Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus Eee  (gelezen 4940 keer)

Offline RobinAJ

  • Lid
Asus Eee
« Gepost op: 2009/09/04, 16:51:39 »
Ik heb de Asus Eee-pc 900 (netbook). Hier stond standaard Xandros op maar ik heb er zelf Eeebuntu opgezet.
Nu komt hij tijdens het opstarten met een aantal foutmeldingen en het duurt ook een eeuwigheid voor die doorstart.
Nu wou ik eigenlijk een schone installatie doen, dus NBR van de engelstalige Ubuntu site gedownload en op een stick gezet. Geen probleem.

Maar nu komt het:
Ik heb een zee aan partities.
Xandros, de standaard backup die vooraf op een hidden partitie was gezet, staat nog op a met 4 partitities.
Ubuntu staat op b met 2 partitities.
Nu wil ik gewoon 1 hd met de / en de /home maar krijg dit niet voor elkaar.
Via de NBR live usb lukt het niet, ook niet via Ubuntu met gparted. Kan wel de losse partities verwijderen maar niet van de 2 schijven a en b 1 grote maken.

De volgende partities staan er op:
op sda:
/dev/sda1  ext2          System  2.3 Gib
/dev/sda2  ext3          User      1.44 Gib
/dev/sda3  onbekend   Bios       7.84 Mib
/dev/sda4  onbekend               7.84 Mib
Bij 3 en 4 geeft ie een uitroepteken in een oranje driehoek
Op sdb:
/dev/sdb1  ext2          /           4.66 Gib
/dev/sdb2  extended               
       /dev/sdb5 ext2    /home   10.37 Gib

Het is een SSD van 20 GB en Xandros mag er gewoon af.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit aanpak? Of een link naar een goede uitleg?
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/04, 17:34:44 »
Kan het zijn dat je SSD uit twee fysiek-aparte SSD's is samengesteld?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/04, 17:45:17 »
Nu wil ik gewoon 1 hd met de / en de /home maar krijg dit niet voor elkaar.
Dit gaat dan dus niet lukken, zou ik denken.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/04, 17:51:33 »
Hoeveel ruimte neemt de Ubuntu Netbook Remix 9.04 / in beslag?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 17:59:01 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/04, 18:00:33 »
RobinAJ:

Ben je bekend met: http://sites.google.com/site/computertip/aa1 , punt 5 ?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/04, 18:46:48 »
RobinAJ:

Ben je bekend met: http://sites.google.com/site/computertip/aa1 , punt 5 ?

Wat bedoel je van punt 5? Of het lukt om op usb te zetten, ja dat heb ik al allemaal gedaan.

Maar het gaat hier over de Asus. Verder heb ik alleen ext2 gebruikt (zou beter zijn volgens de geleerden, zie site van Eeebuntu) en geen Swap omdat het ssd is. In de Asus zit trouwens 1 gb geheugen.


Kan het zijn dat je SSD uit twee fysiek-aparte SSD's is samengesteld?
yep, ik heb ook een 900 heeft 1 ssd van 4 gig, en 1 van 16 gig.

Bedoel je soms 2 ssd´s? Of 2 (logische?) partities op 1 ssd?. Het is inderdaad wel 4 en 16 gig.

Nu wil ik gewoon 1 hd met de / en de /home maar krijg dit niet voor elkaar.
Dit gaat dan dus niet lukken, zou ik denken.
het kan, dan moet je alles op de grote ssd zetten, dat is echter niet aan te raden omdat deze niet zo snel is
/ op de kleine ssd, /home en swap op de grote werkt prima

Dus dan zou het besturingsysteem op de 4 gig kunnen en de /home op de 16 gig.
Dat zou prima zijn. maar dan zit ik met de 4 partities waarvan er een bios heet. Kan ik die dan zomaar formateren?
En als ik dan opstart ziet ie dan automatisch de sdb oftewel de /home?
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/04, 18:59:50 »
RobinAJ:
Ben je bekend met: http://sites.google.com/site/computertip/aa1 , punt 5 ?

