Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...  (gelezen 601 keer)

Offline Geert L

  • Lid
Hallo,

Ik ben een terug keerder naar Linux, na een tijdje op Mac Os te hebben gedoold. Nu heb ik een Dell inspiron i7 gekocht met Win 8.1 voorgeïnstalleerd. Na een halve avond tegen boodschappen over anti virussen en firewalls te zijn aangelopen, besloten om terug te keren naar Linux - Ubuntu.
Echter na een installatie van Ubuntu wordt er totaal niets opgestart. Dan maar terug via recovery Win8.1 geplaatst en Ubuntu langszij geïnstalleerd. Wederom geen boot mogelijkheid.
Linux Mint er bij gezet en deze boot wel netjes, en via deze Grub kan ik feilloos Ubuntu opstartten.
Nu wil ik echter het zooitje terug opruimen en de HD herformatteren om tenslotte enkel Ubuntu over te houden... Maar deze zijn Grub doet het niet.
Iemand een idee hoe ik het, het beste aanpak?

Bedankt.


Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/12, 21:12:42 »
Kennelijk zijn alle bestanden aanwezig, maar het booten gaat niet. Dat heb ikzelf ooit op kunnen lossen met Boot-Repair; vanaf een USB-stick. https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Doet zelfstandig zijn werk en geeft in de laatste regel advies over BIOS/UEFI-instellingen indien van toepassing.

Offline Geert L

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/13, 13:07:38 »
ajjp: bedankt voor de info.
De Boot repair geeft aan dat er een EFI boot wordt uitgevoerd maar geen EFI boot partitie heeft gevonden.
- ondertussen al eens de instellingen van de bios naar Legacy gezet ipv UEFI maar dit helpt niets. Verder de hele schijf geformatteerd en enkel Ubuntu er op gezet, maar wederom niets. Purper scherm na het selecteren van Ubuntu en daar stopt het.
Die EFI boot partitie ga ik me nog even op verdiepen...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/13, 13:13:47 »
https://sites.google.com/site/computertip/
Lees gehele site, daar staat veel info over storingen en hoe dingen in te stellen.

Zoek op windows 8 en of uefi, en hoe je pc/bios in te stellen, misschien ook google gebruiken.
Op bovenstaande website staat ook hoe je grub kunt herinstalleren, wel eerst naar de bios instellen gaan zoeken en of je in de bios iets moet gaan wijzigen.
(om grub te heinstalleren heb ik vroeger toen er nog geen uefi was met supergrub gedaan, dit is een bootable cd om grub terug te zetten, op een gemakkelijke manier).

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/13, 19:35:26 »
Purper scherm na het selecteren van Ubuntu en daar stopt het.

Waarin maak je die selectie als GRUB 't niet doet?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/13, 19:49:15 »
Om een "OS" in Grub te laten verschijnen, heb je deze commando's nodig:
   sudo os-prober

en dan pas

   sudo update-grub

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/13, 19:57:51 »
update-grub roept zelf os-prober op.

Offline Geert L

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/13, 22:30:56 »
Nero: in het begin hoefde ik zelf niets te selecteren, na het herbooten kwam ik in een purper scherm terecht en daar stopte het dan.
Maar we zijn een stap verder ondertussen, nu lijkt de grub te werken ...ttz ik kan een selectie maken. Als ik dan nu Ubuntu selecteer wordt het scherm zwart en mijn keyboard blijft verlicht. Geen verdere interactie mogelijk.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/14, 13:00:34 »
Conclusie: GRUB doet het wel, Ubuntu 15.04 niet.

Ander draadje openen?

Offline Geert L

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/14, 20:55:02 »
Blijkbaar lag het aan de Ubuntu versie die ik trachtte te installeren. Ik heb nu een poging gedaan om  Ubuntu 14.04 te installeren ipv 15.04, en deze werkt meteen, zelfs in UEFI methode.
Bij de vorige probeersels claimde boot repair dat er geen EFI  partitie aanwezig was en na deze te hebben toegevoegd en alles opnieuw te hebben geïnstalleerd, werd me meegedeeld dat mijn Ubuntu software geen EFI compatibele uitvoering was....dus alles opnieuw en nu met 14.04 LTS en succes...
Dus Topic mag dicht..

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 Grub doet het niet - via Linux Mint dan weer wel...
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/14, 21:04:12 »
Bij de vorige probeersels claimde boot repair dat er geen EFI  partitie aanwezig was en na deze te hebben toegevoegd en alles opnieuw te hebben geïnstalleerd, werd me meegedeeld dat mijn Ubuntu software geen EFI compatibele uitvoering was...

Was je wel aan de slag met een 64-bit versie?