Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IncoPos  (gelezen 1896 keer)

Offline Caspar

  • Lid
IncoPos
« Gepost op: 2012/04/24, 10:47:11 »
Goedendag forumleden,

Ik heb een kleine speciaalzaak in sigaren, bieren en snoep en ik heb begin dit jaar het idee opgevat om zelf een computerkassa in elkaar te gaan zetten. Meer info over de winkel: [knip]

Het verhaal tot nu toe staat op:
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=40596;start=msg379650#msg379650

Ik ben een oud-Windows gebruiker maar voor dit project vond ik Linux veel meer geschikt.  Linux is sneller, betrouwbaarder en natuurlijk kost het niks (doet het altijd goed in Zeeland...). Ik kwam uit op PCLinuxOS en dit was een verademing om te gebruiken, supersnel! Alleen software installeren bracht gelijk al moelijkheden met zich mee: LibreOffice wilde maar niet installeren en Synaptic is nogal onoverzichtelijk. Ik had als software LemonPos gevonden maar ook dit installeren is nogal ingewikkeld in PCLinuxOS.
Ik kan helaas niet teveel stilstaan bij het besturingsysteem: het doel is een kassa te maken.
Ik heb Ubuntu geinstalleerd en heb besloten hier op over te stappen. Vooral omdat OpenOffice al gelijk er bij zit en het software downloaden en installeren veel simpeler is.

En bingo! Ik zag gelijk al IncoPos in de lijst staan dus ik was nu helemaal klaar! Dus downloaden en installeren.. maar waar is het nu gebleven? Nou, nog maar een keer de-installeren en het proces herhalen en vastmaken aan het menukader links op je bureaublad. Kip ik heb je... maar ik klik het aan en het icoontje flitst wel maar er gebeurt daarna niks.

Wie kan mij helpen IncoPos aan de praat te krijgen?

[knip: linkje naar webwinkel weggehaald ivm reclame]
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 11:14:50 door Johan van Dijk »

Re: IncoPos
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/24, 10:53:49 »
Druk op de Windowstoets en typ "incopos", staat het er nu tussen? werkt het?
Zo nee: Open een terminal en typ incopos. Kijk naar de foutmeldingen die je krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 10:58:19 door erik1984 »

Re: IncoPos
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/24, 10:54:32 »
Druk op de Windowstoets en typ "incopos", zie je het nu ergens staan?

Misschien eerst maar eens vragen welke versie ;) Straks gebruikt ie 10.04 ofzo (helemaal daar te meer hij het over OOo heeft i.p.v. LO).

Re: IncoPos
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/24, 10:58:57 »
Druk op de Windowstoets en typ "incopos", zie je het nu ergens staan?

Misschien eerst maar eens vragen welke versie ;) Straks gebruikt ie 10.04 ofzo (helemaal daar te meer hij het over OOo heeft i.p.v. LO).

Hij heeft het over "menukader links op je bureaublad." dus ik ging uit van Unity.

Re: IncoPos
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/24, 11:05:48 »
In dat geval moeten we maar even afwachten. Sowieso is het wel handig om te weten welke versie ie gebruikt :)

Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/24, 11:22:30 »
Ik gebruik Ubuntu 11.10. Ik heb de windowstoets geprobeert en ik krijg als ik IncoPos intyp daaronder het IncoPos icoontje. Als ik er op klik ga ik terug naar het bureaublad en gebeurt er niks. Hoe open ik een terminal? (ik probeer het intussen zelf uit te vogelen)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 11:26:31 door Caspar »

Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/24, 11:35:48 »
Bij de terminal geeft hij ' Command not found'.

Re: IncoPos
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/24, 11:44:59 »
Citaat
Run IncoPOS on Windows, Mac OS or Linux

IncoPOS can run on Linux too by using the open source implementation of .NET called Mono. IncoPOS uses GTK for its user interface which provides native look with the modern Gnome based distributions such as Ubuntu, Suse and Debian. IncoPOS connects to MySQL server which is universally available across even more platforms.

Heb je dus ook Mono geïnstalleerd? Dit is zo te zien nodig op Linux.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 11:49:07 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: IncoPos
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/24, 11:46:35 »
Heb je incopos met kleine letters ingetypt in de terminal? Linux is hoofdlettergevoelig.

Vervolgvraag hoe heb je het geinstalleerd? n.b. ik heb zelf geen verstand van IncoPos (had er tot vandaag nooit van gehoord) maar heb je de instructies voor "IncoPos Universal DEB" gevolgd? http://vladster.net/en/downloads.aspx?os=linux#linux De screenshots die daar staan zijn trouwens van Ubuntu 10.04 dus bij jou zal het er anders uitzien.


Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/24, 13:14:40 »
Bedankt, het lijkt erop dat ik dit over het hoofd gezien heb. Ik ga er mee aan de slag en laat het weten hoe het vordert.

Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/25, 11:35:23 »
Okay mensen, ga er maar eens voor zitten! Ik heb het volgende gedaan:

Ik heb de installatie van incopos via softwarebeheer verwijderd en nogmaals geinstalleerd via de versie op vladster.net: er verandert niks. Icoontje aanklikken maar er gebeurt niks.
Dan dat hele mono gebeuren: dat had ik nog niet. Dus via http://badgerports.org/help.html gekeken wat ik moest doen. Dat netjes gedaan (inclusief het downloaden van het keyfile) en vandaag stond inderdaad dat hele mono-gebeuren klaar om gedownload te worden. Dat gedaan en ... er gebeurt weer niks. Aaargh! Ik had echt nu het idee dat ik de heilige graal gevonden had.

