Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Ubuntu niet installeren: failed to start X-server (NVIDIA)  (gelezen 710 keer)

foxkemol

  • Gast
Hallo,
Ik ben compleet nieuw op die forum en weet dus niet of ik hier wel op de juiste plek m'n vraag stel. Als dat niet zo is, mijn excuses daarvoor.
Enkele maanden geleden besloot ik mijn desktop pc te ontdoen van Windows XP en probeerde ik voor het eerst Ubuntu Edgy. Bij het uitvoeren van de life CD kreeg ik echter problemen met de X-server. Ik ben toen gaan grasduinen in de fora en zowat alle oplossingen geprobeerd, maar niets wilde lukken. Tot ik door een stom toeval Dapper Drake probeerde. In de eerste fase ging dit ook fout (X-server failed to start). Maar toen ik het in recovery mode probeerde, lukte het wel! Hoera. Ik probeerde dat ook met de Edgy CD, maar dat bleef dezelfde fout opleveren. Geen nood, dacht ik. Ik heb dan gewoon een distri-upgrade naar Edgy uitgevoerd.
Nu kwam natuurlijk Feisty Fawn op de proppen en wilde ik dat ook proberen. De CD gedownload en gebrand, en maar weer proberen. Helaas, weer ‘Failed to start X-server’. Dan maar weer een upgrade, hoopte ik. Maar toen ik die uitgevoerd had, wilde de pc helemaal niet meer opstarten. Daarbij komt dat ik ook wel liever een cleane install doe. Dus probeerde ik de CD opnieuw, deze keer met de optie ‘Upgrade CD’. Ik heb namelijk wel een CD met drivers op, ook voor Linux, van mijn videokaart. Eén keer leek dit te lukken. Hij ging helemaal door tot in het Feisty scherm. Toen ik echter op ‘Install’ probeerde te klikken, merkte ik dat de pc niet meer reageerde… Nadien ben ik nooit meer zover geraakt. Met sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg heb ik ook al vanalles geprobeerd, maar dat is, voor een newbie als ik, wel een beetje in het duister tasten wat ik daar precies moet mee doen.
Intussen is de pc geformatteerd en heb ik er van pure ellende maar weer Windows opstaan. Maar dat is echt niet naar mijn zin, Ubuntu is gewoon veel beter, behalve dan blijkbaar met de configuratie die ik hier draai. Mijn videokaart is: NVIDIA GeForce4 MX440 with AGP8X, mijn scherm is een TFT: CTX512A. Als het er wat toe doet, mijn computer draait met een AMD Athlon XP1800+, met 512 MB Ram.
Is er iemand die mij kan uitleggen wat ik moet doen om Feisty wél te kunnen installeren?

Guus

  • Gast
Kan Ubuntu niet installeren: failed to start X-server (NVIDIA)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/25, 09:52:59 »
heb je de Alternate CD al geprobeerd?

foxkemol

  • Gast
Kan Ubuntu niet installeren: failed to start X-server (NVIDIA)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/25, 11:28:16 »
Dag Guus,
Nee dus. Ik moet zelfs bekennen dat ik niet weet wat Alternate CD is en waar ik die kan vinden...