Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 1 data partitie voor Ubuntu en Vista  (gelezen 1966 keer)

Offline eherle

  • Lid
[OPGELOST] 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Gepost op: 2009/10/27, 00:25:13 »
Ik heb een dual boot PC met Vista en Ubuntu 9.04. Beide OS´en worden door meerdere gebruikers gebruikt. Helaas is het nu zo dat de Windows partitie (eigenaar root) door elke Ubuntu gebruiker volledig gebruikt kan worden, terwijl ik eigenlijk wil dat iedereen alleen bij zijn eigen files kan.

Is het mogelijk om één data partitie te creëren die men zowel in Ubuntu als in Vista gebruikt, waarbij elke Ubuntu en Vista gebruiker alleen de rechten krijgt op zijn eigen persoonlijke mappen? Hoe configureer je zoiets?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 22:11:49 door eherle »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/27, 00:29:53 »
Ik heb een dual boot PC met Vista en Ubuntu 9.04. Beide OS´en worden door meerdere gebruikers gebruikt. Helaas is het nu zo dat de Windows partitie (eigenaar root) door elke Ubuntu gebruiker volledig gebruikt kan worden, terwijl ik eigenlijk wil dat iedereen alleen bij zijn eigen files kan.

Is het mogelijk om één data partitie te creëren die men zowel in Ubuntu als in Vista gebruikt, waarbij elke Ubuntu en Vista gebruiker alleen de rechten krijgt op zijn eigen persoonlijke mappen? Hoe configureer je zoiets?

Dat gaat niet denk ik, zoiets kan alleen in een netwerk of zo...

Enfin, kun je niet gewoon de Vistapartitie ontkoppelen en de vermelding ervan in /etc/fstab, verwijderen? Plus de rechten van de andere gebruikers verder beperken in Systeem - Beheer - Gebruikers en groepen, dan kun je waarschijnlijk wel bereiken dat de andere Ubuntugebruikers niet meer de Vistapartitie kunnen benaderen.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/27, 07:50:30 »
Dat is toch wel mogelijk? Maak in de map eerst een aantal mappen en regel het rechtenbeheer met Nautilus.

1. Alt+F2
2. gksu nautilus
3. Ga naar de map en klik er met rechts op.
4. Eigenschappen.
5. Rechten, derde tabblad

Maak de desbetreffende gebruiker eigenaar en zorg ervoor dat de rest niets mag. Zo kan het toch?

mvg
Thijs


Offline eherle

  • Lid
Re: 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/27, 08:54:09 »
Dat is toch wel mogelijk? Maak in de map eerst een aantal mappen en regel het rechtenbeheer met Nautilus.

1. Alt+F2
2. gksu nautilus
3. Ga naar de map en klik er met rechts op.
4. Eigenschappen.
5. Rechten, derde tabblad

Maak de desbetreffende gebruiker eigenaar en zorg ervoor dat de rest niets mag. Zo kan het toch?

Dit werkt helaas niet. Alle mappen hebben op de Vista partitie root als eigenaar. Met gksu nautilus lukt het niet om de root te veranderen in de specifieke eigenaar van de map. Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat de Vista partitie gebruik maakt van NTFS.

Zou het werken als ik de data partitie met FAT32 formatteer?

Offline vanadium

  • Lid
Re: 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/27, 20:00:58 »
ntfs volumes noch fat volumes kennen linux rechten. Omgekeerd kent Linux geen ntfs permissies. Zo kan het dus niet werken.

Je kan wel een systeem opzetten "to keep the honest people out", d.w.z., zo dat een normale gebruiker geen kans heeft om per toeval te komen waar hij niet moet zijn.

* Mount hiervoor de ntfs schijf via /etc/fstab in een directory onder /mnt.
* Leg in iedere gebruikersdirectory een symbolische link naar het ntfs volume rechtstreeks naar de ruimte van die gebruiker.

Nu heb je geen "schijficoon" meer van je ntfs volume. Niemand kan daar dus argeloos op klikken en in de root directory van dat ntfs volume terecht komen (waar men toch niets te zoeken heeft).

