Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?  (gelezen 6135 keer)

GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Gepost op: 2020/06/19, 19:06:43 »
Ik merkte pas dat ik nog met een 'oude' versie van GIMP aan 't werken was (versie 2.10.14); ik zie nu dat er een versie 2.10.20 bestaat, maar die kan ik enkel installeren via flatpak.
Wanneer ik dat doe dan staat GIMP in het Engels en merk ik ook dat de mappen die worden gebruikt voor de gereedschappen, onbestaande mappen zijn ?!
De taalkeuze werkt dus niet met andere woorden. Moet ik nog wat geduld hebben voor de NL-versie of scheelt er iets aan mijn configuratie ? Ik werk nog met de LTS Ubuntu 18.04 en wacht nog tot in juli om over te stappen naar Ubuntu 20.04
Anderzijds garandeerde de PPA dat er steeds zou geupdate kunnen worden, wat nu dus niet meer mogelijk is op deze manier. Het gaat slechts tot versie 2.10.14
Otto-Kesselgulasch dan maar verwijderen ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/19, 21:02:23 »
Ubuntu komt met Snap, niet met flatpak, maar wellicht heb je dat zelf geïnstalleerd? Misschien ontbreekt je dan het onderdeel org.gnome.Platform.Locale.

De Otto-Kesselgulasch wordt inderdaad voor het moment blijkbaar niet goed meer onderhouden.

Gemakkelijkst is in Ubuntu de Snap te installeren (maar misschien heeft die ook taalproblemen). Die is nog versie 2.10.18.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/20, 00:47:58 »
Gimp.org biedt inderdaad een flatpak aan als altermatief voor een normale installatie. Geen ervaring mee. Normaal gebruik ik de normale ppa als genoemd maar die biedt tot nu toe de 2.10.20 nog niet aan. De 18 is er wel mits je Ubuntu en aanverwante versies 20.04 installeert. Beetje vreemd allemaal helaas.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/20, 09:34:41 »
De 18 is er wel mits je Ubuntu en aanverwante versies 20.04 installeert. Beetje vreemd allemaal helaas.
Eén van de voordelen van snap: ook op 18.04 kan je zonder meer diezelfde 18 installeren.

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/20, 10:02:58 »
Hartelijk dank beiden, voor de snelle reacties !
Ondertussen staat versie 2.10.18 er wel op (in 't Nederlands) - ik weet niet hoe het komt maar als ik naar de mappen ga kijken dan zie ik /home/gebruikersnaam/snap/gimp/273 staan. Dat wil dus zeggen dat ik inderdaad via snap heb geïnstalleerd zonder dat ik het zelf besefte !? :rolleyes:
Toch wel eigenaardig dat op de (wat ik aanneem) 'originele GIMP-website' (https://www.gimp.org/downloads/) er uitsluitend installeren via 'Flatpak' wordt aangeboden voor 'Unix-like systems' ...? En dan is het resultaat bij mij een Engelstalige GIMP 2.10.20
Anderzijds heb ik in m'n Virtualbox-Windows wel een Nederlandstalige GIMP 2.10.20 draaien !? Die bestaat dus echt wel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/20, 10:52:56 »
Het kan zijn dat je bij flatpak nog wat ingrepen moet doen om de taal goed te krijgen. Gimp publiceert zelf en rechtstreeks via flatpak. Alle andere vormen van distributie gebeurt door derden. Voor snap zijn het de Canonical snapcrafters die dat doen. Het zal dus wat langer duren voor het de 20 wordt.

Offline X-E3

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/20, 14:17:51 »
Ik heb op Linux Mint ook de flatpak geinstalleerd en dat is ook 2.10.20. Bij mij is deze gewoon in het Nederlands zonder iets aangepast te hebben.

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2020/06/20, 14:33:52 door X-E3 »

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/20, 15:14:01 »
Het kan zijn dat je bij flatpak nog wat ingrepen moet doen om de taal goed te krijgen. Gimp publiceert zelf en rechtstreeks via flatpak. Alle andere vormen van distributie gebeurt door derden. Voor snap zijn het de Canonical snapcrafters die dat doen. Het zal dus wat langer duren voor het de 20 wordt.
Ik leer altijd wel graag wat bij ...
'nog wat ingrepen' ... is dat gecompliceerd en is ergens te vinden wat er juist moet gebeuren ? en hoe je dat voor mekaar krijgt Vanadium ?
Of kan ik beter nog maar wat geduld hebben ?

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/20, 15:18:28 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/20, 18:00:54 »
Ik heb het zelf eens geprobeerd: een nederlandstalige account aangemaakt op mijn laptop, flathub geïnstalleerd volgens de instructies van flathub (link van maasnet) en daarna Gimp geïnstalleerd vanaf flathub.org, en bij mij is versie 2.10.20 toch zonder verdere ingrepen in het Nederlands.

