Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost-Geen geluid en geen password  (gelezen 6649 keer)

Offline johan6418

  • Lid
opgelost-Geen geluid en geen password
« Gepost op: 2010/02/16, 19:08:18 »
Hallo,
Ik heb Ubuntu op een vaste pc geinstalleerd. Internet doet het prima, echter ik krijg geen geluid.
Tevens kan ik niets downloaden, aangezien er steeds om een password wordt gevraagd.
Kan iemand me een oplossing geven,

met vr groet,

Watchman :'(
« Laatst bewerkt op: 2010/03/13, 13:19:11 door johan6418 »

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/16, 19:11:55 »
Hoi Johan, welkom.

Heb je al in de geluidsinstellingen gekeken of het volume open staat, het juiste apparaat is geselecteerd en het juiste geluidsprofiel (digitale output, 5.1. analoog stereo, enz.) is geselecteerd?

Als je software wilt installeren, moet je je wachtwoord invullen. Het wachtwoord waarmee je inlogt en dat je hebt opgegeven tijdens de installatie.

Offline johan6418

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/16, 19:34:23 »
Hallo,
Dit password had ik nog niet. Dit heb ik nu bij mijn eerste post gekregen. Als ik het goed begrijp is dit dus ook het password voor algemene donloads?-
Vwb het geluid weet ik niet welk apparaat en welk profiel ik moet hebben? Moet dit dan niet meteen (standaard) functioneren, zoals bij Windows?

Alvast bedankt,

Mvgr,
Watchman.

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/16, 19:52:30 »
Hallo,
Dit password had ik nog niet. Dit heb ik nu bij mijn eerste post gekregen. Als ik het goed begrijp is dit dus ook het password voor algemene donloads?-
Vwb het geluid weet ik niet welk apparaat en welk profiel ik moet hebben? Moet dit dan niet meteen (standaard) functioneren, zoals bij Windows?

Alvast bedankt,

Mvgr,
Watchman.
Uiteraard niet, dit is gewoon een forum dat totaal los staat van jouw systeem. Nee, zo werkt het niet. Je hebt toch een wachtwoord opgegeven tijdens de installatie? Zowel via "Installeren in Windows" als via de gangbare installatiemethode moet dat, kijk maar:





Je weet toch wel aan welke geluidskaart je speakers zijn aangesloten? Als je maar 1 geluidskaart hebt, hoef je er dus niet naar te kijken. Je hebt gewoon stereospeakers? Aangesloten op de groene ronde poort?

Onder Windows werkt het niet automatisch. Onder Windows zul je een driver moeten installeren voor je geluidskaart. Als je je pc koopt, is dat al door de fabrikant gedaan.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/16, 21:17:50 »
Johan6418, op http://sites.google.com/site/computertip/ vind je de informatie om de installatie van Ubuntu 'af' te maken. Heb je bijvoorbeeld dit: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen al gedaan, en dit: http://sites.google.com/site/computertip/multimedia ?

Tevens kan ik niets downloaden, aangezien er steeds om een password wordt gevraagd.
Wat wil je eigenlijk downloaden waarbij er om een wachtwoord wordt gevraagd? ???
Het installeren van een programma werkt in Ubuntu anders dan in Windows. Lees dit eens door: http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas
Zeker wanneer je nog maar net met Ubuntu begint, is het aan te raden programma's via Synaptic pakketbeheer of het Ubuntu Softwarecentrum te downloaden.

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/16, 21:21:02 »
Johan6418, op http://sites.google.com/site/computertip/ vind je de informatie om de installatie van Ubuntu 'af' te maken. Heb je bijvoorbeeld dit: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen al gedaan, en dit: http://sites.google.com/site/computertip/multimedia ?

Tevens kan ik niets downloaden, aangezien er steeds om een password wordt gevraagd.
Wat wil je eigenlijk downloaden waarbij er om een wachtwoord wordt gevraagd? ???
Het installeren van een programma werkt in Ubuntu anders dan in Windows. Lees dit eens door: http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas
Zeker wanneer je nog maar net met Ubuntu begint, is het aan te raden programma's via Synaptic pakketbeheer of het Ubuntu Softwarecentrum te downloaden.
In het Ubuntu softwarcentrum én in Synaptic wordt om je wachtwoord gevraagd.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/16, 21:46:20 »
Tuurlijk, maar zou hij dat bedoelen met 'downloaden'? Een beginnend Ubuntu-gebruiker wil programma's meestal gewoon op de 'Windows-manier' van het internet halen.

