Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Project OS-upgrade - veel vragen  (gelezen 3139 keer)

Project OS-upgrade - veel vragen
« Gepost op: 2016/11/09, 15:02:46 »
Ik moet gezien de ondersteuningslimiet van 2017 voor ubuntu 12LTS upgraden. Zeker nu er ook nog een nvidia-beeldschermdriver-probleem is.

Stukje korte voorgeschiedenis.
Na jarenlang trauma's opgelopen te hebben  ^-^ van de vorige os en zijn problematische werking ben ik bij Ubuntu terecht gekomen. Specifiek Ubuntu omdat deze het meeste na onze zin draaide (i.p.v. Lubuntu, Xbuntu, en nog wat distri's).
En Ubuntu 12 LTS draait LEKKUUUUURRRRR!!! Helemaal blij mee. Heerlijk! We hebben hier van blijdschap een Linux altaartje opgericht waar wij regelmatig dankoffers brengen aan de almachtige Linux.  :rolleyes:
En nu loop ik een beetje aan tegen mijn filosofie dat je niet te veel moet gaan rommelen met iets wat goed werkt. Het liefst zou ik 12 dan ook gewoon door laten draaien, maar dat gaat 'm niet worden.  :|
Waardoor ik het nodige ga vragen om de upgrade zo vlekkeloos mogelijk te laten lopen ..... zonder problemen liefst!!! Ik draai er niet omheen, ik ben een beetje 'bang' voor hindernissen waardoor e.e.a. niet goed zal gaan werken.  :-[

Dus:

Allereerst ben ik van plan om een bootable usb te maken om te proberen.
Mag ik er volledig vanuit gaan dat als dit prima werkt dat dezelfde versie hetzelfde werkt na installatie?

Naar welke Ubuntu kan ik het beste gaan? Welke is het stabielst? 14LTS OF 16 LTS?
Welke zal het beste draaien op mijn Desktop Asus asus m2n sx se?
En wat zijn de minimale vereisten van het intern geheugen? Zal 2gb voldoen? Of behoeft dat ook een upgrade?

Kan ik de upgrade het beste doen middels update-beheerder? Of beter een koude install?
Bij koude install, helemaal nieuwe op volledig geformateerde schijf? Of kan ik hem gewoon over 12LTS heen installeren met behoudt van bestanden en programma's?? Deze laatste optie heeft mijn voorkeur!

Waar kan ik problemen verwachten, of eigenlijk nog simpeler, welke manier van upgrade zal voor mij het makkelijkste probleemloos gaan verlopen?

En met overschrijven, hoe gaat dat met de geinstalleerde software zoals Gimp, Ardour, Mixxx en dergelijke? Daarvan gebruik ik beperkt door 12LTS oudere versies.
Worden deze dan automatisch vervangen/geupgrade? Of moet ik die zelf upgraden?
En als ik ze zelf moet upgraden, wat gebeurd er dan de verouderde versies? Blijven al die bestanden en programma's op de HDD staan?
Zo ook met Thunderbird (het belangrijkste programma). Wordt dit dan automatisch geupgrade met behoud van accounts en emails?

En zijn er nog meer dingen/valkuilen die ik moet weten en/of rekening mee houden?

Mijn dank zal wederom groot zijn!  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2016/11/09, 15:32:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/09, 16:02:12 »
Hallo, het volgende antwoord leidt ongetwijfeld tot een storm van deels terechte kritiek: geef in update-beheer aan dat je wilt upgraden naar een volgende LTS-versie en laat dat programma z'n werk doen.

Hierdoor blijven al je geïnstalleerde programma's intact, evenals je documenten en muziek en dergelijke. Dit is zonder meer de minst problematische methode.

Maar je neemt zo wel ook allerlei 'vervuiling' van je huidige installatie mee, zoals configuratiebestanden van programma's die al jaren geleden zijn verwijderd. In hoeverre dit een probleem is, kun je alleen zelf beantwoorden.

Het is per definitie het beste om een nieuwe Ubuntu vers te installeren op een schone/geformatteerde partitie. Als je dat doet, loop je het risico bepaalde geïnstalleerde programma's kwijt te raken. Die moet je dan weer opnieuw installeren. Geen big deal, maar wel extra werk.

