Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe screencast "vloeiender" maken?  (gelezen 824 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe screencast "vloeiender" maken?
« Gepost op: 2013/07/20, 00:09:35 »
Ik probeer een soort vliegtocht te registreren met RecordMyDesktop en gebruik daarvoor Bing Aerial maps in oblique vorm.

Dat lukt aardig, maar ...

... door de wijze van werken, nl. ofwel met klikken en slepen van het plattegrond ofwel door met de pijltjestoetsen te bewegen, ontstaat een nogal schokkerig beeld.

Bestaat er een manier om gelijkmatiger over het landschap te vliegen?

In Google Earth kon je een soort vlucht programmeren, maar GE draait blijkbaar niet meer goed onder Ubuntu.

Dit zou volgens mij op 2 manieren kunnen:

  • door de schokkerige opname op een of andere manier glad te maken. Dit is dan als het ware een postproductie-bewerking.
  • door een script te schrijven dat als het ware voortdurend en geleidelijk in bing maps van een bepaald punt naar een ander punt vliegt
Iemand een suggestie?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe screencast "vloeiender" maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/20, 00:41:57 »
Wat voor videokaart heb je?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe screencast "vloeiender" maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/20, 14:42:45 »
Registereer je wel degelijk 25 frames per seconden, of slechts (standaardinstelling) 15 fps?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe screencast "vloeiender" maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/20, 17:03:03 »
Neen, het heeft niks met mijn videokaart te maken, maar gewoon met de wijze waarop je nu eenmaal met muis (of pijltoetsen) over een kaart moet scrollen.

Stel: ik wil een zone van 2 bij 2 km bekijken op Bing Maps (of eender welk ander kaartsysteem). Vervolgens wil ik geleidelijk 45 km een rivier volgen -- dus niet in een rechte lijn naar het oosten of westen. En dat wil ik screencasten, zodat ik mijn vlucht over het landschap in een filmpje kan gieten.
De beperkingen van een klassieke muis zijn nu eenmaal dat je geen kabel van 15 meter eraan hebt hangen, noch over een tafel beschikt met een oppervlakte van 30 m². In de praktijk komt het dus op het volgende neer voor een rivier die ik van oost naar west wil volgen: stukje rivier naar links (westen) volgen tot aan de rand van je (fysieke!) bureaublad, dan muis terug naar rechts, neerzetten en vervolgens weer verder naar links (westen). En het is dus net in dat "gat", ontstaan tijdens het verplaatsen van je muis, dat er een pauze ontstaat in de film.
En dat "pauze-gat" wil ik dus kunnen wegwerken.

Met pijltoetsen zou het wat beter moeten lukken, maar niet als je traject dan afwijkt van een noord-zuid lengte óf oost-west breedte.

Ik kan me wel een aantal oplossingen voorstellen:

-- screencast software gebruiken waarin je individuele beelden kan uitknippen. Met Wink (in Windows) kan dat, maar Wink zit niet standaard in de repositories van Ubuntu 13.04 en wil ik voorlopig effe niet installeren.
-- heel de opname van RecordMyDesktop inlezen in KDEnlive en dan verwerken. Dat kan ik proberen, maar dat is wel een grote hoeveelheid werk, niwaar?

Wat volgens mij de beste optie is:
-- een script maken dat Bing "stuurt" over een bepaald traject
-- hoe je dergelijk script zou moeten maken en hoe je het traject dan moet vastleggen is me niet duidelijk
-- dit script in uitvoeren screencasten


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe screencast "vloeiender" maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/20, 17:04:26 »
... en dan is er natuurlijk nog altijd de volgende optie:

gebruik maken van een draadloze muis en deze over de grond (in een voldoende grote ruimte) langzaam het traject over de kaart laten volgen dat ik wil screencasten. Ambachtelijk, maar misschien is dát nog wel de meest pragmatische oplossing.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM