Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.  (gelezen 5508 keer)

Offline koopman4

  • Lid
Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Gepost op: 2012/02/15, 14:05:00 »
Via het Netwerk van de Humax is er een mediaplayer waar je bestanden mee kunt afspelen.
Foto en muziek lukt allemaal wel, maar Video gaat nog niet naar wens.

Behoort .dv tot de AVI container of zit dat anders.

Heb een opname versie in Pal 48kHz.dv maar weet niet hoe het beste te converteren.

Heb ook een opname versie in Quicktime .MOV naar MPEG2 gezet die was afspeelbaar, maar slechte kwaliteit.
Ook .VOB is niet het bekijken waard.

Welk formaat is het best te gebruiken, met welke converter en hoe moet ik de converter instellen om het beste resultaat te bereiken. (Heb daar weinig verstand van en engelse taal geeft probleem).

Als e.a. geen of slecht resultaat geeft, is er dan een Mediaplayer te koop die dit formaat 1:1 kan afspelen.
Welke wordt dan aangeraden, want ik hoor dat veel Mediaplayers net niet dit .dv formaat ondersteunen.  Terwijl de Camcorders al jaren op de markt zijn. En er wel diverse software montage programma's op de markt zijn verschenen.
Zelf werk ik met Adobe Premiere 5.1c op een Apple Mac G4 en dat bevalt me nog zeer goed.

Hieronder enige gegevens:
Bestand van 7:50 minuten Pal 48kHz.dv = 1,57 GB

Humax 5200 ondersteund volgende formaten:
(MPEG).ts/.avi/.mkv/.mpg4/.vob/.
Container AVI Video Codec XviD audio Codec MP3 of AC3

Hoop dat ik voldoende gegevens heb verstrekt en iemand een oplossing heeft.

Gerard.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/15, 18:49:12 »
De kwaliteit van je conversie wordt bepaald door de kwaliteit van de encoder en door de gekozen instellingen.

Als je die digitale video rechtstreeks incorporeert in een mkv (gebruik hiervoor mkvmerge gui), speelt je speler dat dan niet rechtstreeks af? Als dat zo is, dan is geen conversie meer nodig en behoudt je de originele kwaliteit.

Anders eens omzetten naar mpeg4 (xvid): dat wordt sterk ondersteund. Probeer eerst de omzetting te doen zonder de video te heraschalen: als je speler dat kan trekken, den behoud je weer maximaal de kwaliteit.

Offline koopman4

  • Lid
Re: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/15, 19:45:51 »
Bedankt voor je bericht, maar wil je a.u.b. e.a duidelijker uitleggen wat en hoe ik dat moet doen.
Wat is een encoder, is dateen converteer prg. Ik heb eerder in Handbrake naar MKV geconverteerd.
Het orginele Pal 48kHz.dv bestand van 1.57GB werd 200MB, maar ik begrijp ook niet wat en hoe ik dingen moet instellen om e.a. naar behoren te doen. Misschien kan je me a.u.b. stap voor stap dit uitleggen.

Alvast bedankt groeten,

Gerard.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/15, 20:35:43 »
Handbrake zou met de standaardinstellingen ("regular - normal") een goede kwaliteit moeten leveren.

Wat ik zei, was mkvmerge gui (eventueel eerst installeren) en opstarten. Je trekt er de digitale video naar toe, en laat die dan uitschrijven in een mkv bestand. Video noch audio worden geconverteerd: je blijft met een zeer groot bestand zitten. Eigenlijk is het dus beter dat dv bestand met handbrake om te zetten naar een compacter formaat. Stel Handbrake in om naar mkv uit te schrijven. Stel geluid in op ac3 (of "same as source" indien het geluid in je bronbestand reeds ac3 is).

Offline koopman4

  • Lid
Re: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/15, 22:33:31 »
Misschien kanje toch nog wat duidelijker zijn, want bij mij gaf zoals ik het al eerder deed het MKV bestand geen bestands erkenning op de Humax.

Gerard.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/16, 09:41:30 »
Die Humax kan ik natuurlijk niet, maar je geeft wel aan dat die het mkv formaat ondersteunt.

mkv is een container formaat, d.w.z., een bestandsformaat bedoeld om media (video, audio) in één bestand samen te brengen.

Om een mkv bestand te maken dat op je Humax afspeelt, moeten ook alle afzonderlijke mediastromen (video, audio) door je Humax ondersteund worden.

Je vermeld als ondersteunde video codec enkel xvid (dit is een mpeg4 formaat). je vermeld als ondersteunde audio codecs mp3 en ac3.

Je moet in Handbrake dus instellen dat de video in xvid formaat moet geëncodeerd worden, en de audio in ac3 of in mp3. Ik zie dat Handbrake vier keuzes geeft: H.264, MPEG-4, MPEG-2 en VP3. Je kiest dus MPEG-4. MPEG-2 moet ook werken, maar levert je voor dezelfde kwaliteit veel, veel grotere bestanden op.

Als de audio van je oorspronkelijke bestand reeds ac3 is, dan hercodeer je niet om kwaliteit te behouden. Op de audio-tab onder "Encoder" kies je dan "Auto Passthru". Als je hercodeert, kies je een codec (AC3(ffmpeg) voor ac3, MP3(lame) voor mp3).
« Laatst bewerkt op: 2012/02/16, 09:54:18 door vanadium »

Offline koopman4

  • Lid
Re: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/18, 17:56:06 »
Sorry voor de wat late reactie, maar ik heb lijst van bestandsformaten van de Humax gevonden.
http://myhumax.org/wiki/index.php/Media_Playback

Andere vraag kan of moet je ook de Rate gelijke waarde of hoger instellen en kan je met andere instellingen betere kwaliteit benaderen.

Vriendelijke groeten,

Gerard.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Pal DV in beste kwaliteit op Humax 5200 afspelen.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/18, 18:37:14 »
Ik begin te betwijfelen of je oorspronkelijke video wel goede kwaliteit is. Min of meer met standaardinstellingen moet de conversie in Handbrake perfect zijn.