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/21, 10:49:18 »
Hallo, ik heb de vertalingen voor Gimp 2.10.20 vorige week ingeleverd en die zijn door het Gnome vertaalteam 'gecommit' (bij Gimp ingediend). En zoals sommigen hier aangeven, GIMP 2.10.20 is inderdaad netjes in het Nederlands.

De ppa van Otto Kesselgulasch (die ik zelf al jaren gebruik) lijkt inderdaad niet recent bijgewerkt, die biedt nog 2.10.14. Kan zijn omdat ik met Xubuntu 18.04 werk. Lastig om m'n vertaling te checken op deze manier, zal Gimp eens in een VM installeren.

Offline X-E3

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/21, 12:48:21 »
En in de nieuwe Linux Mint 20 zit standaard GIMP 2.10.18 geinstalleerd. Ook deze is in het Nederlands.

Gr. Ben

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/21, 15:06:54 »
Net Gimp 2.10.21 als AppImage gedownload, en ook deze is netjes in het Nederlands.

Deze AppImages worden gemaakt door aferrero, een actief persoon binnen de Linux-fotobewerkingsgemeenschap. Hij is zelf de maker van onder meer PhotoFlow, een raw-processor.

Zijn Gimp-versies zijn hier te downloaden (alleen voor Linux).
https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases/tag/continuous

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/05, 09:22:49 »
Hallo, ik zie net op https://launchpad.net/~otto-kesselgulasch/+archive/ubuntu/gimp dat de bekende Gimp-ppa van "Otto Kesselgulasch" voorlopig niet meer wordt bijgewerkt:

Citaat
Hi,

for personal reasons my PPA activities are dropped for the time being.
Sorry
Thorsten


Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/05, 10:33:35 »
Hallo, ik zie net op https://launchpad.net/~otto-kesselgulasch/+archive/ubuntu/gimp dat de bekende Gimp-ppa van "Otto Kesselgulasch" voorlopig niet meer wordt bijgewerkt:
Mijn intel klopte dus  =D.

Flatpak lijkt mij nu de beste manier om mee te gaan met de laatste Gimp: de Gimp ontwikkelaars maken die flatpak zelf. Flatpak zet je er gemakkelijk bij in Ubuntu:

sudo apt install flatpak
Dan voeg je de flathub softwarebron toe:

flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo
Installeer Gimp tenslotte  via Software center (niet Snap store!) of met de terminal:

flatpak install flathub org.gimp.GIMP
Plug ins

Plugins kan je voor de flatpak nog steeds installeren, voor zover ze compatibel zijn met de nieuwste versie. Pak ze uit in de folder .var/app/org.gimp.GIMP/config/GIMP/2.10/plug-ins.

De voor fotografen zeer interessante plugins "Resythesizer" en "Heal selection" kan je downloaden van

https://www.gimp-forum.net/Thread-Gimp-2-10-Resynthesizer-Linux?pid=11261#pid11261

De inhoud van het zip bestand moet dan in de plug-ins folder van de flatpak.

Opmerkingen

  • Je kan de flatpak ook installeren zonder de flathub repo toe te voegen. De opdracht wordt dan wat langer:

flatpak install https://flathub.org/repo/appstream/org.gimp.GIMP.flatpakref
  • Gebruikers die Gnome-software-center gebruiken (standaard in Ubuntu versies vóór 20.04) kunnen ook via het software center flatpaks zoeken door de plugin te installeren:

sudo apt install gnome-software-plugin-flatpak
« Laatst bewerkt op: 2020/07/05, 10:48:30 door vanadium »

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/05, 14:24:13 »
Dank voor je uitgebreide instructies Vanadium. Zelf ben ik van de luie en download gewoon een AppImage. ;)

Maar ik zal binnenkort eens jouw flatpakweg bewandelen, wel handig als je (als vertaler zoals ik) steeds de nieuwste versie voor je neus hebt.

Maar niet nu, want het is zondagmiddag, heel mooi weer en ik installeer mezelf onder een boom op m'n terras met een fijn boek van Salman Rushdie. Men dient nu eenmaal prioriteiten te stellen in het leven! ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/05, 20:02:18 »
Dank voor je uitgebreide instructies Vanadium. Zelf ben ik van de luie en download gewoon een AppImage. ;)
Véél meer werk dan op je luie krent drie commando's te kopiëren en te plakken in een terminal  =D. Bij mijn methode moet je zelfs niet nadenken.  ;) Je krijgt er een icoon in je menu gratis bij: met een appimage moet je ook dat nog eens zelf klaarspelen.

