Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?  (gelezen 1470 keer)

Offline Phil II

  • Lid
Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Gepost op: 2019/11/05, 20:02:46 »
of , wat ontsnapt er mij om mijn Linux Mint 19.2 MATE , dat voor meer dan 90 % ? gebaseerd is op Ubuntu
en waarover ik mijn hersenen niet hoef te pijnigen ( lees : te begrijpen ) om het aan de praat te krijgen , te gebruiken of te onderhouden , 
op te geven ten voordele van bvb Ubuntu 18.04  ?

met dank van bij het onderwerp te blijven
« Laatst bewerkt op: 2019/11/05, 21:11:02 door Phil II »

Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/05, 20:06:23 »
Kun je wat duidelijker zijn? Wat is precies je vraag?
Begrijp jij iets niet? Of begrijp je niet dat iemand iets niet begrijpt?
En gaat het nu over ubuntu (titel) of over mint (tekst)?
« Laatst bewerkt op: 2019/11/05, 20:10:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/05, 20:41:24 »
Mijns inziens is het de Cinnamon desktopomgeving die toegankelijker aanvoelt dan Gnome(3).
De compactheid in combinatie met het comfort maakt het intuïtiever.
Vandaar ook mijn topics over Ubuntu tussenversies met Cinnamon (core).

Feitelijk loop ik graag in de pas met de huidige Ubuntu ontwikkelingen, maar dan met een gebruiksvriendelijker jasje.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline ajjp

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/05, 22:37:18 »
Kan Phil II concreet zijn waarover hij zijn hersens moet pijnigen om Ubuntu aan de praat te krijgen , te gebruiken of te onderhouden. Ik ben geen echte kenner, maar ik heb dit gevoel over Xubuntu nooit (het verschil zal toch niet in die ene X zitten).

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/05, 22:58:18 »
Wat ik begrijp is dat je op het punt staat om Mint Mate op te geven tbv Ubuntu 18.04 en of dat de moeite waard is .

1) Ubuntu heeft zelf ook een Mate versie; bijna alle ontwikkelaars die ik ken gebruiken die omgeving wegens een hoop redenen.
2) Ubuntu Gnome is geen goed alternatief als vervanging, met het oog op 'iets beters' . Mate is zowat de meest geprezen omgeving in zowel Ubuntu, als Mint, en sommigen zeggen me dat ze als admin Xfce vervangen door Mate op hun computers met Debian.
3) Er is geen nood aan die switch als pure eindgebruiker; Mint heeft alles aan boord, en veel meer.
4) Mocht Cloud-working je enorm prikkelen of je grenzen verruimen op het 'internet' dan zou ik zeggen stap over op Ubuntu omwille van enorm veel redenen (Kubernetes bv verkennen) . Maar wees ook beducht dat dit voor iedereen 'nieuw' is.
5) Als iets goed werkt, en je hebt er plezier aan om ermee te werken: blijf dan gewoon bij je eerste keuze om het te gebruiken.

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/05, 23:13:14 »
De Maté uitvoering heeft de topic starter later toegevoegd. Dat maakt het een verwarrende discussie over een desktopomgeving.  :blank:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/05, 23:24:40 »
De Maté uitvoering heeft de topic starter later toegevoegd. Dat maakt het een verwarrende discussie over een desktopomgeving.  :blank:

klopt , heb dit later toegevoegd ... alhoewel dit uit mijn signatuur duidelijk af te leiden valt ( heb een tijd Cinnamon in gebruik gehad , maar ben uiteindelijk terug naar Mate overgestapt voor onze 4 laptops  )
« Laatst bewerkt op: 2019/11/05, 23:36:25 door Phil II »

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/06, 00:23:21 »
Het begrijpen van *buntu is zeer afhankelijk van welke desktopomgeving men gebruikt.

Overigens, in mijn beleving heeft het Maté ontwikkelteam veel energie gestoken in vormgeving maar heeft het nagelaten om een taakbalk te ontwikkelen waarin men applicaties kan pinnen die direct geopend, geminimaliseerd en gesloten kunnen worden.
Tevens mist de taakbalk het slim verbergen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/06, 02:02:22 »
Het begrijpen van *buntu is zeer afhankelijk van welke desktopomgeving men gebruikt.

Overigens, in mijn beleving heeft het Maté ontwikkelteam veel energie gestoken in vormgeving maar heeft het nagelaten om een taakbalk te ontwikkelen waarin men applicaties kan pinnen die direct geopend, geminimaliseerd en gesloten kunnen worden.
Tevens mist de taakbalk het slim verbergen.

ik heb niet de indruk dat het " begrijpen " ( = gebruiksvriendelijkheid ? ) louter te herleiden is tot een desktopomgeving
maar geef toe dat m.b.t. de  taakbalk ( paneel ) ik vrij goed ( moeiteloos ) overweg kan met de Mint Mate versie van Ubuntu
 

Offline Phil II

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/07, 19:55:59 »
Wat ik begrijp is dat je op het punt staat om Mint Mate op te geven tbv Ubuntu 18.04 en of dat de moeite waard is .

1) Ubuntu heeft zelf ook een Mate versie; bijna alle ontwikkelaars die ik ken gebruiken die omgeving wegens een hoop redenen.
2) Ubuntu Gnome is geen goed alternatief als vervanging, met het oog op 'iets beters' . Mate is zowat de meest geprezen omgeving in zowel Ubuntu, als Mint, en sommigen zeggen me dat ze als admin Xfce vervangen door Mate op hun computers met Debian.
3) Er is geen nood aan die switch als pure eindgebruiker; Mint heeft alles aan boord, en veel meer.
4) Mocht Cloud-working je enorm prikkelen of je grenzen verruimen op het 'internet' dan zou ik zeggen stap over op Ubuntu omwille van enorm veel redenen (Kubernetes bv verkennen) . Maar wees ook beducht dat dit voor iedereen 'nieuw' is.
5) Als iets goed werkt, en je hebt er plezier aan om ermee te werken: blijf dan gewoon bij je eerste keuze om het te gebruiken.

Kan zijn dat ik de indruk wek van Linux Mint 19.2 Mate te willen opgeven ten voordele van Ubuntu 18.04 … Mate .

Niets is minder waar ... geen haar op mijn hoofd dat dit overweegt .

Ubuntu 18.04 Mate in huis nemen ben ik wel degelijk van zin , niet om te gaan uitmaken welk OS nu beter is dan het andere ( m.i. ridicule en steriele discussies ) , gewoon erbij nemen , uit nieuwsgierigheid …

zelf , aan het vuige DIGBETE lijf , ondervinden waarin deze OS’sen van elkaar verschillen m.b.t. de installatie van het OS ,  installeren van de applicaties die ik momenteel gebruik : Google – Mozilla Firefox / Evolution / LibreOffice/ GNU Image Manipulation Program / VCL Media Player en niet te vergeten ( ben een Vlaming ) de eiD kaartlezer applicatie !

Doe niet aan dual-boot  , heb hiervoor mijn Asus R752L gereserveerd ( clean install / single boot ) .

Wordt bij leven en welzijn volgende week vervolgd
« Laatst bewerkt op: 2019/11/09, 21:28:56 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/09, 23:29:18 »
na een succesvolle installatie van Ubuntu 18.04.3 op mijn Asus R752L ( Intel i3 / 4 GB  RAM ) :
.......

- alles werkt perfect , al de toepassing die ik gebruik werden probleemloos geïnstalleerd ( schat mijn IQ op 90 ... hooguit 100 )
- zal allicht te maken hebben met het feit dat ik nu een aantal jaren Linux Mint gebruik en deze Ubuntu variant behoorlijk onder de knie heb ?

..... kan ik de forum toeristen met een gerust geweten meegeven dat het begrijpen van Ubuntu  18.04.3 best meevalt

niet proberen te begrijpen , gewoon aan beginnen ... na je Mint eigen gemaakt te hebben misschien ?

moet er nog juist de " mate " omgeving op toveren ... mocht ik er echt niet wijs uit geraken , dan kom ik hier op terug in een nieuwe topic 

 


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/10, 00:05:30 »
sudo apt install mate-desktopzou moeten werken ........
Maar waarom niet geïnstalleerd met de Mate ISO ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/10, 00:11:48 »
sudo apt install mate-desktopzou moeten werken ........
Maar waarom niet geïnstalleerd met de Mate ISO ?

... en waar hebben ze op internet de download van deze Ubuntu 18.04 Mate versie verstopt , als ik vragen mag ?

tenzij ik er over gekeken heb , hier in ieder geval niet  ... https://ubuntu.com/download/desktop
« Laatst bewerkt op: 2019/11/10, 00:25:42 door Phil II »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/10, 01:06:19 »
Je hebt er overheen gekeken. Je had nog even op Ubuntu flavours moeten klikken.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/10, 01:18:00 »
Je hebt er overheen gekeken. Je had nog even op Ubuntu flavours moeten klikken.

gevonden ... dank U  vriendelijk : https://ubuntu-mate.org/download/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/11/10, 10:41:49 »
Je hebt er overheen gekeken. Je had nog even op Ubuntu flavours moeten klikken.

gevonden ... dank U  vriendelijk : https://ubuntu-mate.org/download/
De link staat toch echt in mijn bericht ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Waarom begrijpen sommigen Ubuntu niet?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/11/10, 11:16:23 »
Je hebt er overheen gekeken. Je had nog even op Ubuntu flavours moeten klikken.

gevonden ... dank U  vriendelijk : https://ubuntu-mate.org/download/
De link staat toch echt in mijn bericht ...........

indeed , na een paar klikjes op je link hierop uitgekomen : http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-mate/bionic/daily-live/20191109/
grappig detail : krijg de melding : " U hebt een onbeveiligde verbinding met deze website "

whatever , had de mate ISO deze nacht al gedownload via  https://ubuntu-mate.org/download/ via een beveiligde verbinding geverifieerd door COMODO CA LImited

heb ondertussen de ISO Mate USB stick klaar ... ga eerst wat sudo-en met de opdracht " sudo apt install mate-desktop " die je me meegegeven hebt
... mocht dit problemen opleveren , dan doe ik gewoon terug een nieuwe installatie met de Mate ISO