Zo heb ik dat al vele jaren gedaan, maar uit nieuwsgierigheid besloot ik twee Xubuntu-versies geleden (15.10) om eens automatisch naar 16.04 te gaan. Is zonder problemen verlopen behalve dat ik geen automatische meldingen van software-updates meer kreeg, dat moest ik sindsdien met de hand doen.

Van 16.04 naar 16.10 heb ik het ook op deze manier gedaan, laten doen dus. Wederom geen probleem, behalve één dingetje dat inmiddels als bug bekend is: bij het opstarten krijg ik na de bios de melding dat er geen symbooltafels zijn gevonden en of ik even op een toets wil drukken om het starten te continueren. Niet netjes, maar ook niet heel ernstig.

De reden dat ik de laatste keren voor een auto-update koos was dat ik geen zin had de ontwikkelomgeving (C, etc.) weer helemaal opnieuw te moeten installeren, inclusief alle wederom nieuwere bibliotheekversies. Het voordeel van dit laatste weegt voor mij duidelijk zwaarder dan het nadeel van die eerste twee minpuntjes.

O ja, 2GB is wat aan de krappe kant, zeker voor Ubuntu. Als je er 4 kunt inprikken (tip: tweedehands), meteen doen.

Voor je begint: sla alles wat voor jou van belang is, goed op, het liefst op een andere pc.

En als de live-usb het met jouw pc goed lijkt te doen, kun je er in principe van uitgaan dat een geïnstalleerde versie ook goed zal draaien.


Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/09, 16:42:31 »
Dank je voor je moeite van een uitgebreide reactie.

Hierdoor blijven al je geïnstalleerde programma's intact, evenals je documenten en muziek en dergelijke. Dit is zonder meer de minst problematische methode.

Geinstalleerd in de versies zoals ze waren? Of ook geupgrade?
Anders is dat upgraden ervan ook weer een hoop werk.

Ik heb trouwens al vaker distro's over andere geinstalleerd, en dan kreeg ik ook de vraag of ik bestanden wilde behouden. Dit werkte best handig.

Maar je neemt zo wel ook allerlei 'vervuiling' van je huidige installatie mee, zoals configuratiebestanden van programma's die al jaren geleden zijn verwijderd. In hoeverre dit een probleem is, kun je alleen zelf beantwoorden.

Configuratie is vooral van belang bij Thunderbird. En een backup van bladwijzers staat al doorlopend gemaakt tussen mijn bestanden.
De rest boeit me niet zo. En vervuiling probeer ik nu al bij te houden door overbodige configbestanden van gedeinstalleerde proggies te verwijderen.
Als ik dan U gaan upgraden dan wil ik liefst ook wel alle proggies meteen mee geupgrade hebben. Why not als ik dan toch bezig ben.

Het is per definitie het beste om een nieuwe Ubuntu vers te installeren op een schone/geformatteerde partitie. Als je dat doet, loop je het risico bepaalde geïnstalleerde programma's kwijt te raken. Die moet je dan weer opnieuw installeren. Geen big deal, maar wel extra werk.

Met een install batch al helemaal niet.  ;) (ja hoor, ik heb al wel wat geleerd van linux mettertijd hoor  ^-^ )

Van 16.04 naar 16.10 heb ik het ook op deze manier gedaan, laten doen dus. Wederom geen probleem, behalve één dingetje dat inmiddels als bug bekend is: bij het opstarten krijg ik na de bios de melding dat er geen symbooltafels zijn gevonden en of ik even op een toets wil drukken om het starten te continueren. Niet netjes, maar ook niet heel ernstig.
Dat soort melding krijg ik nu al. Iets van een map die nog niet aanwezig is. Of je dat handmatig wilt doen of automatisch wilt laten gebeuren....

O ja, 2GB is wat aan de krappe kant, zeker voor Ubuntu. Als je er 4 kunt inprikken (tip: tweedehands), meteen doen.
Was ik al bang voor. Iets wat ik eerst maar eens ga regelen dan.
Maar een nieuwere pc is dus nog niet nodig??

Voor je begint: sla alles wat voor jou van belang is, goed op, het liefst op een andere pc.

Geen probleem. 2e interne harddisc die losgekoppeld kan worden tijdens installatie van de eerste.

En als de live-usb het met jouw pc goed lijkt te doen, kun je er in principe van uitgaan dat een geïnstalleerde versie ook goed zal draaien.