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/07/05, 22:30:21 »
Bij mijn methode moet je zelfs niet nadenken.  ;)
Hmm, laat dat nou net een van m'n favoriete bezigheden zijn!

Je krijgt er een icoon in je menu gratis bij: met een appimage moet je ook dat nog eens zelf klaarspelen.
Hmm, ik hoef geen menu-icoon. Gewoon dubbelklikken op de AppImage werkt hier als een treintje! Zoals ik zei, luie donder hier! ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/07/10, 00:11:51 »
Ik vind de Appimage van aferrero ook fijne dingen. Ik ga die maar eens ophalen voor de .20. Het wordt nu wel tijd. Dat flatpak is me veel te ingewikkeld.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #19 Gepost op: 2020/07/10, 10:10:20 »
Ik heb reeds de recentste versie draaien op mijn systeem en het is volledig Nederlandstalig.



[Buiten Topic]
Mijn besturingssysteem is niet Ubuntu maar PCLinuxOS - een 'Rolling Release'-.
Ik lees ook veel dat die Flatpacks / Snap, toch wel wat problemen veroorzaken. Ben ik blij dat we in PCLOS géén Flatpacks of Snap gebruiken.

Hoe het zal evolueren heb ik het raden naar, ik hoop voor jullie, toch in de goede richting ...
Het kan voor jullie systeem misschien goed zijn ... doch ik lees andere berichten.
Zo is het niet mogelijk om Flatpacks te installeren, in de nieuwe Linux Mint 20 (het wordt daar geblokkeerd -- maar het is wel mogelijk via een andere weg).
Zoals je merkt, ik lees over alle 'Linux-gestuurde besturingssystemen' in fora, daarbij steek ik wel een en ander op, leer ik heel veel dat, indien het nodig blijkt, dan kan toepassen.
[einde Buiten Topic]

Ter kennisgeving.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/10, 10:18:17 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #20 Gepost op: 2020/07/10, 11:13:44 »
Ik lees ook veel dat die Flatpacks / Snap, toch wel wat problemen veroorzaken. Ben ik blij dat we in PCLOS géén Flatpacks of Snap gebruiken.[/size]
Alleen ter hoogte van de toepassing zijn er soms problemen, met uiterlijk, integratie met het systeem..

Citaat
Zo is het niet mogelijk om Flatpacks te installeren, in de nieuwe Linux Mint 20 (het wordt daar geblokkeerd -- maar het is wel mogelijk via een andere weg).
Flatpak is standaard aanwezig in Mint. Het is snap dat daar wordt geblokkeerd.

Flatpak is zo ingewikkeld als je zelf wil. In Mint is het standaard. Met twee commando's heb je het ook in Ubuntu. Tot zover de complexiteit. Een voordeel van flatpak boven een appimage is dat het automatisch wordt bijgewerkt zoals je reguliere programma's.


Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #21 Gepost op: 2020/07/10, 11:22:40 »
@ vanadium,

tja, voor mij is het complex, want ik haspel ze door elkaar (Flatpack en Snap).
Ik gebruik steeds de 'ouwe, getrouwe' Synaptic Pakketbeheerder.
Excuses voor de onjuistheid i.v.m. LM20.

« Laatst bewerkt op: 2020/07/10, 11:25:55 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #22 Gepost op: 2020/07/10, 12:03:21 »
Excuses voor de onjuistheid i.v.m. LM20.
Geen excuus nodig: je kan al eens iets door elkaar halen (overkomt mij zeker ook) en dit is vlug rechtgezet.

Offline rico70

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #23 Gepost op: 2020/07/10, 15:56:45 »
Ik lees ook veel dat die Flatpacks / Snap, toch wel wat problemen veroorzaken. Ben ik blij dat we in PCLOS géén Flatpacks of Snap gebruiken.[/size]
Alleen ter hoogte van de toepassing zijn er soms problemen, met uiterlijk, integratie met het systeem..

Citaat
Zo is het niet mogelijk om Flatpacks te installeren, in de nieuwe Linux Mint 20 (het wordt daar geblokkeerd -- maar het is wel mogelijk via een andere weg).
Flatpak is standaard aanwezig in Mint. Het is snap dat daar wordt geblokkeerd.

Flatpak is zo ingewikkeld als je zelf wil. In Mint is het standaard. Met twee commando's heb je het ook in Ubuntu. Tot zover de complexiteit. Een voordeel van flatpak boven een appimage is dat het automatisch wordt bijgewerkt zoals je reguliere programma's.
Ligt mss aan de appimage, bij StandardNotes krijg ik een melding dat er een nieuwe versie is

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #24 Gepost op: 2020/07/10, 16:55:05 »
Appimages kunnen inderdaad zelf een updatefunctie voorzien. Er bestaat een appimage "AppImageUpdate" die appimages automatisch kan bijwerken.