Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen beeld na instalatie  (gelezen 2386 keer)

Offline Hij

  • Lid
Geen beeld na instalatie
« Gepost op: 2006/07/25, 20:56:29 »
Ik blij, ouders willen ubuntu ook proberen.
Hebben een amd64, dus ik de 64 bit versie gedownload, doet het niet. Hetzelfde met de andere versie gedaan, doet het ook niet...

De instalatie verloopt goed (wel text based, die andere doet het niet). Daarna start hij op met het logo en daar onder de akties die hij uitvoert. Vervolgens gaat het beeld naar zwart. De recovery mode doet het wel, maar krijg daar het probleem niet opgelost!

Kan iemand mij hiermee helpen? Want het zou wel ruig zijn als mijn ouders ook overstappen!
Btw moet ik die 64 bit versie weer erop zetten? Of kan ik deze gewoon erop laten staan? Heb het idee dat de gewone versie beter is, omdat ik daar langer beeld blijf zien voordat die zwart gaat.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na instalatie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/25, 21:05:31 »
32bit versie geeft minder problemen, omdat sommige software nog niet (goed) werkt op 64bit. Hieronder vallen bv. de w32codecs voor vele videoformaten en flash video.

is het een desktop computer of laptop?
probeer eens bootparameters op te geven in GRUB, zoals "noapic nolapic acpi=off noacpi pci=noacpi"

(in grub op de lijn met ubuntu gaan staan, druk op e, ga naar de lijn die met kernel begint, druk op e, voeg achteraan de lijn toe: noapic nolapic acpi=off noacpi pci=noacpi, druk op enter, druk op b om te booten)

probeer ook verschillende combinaties, bv.:
noapic nolapic acpi=off noacpi pci=noacpi
noapic nolapic pci=routeirq
noapic nolapic
noapic nolapic pci=biosirq
noapic nolapic pci=noacpi acpi=off

enz.... gewoon vanalles door elkaar proberen, als je een raar BIOS hebt kan het zijn dat je na een paar keren wel een winnende combinatie hebt..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Hij

  • Lid
Geen beeld na instalatie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/25, 21:09:04 »
Bedankt ik ga proberen!
Is trouwens geen laptop

Offline Hij

  • Lid
Geen beeld na instalatie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/25, 21:23:26 »
Ik heb alles geprobeerd maar het werkt niet. Wat raar is, is dat er gewoon beeld is totdat die klaar is met laden. Dan hoor je ook de monitor klikken net of die op stand-by gaat.
Deze video kaart zit erin:
0000:01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc R420 JI [Radeon X800PRO]

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na instalatie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/25, 21:30:33 »
Kan je op dat moment met ctrl+alt+F1 nog naar een terminal switchen?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Hij

  • Lid
Geen beeld na instalatie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/25, 21:32:11 »
Nee

Offline Hij

  • Lid
Geen beeld na instalatie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/25, 21:34:54 »
Ik heb met die 64 bits versie een driver geinstalleerd van nvidia, toen kreeg ik beeld nadat ik startx had ingetypt. Kon niet in ubuntu werken, maar zag wel de desktop. Bij het opnieuw opstarten kreeg ik de melding dat de xcong niet goed was. Ik snapte er niks van, vraag ik aan mijn broertje of die zeker weet dat er een nvidia inzit, kijken we op de doos is het dus een andere.
Maar met een verkeerde driver deed die wel meer. Dus misschien ligt het aan de (missende) driver. Toch raar dat die dan wel in het begin beeld geeft

(Staat nu niks geinstalleerd van drivers, is een verse gewone versie, wel heb ik de reporsity al aangepast)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na instalatie
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/25, 21:54:09 »
Probeer in de recovery console xorg.conf eens aan te passen om de vesa driver te gebruiken, lukt dit wel?

RECOVERY MODE:
$sudo nano /etc/X11/xorg.conf

zoek naar Section "Device" en vervang de Driver "bla" daar met Driver "vesa"
druk op CTRL+X om af te sluiten, en opslaan.

opnieuw opstarten:
$sudo shutdown -r now
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Hij

  • Lid
Geen beeld na instalatie
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/25, 22:04:08 »
Yes!!!
Thanks!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na instalatie
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/25, 22:10:29 »
Dus dat lukt wel? :)
Mjah, hou het dan voorlopig even zo, in de tussentijd, als ik de tijd vind, zoek ik wel wat er mis is met die ATI X800 en de radeon/ati driver.