Dan gaan we dat eerst maar eens doen, na upgrade intern geheugen.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/09, 16:44:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/09, 17:14:02 »
O ja, 2GB is wat aan de krappe kant, zeker voor Ubuntu. Als je er 4 kunt inprikken (tip: tweedehands), meteen doen.


@partyrabbit, ik heb als desktop P4 met 4GB intern en had Ubuntu 16.04 LTS geinstalleerd maar kreeg af en toe vastlopers en heb daarna met Maasnet Xubuntu 16.04 LTS geinstaleers. Nu geen last meer van gehad.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/09, 17:51:18 »
Hoi Rabbit,

Ik zou persoonlijk nooit een upgrade kiezen. Zolang jij je data EN een complete kopie van je thuismap inclusief verborgen bestanden maar op die tweede schijf veilig stelt kan je het natuurlijk altijd proberen.

Keuze: de 16.04.1. Ik zou zeggen: Xubuntu. Doe als de experts! Nu kan je dat gemakkelijk even proberen!

Als je de verborgen mappen .thunderbird en .mozilla terugzet heb je je mail helemaal terug en alles van je browser.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/09, 17:56:27 »
Schoon opwaarderen, dus met formatteren en al: beter, veiliger en zelfs sneller.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/09, 18:28:12 »
Dat doe ik ook een duit in het zakje.
Maak een opstartbare USB van 16.04 en kijk of alles werkt (daar zitten geen nvidea drivers in).
Maak een (tijdelijke?) partitie van 20GB (of neem een externe HD, of nog een USB stick) en installeer daar op.
Installeer dan de drivers die je denkt nodig te hebben (ik gebruik de open source drivers, die lijken sneller).
Wanneer je alles hebt gedaan en getest (trek er een aantal uren voor uit), dan weet je voldoende.
Maak een backup van je /home, installeer op de HD, installeer alle software die je nodig hebt en zet de backup terug.
Ga nogmaals testen, word blij  en trakteer je gezin op Chinees :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/09, 18:41:23 »
Ik zou nooit aanraden om de opwaardeerknop te gebruiken. Dit heb ik in het verleden 2 keer gedaan en het systeem werd er niet beter van (of je moet al van de terminal houden, want dat was het enige wat nog werkte :P ) Opwaarderen kan wel, maar met een compleet schoon systeem. Als test heb ik het geprobeerd met Tori OS 12.04 -> 14.04 -> 16.04 Je bent dan wel uren zoet, maar goed dat was ook een experiment :) Gewoon een backup maken van je homedir en ik zou gewoon testen met (x)ubuntu 16.04 vanaf een stick.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline atomos

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/09, 19:55:07 »
Als je het niet zeker weet en een test 2.5" HDD op de kop kunt tikken.. zet die er in en installeer daar je distro op en kijk of alles naar wens is.. ook je videoplank.
Kun je zo terug en je kunt , indien nodig, je data zo overzetten..
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/09, 20:13:45 »
@Pjotr. Dat is wat ik meestal lees inderdaad.
Maar mag die 'schone' dan wel over de oude heen met behoudt van bestanden? Of raad je zelfs dat af?

Als je het niet zeker weet en een test 2.5" HDD op de kop kunt tikken.. zet die er in en installeer daar je distro op en kijk of alles naar wens is.. ook je videoplank.
Kun je zo terug en je kunt , indien nodig, je data zo overzetten..

Daar is geen 2,5 hdd voor nodig. Er zit al een andere disk bij, en ik heb nog wel meer disks liggen.
Maar dan ga je dual boot's maken en daar heb ik geen ervaring mee, dus vrees ik ook een beetje hinderlijke hindernissen daarmee.

Maak een opstartbare USB van 16.04 en kijk of alles werkt (daar zitten geen nvidea drivers in).

Ook die kun je geloof ik op laten halen tijdens het testen.

Maak een (tijdelijke?) partitie van 20GB (of neem een externe HD, of nog een USB stick) en installeer daar op.

Oooeeee. Daar heb je me. Ik ben nog nooit goed geweest in werken met partities.  :-[
Dat moet ik me toch ook nog eens eigen maken.

Keuze: de 16.04.1. Ik zou zeggen: Xubuntu. Doe als de experts! Nu kan je dat gemakkelijk even proberen!

Daar twijfel ik zwaar over. Ik heb ervaring met installeren van Lubuntu en Xubuntu, en dat is me destijds niet goed bevallen. Vertragingen, crashes.
En ik mis bij Xubuntu de starterbalk zoals Ubuntu deze wel heeft.

