoor. Gewoon buiten zal het je al goed tegenvallen qua leesbaarheid van je scherm en dan is het hopelijk altijd lekker bewolkt. Ik heb dat veel aan de hand gehad, tot en met erg zonnig weer in Japan langs de een of andere testbaan. Daar pakten de Jappen een hele grote kartonnen doos, sneden er een stel kijkgaten in voor de communicatie en dat was hij weer.  Andere fabrikanten hadden een busje, wel altijd met airco. Dat was dan luxe.

Ik hoop dat je ergens binnen kan zitten aan een tafel. Anders zou ik zeggen: spaar je in ieder geval even die tweede accu en probeer het eerst een paar dagen uit op accu één. Twee tot drie uur capaciteit is bij een gewone laptop de nieuwtoestand. Bij een netbook is dat langer, maar vertrouw die schatting niet te veel. Maar heel weinig mensen zetten serieus de accu in en kijken naar de effectieve werktijd.

Ik zit hier je enthousiasme een beetje de grond in te boren. Dat vind ik eigenlijk niks. Maar ik hoop toch dat je wat hebt aan mijn opmerkingen.

Citaat
Zeg, brutaal vraagje :D Wat ga jij eigenlijk zo verschrikkelijk zitten tekstverwerken?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/07, 10:50:04 »
Voordat je een aankoop doet via marktplaats, check je eerst http://www.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/ waar je kunt lezen, dat betaalmethode PayPal wegens de aankoopbescherming, is te prefereren. Is er wellicht een fysieke computerwinkel in jouw buurt, waar ze tweedehands laptops verkopen? Dan heb je het voordeel dat je eventueel een test kunt doen, met de (K)Ubuntu installatie dvd opgestart als Live cd.

Een nieuwe accu koop je doorgaans zodra je 'm nodig hebt. Doe je dat eerder, dan verliest deze al capaciteit, nog voordat je 'm kunt gebruiken. Enig info is onder ander te vinden op http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/laptops/extra/laptop-accu/ en op http://www.kieskeurig.nl/laptop_accu/informatie
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/12, 07:03:08 »
Femke bedankt voor je tips. Veiligheid van betalen was voor mij ook een aandachtspunt. Maar ik kon - wel zo gemakkelijk - contant betalen. Het is een HP mini 110-3100 geworden voor 100 euro, met Windows 7 voor geïnstalleerd.

Ik kijk het eventjes aan maar op termijn gooi er denk ik Xubuntu of Elementary OS op.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/12, 10:02:24 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/13, 01:44:13 »
Citaat
Zeg, brutaal vraagje :D Wat ga jij eigenlijk zo verschrikkelijk zitten tekstverwerken?

Mag je gerust vragen hoor. Ik volg een cursus met 3 dikke boeken theorie. Met dit heerlijke nazomer weer combineer ik het noodzakelijke met het aangename  8-)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/13, 07:43:23 »
Ik volg een cursus met 3 dikke boeken theorie.

Succes met de studie!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Aanschaf laptop: advies nodig
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/13, 08:02:28 »
Gaat lukken. Bedankt  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/13, 08:42:00 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)