Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem  (gelezen 4147 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Gepost op: 2013/05/26, 18:16:24 »
Dit systeem geeft je de mogelijkheid om een zeer kleine Ubuntu-gebaseerde installatie te maken door middel van de Ubuntu mini-iso. Naderhand kan je nog een desktopmanager installeren als Icewm, Fluxbox, Openbox, XFCE, LXDE, KDE, Gnome of Unity.

Weten wat het basis systeem je geeft?


De installatie van het basissysteem

Stap 1:
Download de mini-iso van https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD - de ISO is niet groter dan 35mb!

Stap 2:
Start de image op via een CD, USB-stick of wat je wil. Niemand zal je tegenhouden ;-)

Stap 3:
Kies de Command-line install optie voor een minimaal basissysteem. Bevestig je keus met [ENTER].

Stap 4:
Je zit nu in de installer. Kies je gewenste taal. Op het moment van schrijven krijg ik de de melding dat de Nederlandse vertalingen nog niet geheel af zijn, maar daar heb ik voor nu lak aan. Ik heb er vertrouwen in dat dat geen gevolgen zal hebben. Bevestig je taalkeuze met [ENTER].

Stap 5:
Nu kan je je gewenste land kiezen - Aruba, België, Nederland of Andere. Kies je land en bevestig wederom met [ENTER].

Stap 6:
Nu kan je je toetsenbord indeling kiezen. Het meest gebruikte hier in Nederland is Engels (US) - Engels (internationaal AltGr dode toetsen). Ben je niet zeker van je zaak, kan je je toetenbord indeling automatisch laten detecteren. Omdat ik die van mij ken, doe ik het handmatig en kies ik bovenstaande.

Stap 7:
Kies je computernaam. Je mag kiezen wat je wil, daar zal ik je niet mee lastigvallen :p

Stap 8:
Kies de gewenste spiegelserver. Ik kies de enige in Nederland. de HTTP-proxy-gegevens mag je leeglaten als je daar niets mee doet. Ik in ieder geval niet. Hierna gaat hij wat files van internet plukken. Even geduld.

Stap 9:
Als het ophalen van de data gelukt is, mag je je naam invoeren. Dit is nog niet je gebruikersnaam, die komt straks. Kies een gewilde naam en druk op [ENTER].

Stap 10:
Kies de gewenste gebruikersnaam. Typ wat je wil en bevestig met [ENTER].

Stap 11:
Nu zal je tweemaal je wachtwoord in mogen voeren. Het kan zijn dat de installer, nadat je voor de tweede keer op [ENTER] gedrukt hebt, zeurt dat je wachtwoord niet sterk genoeg is. Het is aan jou of je door wil gaan.

Stap 12:
Nu wordt er gevraagd of je je persoonlijke map versleutelen wil. Voor een normale gebruiker niet echt nodig. Derhalve kies ik dus Nee.

Stap 13:
Hij vraagt je nu of je tijdzone correct is. Europe/Amsterdam is correct voor Nederland. Bij mij klopt het, dus ik kies Ja.

Stap 14.0:
Partitioneren! Leuk :-) Omdat ik graag wil weten hoe alles aangekoppeld wordt, kies ik Handmatig.
14.1: Kies de gewenste schijf. In mijn geval sda. Daaronder staan de te bewerken partities. Kies degene die je wil en bevestig met [ENTER].
14.1.1 (niet bij iedereen zo!): In mijn geval zal ik nog een nieuwe schijfindelingstabel aanmaken. Mocht je deze vraag krijgen, kies gewoon Ja - anders kan je er niets mee...
14.1.2: Nu staat er onder de gewenste harde schijf VRIJE RUIMTE, bevestig deze met [ENTER].
14.2: Omdat ik mijn harde schijf helemaal leeggehaald heb, dien ik eerst nog een nieuwe partitie creëren. Ik ga voor een koppelpunt op / en op /swap, dus ik laat 2gb over voor de SWAP. Bevestig de grootte met [ENTER]. De nieuwe partitie hoort Primair te zijn en aan het Begin staan.
14.3: Nu we back on track zijn, mag je kiezen hoe je je partities indeelt. Ik maak één / en één /swap. De / op EXT4 en de /swap op... SWAP. Verder geef ik de / partitie een opstartbaar-vlag mee.
14.4: Ben je klaar, kies Klaar met instellen van partitie
14.5: Herhaal bovenstaande voor andere partities, mocht je die hebben. In ieder geval /swap. Misschien wil je ook een /home of iets anders. Dat is geheel aan jou.
14.6: Kies Schijfindeling afsluiten...
14.7: Ja, we willen deze aanpassingen wegschrijven - als alles goed ingesteld is. Ben je het ermee eens, kies Ja.
Dat was het partitioneren. Noot dat ik voor EXT4 gekozen heb en niet voor BTRFS, omdat GRUB2 dat nog niet zo leuk vind en ik geen zin heb in continue errors bij boot.