Maar ik zal het meenemen in de overwegingen, en ook deze eens draaien van usb.

Als je de verborgen mappen .thunderbird en .mozilla terugzet heb je je mail helemaal terug en alles van je browser.

Succes! groet, Just

Dat kunstje ken ik en heb ik vaker uitgevoerd. .mozilla boeit mij niet zo veel aangezien dat vooral de bladwijzers is en ik instellingen toch altijd volledig door loop na een installatie.

In elk geval bedankt voor je hulp. Dat wordt gewaardeerd.
Net zoals alle andere hulp waar ik dan (nog) niet op reageer maar wat zeker ook allemaal overwogen wordt.

De titel is project. Dit gaat nog wel even zijn tijd nodig hebben voor het zover is.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2016/11/09, 20:15:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/09, 20:24:09 »
Hierdoor blijven al je geïnstalleerde programma's intact, evenals je documenten en muziek en dergelijke. Dit is zonder meer de minst problematische methode.

Geinstalleerd in de versies zoals ze waren? Of ook geupgrade?
Zowel het besturingssysteem als de programma’s (en waar nodig configuratiebestanden) worden ge-upgrade naar de nieuwe versies mits deze programma’s beschikbaar zijn in de nieuwe versie van Ubuntu.

Op deze pc heb ik ooit (in 2011) 10.04 LTS geïnstalleerd en later eenvoudig opgewaardeerd naar 12.04 LTS, 14.04 LTS en onlangs naar 16.04 LTS en nu zelfs naar 16.10, met behoud van gegevens, programma’s en (systeem-)instellingen. En zo heb ik al meerdere Ubuntu-computers met succes ge-upgrade.  :)

(uiteraard is het goed om een back-up te hebben / te maken van belangrijke bestanden voor het geval dat... )

Onze wiki: Upgrade naar 16.04 LTS
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/09, 21:25:16 »
Hierdoor blijven al je geïnstalleerde programma's intact, evenals je documenten en muziek en dergelijke. Dit is zonder meer de minst problematische methode.

Geinstalleerd in de versies zoals ze waren? Of ook geupgrade?
Zowel het besturingssysteem als de programma’s (en waar nodig configuratiebestanden) worden ge-upgrade naar de nieuwe versies mits deze programma’s beschikbaar zijn in de nieuwe versie van Ubuntu.

Op deze pc heb ik ooit (in 2011) 10.04 LTS geïnstalleerd en later eenvoudig opgewaardeerd naar 12.04 LTS, 14.04 LTS en onlangs naar 16.04 LTS en nu zelfs naar 16.10, met behoud van gegevens, programma’s en (systeem-)instellingen. En zo heb ik al meerdere Ubuntu-computers met succes ge-upgrade.  :)

Ok. Dat Libreoffice en Firefox welke met ubuntu mee geinstalleerd worden meteen ook geupgrade worden vind ik wel logisch.

Maar andere later geinstalleerde programma dan ook met update?
Ik heb hier bijvoorbeeld nu Ardour 2.8.12 en upgraden gaat niet door de beperking U12LTS.
Als ik dan 16 erop zet is dan Ardour ook meteen geupgrade? Of blijft dat 2.8.12 onder 16?


Backup is me duidelijk en gaat zeker gebruik van gemaakt worden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/09, 21:42:58 »
Maar andere later geinstalleerde programma dan ook met update?
Alles dat geïnstalleerd en verwijderd kan worden met synaptic, wordt geupdate...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/09, 21:48:11 »
Ik heb hier bijvoorbeeld nu Ardour 2.8.12 en upgraden gaat niet door de beperking U12LTS. Als ik dan 16 erop zet is dan Ardour ook meteen geupgrade? Of blijft dat 2.8.12 onder 16?
Hallo feestbeest, dat zul je proefondervindelijk moeten vaststellen of het antwoord zien te vinden dmv. zoekmachines. Je kunt mazzel hebben en alles gaat goed, of je hebt geen mazzel en je krijgt een mededeling als "Sorry, deze OS-versie wordt nog niet ondersteund". Mazzel versus niet-mazzel is denk ik iets van 98 vs. 2%. Maar wie weet is het anders, zie zelf.

Ergens in het begin van deze draad schreef je dat je "bang bent om" (iets te doen). Dat betekent dat je niet overziet wat zekere acties van jouw kant zouden kunnen doen/uithalen met je systeem.