Wat bedoel je van punt 5? Of het lukt om op usb te zetten, ja dat heb ik al allemaal gedaan.

Maar het gaat hier over de Asus. Verder heb ik alleen ext2 gebruikt (zou beter zijn volgens de geleerden, zie site van Eeebuntu) en geen Swap omdat het ssd is. In de Asus zit trouwens 1 gb geheugen.

Nou, onder punt 5 zit o.a. ook een link naar http://sites.google.com/site/computertip/ssd .

Daar staat bijv. beargumenteerd waarom je bij SSD ext2 moet gebruiken.

(Dat het daar over de Acer A.O. gaat, wil nog niet zeggen dat het voor de Eee niet van belang/bruikbaar is.)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 19:11:19 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/04, 19:17:30 »
En als ik dan opstart ziet ie dan automatisch de sdb oftewel de /home?

Ik neem aan dat je voor handmatig installeren kan kiezen (net zoals bij de LiveCD). Dan kun je de home-partitie en eventueel de swap-partitie toewijzen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 19:30:50 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/04, 19:47:28 »
Ok, heel wat tips die ik nog niet wist. Dank je wel.

Ik ga mij hier vanavond eens op storten. De link naar de .../ssd had ik nog niet gezien en dat is een hele goeie tip. Als je meer dan 26 uur wakker bent geweest en daarna een uur of 4 geslapen hebt kan dat wel eens gebeuren.
Ik ga toch voor ext2. Het is maar een hebbedingetje en er staat niets belangrijks op, zowiezo staat de data op een externe hd en doe ik de belangrijke zaken op mijn desktop pc. Het gaat mee naar de computerclub en doet vooral internet en een verslagje schrijven en als allerbelangrijkste Ubuntu demonstreren aan verstokte windows-gebruikers.... die allemaal van verbazing achterover slaan....

Ik heb inderdaad de Xandros cd maar er is ook eens een bios-update geweest (toen die nog onder Xandros draaide) vandaar dat ik het niet helemaal snapte.

Ik ga aan de slag...
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/04, 20:48:41 »
Het is gelukt. NBR staat er op. Nu de tips nog even uitvoeren maar dat komt wel goed.

Hartelijk dank.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/05, 11:56:15 »
Het is gelukt. NBR staat er op. Nu de tips nog even uitvoeren maar dat komt wel goed.

Hartelijk dank.

Robin, mooi dat je het voor elkaar hebt!

Ik ben nog wel benieuwd hoe je de performance (met name snelheid) van de NBR ervaart , in vergelijking met Xandros.

En, hoeveel vrije ruimte heb je nu nog op je / -partitie? (In verband met updates.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

FrSu

  • Gast
Re: Asus Eee
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/06, 22:54:47 »
Welke software bronnen hoor je op de eee aangevinkt te hebben?
Zie bijgaand zoals het bij mij nu staat.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/07, 12:48:08 »
De snelheid is super, voor mijn gevoel, maar ik kan het mis hebben, beter dan onder Xandros. Nu heb ik de NBR van de engelstalige Ubuntu site er op gezet, voorheen stond eeeBuntu-standaard er op. Geen opstartproblemen meer en hij start zelfs sneller op dan m´n pc.
Voordeel is natuurlijk dat je werkt met iets wat bekend is en voelt.

De / is 3,7 Gib en er wordt nu 2,8 Gib gebruikt, dit is 80%. Maar er zou nog het een en ander afkunnen wat ik niet gebruik, zoals printen, mailen (doe ik op mijn gewone pc) en nog wat andere zaken. De updates meegerekend.
De /home is 13,8 Gib. De rest is swap. Beide schijven zijn op ext2 geformateerd maar ik heb dan nog wel voor een swap gekozen (zie computertip pjotr).