Er staat overigens op http://vladster.net/en/downloads.aspx?os=linux dat in /usr/bin/incopos moet staan, ik kan dit echter niet vinden in de /usr/bin map.


Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/25, 13:14:55 »
... en nog wat gevonden:

Important: Before installing IncoPOS you should have MySQL Server up
and running. You can download MySQL Server from
http://www.mysql.com . To install MySQL Server follow the instructions
below:

Bij www.mysql.com aangekomen kan ik kiezen uit een rijke hoeveelheid versies. Weten jullie welke versie ik moet hebben?

Ook zag ik op:
https://help.ubuntu.com/11.04/serverguide/C/mysql.html
dat het via de terminal kan.

Re: IncoPos
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/25, 13:48:34 »
Mysql zit gewoon in de pakketbronnen van Ubuntu om vanuit te installeren je hoeft het dus niet uit 'externe bron' te downloaden. Als incopos niet in /usr/bin staat dan dan is het installeren misschien toch niet goed gegaan. Misschien moest Mono wel eerste geinstalleerd zijn en zul je nog een keer opnieuwe moeten installeren. Heb je het volgende stuk uit de handleiding gevolgd?

sudo dpkg -i incopos-cil_xxxxxx_all.debJust replace xxxxxx with the version of the package you have downloaded.

Kwamen hier foutmeldingen uit? Zo ja plaats ze hier dan kan iemand er misschien iets mee.


Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/25, 14:58:43 »
Gedaan..

Re: IncoPos
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/25, 15:08:59 »
Wat ik al dacht, het is dus niet geinstalleerd omdat bepaalde pakketten ontbreken. Het goede nieuws is dat deze pakketten in de bronnen van Ubuntu 11.10 lijken te zitten zitten. Probeer eens het volgende in de terminal:

sudo apt-get install libmono-system-data-linq4.0-cil libmono-system-xml-linq4.0-cil
Krijg je hier foutmeldingen van, meldt ze maar. Uitvoer van de terminal kun je het best gewoon even kopieren en op dit forum plakken, dat scheelt weer een screenshot maken. Zet de terminaltekst tussen code-tags (knopje 'voeg code toe').


Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/25, 16:39:08 »
Prima ik ga het weer proberen. Nog wat: nadat ik IncoPos via het softwarecentrum had gedownload kreeg ik een bedank-email. Ik heb hier verder geen aandacht aan besteed maar er stond een link in naar wat informatie:

Een regel die ik bij de softwarebronnen moet toevoegen. Ga ik ook even doen.

Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/25, 17:05:54 »
regel toegevoegd bij de softwarebronnen en geprobeerd de pakketten te downloaden maar:

caspar@CFD2:~$ sudo apt-get install libmono-system-data-linq4.0-cil libmono-system-xml-linq4.0-cil
[sudo] password for caspar:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van afhankelijkheden wordt opgebouwd       
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar 
U wilt waarschijnlijk 'apt-get -f install' uitvoeren om volgende op te lossen:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
 libmono-system-data-linq4.0-cil : Vereisten: libmono-system-runtime-serialization4.0-cil (>= 1.0) maar het zal niet geïnstalleerd worden
W: Duplicate sources.list entry https://private-ppa.launchpad.net/commercial-ppa-uploaders/incopos/ubuntu/ oneiric/main i386 Packages (/var/lib/apt/lists/private-ppa.launchpad.net_commercial-ppa-uploaders_incopos_ubuntu_dists_oneiric_main_binary-i386_Packages)
W: U kunt 'apt-get update' uitvoeren om deze problemen te verhelpen
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).
caspar@CFD2:~$

Is het misschien wijs om op dit punt IncoPos te verwijderen en te her-installeren?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/25, 17:11:39 door Caspar »

Re: IncoPos
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/25, 17:49:02 »
Hmm, je bent nu wat dingen door elkaar aan het doen. Ik wist niet dat je die PPA al had toegevoegd (staat blijkbaar tussen je bronnen). Een PPA is een externe pakketbron wat in dat geval misschien best handig kan zijn. Het is dan aan jouw oordeel of je de maker vertrouwt. Dan is het misschien idd wijs om eens met een schone lei te beginnen en sudo apt-get update te draaien voordat je weer probeert incopos te installeren. Als je met een PPA werkt heb je dat losse .deb bestand niet meer nodig en zou je waarschijnlijk met apt-get install incopos kunnen installeren vanuit die PPA.

Misschien is het beter de maker van IncoPos te mailen voor verdere hulp aangezien volgens mij niemand op dit forum (ik iig niet) met dit product gewerkt heeft.


Offline Caspar

  • Lid
Re: IncoPos
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/26, 10:38:00 »
Bedankt voor de genomen moeite Eric,

Incopos verwijderd, de twee regels in de terminal uitgevoerd, geen foutmeldingen. IncoPos weer aangeklikt en... ik ga weer terug naar het bureaublad en er gebeurt niks.

Ik ga mailen...

Re: IncoPos
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/26, 11:56:39 »
Ik weet dat je nu bezig bent met IncoPos.

Maar je vond LemonPOS moeilijk te installeren in PCLinuxOS. Op Ubuntu is het echter heel makkelijk. Open het Ubuntu Software Centrum, typ 'lemon', installeren. En je bent er klaar mee.