Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een server voor mijn computerwerkplaats  (gelezen 2605 keer)

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Gepost op: 2008/07/25, 13:34:47 »
Is het de moeite waard om een server te bouwen voor mijn computerwerkplaats?

Voor de computerhobbie hebben we een lokaal met windows xp computers ingericht.
Op een van die computers hebben we de printers aangesloten.
Daar hebben we dus weer netwerkprinters van gemaakt.
Maar de netwerkprinters vallen steeds uit het systeem, dus onbruikbaar.
Kunnen we via de server toch de bij geleverde printer drivers en software voor windows blijven gebruiken?
Ook staan er bestanden in de map gedeelde documenten voor alle gebruikers in het lokaal.
Er is ook een gedeelte dat de leden bestanden bevat. Dat is dus niet veilig.
Die willen we graag bereikbaar maken via het lokaal netwerk door windows xp computers.
En bereikbaar maken voor de coordinaters die via het internet inloggen. Maar dat is bijzaak dat ze vanaf het internet kunnen inloggen.

Dus als het zin heeft, en makkelijk voor de andere om er mee om te gaan in een windows omgeving.
Dan willen we graag een server, de computer daarvoor heb ik al. een pentium 266 of pentium333.
Het word dan een printer en bestanden server.

De printserver gedeelte heeft niet zo veel prioriteit.
Maar een bestanden server om de bestanden van persoonlijke gegevens veilig op te slaan, is wel belangrijk.

Heeft iemand een advies om dit te doen met ubuntu server?

Bedankt !
Teun

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/15, 17:38:02 »
Heeft iemand een advies voor een server met ubuntu server 8.04 ?

Offline elgl

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/15, 19:22:54 »
Even zodat ik de vraag goed begrepen heb,

Het gaat dus om een server die de volgende functionaliteit moet bieden,

1 Bestanden beschikbaar stellen voor Windows XP computers
2 Printers die via lokale poorten verbonden zijn beschikbaar stellen voor Windows XP computers

1. Het delen van bestanden met een Windows omgeving, kan een Ubuntu server met het pakket samba.
2.
Citaat van: tovar
Kunnen we via de server toch de bij geleverde printer drivers en software voor windows blijven gebruiken?
Het antwoord op deze vraag weet ik het niet helemaal. De printers zijn te delen met behulp van samba zolang de ubuntu server de printer(s) herkend. Ubuntu zal ook een driver moeten hebben voor de printer omdat de server deze zal moeten kunnen aansturen en de windows pc's zullen drivers moeten hebben omdat ze opdrachten moeten sturen naar de printer. Dus op de Windows XP machines zijn de printer drivers dan nog steeds nodig. In hoeverre de software software nog zal functioneren durf ik geen zekere uitspraak te doen, maar ik verwacht dat deze niet meer zal werken aangezien deze niet op de server zal werken omdat het geen software voor GNU/Linux is.

Ik denk dat het verstandiger is een netwerk printer aan te schaffen die wordt ondersteund door windows en ubuntu. Hiermee hoeven niet allerlei omwegen gemaakt te worden en zal het printen betrouwbaarder zijn.

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/16, 16:07:24 »
elgl :

Bedankt voor je advies.

Ik denk ook dat het makkelijker is om een apparaatje te kopen waar ik dan de printers op aansluit en anders de printers aansluiten op een xp computer. En geen samba gebruiken maar de ftp van windows xp professional gebruikeren of een gedeelde map maken en gebruiken.
Misschien kan ik samba op xp installeren, of is er nog geen xp/vista versie?

Ik vind de ftp server op windows xp pro niet het zelfde als een ftp server van het internet.
En dat wil ik toch wel hebben. In iedergeval een ftp server wil ik zekerste weten installeren.
En het liefst met een gigabit netwerk.
Teun

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/19, 16:57:48 »
https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/
De documentatie heb ik dus gevonden, maar dat is in het engels.

Voor mijn computer hobbie heb ik een computer van mijn vader gekregen.
Het is een pentium 333 mhertz en er zit 256 mb ram geheugen in. Dat is dus meer dan genoeg geheugen.
Deze computer krijgt ook een eigen ip adres. Ik kan kiezen om via de router aan te sluiten, dan om te oefenen.
En ik kan een vast statis ip nummer voor het internet instellen.
Het enige probleem is dat ik een toetsenbord moet aansluiten, om deze computer genaamd Seun, op te starten.
Kan ik dat omzeilen?
Er zitten nu twee harde schijven in. Een voor het syteem 4000mb en een voor de /home 10 gigebyte.
Nu is de vraag hoe ik kan inloggen via de windows computer en via ubuntu desktop 8?
Ik weet dat ik de computer Seun server aan moet zetten met het toetsenbord aangesloten.
En dat ik het ip adres goed heb ingesteld op 192.168.1.199 Ook heb ik een adres ingesteld, eindigt op punt lan.
Als seun aanstaat dan wil ik dus inloggen en er bestanden op plaatsen.
Ik heb tijdens de installatie van ubuntu server 8 de volgende programma's geinstalleerd, namelijk;
lamp
postgre SQL
Samba

In de toekomst kunnen we Seun uitbreiden om meer service te verlenen.