Eerste vereiste is om niet meer bang te zijn voor je systeem (waarvoor je nota bene een dankaltaar hebt ingericht!). Dat doe je door een goede backup te maken en vervolgens te gaan experimenteren. Dat kan ook op een schaduwsysteem natuurlijk, of in VirtualBox of qemu misschien. Leren hoe partities werken is niet heel ingewikkeld, maar zorg er nogmaals voor dat alvorens je met partities gaat experimenteren, al je data zijn veilig gesteld (hmm, is dat geen naziterm, kaltgestellt?, niet fout bedoeld...).

En dan komt er misschien eens een moment dat je zegt, "Hmm, wat een flauwe bedoening dat Xubuntu [in mijn geval, red.], nooit eens een enkel serieus probleem.... :-)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/09, 22:07:05 »
Citaat
Ik heb ervaring met installeren van Lubuntu en Xubuntu, en dat is me destijds niet goed bevallen. Vertragingen, crashes.
Ik ga jou geen Xubuntu aanpraten, maar de suggestie dat Xubuntu (meer dan Ubuntu) last heeft van vertragingen en crasheslijkt me bezijden de waarheid.

Overigens, ik heb in Xubuntu wel een werkbalk (ik heb hem verticaal geplaatst, maar er niet veel op gezet); zie plaatje. Of bedoel jij iets anders?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/09, 22:46:48 »
Hey partyrabbit,

Hier heb ik in de zomer een stoute upgrade gedaan van een Xubuntu-systeem met 12.04 naar 16.04.1 met behoud van de gebruikersdata. Bij de installatie worden de systeemdata gewist/vernieuwd en de gebruikersdata blijven staan. Ja, dat wordt niet aanbevolen / ondersteund en daar zijn goede redenen voor te bedenken. Maar toch ... ik weet dat ik hiervoor de gebruikelijke reacties ontvang ...

Globaal:
NB: Ik heb jaren met een 2GB RAM systeem gewerkt met een 64bits Xubuntu. Als het een traag systeem wordt bij jou, dan is er nog het alternatief met een 32bits installatie. Het verschil is dat een 32bits systeem minder dan 200MB RAM vraagt (met Xubuntu) en een 64bits installatie meer dan 350MB RAM nodig heeft.
Een systeem met 2GB RAM is m.i. niet geschikt voor een Ubuntu 16.04.x installatie. Zoals anderen ook gezegd hebben, moet je kijken naar een desktopomgeving die genoegen neemt met minder RAM.

De stappen:
Ik heb een backup gemaakt van de complete partitie/installatie.
Ik heb een opstartbare USB-stick gemaakt met Xubuntu 16.04.1.
Alle ppa's en backports werden in 12.04 uitgeschakeld (LibreOffice had ik "aan"). Daarna sudo apt-get autoremove. Verder heb ik alle oude kernels verwijderd.

De USB-stick werd gestart (live-modus)  en de reacties van het systeem werden even bekeken (wel/geen NVIDIA G72 [GeForce 7300 LE] met de driver 304.132-1).
Nadien heb ik een installatie uitgevoerd zonder de bestaande Xubuntu-schijf te formateren. ("iets anders" kiezen bij de stap van de installatie met formateren / installeren / mounten)

Zijspoor: Het is de moeite waard om een optie in Xubuntu 16.04.1 te bekijken waar de configuratie/weergave van de desktop kan worden vastgelegd - dat kan met de backup/restore functie van de werkbalk worden bekeken. Je kan kiezen uit een traditionele Gnome2, Gnome3, Xfce in meerdere versies. Dat heeft als voordeel dat je voor de plek van de werkbalken kan kiezen (boven/onder, wel geen weergave a la Apple/Quicklaunch).
Zoals ajjp al zei, ook de verticale balk kan met Xubuntu.

Na de installatie heb ik handmatig nog de 3 andere gebruikers aangemaakt en handmatig de configuratie van Firefox en Thunderbird gecorrigeerd.

Verder moet bij de weergave van de Xubuntu-desktop nog even een keuze worden gemaakt.
Nadeel: (X)Ubuntu 12.04 is in de weergave verouderd en veel van de schermen/programma's kunnen hier last van hebben als je de oudere instellingen meeneemt naar het actuele systeem ("upgrade-ellende"). Niet elke thema/schema van de weergaven van de desktop/pictogrammen is geschikt voor systemen met oudere hardware.
Voordeel: Voor Firefox en Thunderbird heb je weinig handelingen nodig om alles over te zetten naar het nieuwe systeem.