Stap 15:
Het basissysteem wordt nu geïnstalleerd. Ik weet niet hoe snel je internetverbinding is, maar het kan even duren. Ga een kopje koffie zetten, knuffel de hond eens, voor het konijn of doe iets anders. Je mag nu even rust nemen :-)

Stap 16:
Daar zijn we weer! Ubuntu wil nu weten hoe je je updates wil regelen. Ik houd van controle, dus ik zeg dat er geen automatische updates geïnstalleerd mogen worden - dat doe ik zelf wel. Maar dat is net als met de partities aan de gebruiker hoe hij/zij/het het regelt.

Stap 17:
De bootloader (GRUB) wil je meestal op de MBR, tenzij je anders van plan bent en weet wat je doet. Als je weet wat je doet, hoef ik je niet te vertellen wat je mag doen. Voor de rest: kies Ja.

Stap 18:
Nu komt de vraag of de klok op UTC gezet mag. Ik zou zeggen van wel. Daar is Ja de juiste knop voor.

Stap 19:
Jaaa! Gelukt! Je bent klaar. Kies Volgende en laat je systeem herstarten en zie je systeem verschijnen. Je kan nu inloggen met je ingestelde gebruikersnaam en wachtwoord. Test eventueel je internetconnectie met ping -c 3 www.google.com
Een Desktop Environment (DE) installeren

In je vers geïnstalleerde systeem kan je, als je wil, nog een DE installeren. Er is natuurlijk altijd de terminal manier voor de geavanceerdere gebruikers. Iets simpeler is dit: Voer het commando sudo tasksel
uit. Dat geeft je een menu. Hieruit kan je kiezen:
  • Basic Ubuntu server
  • OpenSSH server
  • DNS-server
  • LAMP server
  • E-mail-server
  • PostgreSQL databse
  • Printserver
  • Samba file server
  • Tomcat Java server
  • Ubuntu Cloud Image (instance)
  • Virtual Machine host
  • 2D/3D creation and editing suite
  • Audio recording and editing suite
  • Edubuntu (desktop/live DVD)
  • Kubuntu (Active/desktop/full/Active Remix live CD/live CD/live DVD)
  • Large selection of font packages
  • Lubuntu (desktop/minimal installation/live CD)
  • Mythbuntu (additional roles/frontend/master backend/slave backend)
  • Photograph touchup and editing suite
  • Publishing applications
  • Ubuntu (desktop/desktop USB/touch/Studio live DVD/live CD/live USB)
  • Video creation and edition suite
  • Xubuntu (desktop/live CD)
  • Manual package selection
De meeste mensen zullen voor de standaard DE's willen gaan: KDE of Unity (resp. Kubuntu en Ubuntu). Dat neemt niet weg dat XFCE en LXDE (resp. Xubuntu en Lubuntu) ook tot de mogelijkheden behoren. Voor wat betreft Kubuntu: Full geeft je een volledige Kubuntu install en Kubuntu desktop is wat minimalistischer. Full doet er kdegames, kdeaccessibility, kdeaddons, kdeadmin, kdeartwork, kdegraphics, kdemultimedia, kdenetwork, kdepim, kdesdk, kdeutils, kdewebdev, en het kde-plasma-desktop metapackage bij. Dit menu bevat voor ieder wat wils. Omdat ik in ga op de minimalistische install, ga ik voor de CLI install van de DE. Zit je nog in het menu, druk op Esc en het verdwijnt. Voer eventueel clear in om weer een schoon scherm te krijgen.