Is het verstandig om toch ssh te installeren? En waarom een dns server?

Met vriendelijke groet Teun

Offline elgl

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/19, 20:34:14 »
Ik volg je toch even niet echt, daarom even een paar vragen.

Wat moet de ubuntu server nu precies gaan doen?
Welke diensten moeten er in het netwerk beschikbaar zijn en welke worden door welke computer geboden?

Ik probeer toch zo goed mogelijk antwoord te geven,

Samba hoef je niet te installeren op windows. SMB (server message block) is de standaard manier van mappen delen in windows. Samba is een project dat het mogelijk maakt voor *nix (gnu/linux, unix, etc.) machines om gedeelde mappen en windows diensten voor een windows netwerk te verzorgen.

Als u voor Windows een goede gratis ftp server zoekt, kan ik Filezilla aanbevelen. Dit is gratis en in mijn ervaring zeer betrouwbaar.

SSH installeren op de Ubuntu server zou ik zeker doen, dan kun je de computer beheren vanaf het netwerk. Putty is voor windows een mooi programmatje om ssh verbindingen te maken. Via putty kan u dan inloggen op de ubuntu server.

Hoe het te omzeilen is dat een toetsenbord aangesloten moet zijn weet ik niet.

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/19, 21:54:27 »
Ik ben heel blij met jouw antwoord en hulp. Daarvoor ben ik jouw/ u zeer dank baar. Ik zal er goed over nadenken en een goed serieus antwoord geven. Dus geef me even de tijd om een bericht te maken.
Bedank, echt bedankt.

even wat aantekeningen voor me zelf om een goed antwoord te formuleren;
ik vind het leuk om alles te leren. Dus ik heb moeite met kiezen. Dus ik kies niet, maar ik kijk wat we nodig hebben.
Er zijn dus twee situaties, een server voor de computer werkplaats en een voor een web.
De router van de computerwerkplaats kan ik niet instellen, maar die van mezelf natuurlijk wel.
Dus een server intern voor de computerwerkplaats en een voor  een statis ip adres met domeinnamen.
de computer werkplaats is geen testcase. Dus ik ga eerst een testcase maken.
Daar ben ik nu mee bezig met die test case server. Ik heb alle opties geinstalleed, Want als je het niet gebruikt, dan maakt dan toch niet uit?
Voor de mail server moest ik een domeinnaam instellen, daar heb ik dus een subdomein+domeinnaam gebruikt, maar heb ik dat wel goed gedaan?
En voor de test fase krijgt deze computer een internet ip nummer en ga ik er een domeinnaam aan koppelen.
Als de test fase klaar is en ik weet alle in en outs, dan ga ik een server voor mijn computer werkplaats inrichten.
De test server is te bereiken via www.consumerrun.nl
Je krijgt dan een pagina met een koppeling naar de server.
Wat de server zou moeten doen op de computer werkplaats; bestanden delen met alle windows computers. En dat is voorlopig genoeg. De bestanden mogen in een beveiligde map, waarmen rwx rechten heeft of een ftp server map. Maar ik ben bang dat je in een ftp server map geen nieuwe bestanden kan maken, en vervolgens openen met de software op de computer waarop word gewerkt.
tot zo ver voorlopig.

Houd er dus rekening mee, deze post / antwoord is
under construction
en dus nog niet klaar

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/04, 13:50:53 »
De server voor mijn computerwerkplaats gaat niet door.
Omdat het meer werk kost, dan dat we er plezier van zullen hebben.
Dus nu ga ik de server voor consumerrun gebruiken.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/05, 08:41:41 »
Citaat van: tovar
Daar ben ik nu mee bezig met die test case server. Ik heb alle opties geinstalleed, Want als je het niet gebruikt, dan maakt dan toch niet uit?
Toch nog even een kleine opmerking hierbij: hoe meer je installeert, hoe meer mogelijke veiligheidslekken je hebt. Als je bv. DHCP, DNS, Apache2, MySQL, PHPMyAdmin en Samba installeert terwijl je enkel de DHCP server nodig hebt, dan zit je met een hoop pakketten die je niet gebruikt, maar die wel up-to-date moeten gehouden worden ivm security-leaks, en die onnodige systeembronnen gebruiken.

Mijn advies is dus: begin vanaf een 'lege' server, en voeg enkel toe wat je écht nodig hebt! Zo weet je perfect waar de zwakheden van je server kunnen zitten!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/05, 12:43:53 »
Ja, dat is waar. Maar dat doe ik pas als het serieus is. Nu is het een testfase. Je hebt gelijk als het om problemen gaat. Je kan een aantal dingen afschermen om te kijken of de signalen die het probleem weergeven, verdwijnen of juist blijven. Het probleem isoleren zou ik dan zeggen / kort gezegd.
Dan kan je het probleem ook sneller vinden.
Maar nu ben ik nog met een studie ubuntu server bezig. Dus hackkers mogen het juist kraken. Dit is je kans om te laten zien waar de lekken zitten.

Offline Teun

  • Lid
een server voor mijn computerwerkplaats
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/05, 18:06:33 »
gelieve te antwoorden in het vervolg topic / ondwerp ; http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31427
 ubuntu server www.consumerrun.net