Alleen heb ik nu nog een akelig probleem, het draadloze doet het niet. Ook na controle bios, staat aan, de tips in de engelstalig wiki om een regel aan de /boot/grub/menu.lst toe te voegen werkt nog minder, nu ziet ie zelfs geen draadloze router meer. Fn-F2 werkt ook niet.
Ga vanmiddag eens om een andere router want de andere draadloze app. (camera) werkt ook niet lekker. Kijken of dat verschil maakt.

Maar op dat ene akelige dingetje na ben ik zeer tevreden over de NBR. Het uiterlijk heb ik op standaard ingesteld, ik hou  niet zo van al die ikonen op mijn buroblad. Verder heb ik alles wat ik niet gebruik uitgeschakeld in de menu´s. Leuk achtergrondje van een eee met pinguin. Balkjes doorzichtig, temperatuur metertjes en nog wat van die geinige dingetjes toegevoegd en het geheel ziet er gelikt uit. Ik had eerst conky er op staan (op de eeebuntu versie) maar dat laat ik nu achterwege. Vind het wat te veel voor zo´n klein ding.

Een ding mis ik uit de eeebuntu versie en dat is de eee-control waar je met een druk op de knop de camera, draadloos en de card uit kan zetten om stroom te besparen. Mogelijk kan ik dat nog toevoegen, moet ik eens naar zoeken.

Tja, en Xandros is leuk voor een beginner (met computers dan) maar om nu te zeggen dat ik er mijn weg in kon vinden, nee, dan ziet NBR er zeker beter uit, vooral voor een nieuwkomer. En wil je zoiets als op de gewone pc dan switch je van buroblad. Dat is een geweldige optie.

Op dat draadloze na ben ik super tevreden dat ik dit gedaan (en voor elkaar gekregen) heb.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/07, 12:51:26 »
Welke software bronnen hoor je op de eee aangevinkt te hebben?
Zie bijgaand zoals het bij mij nu staat.

Neem hier eens een kijkje, heb nu zelf de NBR er op staan en geen eeeBuntu meer.

http://sites.google.com/site/computertip/ssd
en
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/07, 15:47:22 »
De / is 3,7 Gib en er wordt nu 2,8 Gib gebruikt, dit is 80%. Maar er zou nog het een en ander afkunnen wat ik niet gebruik, zoals printen, mailen (doe ik op mijn gewone pc) en nog wat andere zaken. De updates meegerekend.

Let wel op: 80% is het maximum; als je hoger gaat, gaat je SSD fragmenteren.  Je moet ook wat ruimte houden voor updates.

Wel mooi dat je install zo goed draait! (Die wireless gaat ongetwijfeld ook werken.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/07, 16:24:57 »
De / is 3,7 Gib en er wordt nu 2,8 Gib gebruikt, dit is 80%. Maar er zou nog het een en ander afkunnen wat ik niet gebruik, zoals printen, mailen (doe ik op mijn gewone pc) en nog wat andere zaken. De updates meegerekend.

Wij hebben hier een Asus met resp. een 4Gb SSD en een 8 Gb SSD. Momenteel staat er Windows op, op die 4 Gb. Nu vroeg ik me af, kan je UNR (of om het even welke Linux) niet op die 8 Gb schijf zetten? Of wordt dat erg ingewikkeld? Dat kan nl een boel sores schelen, na de installatie. Minder snel last van ruimtegebrek op de / partitie.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/07, 16:48:28 »
Wij hebben hier een Asus met resp. een 4Gb SSD en een 8 Gb SSD. Momenteel staat er Windows op, op die 4 Gb. Nu vroeg ik me af, kan je UNR (of om het even welke Linux) niet op die 8 Gb schijf zetten? Of wordt dat erg ingewikkeld? Dat kan nl een boel sores schelen, na de installatie. Minder snel last van ruimtegebrek op de / partitie.

Ik vrees dat die 8 Gb trager is. (Zie antwoord #4.)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 16:50:37 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/07, 18:02:32 »
oke.. dankjewel.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/07, 19:28:58 »
Mijn advies, Windows eraf en Ubuntu erop. Van de dingen die ik ben tegen gekomen is eigenlijk gamen niet zo geslaagd onder Ubuntu en een eee of andere netbook is daar nu ook niet direct geschikt voor. Zo goed als alle andere zaken kunnen onder Ubuntu.
Of je nu de eeeBuntu, NBR of wat voor versie je ook pakt, volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit.