Iedere gebruiker kan direct en transparant (je merkt niet dat het een andere partitie is) naar zijn gedeelte op de ntfs schijf.

De gebruiker die écht wil snuisteren in de ander zijn gegevens, kan dit nog steeds, natuurlijk: hij hoeft alleen maar naar /mnt te navigeren om daar de toegang tot de hele schijf te vinden. Maar hij moet het al weten zijn.

Koppel je Windows ntfs schijf

Offline HarzG

  • Lid
Re: 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/27, 21:05:19 »
btw:
Alle pogingen om de rechten/user te veranderen van een ander systeem hebben het grote risico dat het andere systeem niet meer werkt. De rw-schrijftoegang naar NTFS-partities maakt dat in theorie mogelijk.

De manier van vanadium vind ik een mooie work-around.

@vanadium: kan je de instellingen/stappen nog (in hapklare brokken) doorgeven :)

3 vragen:
Waarom wordt het in /mnt gemaakt en niet in /media?
Klopt dat zo (voorbeeld)?
/dev/disk/by-uuid/je_eigen_part_uuid /media/sda1 ntfs-3g silent,umask=0,no_def_opts,allow_other 0 0Hoe maak ik een "symbolische link naar het ntfs volume rechtstreeks naar de ruimte van die gebruiker"?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Thijsg

  • Lid
Re: 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/27, 21:23:22 »
In /media komen gebuikers er sneller achter dat het een aparte partitie is dan bij /mnt.

Offline eherle

  • Lid
Re: 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/27, 22:11:33 »
Ik zal een file server moeten installeren om 100% te bereiken wat ik wil. Aangezien het alleen om onze PC´s thuis gaat, volstaan de alternatieve oplossingen ook prima.
Dank voor jullie antwoorden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [OPGELOST] 1 data partitie voor Ubuntu en Vista
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/28, 22:19:56 »
Wanneer je onder /mnt mount, wordt er geen icoon getoond van de partitie op de desktop of in nautilus. /mnt is het "klassieke" conventionele koppelpunt. In moderne distro's worden verwijderbare schijven en andere partities onder /media gemount, en krijgen een icoon.

Citaat
* Mount hiervoor de ntfs schijf via /etc/fstab in een directory onder /mnt.
Dit doe je door de partitie in het bestand /etc/fstab op te nemen:

/dev/sda1 /mnt/windows ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0

* /dev/sda1 vervang je door de verwijzing voor jou partitie, ofwel door de UUID van de partitie (bij voorkeur eigenlijk). Die info vindt je in de output van

sudo blkid

* /mnt/windows vervang je door je eigen koppelpunt. Het koppelpunt is eenvoudig een lege directory onder /mnt, die je zelf moet aanmaken als beheerder. Kan grafisch met "gksudo nautilus", of met de commandolijn:

sudo mkdir /mnt/windows

* Wil je programma's kunnen uitvoeren van de ntfs partitie, maak er dan umask=0000 van i.p.v. umask=0222 (heeft enkele vervelende neveneffecten met platte tekstbestanden).

Citaat
* Leg in iedere gebruikersdirectory een symbolische link naar het ntfs volume rechtstreeks naar de ruimte van die gebruiker.

* Een symbolische link maak je grafisch door twee nautilus venstertjes naast elkaar te zetten. In het éne zie je de directory waarnaar je wil linken, in het andere de bestemming voor de link. Druk Ctrl+Shift in, en sleep de directory naar de bestemming. Bij loslaten van de muisknop wordt de link aangemaakt. Die noment "Link naar ...." en kan je hernoemen zoals je wil.

Met de commandolijn is het "ln -s". Stel, je Wndows partitie is gemount onder /mnt/windows. De data van jantje staan onder iets als /mnt/windows/Documenten en instellingen/Jantje/Documenten. Om een link naar Jantje's documenten in zijn home te maken:

ln -s "/mnt/windows/Documenten en instellingen/Jantje/Documenten" /home/jantje/Documenten

Als Jantje nu in zijn home directory op "Documenten" klinkt, zit hij onmiddellijk op de ntfs partitie.