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/17, 13:02:30 »
Tuurlijk, maar zou hij dat bedoelen met 'downloaden'? Een beginnend Ubuntu-gebruiker wil programma's meestal gewoon op de 'Windows-manier' van het internet halen.
Ik denk dat hij met downloaden en installeren hetzelfde bedoelt. Althans, dat hoop ik :)

Offline johan6418

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/17, 19:07:21 »
Hallo,
Na jullie berichten te hebben gelezen vrees ik dat dit systeem voor een pc-amateur als ik niet de juiste optie zal zijn.
Er moet dus nog een hoop geinstalleerd worden als ik e.e.a goed lees.
Ik dacht inderdaad dat het na de download meteen klaar was voor gebruik, net zoals bij windowsversies.
Ik zal jullie tips nog eens goed doorlezen en proberen om e.e.a toe te passen,

bedankt voor de antwoorden,

met vr groet,

watchman

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/17, 19:15:49 »
Hallo,
Na jullie berichten te hebben gelezen vrees ik dat dit systeem voor een pc-amateur als ik niet de juiste optie zal zijn.
Er moet dus nog een hoop geinstalleerd worden als ik e.e.a goed lees.
Ik dacht inderdaad dat het na de download meteen klaar was voor gebruik, net zoals bij windowsversies.
Ik zal jullie tips nog eens goed doorlezen en proberen om e.e.a toe te passen,

bedankt voor de antwoorden,

met vr groet,

watchman
Geef je het nu al op? Zelfs mijn kleine broertje kan ermee overweg en hij is absoluut geen pc-amateur.

Wat is nu precies het exacte probleem? Je geluid doet het niet, kun je dat beschrijven? Met zoveel mogelijk details (welke geluidskaart, wat voor luidsprekeropstelling, enzovoort). Je hebt het over een wachtwoord, waar moet je dat invullen en waarom?


Windows is NIET klaar voor gebruik na installatie. Waar je dat vandaan haalt, is me een raadsel. Drivers, drivers, drivers, zucht...

Offline johan6418

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/17, 19:25:29 »
Wat ik bedoel is, dat als je een opstart-cd van windows hebt geinstalleerd het systeem meteen klaar is voor gebruik. Je hoeft dan geen drivers etc meer te installeren. Je vraagt me welke geluidskaart? Geen idee.-Nogmaals ik geef het nog niet op, maar ik moet e.e.a eerst nog eens goed doorlezen en bekijken.

Ik zal tzt melden of e.e.a gelukt is,

met vr groet,

watchman.

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/17, 19:29:54 »
Wat ik bedoel is, dat als je een opstart-cd van windows hebt geinstalleerd het systeem meteen klaar is voor gebruik. Je hoeft dan geen drivers etc meer te installeren. Je vraagt me welke geluidskaart? Geen idee.-Nogmaals ik geef het nog niet op, maar ik moet e.e.a eerst nog eens goed doorlezen en bekijken.

Ik zal tzt melden of e.e.a gelukt is,

met vr groet,

watchman.
je maakt een grapje? Toen ik, destijds gebruikte ik nog Windows, mijn computer herinstalleerde, moest ik drivers voor

 * LAN
 * USB
 * Videokaart
 * WiFi
 * Geluidskaart
 * Muis
 * Tv-kaart
 * Printer
 * Scanner

allemaal zelf installeren. Ubuntu had drivers aan boord voor al (!) deze apparaten.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/17, 20:40:04 »
Na jullie berichten te hebben gelezen vrees ik dat dit systeem voor een pc-amateur als ik niet de juiste optie zal zijn.

Wij zijn allemaal pc-amateurs, Johan. De een wat meer dan de ander, maar goed. =D

Citaat
Er moet dus nog een hoop geinstalleerd worden als ik e.e.a goed lees.Ik dacht inderdaad dat het na de download meteen klaar was voor gebruik, net zoals bij windowsversies.

