Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...  (gelezen 1447 keer)

Offline crackhat

  • Lid
enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Gepost op: 2013/01/11, 15:00:04 »
enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...mss dat iemand van jullie me hierbij kan helpen?

1.In welke file worden de links waarin alle installatiepaden van programma’s staan bijgehouden?

2.Je 2. wilt een overzicht van de geinstalleerde software hebben. Welk commando ga je gebruiken?

3.Je wil weten welke storage er wordt gemount. In welke file ga je kijken?

4.Met welk commando kan je een overzicht krijgen van je gemounte disken?

5.Wat is de “afvalbak” van de logs met andere woorden: in welke logfile wordt elk event genoteerd?

6.In welke folder vind ik alle services/processen terug die ik kan opstarten?

Zes vraagjes waar ik graag het antwoord op gehad had...

thx in advance

s

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/11, 15:17:54 »
Een lijstje van de geïnstalleerde pakketten krijg je zo (kopieer en plak):
dpkg --get-selections > lijst.txt
In je persoonlijke map staat nu lijst.txt. Klikkerdeklik en je ziet ze. :)

Maar persoonlijk vind ik Synaptic Pakketbeheer een ideaal instrument voor het beheren en inspecteren van alles wat er is geïnstalleerd of geïnstalleerd moet worden. Installeer Synaptic dus even, als volgt:
sudo apt-get install synaptic
Druk op Enter. Je wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Offline axelv

  • Lid
Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/11, 15:54:45 »
1.In welke file worden de links waarin alle installatiepaden van programma’s staan bijgehouden?
> Ik weet niet in welke file deze zich bevinden maar je kan ze door dit in de terminal in te geven: $PATH

2.Je 2. wilt een overzicht van de geinstalleerde software hebben. Welk commando ga je gebruiken?
> zie Pjotr's antwoord

3.Je wil weten welke storage er wordt gemount. In welke file ga je kijken?
> in de file: /etc/mtab
> makkelijker in de terminal: "df -h "of door "mount"

4.Met welk commando kan je een overzicht krijgen van je gemounte disken?
> zelfde als boven, wat is het verschil tussen beide vragen?
Partities en dergelijke die automatisch bij boot worden gemount bevinden zich in /etc/fstab. Als je zelf partities wil mounten gebruik je het mount commando. Als je alle mogelijke partities/drives wil mounten dan: mount -a. Unmounten van devices kan met: umount.

5.Wat is de “afvalbak” van de logs met andere woorden: in welke logfile wordt elk event genoteerd?
> kijk naar alle text files in /var/log/

6.In welke folder vind ik alle services/processen terug die ik kan opstarten?
/etc/init.d/

Aanrader zoek op google verder hierop... En lees de manuals via "man <commando>". Zeer leerrijk...
« Laatst bewerkt op: 2013/01/11, 16:09:40 door axelv »

Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/11, 16:15:59 »
Een kleine toevoeging: installatiepaden van een programma heb je niet echt in Ubuntu Linux. Bij installatie van software worden verschillende functionele onderdelen op verschillende plekken geïnstalleerd. Je kan precies zien waar alle elementen van een bepaald programma staan:
dpkg -L pakketnaam

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/11, 16:27:55 »
1.In welke file worden de links waarin alle installatiepaden van programma’s staan bijgehouden?
Als je wilt weten waar het programma staat wat opgestart wordt, kun je intikken:

whereis <programma>
Toelichting. Als je firefox intikt in de terminal, dan start deze op vanaf een locatie, afh. van de $PATH-variabele (hierboven al aangegeven). Wil je precies weten in welke van die paden FF opstart, tik dan:

whereis firefox

Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/11, 17:45:18 »
Een kleine toevoeging: installatiepaden van een programma heb je niet echt in Ubuntu Linux. Bij installatie van software worden verschillende functionele onderdelen op verschillende plekken geïnstalleerd. Je kan precies zien waar alle elementen van een bepaald programma staan:
dpkg -L pakketnaam

Toelichting hierop: de mappen in het bestandssysteem zijn ingedeeld op categorie, en niet op programma. Een voorbeeld: de executable van een programma zal doorgaans te vinden zijn in /usr/bin, samen met (bijna) alle andere*. De pictogrammen staan dan weer in /usr/share/icons (weer samen met de andere), de configuratie in /etc (idem), en als het vaak veranderende bestanden heeft zoals logfiles zet hij die in /var (zelfde verhaal).

(* Er zijn een paar uitzonderingen. Programma's die essentieel zijn voor het systeem staan in /bin, en programma's kunnen ook in /usr/local/bin en /opt staan. Programma's die in /opt worden geïnstalleerd hebben vaak een meer Windows/Macachtige opbouw (bestanden van 1 programma allemaal bij elkaar))
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/11, 20:20:06 »
En ook dat verschilt weer per Linux-distributie Gymnasiast. Sommige distro's installeren bijv. de software die niet standaard geïnstalleerd was in /opt en webOS zet het in /media/internal/cryptofs/applications/usr/palm/apps
En ook Slackware zet het op een andere plek.

Kortom: het verschilt maar op Ubuntu is het doorgaans inderdaad /usr/share/ voor de data en /usr/bin voor de uitvoerbare bestanden.

.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/12, 09:31:13 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:50:40 door Max Null »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/12, 09:39:32 »
En ook dat verschilt weer per Linux-distributie Gymnasiast. Sommige distro's installeren bijv. de software die niet standaard geïnstalleerd was in /opt en webOS zet het in /media/internal/cryptofs/applications/usr/palm/apps
En ook Slackware zet het op een andere plek.

Kortom: het verschilt maar op Ubuntu is het doorgaans inderdaad /usr/share/ voor de data en /usr/bin voor de uitvoerbare bestanden.
Bij de meeste desktopsystemen wordt het in /usr/share of /usr/bin gepleurd, maar om rootfs ruimte te besparen is het bij mobiele apparaten (ik kijk naar jouw tablet bijvoorbeeld) nog wel eens anders. Maar meestal kun je van /usr uitgaan :)

Re: enkele vraagjes voor een linux fan maar een beginner...
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/12, 11:07:13 »
Op mijn tablet is dat niet om ruimte te besparen maar vanwege beveiliging op een bepaalde, niet na te vertellen, manier.

Maar inderdaad, op desktop is heg meestal /usr.