Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell Docking Station : scherm werkt niet goed (Ubuntu 14.04.03 / Linux Mint LTS)  (gelezen 1869 keer)

Beste Linuxliefhebbers,

Ik heb problemen met het aan de praat krijgen van mijn Dell Dockings wanneer ik Ubuntu of Mint draai. Windows werkt in dit geval correct maar linux geniet mijn voorkeur vandaar mijn hulpvraag aan de community.

Specificaties/Specs & tested Hardware

- Dell Docking station PR02x
- Dell Docking station PR03x

- Dell notebook Latitude E6430
- Dell Monitor U2312 HMt (23 inch breedbeeld scherm)
- Diverse NVIDIA binary drivers alsmede de X.org X Server (zoals 346.82 getest of 340.76 updates etc.)
- Getest in Ubuntu 14.04.03 64 bit updated met beiden dockings
- Getest in Linux Mint Cinnamon 64 bit updated latest version

Bij het opstarten:

Komen er al een aantal voor mij onbekende foutmeldingen.


Het beeld blijft correct totdat:
~ De notebook in de docking gaat
~ Er geschakeld wordt tussen schermen via de functietoets op de notebook (bij Mint krijg ik zelfs een complete freeze waarna de notebook compleet uitschakeld!)
~ Er via Systeeminstellingen het scherm wordt toegevoegd

De standaard geinstalleerde X.org Server Open bron Driver geeft minder schermproblemen maar lijkt de functionaliteit van de videokaart niet (volledig) te benutten.




Ik heb online ook gekeken naar diverse oplossingen, alleen kon ik daar geen voor mij begrijpelijke uithalen  :(
Kunnen jullie mij en wellicht een heel tal anderen hiermee helpen?

Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, mochten er nog gegevens ontbreken dan vul ik dat zo snel mogelijk aan!

Alvast bedankt voor jullie tijd. =D


« Laatst bewerkt op: 2015/08/13, 18:03:51 door Technopauluz »

Bedankt voor de reactie!

Ik heb nog wat aanvullende gegevens erbij gehaald:

Dit gebeurd er zoal als ik Ubuntu opstart in de docking. Er werkt nu maar 1 scherm en het andere scherm hapert. Ga ik sleutelen aan de instellingen dan wordt het alleen nog maar warriger.


Linux mint heeft het eventjes wel goed gedaan met opstarten direct in de docking (met 1 extra scherm aangesloten en de grafische kaart uit de closed source geïnstalleerd, een 2e extra scherm resulteerde in een "2 onder 1 kap scherm" waar het notebookscherm in een ander scherm overliep) Later liep mint ook helemaal niet meer soepel met slechts 1 extra scherm. (vastlopers, zeer trage reactietijd e.d. )

Videokaart / Graphics adapter
Intel HD Graphics 4000, Core: 350 MHz, Memory: 800 MHz, 8.15.10.2712

Ik heb de standaardinstellingen toegepast voor energiebeheer, in dit geval dus geen slaapstand/pauzestand en dergelijke.

Er zou een bepaalde fix bestaan voor dit euvel, alleen de source codecs en informatie waren niet meer compleet beschikbaar.
Handig ook om te weten, het is een verse Ubuntu versie die bij het installeren alle updates binnen heeft gehaald ook. (ook de mp3 codecs etc.)

Dank!

Treden de problemen ook op zonder dock, maar met externe monitor?

En je hebt het over:
Citaat
Diverse NVIDIA binary drivers
en
Citaat
Videokaart / Graphics adapter Intel HD Graphics 4000

Dat kan ik niet rijmen....heeft de laptop misschien 2 videokaarten?
Zoja, zet dan (in de bios?) de NVIDIA kaart eens uit.

De Intel HD Graphics 4000 werkt normaal gesproken prima in Linux met de standaard aanwezige open source drivers.


Update:
Meer info:
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/HybridGraphics
https://help.ubuntu.com/community/HybridGraphics
https://wiki.ubuntuusers.de/Hybrid-Grafikkarten
« Laatst bewerkt op: 2015/08/13, 18:56:19 door VuurVosje »

Dan is het inderdaad handig om een tripple boot setup te hebben  :P
Kon ik w8 even laten zoeken naar de videokaarten. En ja, het blijken er 2 te zijn.

Beeldschermadapters:
~ Intel(R) HD Graphics 4000
~ NVIDIA NVS 5200M

Ik heb nog geen idee hoe ik er 1 in de terminal kan uitschakelen tijdelijk.
Zelfs zonder de docking loopt het blijkbaar niet geheel goed, zouden de 2 kaarten mekaar tegenwerken?
Ik zag in de voetnoot van Vuurvosje iets over de hybride graphics ondersteuning. Zou de oplossing daar liggen?

Ben benieuwd!

Ik zag in de voetnoot van Vuurvosje iets over de hybride graphics ondersteuning. Zou de oplossing daar liggen?
Ja.
Hybride = zowel een interne (Intel 4000) als externe (NVIDIA) grafische kaart.

Quick&Dirty oplossing: in je bios de externe graka uitzetten.
Performance oplossing: zie links.

Geloof dat dit een energie bespaar trucje van Dell is. Als je laptop aan een voeding hangt dan gebruikt hij waarschijnlijk de (extra) nvidia kaart, zodra je op de accu werkt schakelt hij over op de geïntegreerde Intel kaart. Daar kun je als het goed is via het energiebeheer mee spelen, tenminste in Windows....... In linux geen ervaring met hybride kaarten.

Waar nu wellicht het probleem door ontstaat is dat bij plaatsing in het docking station je laptop niet meer goed vaststelt dat hij gewoon weer aan een voeding hangt. Je maakt immers gebruik van voeding via het docking station en niet meer van de adapter en voor het plaatsen (als hij aanstaat) van de accu. Op een of andere manier gaat in linux blijkbaar het schakelen tussen de grafische kaarten niet goed. De enige remedie lijkt me inderdaad het vast uitschakelen van de Nvidia kaart in je BIOS instellingen. Hoe? Ik hoop dat iemand anders dat aan kan vullen.....

Aanvulling: ik zie via de links van Vuurvosje dat er ook andere oplossingen zijn qua drivers etc.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/14, 12:25:15 door DirkJan »

Bedankt voor de reacties, ik heb zo'n idee dat het inderdaad ook deels met de energiebesparing te maken heeft.

Als ik in Mint de laptop uit de docking haal lijkt deze trager te gaan werken.
Stop ik de laptop er weer in dan blijft dat zo.

Als ik in ubuntu de laptop uit de docking haal kan ik er weer mee werken.
Stop ik deze er weer terug in dan loopt alles vast  :(
Wellicht iets met unity en dockings dan?

Dankzij de tips is het me nu in Mint gelukt om te wisselen tussen de Nvidia en Intel kaarten. Door gebruik te maken van een vaste setup van de schermen (geen wijzigingen doorvoeren bij de optie "schermen") loopt daar nu de boel niet meer vast.
Met intel instellingen werkt alleen het laptop scherm,
Met Nvidia intellingen werken meerdere laptops
Dit bericht typen gaat wel vervelend traag mee en dan (met 1 secondern vertageing waardoor je sneller fouten maakt.)

Bedankt voor de hulp zover! Ik houd het nu even bij Mint, op een later moment ga ik Ubuntu nog eens proberen te laten werken met Docking, ik post dan mijn bevindingen!