Dit zijn de commando's voor de meest minimalistische installs van DE's:
Icewm (kleine versie à 7621kB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install icewm-liteIcewm (grote versie à 14,2MB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install icewmFluxbox (à 17,5MB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install fluxboxOpenbox (à 57,6MB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install openboxLXDE (à 184 MB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install lxde-coreXFCE (à 277 MB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install xfce4KDE (à 624 MB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install kde-plasma-desktopGnome (à 1032MB, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install gnome-coreUnity (à 1732MB, geheel ubuntu-desktop, afhankelijkheden: link): sudo apt-get install ubuntu-desktop

Nu zijn er nog zoveel mogelijkheden voor extra paketten - te veel om op te noemen. Kies wat jou het beste lijkt en experimenteer er naar hartenlust mee. Veel plezier met je basissysteem :-)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 19:06:05 door TopGear »

Offline joop905

  • Lid
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/26, 18:24:52 »
Goeie tip!
@TopGear bedankt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/26, 19:22:09 »
Aanvulling:
Dit is één van de weinige mini iso's in Linux-land, die WiFi ondersteunen, je kunt dus alles via WiFi ophalen en installeren.
Verder geeft de installer op een gegeven moment een optie, wat er nog meer geïnstalleerd moet worden, hier staan alle desktop systemen, zoals Xubuntu, Ubuntu, Kubuntu en Lubuntu gewoon bij.
Ook diverse server pakketten staan erbij.
Dit heb ik toevallig eergisteren getest met 13.04 ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/26, 19:45:28 »
Die heb ik niet gezien met de Command-line installer. Is dat een speciale optie of is dat via de gewone mini-installer?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/26, 20:43:21 »
Kwam gewoon op het scherm, toen hij bijna klaar was :lol:
Volgens mij werd tasksel opgestart, kweenie hoe ze dat doen ............

Edit: net even getest.
Bij "selecteren voor installatie", wordt inderdaad tasksel opgestart.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 21:05:56 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/26, 21:21:16 »
Ah, ik zie het. Dat menu krijg je alleen bij de normale installatie - niet bij de command line installer. Het zijn overigens minder opties dan die de post-install tasksel installer biedt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/28, 08:24:09 »
Nog een kleine toevoeging vwbt KDE: Mocht je een iets completer werkomgeving willen (dus met file manager, systeeminstellingen en netwerkbeheerder), gebruik dan sudo apt-get install kde-workspace i.p.v. kde-plasma-desktop. Je krijgt niet de hele Kubuntu rompslomp mee, maar toch een goed bruikbare en vrij complete werkomgeving.

Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/18, 22:00:02 »
Ik zou dat wel eens willen proberen op mijn laptopke!
Ik heb echter een vraagje: Moet je bekabeld aan het net hangen om heel de procedure te doorlopen of wordt de Wifi in het begin van de installatie al herkend?
Wat wordt precies bedoeld met een minimale install? Als ik bijvoorbeeld kies voor XFCE, krijg ik dan niet gewoon een Xubuntu systeem op mijn laptop?
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/18, 22:04:09 »
Dit is één van de weinige mini iso's in Linux-land, die WiFi ondersteunen, je kunt dus alles via WiFi ophalen en installeren.
Een Xubuntu systeem is iets anders dan een (kaal) XFCE systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/18, 22:07:53 »
Tx Ron voor het snelle antwoord.
Wat ik eigenlijk zou willen, is een linux systeem met enkel Cairo-dock onderaan.
Nu heb ik Xubuntu met Cairo dock onderaan. Ik heb daarvoor wel de XFCE-panel verwijderd. Simpel weg omdat ik dat lelijk vind. De dock van Xubuntu onderaan vind ik persoonlijk ook niet heel erg mooi.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/19, 09:03:24 »
De dock van Xubuntu onderaan vind ik persoonlijk ook niet heel erg mooi.
Het XFCE paneel vind ik juist wel mooi :lol:
Het dock heb ik verplaatst naar de linker-zijkant. op een 16:9 beeldscherm vind ik dat mooier.
Het is allemaal simpel aan te passen, zonder iets te verwijderen, of extra's te installeren.

Maar dat is mijn smaak, en die zal anders zijn dan jouw smaak ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Simpel Ubuntu-gebaseerd systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/20, 08:23:35 »
Met deze tip een nog 'leeg' en mooi ogend systeem geïnstalleerd.

M.b.v. tasksel gekozen voor Lubuntu minimaal.  Dit geeft een LXDE desktop zonder verdere programma's met alleen de bestandsbeheerder, instelmogelijkheden van LXDE, 'n terminal en uiteraard in- en uitlog mogelijkheden.
De taakbalk naar boven geplaatst en Cairo-dock geïnstalleerd. Dit geeft meteen prachtige desktop...