Waar ik nu tegenaan hik is de ruimte. Ik vind dat ie te vol staat op de 4 gig en zou graag ruimte vrijmaken door dingen die ik niet gebruik zoals een printer, e-mail enzo te verwijderen. Een deel is gelukt maar een deel hangt vast aan aandere pakketten. Iemand een idee hoe ik de zaken het beste verwijder? Ben al met synaptic bezig geweest maar durf dat niet goed omdat ik niet weet waar wat voor dient. Van evolution heb ik al een deel verwijderd maar met de printerbestanden is dat een ander verhaal. Graag hulp hiermee. Of denk ik verkeerd?
Helaas ondanks alle games te verwijderen en nog wat zaken toe te voegen heb ik nu 87% in gebruik op de /. Wat kan ik nog meer verwijderen. Bedoeling is gewoon demo flapje met OOo en Gimp als belangrijkste. Gimp staat er trouwens nog niet eens op. Verder moet de multimedia goed werken ivm bv youtube filmpjes te laten zien en het geheel er leuk uitzien. Is er misschien een wiki hierover?

Het eeepc tooltje heb ik inmiddels gevonden. Dat kon via installeren/verwijderen erbij gezet worden.

Vandaag een andere router gehaald, morgen installeren. Nu geen tijd en puf meer.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/13, 15:57:30 »
Ben helemaal opnieuw begonnen. Kreeg de installatie niet onder de 80% ruimte. Verder deed het draadloos het niet meer en ik kreeg dat niet goed.
Verse installatie, 4 gig voor / en zo´n 14 gig voor /home, rest is swap. Partities op ext2 aangemaakt.

Na installatie met het nbr uiterlijk updates geinstalleerd. Ging ik eerst naar de klassieke Ubuntu uiterlijk en dan taalupdates, verdwenen mijn balken.
Nadat alles ge-update is (zo´n 136 MB) overgeschakeld op het normale Ubuntu uiterlijk. Tussen alle stappen herstarts gegeven om te zien waar het schip strand. Nu lijkt alles in orde. Ook draadloos (heb inmiddels wel een andere router maar dat had er niets mee te maken).

Niet alle tips van multimedia van pjotr uitgevoerd. Zie wel welke ik nodig heb.
Verder de temperatuur sensors en cpu sensors op de bovenbalk gezet.
Eee-Applet geinstalleerd.
Via Firefox de plugin om de YouTube filmpjes te bekijken geinstalleerd.
Als laatste de Gimp geinstalleerd.
Leuk buroblad achtergrondje, doorzichtige balkjes en klaar.

Zo te zien werkt nu alles lekker. Snelheid is super, ook opstarten is razendsnel. Het langst duurt wel je wachtwoord ingeven (heb ik er standaard wel in staan omdat ie mee gaat naar de computerclub).

En, hoeveel vrije ruimte heb je nu nog op je / -partitie? (In verband met updates.)
Momenteel zit de / na alle bovenstaande stappen uitgevoerd te hebben op 67%. Standaard installatie zonder toevoegingen of updates komt uit op 53%.

Dit even ter info.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/13, 16:49:38 »
Zo te zien werkt nu alles lekker. Snelheid is super, ook opstarten is razendsnel. Het langst duurt wel je wachtwoord ingeven (heb ik er standaard wel in staan omdat ie mee gaat naar de computerclub).

En, hoeveel vrije ruimte heb je nu nog op je / -partitie? (In verband met updates.)
Momenteel zit de / na alle bovenstaande stappen uitgevoerd te hebben op 67%. Standaard installatie zonder toevoegingen of updates komt uit op 53%.

Dat ziet er nu aanlokkelijk uit!

