Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemklok.  (gelezen 1990 keer)

Systeemklok.
« Gepost op: 2012/04/15, 19:31:06 »
Mijn systeemklok wil maar niet gelijk lopen!Gisteren was het echt bar,hij was uren achter!!!Ik dacht de hele tijd van sjee wat gaat de tijd langzaam.Wilde om negen uur iets zien op tv,maar dat dus daar door gemist.En gisteren gelijk gezet en nu loopt hij weer een paar minuten voor!
Heb zeven servers in gesteld(begon met 1),maar dat mag allemaal niet helpen... Heb natuurlijk ingesteld dat hij de tijd van de servers moet volgen en niet handmatig.
Wat kan ik nou nog doen om hem gelijk te laten lopen?Ben altijd zeer lang op de pc bezig,dus genoeg tijd om de juiste tijd van die servers te volgen...
Internet is direkt,hoef niet speciaal op internet te gaan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Systeemklok.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/15, 19:45:57 »
Staat de tijd wel op Europe, Amsterdam ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Systeemklok.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/15, 19:48:42 »
Nieuw batterijtje nodig?

Re: Systeemklok.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/15, 23:08:39 »
Staat de tijd wel op Europe, Amsterdam ?
Ja!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Systeemklok.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/15, 23:09:23 »
Nieuw batterijtje nodig?
In windows werkt hij gewoon goed...(Is dualboot pc!)Bovendien is dat batterijtje er toch voor dat hij blijft lopen als de pc uit staat?En als die aan staat krijgt hij toch spanning van de voeding en zou hij gelijk moeten lopen,ook al omdat hij signaal ontvangt van de servers...
« Laatst bewerkt op: 2012/04/15, 23:11:26 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.


Re: Systeemklok.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/16, 08:11:21 »
Ik weet niet of het hier van toepassing is, omdat je de tijd van externe servers haalt, maar linux houdt de afwijking van de clock bij in het bestand /var/lib/hwclock/adjtime. Als het systeem vaak maar kort draait, werkt dit niet altijd goed. Je zou kunnen proberen dit bestand te verwijderen (of even ergens anders neerzetten) en dan de klok gelijk te zetten (Arch wiki). Bij mij heeft dit in het verleden wel eens geholpen.

UTC en windows geeft ook nog wel eens problemen. Om utc in windows in te stellen, moet je blijkbaar het register in, maar ik start windows zo weinig op, dat ik daar nooit de moeite voor heb genomen.

Re: Systeemklok.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/16, 09:42:08 »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Systeemklok.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/16, 09:46:33 »
Ik weet niet of het hier van toepassing is, omdat je de tijd van externe servers haalt, maar linux houdt de afwijking van de clock bij in het bestand /var/lib/hwclock/adjtime. Als het systeem vaak maar kort draait, werkt dit niet altijd goed. Je zou kunnen proberen dit bestand te verwijderen (of even ergens anders neerzetten) en dan de klok gelijk te zetten (Arch wiki). Bij mij heeft dit in het verleden wel eens geholpen.

UTC en windows geeft ook nog wel eens problemen. Om utc in windows in te stellen, moet je blijkbaar het register in, maar ik start windows zo weinig op, dat ik daar nooit de moeite voor heb genomen.
Klinkt wel bekend,dat /var/lib/ bestand,maar ik weet niet meer dat te vinden.Waar staat dat?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Systeemklok.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/16, 09:50:46 »
Bij mij in /var/lib/hwclock, maar het lijkt erop dat ie in Ubuntu in de  /etc/ map zit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeemklok.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/16, 09:56:00 »
Kijk ook eens na, of Windows wellicht op UTC staat (en daar telkens voor corrigeert)? Zo ja, ook in Windows UTC uitschakelen.

Re: Systeemklok.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/16, 10:49:33 »
En kijk anders eens na of de klok in het BIOS wel juist staat.

Re: Systeemklok.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/16, 11:33:44 »
Tja,zul je altijd zien dat hij nu gelijk loopt! =D Dus dat moet dan maar wachten tot hij weer gek gaat doen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.