Nadien heb ik programma's toegevoegd die ik nog miste (bijv. pdfsandwich, een ocr-scanner voor bestaande PDF-bestanden die niet op tekst kunnen worden doorzocht).


Over de verkenner van Xubuntu (Thunar) moet wel eerlijk worden gezegd dat daarmee al enige tijd gedoe is, d.w.z. er komen crashes voor bij het hernoemen/verplaatsen van bestanden. Dat heeft iemand in het Duitse zusterforum opgelost buiten de gebruikelijke kanalen om.

Beste forumleden/guru's: Een schone installatie zorgt voor minder problemen, dat wil ik hier voor de geode orde graag herhalen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/10, 14:35:02 »
@HarzG. Ook jij net als de rest bedankt voor je uitgebreide reactie.
Voor jouwe neem ik later de tijd om het allemaal goed tot me te nemen.

Hallo feestbeest, dat zul je proefondervindelijk moeten vaststellen of het antwoord zien te vinden dmv. zoekmachines. Je kunt mazzel hebben en alles gaat goed, of je hebt geen mazzel en je krijgt een mededeling als "Sorry, deze OS-versie wordt nog niet ondersteund". Mazzel versus niet-mazzel is denk ik iets van 98 vs. 2%. Maar wie weet is het anders, zie zelf.

Feestkonijn is de naam. Een konijn dat feest als een beest.  8-)

Dat proefondervindelijk heb ik juist een beetje moeite mee. Ik ben nog niet zo thuis in linux dat ik zonder moeite tegen problemen aan wil lopen.

Ergens in het begin van deze draad schreef je dat je "bang bent om" (iets te doen). Dat betekent dat je niet overziet wat zekere acties van jouw kant zouden kunnen doen/uithalen met je systeem.

Juist. Ik ken linux nog te weinig.  :-[

Eerste vereiste is om niet meer bang te zijn voor je systeem (waarvoor je nota bene een dankaltaar hebt ingericht!). Dat doe je door een goede backup te maken en vervolgens te gaan experimenteren. Dat kan ook op een schaduwsysteem natuurlijk, of in VirtualBox of qemu misschien. Leren hoe partities werken is niet heel ingewikkeld, maar zorg er nogmaals voor dat alvorens je met partities gaat experimenteren, al je data zijn veilig gesteld (hmm, is dat geen naziterm, kaltgestellt?, niet fout bedoeld...).
Bekend verhaal met backuppen en zo. Maar dan nog, het geeft allemaal zo'n gedoe als het niet lekker gaat.

Citaat
Ik heb ervaring met installeren van Lubuntu en Xubuntu, en dat is me destijds niet goed bevallen. Vertragingen, crashes.
Ik ga jou geen Xubuntu aanpraten, maar de suggestie dat Xubuntu (meer dan Ubuntu) last heeft van vertragingen en crasheslijkt me bezijden de waarheid.
Het is in elk geval de waarheid. Waarbij dan de schuld misschien wel bij de hardware lag en niet bij xubuntu, maar het was toch echt dat er van alles niet lekker ging.

Overigens, ik heb in Xubuntu wel een werkbalk (ik heb hem verticaal geplaatst, maar er niet veel op gezet); zie plaatje. Of bedoel jij iets anders?
Is dat die werkbalk-app dan? Hoe heet dat ook alweer?
Want als ik op xubuntu.org bij de screenshots kijk zie ik hem niet. https://xubuntu.org/screenshots/

En ik sluit X nog niet uit. Maar met U heb ik vooralsnog de beste (perfecte!) ervaringen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/10, 14:43:27 »
Citaat van: PartyRabbit
Is dat die werkbalk-app dan? Hoe heet dat ook alweer?
Het mooie van Xubuntu is o.a. het toevoegen van extra's.
Rechts klikken op een balk en dan klikken op werkbalk, enz.
Dan kan je balken toevoegen.
Zo heb ik de originele werkbalk boven, een bijna identieke onder en nog één als een soort docking links verticaal.
Balken kun je ook op automatisch-verbergen zetten, dan komen ze tevoorschijn, wanneer de muis er voor staat.
v.w.b. aanpassingen vind ik XFCE de makkelijkste, maar dat ken ik dan ook goed (=bevooroordeeld).
« Laatst bewerkt op: 2016/11/10, 14:45:31 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/10, 14:56:50 »
Citaat
Is dat die werkbalk-app dan? Hoe heet dat ook alweer?
Niets app; de eerste werkbalk komt gewoon met de standaard-installatie mee. Horizontaal overigens. Met "greepjes" kun je hem desgewenst verplaatsen: boven, onder links, rechts. En daarna kun je, zoals Ron schreef, meerdere balken toevoegen als je dat zou willen.

