Ondersteuning > Software en configuratie

Beeld-instellingen niet meer bruikbaar in xubuntu 20.04

(1/6) > >>

Goese Duikertje:
Hoi Allemaal. Ofschoon onderstaand probleem wellicht te maken heeft met andere problemen waar ik mee zit,zoals bevriezingen, wilde ik dit toch maar in een eigen item plaatsten. Ik kom er niet uit. Ik heb 16.04 en 18.04 en die werken prima. Het is juist daarom ook zo onbegrijpelijk. Maar de nieuw 20-04 gaat me steeds meer problemen geven. Ik kan doen en laten wat ik wil in de 20.04 grub en die exact correct invullen,maar er wordt toch ergens in de opstart gekozen voor iets fouts..?? Mijn Radeon-videokaart wordt normaal keurig gezien en de driver uitgezet om zo de Xubuntu-driver te activeren. ( Ik zeg het maar even op z'n boerenfluitje)  Maar in 20.04 ,die het 2 weken prima heeft gedaan met het beeldscherm, wordt nu ineens voor een instelling gekozen die zoals ik het "zie" juist wel de Radeon-driver ziet en waar geen ondersteuning voor is,..en dus wordt er dan voor een soort basis-standaard driver gekozen die mij alleen maar 3 optionele resoluties geeft waar eigenlijk niet mee te werken is. De beste is dan iets van 1400x1050 in de ( bij starten; videoinfo=)  en in de beeldscherm-instelling op buroblad de hoogste van iets van 700 x 400 ( kan het nu even niet zien) Mijn scherm kan alles aan en staat normaal op 1600x1200 in 20.04. Maar ik heb dus geen enkele greep op mijn grub. Met of zonder nomodeset enz.Ook xandr en anderen laten zien dat ze dus niet dat scherm verder kunnen herkennen. Terwijl in mijn 16 en 18 daar geen enkel probleem is.
Ik wordt nu na weer daaaaaagen er mee bezig zijn, zo langzamerhand gek van. Voor de volledigheid hier enige tekst en ik hoop dat iemand me weer op de goede weg kan helpen.Dank

--- Code: --- Graphics:
  Device-1: AMD Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM]
  vendor: Pegatron driver: N/A bus ID: 02:00.0
  Display: x11 server: X.Org 1.20.9 driver: ati,vesa
  unloaded: fbdev,modesetting,radeon resolution: 720x480~N/A
  OpenGL: renderer: llvmpipe (LLVM 11.0.0 128 bits) v: 4.5 Mesa 20.2.6
  direct render: Yes   
--- Einde van code ---

pederoco:
Beetje interpunctie zou al veel helpen.

Goese Duikertje:
Okay pederoco..! Doe ik de volgende keer beter. Voor nu dan de vraag zo simpel mogelijk;  waarom reageert xubuntu 20.04 grub in het geheel niet op enige verandering die ik in /etc/default/grub maak ??

Ronaldus:
Na het aanpassen:
sudo update-grub

in de terminal uitvoeren + herstart.

Goese Duikertje:
Ja..,Ronaldus, dat updaten doe ik altijd direct na enige aanpassing. Dát is dus ook zo frustrerend. Het heeft geen effect op mijn probleem. Het vreemde is dat ik dezelfde handelingen enige tijd geleden wel gewoon kon doen. Nu dus ineens niet meer. Het achterliggende probleem is dus dat als ik geen nomodeset gebruik, het scherm of zwart gaat of vol met vegen. Hetgeen aangeeft dat de resolutie fout is. Maar om dan ergens in mijn grub-file te kunnen komen,moet ik wel eerst nomodeset gebruiken die me dan alleen die maximale zetting geeft van 720x480. Dan moet ik sudo thunar gebruiken om rechten te krijgen om in etc de grub aan te passen . Daar had ik dan ook het # weggehaald bij de resoluties om zo mijn geschikte 1600x1200 in te vullen.
Maar na het herstarten......noppes! Weer gewoon terug in de 3 vaste zettings met 720x480. Ook nadat ik eens de nomodeset heb verwijderd. Dus érgens wordt de keuze gemaakt vanaf een "ander"soort grub waar ik niet van weet of begrijp hoe dat kan / werkt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie