Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?  (gelezen 1397 keer)

Offline Erik_m

  • Lid
Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?
« Gepost op: 2012/03/11, 19:07:32 »
Hai

Mijn pc heeft twee harde schijven, waarvan ik de tweede slechts af en toe nodig heb. Is het milieutechnische en geldtechnisch de moeite waard om deze alleen te mounten als ik hem nodig heb, of is dat echt zo weinig dat het de moeite niet waard is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/11, 19:10:59 »
Zoveel stroomverbruik zal dat niet schelen.... Wel de nodige herrie.  XD

Re: Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/11, 19:18:01 »
5-15 watt
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Erik_m

  • Lid
Re: Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/11, 20:58:22 »
Dank jullie wel :)

Herrie valt mee, mijn primaire is sneller en dus lawaaieriger ;)

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/12, 08:40:00 »
Hai

Mijn pc heeft twee harde schijven, waarvan ik de tweede slechts af en toe nodig heb. Is het milieutechnische en geldtechnisch de moeite waard om deze alleen te mounten als ik hem nodig heb, of is dat echt zo weinig dat het de moeite niet waard is?
Bedoel je met mounten een software "mount" of je bedoel je echt de kabel er uit trekken ?

Als je hem alleen maar sofwarematig unmount dan maakt het (nagenoeg) niets uit. De disk blijft
nl. gewoon doordraaien, het scheelt alleen misschien iets omdat de disk-administratie af en
toe op orde gebracht moet worden.
Als je de kabel er uitttrekt scheelt het wel een paar watt (afhankelijk van het type disk), maar
vergeleken met het verbruik van de rest van je systeem ook niet veel.

Re: Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/14, 16:24:39 »
Ik heb ook 2 harde schijven. Meestal gebruik ik alleen de Ubuntu schijf en dan wordt de andere HD op stand by (spin down) gezet, dan verbruikt die iets van < 1 W, het is heel weinig, minder dan idle.

Dat kun je doen met hdparm.
Je moet dan in de file /etc/rc.local een regel toevoegen:
hdparm -S 24 /dev/sdb     (als je tenminste sdb op spin down wilt zetten natuurlijk, anders moet je hier sda invullen)

Dit betekent dat de HD na 24x10s geloof ik, dus 4 min na het opstarten op stand by (spindown) wordt gezet en blijft (tenzij je hem aanspreekt).
Dit kun je dan weer in de terminal controleren:
sudo hdparm -C /dev/sdb

In de terminal op spin down zetten:
sudo hdparm -Y /dev/sdb
dan weet je zeker dat ie vrijwel niks meer verbruikt, geen geluid produceert, en ook niet slijt.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/14, 16:28:42 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Hoeveel vermogen trekt een tweede hare schijf?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/14, 19:29:02 »
Hai

Mijn pc heeft twee harde schijven, waarvan ik de tweede slechts af en toe nodig heb. Is het milieutechnische en geldtechnisch de moeite waard om deze alleen te mounten als ik hem nodig heb, of is dat echt zo weinig dat het de moeite niet waard is?
Bedoel je met mounten een software "mount" of je bedoel je echt de kabel er uit trekken ?
Softwaremating.

Al Bunty, dank je wel. dat ga ik binnenkort eens bekijken. :)