Ubuntu IS na de installatie méér klaar voor gebruik dan Windows na een installatie. Kijk maar even naar het standaard meegeleverde pakket programma's dat je van Ubuntu krijgt. Al eens meegemaakt dat je bij de installatie van Windows een compleet kantoorpakket meekreeg? Of een zeer uitgebreid grafisch programma? Dat het overgrote deel van de hardware (of zelfs álle hardware) wordt herkend zonder dat je daarvoor zelf nog drivers moet installeren? Dat je na de installatie en het opnieuw opstarten updates krijgt voor álle programma's die je net hebt gekregen? (Ook dat is het voordeel van Ubuntu: je krijgt niet alleen (veiligheids)updates voor Ubuntu, maar voor álle programma's die je via Synaptic pakketbeheer en/of het Ubuntu Softwarecentrum installeert. In Windows zul je zelf op zoek moeten gaan naar updates voor programma's die je zelf hebt geïnstalleerd. Bovendien is het bij Ubuntu een kwestie van een paar dagen voor je die updates binnen hebt, terwijl je bij Windows mag wachten tot 'Patch Tuesday'.)

Kun jij direct na de installatie van Windows veilig het internet op? Dacht het niet. ^-^ Niet zonder in ieder geval eerst een firewall en virusscanner te hebben geïnstalleerd. Programma's die je in Ubuntu helemaal niet nodig hebt. Noch een spywarescanner of een programma zoals CCleaner.
Met de Live-cd van Ubuntu kun je zelfs je pc opstarten en internetten. Dat zie ik je nog niet doen met de Windows-cd. ;)
Ik ben na een verse installatie van Windows dagenlang bezig eer ik alles wat me niet aan Windows bevalt eruit heb gesloopt, alle hardware aan de praat heb gekregen en m'n favoriete programma's heb geïnstalleerd en ingesteld. Met natuurlijk allereerst een firewall en virusscanner. >:(  

Tuurlijk zijn en blijven er ook met Ubuntu dingen die niet meteen werken zoals jij wilt, maar om nou te zeggen dat Ubuntu niet meteen klaar voor gebruik is........... :o
De site waarvan ik je de link(s) gaf is van Pjotr, een van de forumleden. Je vindt er hele goede informatie over hoe je de installatie van Ubuntu 'afrondt'. Het lijkt misschien of je nog 'heel veel' moet installeren, maar dat valt wel mee, hoor. En alle info op één site, wat is er makkelijker? ;)

En is je iets niet duidelijk, dan is er hier altijd wel iemand te vinden die je verder wil helpen, dus vraag gerust. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 13:01:30 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/17, 20:50:10 »
Je vraagt me welke geluidskaart? Geen idee.

Een overzicht van de hardware in het systeem krijg je door een terminal te open via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster. Kopieer het commando sudo lshw -html > hardware.html en plak dat in de terminal. Daarna op Enter drukken, je wachtwoord typen (waarbij je geen leestekens op het scherm ziet verschijnen) en nogmaals op Enter drukken. Daarna de terminal sluiten.
In je Persoonlijke map (staat in menu Locaties) vind je nu een bestand met de naam hardware.html met daarin o.a. naam/type van de geluidskaart.

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/17, 20:52:44 »
Je vraagt me welke geluidskaart? Geen idee.

Een overzicht van de hardware in het systeem krijg je door een terminal te open via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster. Kopieer het commando sudo lshw -html > hardware.html en plak dat in de terminal. Daarna op Enter drukken, je wachtwoord typen (waarbij je geen leestekens op het scherm ziet verschijnen) en nogmaals op Enter drukken. Daarna de terminal sluiten.
In je Persoonlijke map (staat in menu Locaties) vind je nu een bestand met de naam hardware.html met daarin o.a. naam/type van de geluidskaart.
je kunt ook alle geluidskaarten in je pc tonen via Systeem -> Voorkeuren -> Geluid ;)

Offline johan6418

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/20, 16:09:26 »
Hallo,
Even terugkomend op mijn probleem. Ik kan niets meer wijzigen in het systeem, aangezien ik klaarblijkelijk geen goed password heb. Ik heb geprobeerd om ubuntu nogmaals te installeren vanaf de website van Ubuntu en kon toen een password ingeven-
Helaas echter, ook dit werd niet geaccepteerd. Ik heb nu 2 eenvoudige vragen:
1) Hoe kan ik mijn password verkrijgen?
2) Hoe kan ik Ubuntu verwijderen?-dan kan ik eventueel opnieuw installeren-NB:over verwijderen van Ubuntu kan ik nergens een eenvoudig antwoord verkrijgen.
Svp gaarne een eenvoudige oplossing zonder Vakjargon ???