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #19 Gepost op: 2016/11/10, 15:04:30 »
Ok. Dan laten ze bij de screenshots misschien de werkbalk weg vallen. Of nog niet tevoorschijn komen.

Dat kiezen van os gaat nog wel een issue worden dan? :|
Waarom 32 bits of 64? Ik lees regelmatig dat 32bits er op termijn uit gaat en dat ontloop ik dan liever.
2gb te weinig. Dat verwachte ik al en upgraden zat toch al wel in de planning. Maar 2gb ook te weinig voor Xubuntu?

Waarom raden jullie wat nadrukkelijker Xubuntu aan en niet Ubuntu 16?
Waar komt dat uit voort? Waar zit het grootste voordeel dan?
En is .home van Ubuntu e.d. dan ook gewoon als backup voor Xubuntu goed te gebruiken? Werken alle proggies dan ook? (mixxx, uitsluitend ontwikkeld voor ubuntu!)
« Laatst bewerkt op: 2016/11/10, 15:55:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #20 Gepost op: 2016/11/10, 16:15:01 »

Waarom raden jullie wat nadrukkelijker Xubuntu aan en niet Ubuntu 16?
Waar komt dat uit voort? Waar zit het grootste voordeel dan?
Ik Heb maar een ongeveer een week Ubuntu gebruikt maar buiten het vastlopen om vind ik die grote knoppen aan de linker kant maar niks. Bij mij heb ik alles naar de onderbalk gebrachten dat werkt heel prettig. Zo had ik alles bij W10 ook op de onderbalk gebracht want van die tegels werd ik gek. Thunar heb ik ingericht als boomstructuur (overzichtelijk). Goed advies van Ron opgevolgd. Wil niet meer anders.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #21 Gepost op: 2016/11/10, 16:37:54 »
Citaat van: PArtyRabbit
Waarom 32 bits of 64? Ik lees regelmatig dat 32bits er op termijn uit gaat en dat ontloop ik dan liever.
2gb te weinig.
Dat verwachte ik al en upgraden zat toch al wel in de planning.
Maar 2gb ook te weinig voor Xubuntu?
Het werkt wel op 2GB (zelfs op 1GB), maar verwacht geen wonderen, wanneer er meerdere vensters actief zijn :lol:
Citaat van: FeestKonijn
Waarom raden jullie wat nadrukkelijker Xubuntu aan en niet Ubuntu 16?
Waar komt dat uit voort?
Waar zit het grootste voordeel dan?
Het voordeel is (voor mij) het bedieningsgemak en de simpele manieren om e.e.a. aan te passen.
Maar ik was ook een liefhebber van de eenvoud Win-98SE, het is gewoon een kwestie van smaak, manier van werken en ervaring.
Citaat van: PartyRabbit
En is .home van Ubuntu e.d. dan ook gewoon als backup voor Xubuntu goed te gebruiken?
Werken alle proggies dan ook? (mixxx, uitsluitend ontwikkeld voor ubuntu!)
Alle programma's zijn onderling uitwisselbaar, behoudens een paar uitzonderingen.
Deze uitzonderingen zijn programma's die standaard in het systeem zitten en ook niet (zonder meer) verwijderd kunnen worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #22 Gepost op: 2016/11/10, 16:45:21 »
Dat kiezen van os gaat nog wel een issue worden dan? :|
Als je dat vreest, kies dan een ander bekend besturingssysteem: daar valt niet eens wat te kiezen!  :)

Waarom 32 bits of 64? Ik lees regelmatig dat 32bits er op termijn uit gaat en dat ontloop ik dan liever.
Ik denk ook dat 32-bit ooit zal verdwijnen, maar wanneer is echt de vraag. Er zijn nog heel veel pc's op de wereld die 64-bit niet eens kunnen draaien.

