Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie in expert mode  (gelezen 961 keer)

Gast

  • Gast
Installatie in expert mode
« Gepost op: 2006/11/15, 22:18:33 »
Hallo,

Een beginnersvraag. Omdat ik op een Compaq DL380 met een RAID controller Ubuntu 6.10 wil installeren, moet ik gebruik maken van "install in expert mode". Hoe doe ik dat? Op de diverse forums heb ik geen aanwijzing gevonden hoe ik boot of installeer in expert mode, met het menu met installatiestappen waar ik uit kan kiezen.

Ik ben in het bezit van de LiveCD.

Bedankt alvast,

Coen

Guidotwee

  • Gast
Installatie in expert mode
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/15, 22:25:41 »
ik denk dat je een alternate cd moet downloaden.

wr19026

  • Gast
Installatie in expert mode
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/15, 23:45:19 »
Voor een server zou ik persoonlijk 6.06 LTS aanraden; wordt lange tijd ondersteunt en is zeer solide.

6.10 lijkt meer op de desktop gericht en wordt korter dan 6.06 LTS ondersteunt.

Voor de expert mode install (zeker als je met RAID aan de slag wil) moet je inderdaad de Alternate CD hebben.

Gast

  • Gast
Installatie in expert mode
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/16, 12:09:37 »
Ok,

Bedankt voor de tips. ik ga aan de slag met de 6.06 alternate CD. leuk om een hele nieuwe wereld in te stappen!

Coen

Offline woteb

  • Lid
Installatie in expert mode
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/04, 21:12:51 »
Ik wil mijn beruchte Compaq Evo van een verse Feisty voorzien. Die Compaq is berucht omdat deze alleen met Lilo wil booten (grub gaat absoluut niet). Ik wil een verse installatie omdat deze Compaq met de huidige installatie (Breezy ==> Dapper) met een volgende upgrade (Dapper ==> Feisty) waarschijnlijk problemen gaat geven.

Nu ben ik op een testmachine (niet de Compaq maar een zelfbouw kloon) Feisty aan het installeren, maar die gaat gewoon Grub installeren. Wanneer ik naar ga en vervolgens Lilo installeren kies, blijft deze op 50% staan.

De vraag: Hoe kun je met de Alternate CD in de Expert modus komen en dan i.p.v. Grub voor Lilo kiezen?
Is het bijv. ook überhapt mogelijk om achteraf via een Live CD Lilo te installeren, en hoe gaat dat precies in zijn werk?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Installatie in expert mode
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/05, 09:40:23 »
Het antwoord heb ik zelf al kunnen vinden. Wanneer de Alternate CD is opgestart dan druk je op en bevestig je dat je uit de grafische modus wil gaan.
Daarna geef je het commando: expert

Je bent nu in de expert-modus en moet dan wel heel wat meer vragen beantwoorden. Omdat je in de expertmodus draait kun je ook kiezen voor lilo als opstartbeheerder. Dit gaat zonder problemen. Mijn testmachine draait nu op Lilo i.p.v. Grub.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)