Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?  (gelezen 15350 keer)

drum

  • Gast
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/01/24, 19:15:16 »
Kon het zelf niet beter brengen Midas ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/02/06, 20:36:13 »
Cinnamon versie 1.2 is net uitgebracht...en ik ben bang dat het alle windowmanagers (shells) die gnome 3 als basis hebben vér achter zich gaat laten:

http://cinnamon.linuxmint.com/?p=119

Yeah, met één muisklik de good old indeling met 2 werkbalken...en jippie, desktop-effecten geheel regelbaar en met één vinkje uitschakelbaar. Voor mij is de keuze straks in april/mei al gemaakt :D

 

Mint 12 met cinnamon is, voor zover ik kan beoordelen, de mooiste en meest functionele desktop die van Mint 12 iets speciaals maakt, de enige echte eigenzinnige Mint desktop, en inderdaad, versie 1.2 is spectaculair verbeterd. Ik ben ook enthousiast  Midas, dus ook van mij een vette  Yeah  ;)

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/02/06, 20:48:49 »
Misschien een beetje offtopic, maar werkt dat Cinnamon ook met de Ati closed source drivers? Aangezien Gnome-shell dat niet doet, maar bijv. Unity weer wel.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/02/07, 21:20:42 »
Misschien een beetje offtopic, maar werkt dat Cinnamon ook met de Ati closed source drivers? Aangezien Gnome-shell dat niet doet, maar bijv. Unity weer wel.

Volgens mij is  Cinnamon een veredelde Gnome-shell en die zou problemen kunnen geven met de Ati closed source drivers, een kwestie van proberen dacht ik zo..

Offline Bloom

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/02/08, 11:59:00 »
Ik heb op een paar systemen Linux Mint Debian Edition XFCE geïnstalleerd. Een paar schoonheidsfoutjes, maar voor de rest werkt het prima en het is een 'rolling release' dus komt er geen einde aan.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #30 Gepost op: 2012/02/17, 21:19:33 »
Cinnamon  is weer spectaculair verbeterd met Versie 1.3.  Linux Mint 12 is vandaag alweer leuker en beter geworden, dus nogmaals een  vette  Yeah  :)

http://cinnamon.linuxmint.com/?p=163

http://www.webupd8.org/2012/02/cinnamon-13-released-with-more.html#more
« Laatst bewerkt op: 2012/02/17, 22:48:34 door RikRik »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #31 Gepost op: 2012/02/18, 08:29:28 »
Heb nu (in 12.04-alpha) alle drie werkend: Unity, Gnome3 en Cinnamon. Aardig om ze te vergelijken: welke werkt het prettigs, voelt het meest logisch aan, en welke oogt het mooist (kom er eigenlijk steeds meer achter dat KDE 4.8 het allemaal al in zich heeft; het overzicht van alle openstaande applicaties (muis naar linkerbovenhoek), het starten van apps met het toetsenbord (menu of alt+F2), een Gnome3/Unity achtig bureaublad (plasma Zoeken&Starten) e.d.).


- Gnome3: logisch en consistent met een heel praktische menustructuur, ... maar dat schakelen met knop/muisbeweging Activiteiten en nog een keer klikken om met het menu te kunnen werken maakt het minder ergonomisch. Niet fijn om draaiende applicaties niet direct te kunnen zien (is met een extensie wel op te lossen, maar dat doet eigenlijk weer afbreuk aan het idee achter Gnome3).

- unity werkt wat dat betreft sneller: linker balk toont (zonder eerst te klikken) favorieten, draaiende applicaties en wat andere dingetjes. Menu zit me nog niet lekker, waarom niet zoiets als in Gnome3?

- Cinnamon is eigenlijk de klassieke benadering (dus weg met al die ergonomische en uiterlijke fratsen), maar dan met al het mooie van Gnome3 onder de motorkap.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/18, 08:34:43 door Ramana »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #32 Gepost op: 2012/03/04, 15:43:28 »
Ik heb cinnamon geprobeerd en het is snel.
ik loop alleen tegen wat probleempjes aan. Zo kan ik niet de werkbalken indelen zoals ik wil. Is dit wel mogelijk of zit alles vast? Ik heb namelijk een afsluit plugin erbij gezet maar die kan ik niet achteraan zetten net als de desktop wisselaar die schuift over de werkbalk als je meerdere apps open zet en sluit.
Ik miet het dock nog testen maar ik ga het met mint proberen.

Weet iemand een plek waar alle info staat over hoe je dingen kunt aanpassen op de werkbalk?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #33 Gepost op: 2012/03/04, 15:55:29 »
Ik zal wel eens kijken. Ik kreeg die desktopwisselaar niet op een andere plek net als de afsluit knop.
Menu is even wennen maar wel overzichtelijk. Stukken beter dan een zekere lens  :D.

Zag al wat codes maar als ik weet waar ik dat kan vinden en er staat wat uitleg bij dan kan ik wat proberen. Lijkt mij wel leuk want dan kun je echt de desktop aan je eigen wens aanpassen.

Ik vind het verder best prettig werken en vooral omdat het ook zo super snel is.


Offline Ed

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #34 Gepost op: 2012/03/04, 17:51:47 »
Ik draai met volle tevredenheid Ubuntu 12.04 met Cinnamon op een Dell XPS en een Samsung netbook. Na lang proberen en van de ene naar de andere distro is dit voor mij een geweldige combinatie. En zo snel als Cinnamon werkt heb ik nog niet meegemaakt en ik werk met deze ppa, http://ppa.launchpad.net/gwendal-lebihan-dev/cinnamon-nightly/ubuntu.

