Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vrije technologie en hoger onderwijs  (gelezen 1590 keer)

Vrije technologie en hoger onderwijs
« Gepost op: 2011/03/23, 14:25:06 »
Iets meer dan een jaar geleden is de Free Technology Academy van start gegaan. De FTA is opgericht door een consortium van universiteiten, waaronder de Open Universiteit Nederland. Ik heb een artikel geschreven over de resultaten in het eerste jaar:

http://www.opentrends.nl/2011/03/23/free-technology-academy-een-jaar-opleiden-in-vrije-technologie/

Het lijkt me dat een of meerdere modulen van de FTA interessant kunnen zijn voor leden van de Ubuntu-NL gemeenschap. Als je nog studerend bent, of gaat studeren, is het de moeite waard of je op deze manier wat studiepunten kan invullen.

Re: Vrije technologie en hoger onderwijs
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/24, 07:29:58 »
Zou ook wel leuk zijn als dit ook buiten Europa zou gebeuren, hier wordt te veel met óf Windows, óf Apple gewerkt.
In dit bedrijf is het puur Windows XP.

Re: Vrije technologie en hoger onderwijs
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/25, 05:58:48 »
Zou ook wel leuk zijn als dit ook buiten Europa zou gebeuren, hier wordt te veel met óf Windows, óf Apple gewerkt.
In dit bedrijf is het puur Windows XP.

Zoals je in het artikel kunt lezen, gaat het hier om afstandsonderwijs met een virtuele campus. De studenten komen vanuit 30+ landen. Peter, die ik heb geïnterviewd, werkt als docent in Taiwan. Binnen/buiten Europa zegt bij deze aanpak niet zo veel meer  ;)

Re: Vrije technologie en hoger onderwijs
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/25, 08:11:12 »
Interessante optie Jan. Dank dat je dit met ons deelt. Zit wel iets bij waar ik wat mee wil / kan. Had al een paar dingen gezien bij opleidingsinstuten maar die waren zo prijzig dat ik daar nog maar even niet aan was begonnen.

Nu nog wat tijd vinden ;-)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Vrije technologie en hoger onderwijs
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/26, 16:01:52 »
ik wil ook een ICT-opleiding gaan doen maar op de open dag kwam het nogal windows-must-have over.
zo kreeg ik een workshop "microsoft-visual-studio 2008". (leek verdomd veel op wxformbuilder en GLADE-interface-designer).
ik vind dat ze je moeten leren programmeren en niet moeten leren "met een programma om te gaan" zo verkozen ze daar nog 3ds-max boven blender.
toen ik zei dat dat nogal duur is vertelde ze "jaaah, maar je krijgt een gratis licentie van de school". oké dat begrijp ik wel, maar de school maakt mij daardoor afhankelijk van dat product! ze leren je alleen hoe je zoiets moet doen met dure software zodat je het later niet meer met gratis spul kunt. en als je van school af bent dan krijg je geen "gratis licentie" meer van hun en moet je dus gewoon die 3000 euro zelf betalen! niet goed voor jouw en ook niet goed voor het bedrijf die de opdracht geeft.

nee het beste lijkt mij gewoon dat ze zeggen: "maak een programma zus en zo in C++". dan ben je volledig vrij om te kiezen, want C++ op linux of C++ op windows daar zit vrijwel geen verschil tussen...

Re: Vrije technologie en hoger onderwijs
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/26, 21:13:06 »
ik vind dat ze je moeten leren programmeren en niet moeten leren "met een programma om te gaan" zo verkozen ze daar nog 3ds-max boven blender.
toen ik zei dat dat nogal duur is vertelde ze "jaaah, maar je krijgt een gratis licentie van de school".

En op die manier houden MS en closedsource leveranciers iedereen voor het lapje. Scholen denken goedkoop uit te zijn (wat met vrije software ook zo is, alleen dat 'weten' ze niet) en maken op die manier iedereen afhankelijk van dure producten. Als je die eenmaal beheerst stap je niet later zo snel meer over....

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vrije technologie en hoger onderwijs
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/26, 22:10:42 »
Ik kan je zeggen dat als je het in Microsoft leert met die software dan kun je het ook in Windows.
Het zal in het begin even wennen zijn maar je zult het snel door hebben.
Ik heb ervaring met veel cad pakketten. Ik ben met Autocad 12 begonnen op school. We gingen op school over Autocad 14.
Bij vrijwel alle bedrijven waar ik heb gewerkt, werd er gebruik gemaakt van 3D software terwijl ik op school dit niet had gehad.
Ik kreeg bij het eerste bedrijf een korte cursus en leerde het programma heel snel.
Veel termen komen terug en herken je. Zo heb ik meerdere pakketten geleerd en nu ken ik 5 a 6 software pakketten en van allemaal verschillende versies.
Pro-E leerde ik in 4 dagen. na die 4 dagen wist ik beter hoe het programma werkte dan degene die het mij geleerd had.
Zo gaat het met al die software. Zie MSoffice en open office. Namen zijn over het algemeen gelijk. Ht enige is de uitvoering maar dat heb je zo door.
Scholen geven je een basis en de rest leer je in de praktijk. Dat ze er met Windows werken is geen probleem. Wil je systeem beheerder worden dan moet je wel Linux leren en heb je niets aan alleen een Windows opleiding.
Al zullen die het waarschijnlijk ook wel snel leren.

Re: Vrije technologie en hoger onderwijs
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/26, 23:56:58 »
ik wil ook een ICT-opleiding gaan doen maar op de open dag kwam het nogal windows-must-have over.
zo kreeg ik een workshop "microsoft-visual-studio 2008". (leek verdomd veel op wxformbuilder en GLADE-interface-designer).
ik vind dat ze je moeten leren programmeren en niet moeten leren "met een programma om te gaan" zo verkozen ze daar nog 3ds-max boven blender.
toen ik zei dat dat nogal duur is vertelde ze "jaaah, maar je krijgt een gratis licentie van de school". oké dat begrijp ik wel, maar de school maakt mij daardoor afhankelijk van dat product! ze leren je alleen hoe je zoiets moet doen met dure software zodat je het later niet meer met gratis spul kunt. en als je van school af bent dan krijg je geen "gratis licentie" meer van hun en moet je dus gewoon die 3000 euro zelf betalen! niet goed voor jouw en ook niet goed voor het bedrijf die de opdracht geeft.

nee het beste lijkt mij gewoon dat ze zeggen: "maak een programma zus en zo in C++". dan ben je volledig vrij om te kiezen, want C++ op linux of C++ op windows daar zit vrijwel geen verschil tussen...
Je kunt ook niet altijd open-source blijven in het bedrijfsleven.
Als je een eigen bedrijf begint, kan dat wel, maar als je voor een bedrijf werkt, kan het niet anders.
Bijvoorbeeld, je bent Game Developer voor de Nintendo DS.
Je bent verplicht om Windows XP, Maya 5.5 tot 7.0 of 3DS Max 5, en een werkende CMD Prompt te hebben, want hun development tools zijn alleen daarvoor geschreven.

Oftewel, bedrijven zijn gewoon erg afhankelijk van elkaar.