En wat voor scherm is het trouwens? 17" TFT ? breedbeeld TFT ?

Als je kan, post dan de huidige xorg.conf eens hier. Bedankt!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
Geen beeld na instalatie
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/25, 22:15:09 »
Citaat van: Hij
Ik blij, ouders willen ubuntu ook proberen.
Hebben een amd64, dus ik de 64 bit versie gedownload, doet het niet. Hetzelfde met de andere versie gedaan, doet het ook niet...

De instalatie verloopt goed (wel text based, die andere doet het niet). Daarna start hij op met het logo en daar onder de akties die hij uitvoert. Vervolgens gaat het beeld naar zwart. De recovery mode doet het wel, maar krijg daar het probleem niet opgelost!

Kan iemand mij hiermee helpen? Want het zou wel ruig zijn als mijn ouders ook overstappen!
Btw moet ik die 64 bit versie weer erop zetten? Of kan ik deze gewoon erop laten staan? Heb het idee dat de gewone versie beter is, omdat ik daar langer beeld blijf zien voordat die zwart gaat.
Ik zou voor jouw ouders de 32 bit aanraden, minder gezeik meer software voor beschikbaar en dat beetje preformance verschil merken ze toch niet.

Offline Hij

  • Lid
Geen beeld na instalatie
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/25, 23:21:01 »
Citaat van: profoX
Dus dat lukt wel? :)
Mjah, hou het dan voorlopig even zo, in de tussentijd, als ik de tijd vind, zoek ik wel wat er mis is met die ATI X800 en de radeon/ati driver.

En wat voor scherm is het trouwens? 17" TFT ? breedbeeld TFT ?

Als je kan, post dan de huidige xorg.conf eens hier. Bedankt!
Jip het is gelukt!
Ik kan niks meer posten, ben weer thuis (was eerst bij mijn ouders)
Het is gewoon een beeldbuis, geen TFT. Het is een desktop.
Thanks voor je hulp!
Als je meer info hebt over de driver, hoor ik dat wel. Maar als het werkt vind ik het goed hoor! Zijn toch niet van plan om games te spelen.

Citaat van: budster
Ik zou voor jouw ouders de 32 bit aanraden, minder gezeik meer software voor beschikbaar en dat beetje preformance verschil merken ze toch niet.
Thanks, het preformance merken ze zeker niet met het gebruik van mijn ouders (haha)

Geen beeld na instalatie
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/25, 23:29:15 »
Voor de X800 zal de fglrx driver prima werken -- zo zet je hem aan:

sudo apt-get install linux-k7 (of linux-k8 als je op 64bit werkt)
reboot naar de nieuw geinstalleerde kernel
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Dit stelt een boel vragen, overal het standaard antwoord geven behalve bij driver, kies daar fglrx.

Reboot
Zoek blank hout en klop driftig
Doe drie weesgegroetjes

En hopelijk werkt het :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na instalatie
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/25, 23:35:37 »
hmm, is xorg-driver-fglrx op die manier niet nodig om fglrx driver te installeren?

(ik blijf het trouwens wel vreemd vinden dat de standaard ati of radeon driver het niet doet met die X800, bij mij vorige laptop met X700 ging het perfect, maar ik kreeg ook pas beeld nadat ik ergens een option aanpaste in xorg.conf, maar dat lag volgens de guide van linux-on-laptop aan de breedbeeldresolutie)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Geen beeld na instalatie
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/25, 23:47:18 »
good call -- voordat je de eerste keer reboot: sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

Gast

  • Gast
Geen beeld na instalatie
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/29, 17:30:02 »
bedankt. Ik zat met hetzelfde probleem op m'n acer laptop. De fglrx driver werkt perfect!

Gast

  • Gast
Geen beeld na instalatie
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/23, 00:19:39 »
Citaat van: profoX
hmm, is xorg-driver-fglrx op die manier niet nodig om fglrx driver te installeren?

(ik blijf het trouwens wel vreemd vinden dat de standaard ati of radeon driver het niet doet met die X800, bij mij vorige laptop met X700 ging het perfect, maar ik kreeg ook pas beeld nadat ik ergens een option aanpaste in xorg.conf, maar dat lag volgens de guide van linux-on-laptop aan de breedbeeldresolutie)
beste profoX,

ik las je reactie en heb nu ook een probleem met mijn 17inch breedbeel laptop met een ATI X700 aan boord. Met de hierboven beschreven vesa driver kan ik de boel nu wel aan de gang krijgen, maar kan de beeldresolutie niet op breedbeeld zetten. Met de standaard ati driver krijg ik een zwart beeld. Wat had jij aangepast in xorg.conf

Hoop dat je mij kunt helpen.

Chris

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na instalatie
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/23, 01:05:17 »
Citaat van: ChrisJorna
Citaat van: profoX
hmm, is xorg-driver-fglrx op die manier niet nodig om fglrx driver te installeren?

(ik blijf het trouwens wel vreemd vinden dat de standaard ati of radeon driver het niet doet met die X800, bij mij vorige laptop met X700 ging het perfect, maar ik kreeg ook pas beeld nadat ik ergens een option aanpaste in xorg.conf, maar dat lag volgens de guide van linux-on-laptop aan de breedbeeldresolutie)
beste profoX,

ik las je reactie en heb nu ook een probleem met mijn 17inch breedbeel laptop met een ATI X700 aan boord. Met de hierboven beschreven vesa driver kan ik de boel nu wel aan de gang krijgen, maar kan de beeldresolutie niet op breedbeeld zetten. Met de standaard ati driver krijg ik een zwart beeld. Wat had jij aangepast in xorg.conf

Hoop dat je mij kunt helpen.

Chris
Bij Section "Device" had ik dit toegevoegd:
Option "MonitorLayout" "LVDS,TMDS"

(de ati en/of radeon driver zal dan ook wel weer werken hopelijk)

Ik raad trouwens aan om daarna de fglrx driver te installeren, die gaat veel sneller :) qua 3D acceleratie enzo

Eerst ervoor zorgen dat de restricted repository ingeschakeld is (maak van het moment gebruik om alle repositories in te schakelen!)

hoe dat moet, lees je hier: https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto

daarna in een terminalvenster:

sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r) xorg-driver-fglrx
sudo depmod -a
sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig --overlay-type=Xv


ctrl+alt+backspace drukken om X te herstarten

typ in een terminal: fglrxinfo; glxinfo|grep direct

en als hij bij fglrxinfo output geeft van je grafische kaart en bij glxinfo direct rendering: Yes, dan zou het in orde moeten zijn.

PS: bij de resoluties (modes) in xorg.conf had ik ook wel mijn breedbeeldresolutie overal voor geplaatst, zoals dit:

Section "Screen"
    Identifier     "Laptop Wide Screen"
    Device         "ATI Mobility Radeon X700"
    Monitor        "Laptop Monitor"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       1
        Modes      "1280x800" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       4
        Modes      "1280x800" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       8
        Modes      "1280x800" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       15
        Modes      "1280x800" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       16
        Modes      "1280x800" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       24
        Modes      "1280x800" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
EndSection
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Geen beeld na instalatie
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/24, 22:28:27 »
Hoi profox,

heb de fglrx driver geinstalleerd zoals je aan het begin schrijft, ik krijg nu ook mijn resolutie naar 1440x900, dat is dus gelukt!!

Wat je daarna beschijft lukt niet omdat ik steeds foutmeldingen krijg. Moet ik dat verder alsnog proberen of zit het nu wel goed?

Bedankt in ieder geval zover, begin nu stukje voor beetje in de wereld van linux te komen....

Chris

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na instalatie
« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/25, 15:18:13 »
Citaat van: ChrisJorna
Hoi profox,

heb de fglrx driver geinstalleerd zoals je aan het begin schrijft, ik krijg nu ook mijn resolutie naar 1440x900, dat is dus gelukt!!

Wat je daarna beschijft lukt niet omdat ik steeds foutmeldingen krijg. Moet ik dat verder alsnog proberen of zit het nu wel goed?

Bedankt in ieder geval zover, begin nu stukje voor beetje in de wereld van linux te komen....

Chris
Wat heb je precies uitgevoerd en welke foutmeldingen krijg je door wat te doen? -- anders is het gokken voor mij :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)