2gb te weinig. Dat verwachte ik al en upgraden zat toch al wel in de planning. Maar 2gb ook te weinig voor Xubuntu?
Voor Ubuntu is 2 GB RAM wat aan de zuinige kant denk ik. Xubuntu daarentegen heeft daar niet al te veel problemen mee, alhoewel je ook weer niet 132 applicaties tegelijk open moet hebben staan.

Waarom raden jullie wat nadrukkelijker Xubuntu aan en niet Ubuntu 16? Waar komt dat uit voort? Waar zit het grootste voordeel dan?
Ik raad niemand iets aan behalve zelf dingen uitproberen en zien wat je het best bevalt. Ubuntu vraagt wat meer systeemresources (RAM, cpu, grafische kaart, etc.) dan Xubuntu, de laatste wordt vaak aangeduid als "een distro voor oudere pc's". Ik gebruik zelf Xubuntu (overgestapt toen Canonical/Ubuntu met dat rare Dash begon en tussen de zoekresultaten ook producten van Amazon plaatste) op een relatief moderne pc (4-core, 8 GB RAM) en dat draait als een treintje. Het kan zijn dat mensen Xubuntu als kaal ervaren en liever wat meer eye-candy op hun scherm zien, dan ben je beter af met Ubuntu denk ik, of Kubuntu als dat je stiel is.

En is .home van Ubuntu e.d. dan ook gewoon als backup voor Xubuntu goed te gebruiken? Werken alle proggies dan ook? (mixxx, uitsluitend ontwikkeld voor ubuntu!)
Ik snap niet wat je bedoelt. /home is de thuismap van een gebruiker en heeft niets met backup van doen. Als je bedoelt te vragen of de /home-map aangemaakt in Ubuntu ook is te gebruiken door Xubuntu, dan is het antwoord: in principe wel. Maar het ligt er dan ook aan hoe je systeem hebt ingericht, qua partities en zo. Wat progjes betreft: bij mijn weten bestaan er geen programma's die wel op Ubuntu werken maar niet op Xubuntu, of andersom. Mixxx heb ik al langere tijd geleden geïnstalleerd op Xubuntu, werkt bij mijn weten prima.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #23 Gepost op: 2016/11/10, 17:35:43 »
Hoi Partyrabbit,

Ik draai Xubuntu op al mijn PC's, waarop mijn Dell i5 laptop, de i3 desktop en nog wat ouder spul. En waarom? Nou, dat is allemaal al gezegd.

Aan jou om onze aanwijzingen eens te volgen, maar dat hoeft natuurlijk niet. En voor je gemak is er dan mijn boekje, zie onder. Inclusief aanwijzingen hoe dat werkt met die menubalk.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #24 Gepost op: 2016/11/11, 00:21:49 »
Ook dit topic zal ik later nog eens goed tot me nemen aangezien de niet virtuele verplichtingen ook mijn tijd aanspreken.  :|

Als je dat vreest, kies dan een ander bekend besturingssysteem: daar valt niet eens wat te kiezen!  :)

Dát NOOIT MEER!! Zelfs niet dual boot of die andere manier. Die andere ben ik helemaal van genezen.

(...) met dat rare Dash begon en tussen de zoekresultaten ook producten van Amazon plaatste)

Dat amazon verhaal ken ik niet. Dash vind ik wel best een handige feature.

Ik snap niet wat je bedoelt. (...) Als je bedoelt te vragen of de /home-map aangemaakt in Ubuntu ook is te gebruiken door Xubuntu, dan is het antwoord: in principe wel.

Yes. Dat bedoelde ik.   ^-^

Aan jou om onze aanwijzingen eens te volgen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Jawel Just. Ik vertrouw en bouw volledig op jullie expertise. ^-^ Daarom ook mijn kritische vragen waarbij jullie antwoorden zeer op prijs gesteld worden, gewogen worden, mij zullen overtuigen en daaruit wel degelijk als zeer serieus mijn keuzes zullen bepalen.
Kritisch. Ik had bijvoorbeeld negatieve ervaringen met L en X. Maar begin nu toch ook weer te denken dat ik daar toch iets niet helemaal goed gedaan heb destijds. En zo wordt ik er steeds meer thuis is. Halleluja.

Ondanks dat ik volgens mij best al het nodige geleerd heb rondom linux ken ik ook mijn nederige positie waar het kennis daar omtrent betreft.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore