Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?  (gelezen 5969 keer)

toon196

  • Gast
Ik heb onder ubuntu 7.10 een dlink wpc54g netwerkkaart geïnstalleerd (windows driver). Wanneer ik kijk bij 'wireless netwerk drivers' dan staat daar de naam van de driver met daarbij 'hardware present'. I k ga er dus vanuit dat de hardware goed geïnstalleerd is en herkend wordt.
Wat moet ik nu verder nog instellen om op het www te geraken. Het lichtje 'link' op het netwerkkaartje brandt niet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/24, 16:18:13 »
sudo modprobe ndiswrapper
Als dit werkt, dan moet je hierna dit commando uitvoeren zodat je dit in het vervolg niet meer hoeft te doen:
sudo ndiswrapper -m

toon196

  • Gast
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/24, 22:36:27 »
Nee, geen resultaat.

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/24, 22:55:12 »
Aan toon196
Is het nu een dlink of een Linksys? En welke versie. Maar beter kijk je even op het schijfje onder drivers. Welke driver. Misschien kun je direct een driver onder ubuntu installeren.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/24, 23:50:07 »
misschien even lspci uitvoeren in je terminal.. dan weten we meteen de chipset die op je kaart zit
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

toon196

  • Gast
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/25, 18:46:45 »
Sorry, het is dus inderdaad een linksys-kaartje
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82830 830 Chipset Host Bridge (rev 04)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82830 830 Chipset AGP Bridge (rev 04)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 42)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801CAM ISA Bridge (LPC) (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801CAM IDE U100 Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801CA/CAM AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon Mobility M6 LY
02:02.0 USB Controller: NEC Corporation USB (rev 41)
02:02.1 USB Controller: NEC Corporation USB (rev 41)
02:02.2 USB Controller: NEC Corporation USB 2.0 (rev 02)
02:03.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI1410 PC card Cardbus Controller (rev 02)
02:04.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9 Ethernet Pro 100 (rev 09)
02:04.1 Serial controller: Agere Systems LT WinModem
03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/25, 21:13:52 »
Aan toon196
Vanmiddag toevallig precies zo'n kaartje (Pcmcia, hè?) ingericht . Heb je helemaal geen ndiswrapper voor nodig, want de driver laat zich vlekkeloos installeren via de grafische mode. Je moet wel een internet aansluitingkje met een kabeltje hebben want onderweg moet ie even iets ophalen. Maar dan gaat ie als een speer.
Vr.groet, peter

toon196

  • Gast
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/25, 21:35:42 »
Petervdw hoe heb je dat dan precies gedaan? Ik heb een installatie-cd met windows drivers, dat is al. Bedoel je dat ik deze drivers kan gebruiken? Graag stap voor stap want ik ben een echte beginner wat linux betreft.

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/25, 21:59:48 »
Aan toon196
Laptop afzetten. Internet verbinding maken met kabel. OK. Adapter in de laptop, opstarten. Geen drivers van Windows gebruiken. Geen schijfje, de driver zit al voorbereid in Ubuntu 7.10. Nu is het vervelend dat alles al geinstalleerd is bij mij, en om dan nog te zeggen hoe het ging. Volgens mij gewoon op dat icoontje rechts boven geklikt, en dan je accesspoint aanvinken. Dan vraagt ie vanzelf verder. Op een moment moet je je Ubuntu CD erin leggen. Vervolgens laadt ie wat van die driver en dan werkt het. Ik weet niet hoe ik weer van die driver af moet komen, anders zou ik dat direct doen voor je en overnieuw beginnen.
Misschien iemand anders die weet hoe ik de bcm4318 kan deinstalleren.
Toon196 probeer het even, loop je vast, stel een vraag, ik let wel even op.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/25, 22:50:31 »
Aan toon196
Stom bericht eigenlijk. De één wil iets installeren, en een ander wil ervan af. Toevallig
had ik zo'n kaartje op de plank liggen. Vanmiddag een laptop omgebouwd naar Ubuntu, en ik dacht, ha, nu kan ik direct dat kaartje proberen te installeren. Normaal doe ik alles via kabel of de interne wireless van de laptop. Maar het ging zo vlot, dat ik nu niet meer precies de gang van zaken weet.
Om het even rigoreus te doen, ik installeer opnieuw Ubuntu 7.10. Er zit toch nog niks bij, en dan noteer ik precies hoe het installeren verloopt. Dan hoor je dat helaas morgen pas, maar anders weet ik het ook niet.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/26, 12:24:58 »
Aan toon196
We gaan vanaf de basis beginnen. Op de laptop een schone Ubuntu 7.10 installatie. Bij mij dan, hè. Internet aangesloten via ethernet kabel, WPC54G in de sleuf, router of draadloos modem aan, SSID-naam, WPA-code en eventueel MAC-list nr bekend.
Laptop opstarten. Rechtsboven twee icons: "Beperkt ondersteunde stuurprogs beschikbaar" en het "netwerkicon".
Ga via Systeem>Beheer>Beperkt ondersteunde progs. klik, wachtwoord, OK.
Keuze: Firmware voor Broadcom 43xx reeks >>>>aanvinken. Firmware activeren? OK. Pakketten ophalen, software installeren >>>"bcm43xx-fwcutter" doorgevoerd of zoiets. Sluiten. Geef de locatie van de firmware>>>aanvinken: "Downloaden van internet" OK. >>> melding Firmware in gebruik. Sluiten.
Klik op het netwerkicon.
Zie: Bekabeld netwerk
       Draadloze netwerken (Broadcom Corp. BCM4318 enz enz Wireless Lan Controller
       Balkjes van alle netwerken bij jou in de omgeving.
       Klik op je eigen netwerk.
       Sleutel voor draadloos netwerk vereist.
Invullen: WPA Pers of welke beveiligingskreet ook
             wachtwoord
             type op automatisch laten
Icoontje gaat draaien >>>> groen >>>> dubbelgroen,  et voila!
Als alles goed gegaan is tenminste.
Uiteraard moet je deze handleiding heel zorgvuldig doorlopen. Van te voren goed bedenken wat de beveiliging moet worden en het wachtwoord. Zie niet op tegen het nog een keer moeten invoeren van je wachtwoord, en ook geduld bij het inschakelen van de draadloze verbinding. (10 to 20 seconden)
Eenmaal gemaakt, niet meer stuk te krijgen. Mocht het niet duidelijk zijn, stel gerust vragen, en geef aan waar het gestopt is.
Vr.groet, peter

Bij opnieuw opstarten begint je laptop weer over die firmware. Gewoon even wachten tot de draaimolen helemaal stilstaat. De verbinding start automatisch op.
Soms moet je even een keer je netwerk aanvinken.

toon196

  • Gast
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/27, 21:52:59 »
HET WERKT. Petervdw, bedankt voor de hulp. Ik heb jou voorbeeld gevolgd en Ubuntu eerst opnieuw geïnstalleerd.

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/27, 22:09:36 »
Aan toon196
Super! Bedankt voor het terugmelden.
Wil jij het probleem als opgelost markeren?
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/28, 12:29:29 »
Ik wilde dit stukje naar een ander topic overhevelen, maar ik ben zo'n  kluns met dit soort dingen, nu staat het hier weer bij. Laat maar gaan.
peter

Citaat
We gaan vanaf de basis beginnen. Op de laptop een schone Ubuntu 7.10 installatie. Bij mij dan, hè. Internet aangesloten via ethernet kabel, WPC54G in de sleuf, router of draadloos modem aan, SSID-naam, WPA-code en eventueel MAC-list nr bekend.
Laptop opstarten. Rechtsboven twee icons: "Beperkt ondersteunde stuurprogs beschikbaar" en het "netwerkicon".
Ga via Systeem>Beheer>Beperkt ondersteunde progs. klik, wachtwoord, OK.
Keuze: Firmware voor Broadcom 43xx reeks >>>>aanvinken. Firmware activeren? OK. Pakketten ophalen, software installeren >>>"bcm43xx-fwcutter" doorgevoerd of zoiets. Sluiten. Geef de locatie van de firmware>>>aanvinken: "Downloaden van internet" OK. >>> melding Firmware in gebruik. Sluiten.
Klik op het netwerkicon.
Zie: Bekabeld netwerk
       Draadloze netwerken (Broadcom Corp. BCM4318 enz enz Wireless Lan Controller
       Balkjes van alle netwerken bij jou in de omgeving.
       Klik op je eigen netwerk.
       Sleutel voor draadloos netwerk vereist.
Invullen: WPA Pers of welke beveiligingskreet ook
             wachtwoord
             type op automatisch laten
Icoontje gaat draaien >>>> groen >>>> dubbelgroen,  et voila!
Als alles goed gegaan is tenminste.
Uiteraard moet je deze handleiding heel zorgvuldig doorlopen. Van te voren goed bedenken wat de beveiliging moet worden en het wachtwoord. Zie niet op tegen het nog een keer moeten invoeren van je wachtwoord, en ook geduld bij het inschakelen van de draadloze verbinding. (10 to 20 seconden)
Eenmaal gemaakt, niet meer stuk te krijgen. Mocht het niet duidelijk zijn, stel gerust vragen, en geef aan waar het gestopt is.
Vr.groet, peter

Bij opnieuw opstarten begint je laptop weer over die firmware. Gewoon even wachten tot de draaimolen helemaal stilstaat. De verbinding start automatisch op.
Soms moet je even een keer je netwerk aanvinken.

tanus

  • Gast
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/03, 21:05:36 »
Hallo PetervdW,

Aangezien ik ook een Linksys WPC54G heb ben ik zeer geinteresseerd in deze installatie.
Ik zie in jouw verhaal nergens de naam van de adapter terug komen maar wel BCM4318 wireless lan controller.
Is dit dezelfde als die van de Linksys  ??

m.vr.grt,

JT

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/04, 00:45:57 »
Aan tanus
De Linksys WPC54G is de Pcmcia adapter, ook wel cardbus genaamd, die je in de laptop steekt, als die geen ingebouwde wireless netwerkkaart heeft.(schakelaartje)
De bcm4318 is de naam van de driver. Dat is de software die de adapter laat samenwerken met Ubuntu.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Vr.groet, peter

michielpuite

  • Gast
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/10, 22:18:56 »
Hi, ik heb dit alles dus ook geprobeerd... maar het werkt dus niet.... :( Heb alle stappen uitgevoerd, maar als ik dan onder netwerk kijk staat er bij draadloos netwerk niets onder...

Wat kan hier voor de reden zijn?

Alvast bedankt

Michiel

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/10, 22:42:58 »
Aan michielpuite
Van die WPC54G bestaan een aantal versies v2 en v3.
Kijk even op deze site:
http://linux-wless.passys.nl/query_part.php?brandname=Linksys
Ik wil je er graag mee helpen, maar kijk eerst even precies welke versie het is.
Vaak zit alleen op het doosje een klein stickertje.
Vr.groet, peter

michielpuite

  • Gast
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/11, 15:54:56 »
Dit is ook voor de BCM 4318?

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/11, 20:49:55 »
Aan michielpuite
OK, via het forum loopt de communicatie beter, want misschien kunnen anderen dan ook raad geven. Nu je vraag. ik dacht dat je het over een driver had, maar nu is me duidelijk via googlen dat je een Broadcom wireless adapter bedoelt. Verwarrend, want de drivers heten ook zo. Het beste steek je de kaart in je laptap en geeft via de terminal het commando: lspci (kleine letter L) De uitkomst sleep je dan even hier naar toe. Dan kunnen we zien wat voor chipset erin zit. En heb je het install. schijfje ook?
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/11, 20:58:20 »
Aan michielpuite
Net nog even gezocht in de wiki, zie:

https://help.ubuntu.com/community/HardwareSupportComponentsWirelessNetworkCardsBroadcom

Daar wordt deze adapter met Ndiswrapper gebruikt. Geen driver van bekend. Raar, want handig zou zijn als ze er gelijk zo'n bcm43XX driver voor zouden gebruiken. Nu wordt het wroeten. Geen wonder dat het eerder niet lukte. Mijn fout, misverstand.
Peter

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos netwerkkaartje instellen - Hardware present ... maar verder?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/11, 21:43:11 »
Aan michielpuite
In de wiki staan (rechterkolom) 3 broadcom drivers.
https://help.ubuntu.com/community/WifiD
De laatste lijkt mij het gemakkelijkst te proberen:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Broadcom_BCM43xx_%28all,_ndiswrapper/firmware%29
Die werkt eigenlijk grafisch met Ndiswrapper.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Vr.groet, peter