Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten  (gelezen 1585 keer)

Offline sidonia

  • Lid
keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Gepost op: 2014/06/11, 07:01:23 »
Hoi,

Ik heb bij Linux Lite mijn password gewijzigd.
Na opnieuw opstarten wordt mijn keyring password gevraagd.
Dit is het oude password.
Ik heb nu dus 2 paswoorden, 1 om in te loggen, en 1 voor de keyring.

Hoe kan ik bij Linux Lite mijn keyring pasword wijzigen,  of resetten?

Offline vanadium

  • Lid
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/11, 08:49:36 »
Linux Lite is gebaseerd op Ubuntu. Wellicht heb je dan ook het hulpmiddel "Passwords and keys" (seahorse). Rechts-klik in het linker paneel op "login". (Indien geen linkerpaneel""View - By keyring" - sorry, ik heb een engelstalige versie). Klik "Change password". Je moet je keyring password eerst ingeven, en dan kan je dat aanpassen naar je login paswoord. Je kan ook het paswoord blanco laten en dus weglaten van de keyring (nodig indien je met automatische login werkt zoals ik).

Offline sidonia

  • Lid
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/11, 14:19:42 »
Hoi,

Nee, passwords and keys is er niet. Ik dacht dat er misschien een terminal opdracht was omdat te regelen, maar ik heb al gezocht op internet, maar niks gevonden daarover.

Ik heb die computer voor iemand anders in orde gemaakt. Als de vraag zich niet meer voor doet, is het verder geen probleem.
Als de vraag wel komt, moet ik die mensen weer uitleggen dat er 2 paswoorden zijn, en dat vind ik een beetje lullig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/11, 18:43:10 »
Open eens de terminal, en voer het commando "seahorse" uit. Dit start het sleutelconfiguratieprogramma op,

Offline RikRik

  • Lid
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/11, 19:37:30 »
Hoe kan ik bij Linux Lite mijn keyring pasword wijzigen,  of resetten?
Ga naar   /home/naam/.local/share/keyrings  wissen Daar staat o.a. het bestandje login.keyring, alles in die map kan gewist worden

Offline RikRik

  • Lid
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/11, 20:36:36 »
Open eens de terminal, en voer het commando "seahorse" uit. Dit start het sleutelconfiguratieprogramma op,
Werkt ook in Mint, nooit eerder ontdekt, seahorse is super handig,bedankt Vanadium !

Offline vanadium

  • Lid
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/11, 21:12:42 »
Open eens de terminal, en voer het commando "seahorse" uit. Dit start het sleutelconfiguratieprogramma op,
Werkt ook in Mint, nooit eerder ontdekt, seahorse is super handig,bedankt Vanadium !
In Ubuntu Unity (en andere menus) is het programma zichtbaar als "Passwords and Keys". In de terminal heet het echter "seahorse". Jou methode met het wissen van .local/share/keyrings is de "harde" methode, en vroeger de enige methode. Hiermee wis je je paswoord, maar ook alle andere "sleutels" die ondertussen werden verzameld. Met seahorse kan je zonder de rest aan te tasten je sluetelbospaswoord aanpassen.

Je sleutelbospaswoord wordt automatisch vrijgemaakt op het ogenblik dat je inlogt, op voorwaarde dat je hetzelfde paswoord gebruikt. Als je het loginpaswoord wijzigt, verandert dat van de sleutelbos niet mee: het vrijmaken van je sleutelbos lukt dus niet meer, en seahorse vraagt dus het goede paswoord.

Bij automatisch inloggen, wat ik altijd doe, wordt de sleutelbos ook niet vrijgemaakt. Om dan een vraag naar paswoord te vermijden, moet je het paswoord verwijderen. Vandaar dat seahorse mij niet onbekend is  :D

Offline sidonia

  • Lid
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/12, 09:47:38 »
Seahorse was niet geïnstalleerd bij Linux Lite. Heb ik alsnog gedaan. Probleem opgelost.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: keyring password Linux Lite wijzigen of resetten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/12, 10:04:56 »
Ben ook blij met 't zeepaardje.... Inderdaad een verfijnder instrument dan simpelweg de sleutelbos wegduvelen. Dank voor de tip!  :)