Als ik op Marktplaats een scherpe aanbieding tref, dan moest ik maar eens toehappen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/13, 16:52:18 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/13, 20:13:55 »
Zeker een aanrader. En nu met Ubuntu helemaal. Was wel even uitdokteren wat ik wil en hoe ik dat voor elkaar moest krijgen maar gelukkig met hulp van dit forum, het engelstalige en het eeebuntu forum heb ik gevonden wat ik zocht.  =D

Dat Xandros er niet op bleef was van het begin af wel duidelijk. Alleen een bootable usb-stick maken had ik ook nog nooit gedaan. Partities zijn me gelukkig niet helemaal vreemd, heb ik genoeg onder Windows gedaan, en met DOS. Dus al met al viel het reuze mee.

En dat je dan zo´n gelikt besturingssysteem op zo´n gelikt computertje overhoudt, hartstikke fijn.

Ja, ik ben zeer tevreden.  :D

Zeker een aanrader!
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Marc0

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/15, 19:28:01 »
Ik heb ook een Asus eee-pc 900 met een 4G en 16G SSD. Ook ik had al vrij snel Xandros vervangen voor Ubuntu. Inmiddels heb ik alle varianten zo'n beetje geprobeerd: Ubuntu desktop 9.04, UNR, Easy Peasy, Kubuntu en Xubuntu 9.04. Het liefst zou ik UNR erop draaien omdat ik nogal gecharmeerd ben van de lay-out maar bij mij werkt die met de netbook-interface erg traag. Wat ik erover kan vinden op internet heeft dit te maken met het feit dat de eee 900 een Celeron-processor heeft en UNR ontwikkeld is voor netbooks met een Atom-processor. Met het klassieke bureaublad draaide hij wel goed maar dan kun je volgens mij net zo goed de Ubuntu desktop versie installeren, toch?
Met zowel de UNR als de desktop-variant liep ik ook tegen het probleem op dat dit ruim 80 % van de eerste harde schijf in beslag nam na enkel de basisinstallatie. Omdat ik op andere sites eens had gelezen dat je nóóit software mag verwijderen die standaard meegeïnstalleerd wordt durfde ik dit niet aan.
Tussen het uitproberen van al deze Ubuntu-varianten door kom ik toch steeds weer terug op Xubuntu. Deze draait supervlot en ziet er heel strak uit en na een volledige installatie (inclusief de volledige multimedia-ondersteuning, amsn en cheese webcamstudio) met de /home op de tweede harde schijf heb ik op de eerste harde schijf van 4G 71% in gebruik.

Wat mij betreft is Xubuntu dus zeker het uitproberen waard op de Asus met Celeron-processor...

FrSu

  • Gast
Re: Asus Eee
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/15, 19:55:09 »
Een ding mis ik uit de eeebuntu versie en dat is de eee-control waar je met een druk op de knop de camera, draadloos en de card uit kan zetten om stroom te besparen. Mogelijk kan ik dat nog toevoegen, moet ik eens naar zoeken.
ja dat kan, gewoon de eee repositories toevoegen, ik zal ze straks effe opzoeken, moet nu weg

edit : eee repos toegevoegd

deb http://www.array.org/ubuntu jaunty main
deb-src http://www.array.org/ubuntu jaunty main

deb http://repos.eeebuntu.org/ eb3 main non-free contrib

## Please report any bug on https://bugs.launchpad.net/medibuntu/
deb http://packages.medibuntu.org/ jaunty free non-free #Medibuntu - Ubuntu 9.04 "jaunty jackalope"
#deb-src http://packages.medibuntu.org/ jaunty free non-free #Medibuntu (source) - Ubuntu 9.04 "jaunty jackalope"

deb http://www.statux.org/ubuntu jaunty main

Arie, heb ik dit standaard bij mijn installatie erin zitten? eeebuntu 3.0 standard.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Asus Eee
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/17, 00:27:37 »
In eeebuntu zit standaard de eeecontrol in. Wel moet je die even installeren via installeren/verwijderen dacht ik en anders zit ie ergens onder toepassingen, ik dacht bij hulpmiddelen.
Handig hulpje.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]