Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op tweede harde schijf in laptop. Normaal geen probleem, maar......  (gelezen 3391 keer)

Offline marck

  • Lid
Wil ik Ubuntu op een nieuwere laptop installeren met daarin twee harde schijven.
Schijf 1 bevat windows vista en een recovery schijf (sda 1+2)
Schijf 2 bevat een data afdeling voor windows en een vrijgemaakt deel. (sdb1)

Dit deel is vrijgemaakt naar richtlijnen gevonden op: http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_installed_first.htm?page=2
Daarna volgt natuurlijk pagina 3: de installatie van Ubuntu.

Wat ik daar begrijp is dat je de regeltjes niet te letterlijk moet nemen wanneer je niet helemaal standaard volgens hetgeen geschreven staat wil gaan installeren. Dat is bij mij het geval denk ik, want 2 harde schijven.

De eerste stappen (1-4) gaan goed. Dan komt de vraag waar je Ubuntu wilt gaan installeren. Hou ik de opties zoals die op mijn laptop in het scherm getoond worden dan zie ik nergens Ubuntu verschijnen. Pas als ik de partities handmatig kies aan te maken dan krijg ik een kleurtje waarin Ubuntu komt te staan, maar niet in de zojuist vrijgemaakte ruimte.

Op de fora gezocht en bedacht dat ik wellicht via GParted de extra ruimte moest gaan benoemen/formatteren? Gekozen voor ext2.

Nu de eigenlijke vraag:
Zit ik zo op de goede weg of verniel ik nu meer dan mij lief is?
Van de tweede schijf ook een screenshot gemaakt en als bijlage bij dit bericht gevoegd in de hoop dat het getoond wordt. Daarbij valt het mij op dat er aan het begin van de schijf 1 MB ruimte lijkt te zijn. Kan ik die aan de NTFS-partitie toevoegen of is dat nu eenmaal zo en is het verloren ruimte?

Bij voorbaat dank voor jullie raad.
marck

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu hoort te staan op die schijf, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde in het BIOS. Naast Windows moet hij komen dus, op dezelfde schijf. Op sda en niet op sdb...

Zo kun je dat makkelijk doen (Ubuntu heeft slechts 10 GB nodig, meer niet):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline marck

  • Lid
Ubuntu hoort te staan op die schijf, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde in het BIOS. Naast Windows moet hij komen dus, op dezelfde schijf. Op sda en niet op sdb...

Pjotr,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik zal kijken of het mij in windows gaat lukken om minimaal 10 GB schijfruimte beschikbaar te krijgen voor Ubuntu. De ruimte is er wel, maar wordt ogenschijnlijk niet vrijgegeven.


Citaat
Zo kun je dat makkelijk doen (Ubuntu heeft slechts 10 GB nodig, meer niet):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Tips inmiddels twee keer flink doorgelezen. Waar ik het meest tegenop zie is het blauwe scherm waar in tip 8 over gesproken wordt. Het zijn juist die blauwe schermen die mij destijds (vorige laptop) hebben doen besluiten over te stappen naar Ubuntu. Het liefst zou ik gewoon een tweede laptop er naast zetten en die uitsluitend Ubuntu maken en deze dan langzaam leegzuigen en overdoen aan één van mijn dochters :) Ik hoor een enkele dochter al juichen ;)

Nogmaals bedankt.
Marck

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Waar ik het meest tegenop zie is het blauwe scherm waar in punt 7 over gesproken wordt.

Maar dat is nu net een blauw scherm dat geen kwaad kan...  :)

Ik zou in jouw plaats beslist gaan voor "tweevoudig opstartbaar". Je hebt per slot van rekening toch al betaald voor die Windowslicentie, en zo kun je rustig wennen....

Offline marck

  • Lid
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik zal kijken of het mij in windows gaat lukken om minimaal 10 GB schijfruimte beschikbaar te krijgen voor Ubuntu. De ruimte is er wel, maar wordt ogenschijnlijk niet vrijgegeven.

En inderdaad, Vista werkt erg fijn mee. NOT >:(  >:(
Nou ja, in ieder geval waren ze zo aardig om het knipprogramma beschikbaar te stellen voor de screendump ;-)
Er zit een eerste harde schijf van 150 GB in de laptop.
145 GB is SYSTEEM schijf
5 GB is RECOVERY schijf

Van de laatste al een GB kunnen afsnoepen. Op de eerste zit 45 GB ruimte, maar zoals te zien op het plaatje, Windows wil nog geen 1 GB vrijgeven, maar slechts een kleine 700 MB.

Beschikbare ruimte lijkt te klein voor een UBUNTU installatie. Zodoende dat ik ook op de tweede harde schijf de installatie wilde doen..........

Offline walterav

  • Lid
Ubuntu hoort te staan op die schijf, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde in het BIOS. Naast Windows moet hij komen dus, op dezelfde schijf. Op sda en niet op sdb...

Zo kun je dat makkelijk doen (Ubuntu heeft slechts 10 GB nodig, meer niet):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Het is toch goed mogelijk om Ubuntu in "sdbX" ergens te installeren en "grub2" in de "samenvattings pagina" van de installatie op "sda" te plaatsen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Je wil teveel voorbereidend werk doen. Daarmee maak je het jezelf onnodig moeilijk.....

Als je de installatie-instructie volgt van de handleiding die ik je heb gegeven, dan lukt het waarschijnlijk wel degelijk. Want dan zorgt het installatieprogje van Ubuntu voor de benodigde verkleining van Vista.  :)

Zoiets dus:


Bespaar jezelf een hoop gedoe, en doe het zo:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Succes!  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/12, 11:22:33 door Pjotr »