Bij voorbaat dank,
Johan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/20, 18:17:38 »
Je bent vergeten welk paswoord je opgegeven hebt bij installatie?

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/username-en-paswoord-vergeten/msg537036/#msg537036


Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/20, 18:25:06 »
Ubuntu verwijderen is zo simpel als de partitie verwijderen. Staat er ook nog Windows op de computer, dan moet de Windows-bootloader hersteld worden.

Op onze Wiki staat wat info: http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/20, 18:43:25 »
Ik vind het niet erg zinvol Ubuntu te herinstalleren als het enige probleem is dat je je wachtwoord vergeten bent ...

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/20, 23:08:57 »
Om een nieuw wachtwoord in te stellen kan je de volgende stappen volgen:

Citaat
1.Bij het opstarten, drukt men op ESC op de grub prompt en gebruikt men de pijltjes toetsen voor het selecteren van de rescue mode optie en drukt men vervolgens op Enter.
2.Zo start het systeem op in rescue mode en ziet men een prompt die er ongeveer zo uitziet:
 
root@nogiets
3.Om je wachtwoord terug in te stellen, typt men dit in:
 
passwd <gebruikersnaam>    
en voeg daarna je nieuw wachtwoord in.
Eens klaar met het terug instellen van je wachtwoord, kan je daarna weerkeren naar de normale GUI mode door het volgende in te typen:
 
init 2
« Laatst bewerkt op: 2010/02/20, 23:10:28 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/21, 11:31:32 »
Dat laatst hoeft niet hoor, je kunt ook
exit

typen, dan kom je weer in het hoofdmenu.

Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/21, 11:35:18 »
Klopt, maar dan moet je vanuit dat hoofdmenu toch noch doorstarten naar je desktop dacht ik, en met init 2 gebeurt dat automatisch. Ik doe het altijd zó, vandaar.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline johan6418

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/21, 13:24:09 »
Hallo,
Ik heb jullie opties om een nieuw wachtwoord in te geven geprobeerd, echter zonder resultaat. Ik krijg constant de mededeling:incorrect.
Ik wil Ubuntu nu helemaal verwijderen en daarna eventueel opnieuw vanaf een cd installeren. Ik weet echter niet hoe dit functioneert. Ik heb wel gelezen wat jullie vermelden,echter er staat geen ander systeem op deze computer, dus alleen Ubuntu.
Ik neem aan dat ik iets moet downloaden. Dit zal ik dan vanaf een andere pc moeten doen en dan op een cd moeten zetten.
Kan iemand me op een simpele manier uitleggen hoe ik Ubuntu verwijderd krijg. Nogmaals:Ik heb dus geen windows op deze pc staan.

Bij voorbaat dank,

Johan.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/21, 20:44:16 »
Ik heb jullie opties om een nieuw wachtwoord in te geven geprobeerd, echter zonder resultaat. Ik krijg constant de mededeling:incorrect.

In Ubuntu luistert het heel nauw of je hoofd- danwel kleine letters gebruikt. Je moet je wachtwoord dus exact zo typen als je bij het aanmaken ervan hebt gedaan. Weet je zeker dat de Caps Lock-toets uit staat wanneer je je wachtwoord typt?
Je gebrúíkt toch wel het wachtwoord dat je tijdens het installeren van Ubuntu hebt aangemaakt en niet dat van bijvoorbeeld een (vroegere) Windows-installatie of het wachtwoord waarmee je op dit forum inlogt?

Offline johan6418

  • Lid
Re: Geen geluid en geen password
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/22, 18:49:58 »
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat het probleem is:Ik probeer juist om een nieuw wachtwoord in te geven via de boot-versie aangezien dit niet meer functioneerde. Echter ik heb nog van niemand mogen horen hoe ik Ubuntu kan verwijderen.
Dit zou nl de beste oplossing zijn. Ik kan hem daarna opnieuw installeren.

Met vr groet,

Johan.