Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opslaan op NTFS  (gelezen 2246 keer)

Offline vis ta

  • Lid
Opslaan op NTFS
« Gepost op: 2011/08/24, 21:09:37 »
Ik gebruik al geruime tijd een multiboot ubuntu / windows. Op een 2de harde schijf heb ik een (NTFS) partitie gemaakt om bestanden te delen tussen ubuntu en windows.

Het spijtige is nu dat ik de bestanden die ik aanmaak in ubuntu niet kan zien in windows, ga ik terug naar ubuntu staan ze er ook niet meer. Ik vroeg mij af of iemand enig idee heeft wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn. Momenteel heb ik als oplossing de partitie op de tweede harde schijf geherformatteerd naar FAT32 en dit werkt probleemloos. Maar ik wil graag weten of ik in de toekomst weer zou kunnen overschakelen op NTFS zonder dat dit probleem terugkeert.

Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/24, 22:15:59 »
Probeer in Windows op zijn minst 'verborgen bestanden laten zien' aan te vinken. Misschien dat het zo simpel is ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vis ta

  • Lid
Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/24, 22:25:32 »
Helaas niet, want die optie staat bij mij altijd al aangevinkt.

Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/24, 22:28:13 »
Als je iets vanuit Windows erop zet, en dan in Ubuntu bekijkt, staat het er dan wel?
En waarmee heb je de partitie geformatteerd? Via Ubuntu of via Windows? Probeer het anders eens via de ander, vooral door een door Windows aangemaakte verwacht ik geen problemen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vis ta

  • Lid
Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/26, 22:52:00 »
Windows die wijzigingen aanbrengt veroorzaakt geen problemen in ubuntu. NTFS partities zijn gemaakt met windows.

Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/27, 12:12:03 »
Vreemd is dit.
Ik heb diverse NTFS schijven/partities en die werken zonder problemen met Ubuntu.
Hoewel ik het nog nooit ernstig ben tegen gekomen heb ik wel gelezen dat (om redenen) NTFS niet voor de 100% door Linux wordt ondersteund of begrepen.

Bijvoorbeeld bij een usb kan er bij verkeerd verwijderen softwarematige schade komen.
Om verdere schade te voorkomen wordt door Ubuntu dan geweigerd die usb stick aan te koppelen.

Misschien kan er bij jouw partitie ook wel iets dergelijks zijn.
Voer vanuit windows eens een schijf controle uit op die NTFS partitie.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/27, 12:45:56 »

Bijvoorbeeld bij een usb kan er bij verkeerd verwijderen softwarematige schade komen.
Om verdere schade te voorkomen wordt door Ubuntu dan geweigerd die usb stick aan te koppelen.

Dit geld voor windows en linux indien je verkeerd loskoppeld, dus niet omdat linux niet met ntfs kan omgaan.

Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/27, 18:26:30 »
Met de schijf lijkt me niks mis. NTFS wordt door Linux 100% ondersteund tegenwoordig, je kan Ubuntu gerust op een NTFS partitie zetten.
En hier gaat het niet om loskoppelen. Onveilig loskoppelen kan ook hardwarematige schade toebrengen, maar dat is zeldzaam. Altijd veilig verwijderen (in Linux unmounten)

Om wat voor bestanden gaan het?
Misschien heb je meer succes als je de bestanden er als sudo op zet (alt + f2 en gksu nautilus intypen).

Wat je ook nog zou doen is via Schijfgereedschap de SMART status kunnen checken als hij die heeft.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vanadium

  • Lid
Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/28, 11:39:23 »
Met de schijf lijkt me niks mis. NTFS wordt door Linux 100% ondersteund tegenwoordig,
Niet helemaal correct. Praktisch kan je probleemloos een ntfs partitie gebruiken onder linux, maar er zijn geen linux tools die voor 100% toelaten een inconsistente ntfs partitie te herstellen. Niet alle features van ntfs worden door linux ondersteund.

Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/28, 11:47:54 »
Met de schijf lijkt me niks mis. NTFS wordt door Linux 100% ondersteund tegenwoordig,
Niet helemaal correct. Praktisch kan je probleemloos een ntfs partitie gebruiken onder linux, maar er zijn geen linux tools die voor 100% toelaten een inconsistente ntfs partitie te herstellen. Niet alle features van ntfs worden door linux ondersteund.


Dank je vanadium. Dit is wat ik eigenlijk bedoelde.

@TS: Voer daarom op die NTFS partitie eens een scandisk uit vanuit windows.
Misschien is er een fout in de partitie waardoor het schrijven en lezen vanuit Ubuntu mislukt.

Offline vis ta

  • Lid
Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/01, 20:54:25 »
Wanneer ik in windows een chkdsk uitvoer krijg ik allemaal foutmeldingen met de bestandsnamen in van de bestanden die verdwenen zijn. Verdere fouten komen dan niet meer voor, ook niet als ik de chkdsk herhaal. De fouten komen pas terug als ik weer schrijfacties op die partitie heb uitgevoerd vanuit ubuntu.

Het gaat nu gewoon om worddocumenten. Maar ik heb het ook vaak met andere bestanden.
SMART status is in orde.

Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/01, 23:54:21 »
Dit is in ieder geval iets.
Er is dus door Ubuntu zeker gepoogd om er wat op te zetten, maar ergens faalt dat dus.

Wat gebeurt er als je op start met een live-cd en dan vanaf de live sessie iets op de NTFS partitie zet?
Als dat wel lukt is er dus iets mis met je huidige Ubuntu installatie.
Mocht het met de live-cd ook niet lukken, dan is er aan die partitie toch echt iets speciaals.

Re: Opslaan op NTFS
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/02, 17:11:58 »
Wat staat er bij de waardes bij de SMART status bij Aantal leesfouten, Aantal opnieuw toegewezen sectoren en aantal zoekfouten?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit