Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt  (gelezen 1280 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Gepost op: 2017/04/27, 19:22:35 »
Hoi medeforummers,
Ik heb vandaag tot 3 keer toe geprobeerd Ubuntu 16.04 te installeren op een externe schijf van 1TB. hij installeerde wel normaal. maar startte daarna niet op van de externe schijf terwijl die wel als first boot device was aangemeld.
Na elke installatie/opstart kreeg ik de volgende melding:
error: invalid extent.
Entering rescue mode . . .
grub rescue>

Ik weet vanaf nu dus niet meer hoe ik het heb. Kunnen jullie mij misschien deze meldingen verklaren en verder helpen?
Start Ubuntu 16.04 soms niet van een externe schijf?
Alvast dank en een groet, koelie.

swake

  • Gast
Re: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/27, 20:13:12 »
Heeft die HD toevallig soms geen GPT schijfindeling ? ik denk van wel en zul je die moeten omzetten naar MBR .


Offline koelieman

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/28, 08:31:40 »
Hoi Swake, bedankt voor je reactie.
Dat is eigenlijk een term die ik nog niet gehoord/gelezen had. Heb je ook enig idee hoe dat moet gebeuren?
Grtz, koelie.

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/28, 15:32:01 »
Uitleg over GTP partitietabel staat onder andere op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table
Om daar van te kunnen opstarten is een pc/laptop met (U)EFI wellicht beter.
Check de partitie indelingen eventueel in het terminalvenster via commando
sudo parted -l [Enter]

Of check dat met Gparted. Zorg er dan voor dat in Gparted > Beeld dat "Informatie over de harde schijf" is gevinkt. 

Echter heb ik hier met de Notebook 2008 uit mijn onderschrift, en een 8 jaar oude externe 2,5 inch USB harddisk een test gedaan. Als ik die een GTP partitie indeling geeft en de testversie van Ubuntu 17.10 op installeer, dan start deze gewoon op als ik tijdens de beginfase van de start in het BIOS boot menu USB selecteer.

Dus heeft die "error: invalid extent" wellicht een andere oorzaak. In deze Spaanstalige Ask Ubuntu vraag, raad iemand aan het te proberen met Boot-Repair. Echter wordt die applicatie doorgaans gebruikt voor boot problemen met de interne harddisk.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

swake

  • Gast
Re: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/28, 16:10:35 »
Een andere reden zou ook kunnen zijn dat in het BIOS ingesteld staat dat de computer niet mag booten vanaf USB , alhoewel USB toch als eerste in de bootvolgorde staat .
Controleer daarom eens of USB boot op Enabled of Disabled ingesteld staat .

Offline koelieman

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/28, 18:09:53 »
Bedankt heren,
in het bios staat volgens mij niets verkeerd omdat ie dus wel van een usb-stick opstart.
Ik heb ook het een en ander gelezen over die GTP en MBR en snap nu zo'n beetje het verschil tussen die twee indelingen.
Aangezien het GTP-systeem zo veel meer primaire partities ondersteunt, zou het ( in mijn ogen) toch niet zoveel verschil moeten uitmaken.
Ik heb ook gelezen hoe je de indeling in Windows kunt instellen en dat ga ik binnenkort maar es proberen.
Niet dat ik het echt nodig heb hoor. De hele bewerking was opgezet voor mijn zoon die voor zijn studie in Groningen enkele opdrachten in Ubuntu moest uitvoeren. Hij heeft nu toch maar een dual-boot gemaakt.
Nogmaals dank en voor mij mag dit topic nu op slot.
Groet, koelie.

swake

  • Gast
Re: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/28, 19:43:46 »
Graag gedaan .  =)
Moest je later eventueel die dualboot willen verwijderen  , maak dan  alvast eerst een Windows herstelschijfje aan , want dat zul je nodig hebben om de windows bootloader te herstellen .
op een USB stick van 32 GB of groter kun je ook Ubuntu installeren , met als voordeel dat je dan een portable Ubuntu stick hebt , die je overal kan meenemen en op elke PC of laptop dan kan  gebruiken. Zou misschien handig zijn voor je zoon .
 

Offline koelieman

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 16.04 op externe schijf mislukt
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/29, 09:57:08 »
Dank swake,
Het is idd een mooie optie om op stick te installeren, maar hij zit op de universiteit in Groningen en is bezig met de opleiding Kunstmatige Intelligentie (robotbesturing e.d.). Daar heeft hij een bepaalde proggie voor nodig en die schijnt vrij groot te zijn. Dus denk ik dat ie in de problemen/frustraties kan komen als ie via stickies moet werken. Misschien is het al te laat om een herstelschijf te maken voor Windows (want de dual-boot is er al), maar ik denk dat ie toch Ubuntu houdt. Bovendien kan in het ergste geval Windows gewoon opnieuw geïnstalleerd worden.

Nogmaals dank en een fijne dag, koelie.