FrSu

  • Gast
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #35 Gepost op: 2012/04/09, 09:00:13 »
Ben weer terug bij Mint 12 en met name naar Cinnamon gekeken. En uiteraard geinstalleerd. =D

Als je dit even leest: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=208&t=98316&p=564441&hilit=april+9#p564441 vind je vele mogelijkheden om Cinnamon volledig te kunnen gebruiken en de desktop naar jouw hand te zetten.

Ik heb het in Mint 12 Cinnamon toegevoegd en het werkt gewoon goed.

Als dit allemaal in Mint 13 terecht gaat komen dan maakt Mint m.i. een reuzen stap vooruit. :D

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #36 Gepost op: 2012/04/09, 12:08:24 »
Ha Cinnamon ook geinstalleerd!
Eerste indruk lijkt aardig op windows 7 dus voor overstappers denk ik een aanrader.
In rechter  bovenhoek nog steeds wisselem tussen verschillende schermen, iets wat windows 7 niet kent.
Werkt nog redelijk snel op mijn oude testpc met nog een mono core processor in tegenstelling tot ubuntu 12.04 met unity die op deze PC draaid als stroop.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #37 Gepost op: 2012/04/10, 18:57:37 »
Ha Cinnamon ook geinstalleerd!
Eerste indruk lijkt aardig op windows 7 dus voor overstappers denk ik een aanrader.
In rechter  bovenhoek nog steeds wisselem tussen verschillende schermen, iets wat windows 7 niet kent.
Werkt nog redelijk snel op mijn oude testpc met nog een mono core processor in tegenstelling tot ubuntu 12.04 met unity die op deze PC draaid als stroop.

Sinds kort heb ik een HD videocamera, de filmpjes van deze camera spelen niet zonder haperen onder Cinnamon en Gnome- shell.  Onder Mate en Gnome classic zijn er geen problemen. De twee shells vragen, jammer genoeg, iets te veel systeemkracht. Voorlopig gebruik ik maar Gnome-classic. Onder windows 7 spelen de HD filmpjes zonder problemen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #38 Gepost op: 2012/04/11, 19:28:41 »
Dat is mooi voor jou Femke, ik had een nieuwe HD camera gekocht met een hoger resolutie en een frame rate die een factor twee hoger is als m'n oude HD cam. Ik kwam ik er nu in de praktijk achter dat cinnamon (en gnome-shell) meer van je grafische kaart vraagt dan Mate en gnome-classic.  Was ook wel te verwachten, maar wel frustrerend dat de filmpjes onder Windows 7 wel perfect afspelen. Ik heb nog geprobeerd om met de NVIDIA settings wat verbetering te krijgen maar zonder resultaat.
Jammer, cinnamon beviel mij anders meer dan goed. Werk momenteel met Gnome-classic, Cinnamon met m'n nieuwe HD filmpjes is iets te zwaar voor m'n pc:

r@r-Aspire-X1700 ~ $ inxi xC
CPU~Dual core Intel Core2 Duo CPU E7300 (-MCP-) clocked at 1603.000 Mhz Kernel~3.0.0-12-generic x86_64 Up~42 min Mem~710.4/3017.9MB HDD~1508.3GB(22.8% used)
Procs~149 Client~Shell inxi~1.7.7
 

FrSu

  • Gast
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #39 Gepost op: 2012/04/11, 19:41:52 »
Cinnamon vraagt bij mij ook best veel van mijn netbookje ben ik achter gekomen.

Heb er nu KDE Full bij ingezet. Dat draait toch wel een stuk vlotter.

Hoop dat Mint 13 Cinnamon hierin verbetering brengt, want anders moet ik toch weer naar een alternatief op zoek.....

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #40 Gepost op: 2012/04/11, 20:57:50 »
Vallen grafische effecten onder Cinnamon trouwens niet met één muisklik uit te schakelen? Ik dacht dat Mutter...of het door Mint omtwikkelde Muffin best nog wel wat geheugen slurpt. Kan met 3D-applicaties en films op geheel scherm net wat teveel zijn van het goede. Valt in ieder geval te proberen...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #41 Gepost op: 2012/04/12, 17:37:53 »
@Midas, ik had met Chinnamon-instellingen met 1 muisklik de bureaubladeffecten uitgeschakeld maar dit geeft geen verbetering. De filmpjes haperen nog steeds en met een streperig beeld, zoals ik al schreef: Linux mint 12 met gnome classic geen problemen. Heb je nog een suggestie?   Hardware vervangen is op dit moment geen optie, in m'n mini-pc heb ik geen kubieke centimeter over, er is domweg geen plek voor een nieuwe grafische kaart.

Offline Ed

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #42 Gepost op: 2012/04/21, 18:43:09 »
Er komen twee uitvoeringen van Mint 13, een met Cinnamon en een met Mate. Wat mij betreft een zeer goede ontwikkeling. Hij gaat Mint 13 " Maya" heten en is eind mei beschikbaar.

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #43 Gepost op: 2012/04/21, 20:05:46 »
Voor de Maya-beschaving hadden ze beter Mint 14 zo kunnen noemen, gegeven dat Mint 14 natuurlijk voor 21 december wordt uitgebracht :rolleyes:

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #44 Gepost op: 2012/04/21, 23:57:48 »
No. 13  en 'Maya' , dat kan je ook een practical joke noemen... 
Cinnamon heb ik ook op 12 staan, die je heb je zó erop gezet. En die kan je ook op Ubuntu zetten.

Maar ok, men kijkt nogal naar 'standaard' installaties. Ben benieuwd hoe deze ontvangen zal worden  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

FrSu

  • Gast
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #45 Gepost op: 2012/04/22, 08:39:17 »
Cinnamon is voor mij een hele goede gnome desktop variant, die je goed naar eigen hand kunt zetten.

Ik hoop wel dat hij in 13 wat sneller wordt. Met name hoofdmenu start langzaam bij mij op.