Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vergelijking met windos, vraag voor pjotr123  (gelezen 986 keer)

Offline grafcom

  • Lid
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Gepost op: 2007/02/18, 21:01:56 »
Hallo pjotr,

ik heb nog wat algemene vragen.... (ook voor anderen die hier antwoord op weten)

Onder Windows blijft er altijd veel rommel achter wanneer je een programma verwijderd (je systeem slibt gewoon dicht), hoe zit dat onder Ubuntu?

Ook veel tijdelijke bestanden (.tmp) die maar blijven staan wanneer je die niet zelf verwijderd, hoe is dit onder Ubuntu?

Hoe zit het met de fragmentatie van je harddisk, is hiervoor ook een defrag tool voor?

Verder in het algemeen hoe kan ik mijn systeem zo "schoon" mogelijk houden?

Vriendelijke groet!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/18, 21:05:31 »
Linux werkt veel schoner dan Windows. Fragmentatie treedt nauwelijks op, door andere manier van wegschrijven op de harde schijf:
http://geekblog.oneandoneis2.org/index.php/2006/08/17/why_doesn_t_linux_need_defragmenting

tmp legen: stel Synaptic als volgt in: Voorkeuren-bestanden-opgehaalde bestanden verwijderen na installatie.

Linux heeft verder geen registervervuiling, omdat er alleen maar een heel klein fundamenteel registertje is, en verder zitten alle instellingen in de mappen van de applicaties (.conf bestanden). Die conf bestanden worden dus meegewist met verwijderen van de applicatie.

Tip: gebruik geen Kleensweep of zo! Die kan je systeem om zeep helpen. Ook geen defrag gereedschapje gebruiken. Het is op zijn best overbodig en op zijn slechtst fataal voor je systeem.

Let maar eens op, hoe schoon, snel en klein je Linux nog steeds is, na een half jaar gebruik!

Offline grafcom

  • Lid
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/18, 21:17:11 »
Nou dat klinkt geweldig, bedankt!

Ik ga de komende tijd me meer verdiepen in dit geheel maar ben nu al zeer tevreden in zo'n korte tijd.

groeten,
grafcom

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/18, 21:20:23 »
Linux is prachtig!  :-)

Overigens: welke videokaart heb je? Indien geen Intel maar ATI of Nvidia, dan zul je de fabrieksdriver verkiezen boven de open-brondriver die standaard wordt geïnstalleerd (open-bron drivers van ATI en Nvidia ondersteunen geen 3D).

Hiermee kunnen we je ook helpen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/18, 21:28:00 »
Citaat van: pjotr123
open-bron drivers van ATI en Nvidia ondersteunen geen 3D
Hoewel de closed-source driver van ATI (de fglrx driver) het wel beter doet op vlak van 3D bij moderne ATI-kaarten, ondersteunt de openbron ATI driver (de radeon driver) wel degelijk 3D versnelling :)

Bij de openbron Nvidia driver (de nv driver) is er inderdaad geen 3D versnelling (alleen maar 2D versnelling), maar er is een openbron project onderweg om een openbron 3D driver voor Nvidia te schrijven. Dit project heet "nouveau"
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/18, 21:29:42 »
Tip:
type eens in een terminal sudo apt-get clean en je hele cache met .DEB files wordt geleegd.
Soms blijven er weleens config files staan, installeer gtkorphan en gebruik dit om de laatste bitjes (veel winst geeft het niet, maar het kan wel gevaarlijk zijn ....) vrij te maken.

Conclusie: met apt-get regelmatig de cache opschonen, of zoals Pjotr zegt, de instelling in synaptic aanpassen.
Kom je echt ruimte tekort, dan pas met orphan werken, hoog nodig zal het op een "normale" harde schijf niet zijn.
ik gebruik gtkorphan alleen op mijn flaptop met een HD van slechts ~4 GB ... ;)

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/18, 21:32:50 »
Citaat van: profoX
Hoewel de closed-source driver van ATI (de fglrx driver) het wel beter doet op vlak van 3D bij moderne ATI-kaarten, ondersteunt de openbron ATI driver (de radeon driver) wel degelijk 3D versnelling :)
Die ATI open-brondriver (zowel de radeondriver als de atidriver), deed mijn PC anders keer op keer compleet vastlopen op de 3D schermbeveiligingen, toen ik nog een ATI videokaart had.... Alleen harde reset (knop) deed nog iets...

Inmiddels ben ik overigens blij met mijn Nvidia, met fabrieksdriver!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/18, 21:40:49 »
pjotr123: ik weet niet of DRI standaard is ingeschakeld, maar je moet de DRI module activeren in xorg.conf voordat 3D versnelling werkt. 3D versnelling via DRI werkt echter ook niet voor alle ATI kaarten... (r300 ondersteunt meer ATI kaarten van de nieuwere generatie) mjah... uiteindelijk is de fabrieksdriver ook wel de beste keuze, tenzij je een kaart hebt die niet meer wordt ondersteund door de fabrieksdriver :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/18, 21:43:56 »
Citaat van: profoX
pjotr123: ik weet niet of DRI standaard is ingeschakeld, maar je moet de DRI module activeren in xorg.conf voordat 3D versnelling werkt. 3D versnelling via DRI werkt echter ook niet voor alle ATI kaarten... (r300 ondersteunt meer ATI kaarten van de nieuwere generatie) mjah... uiteindelijk is de fabrieksdriver ook wel de beste keuze, tenzij je een kaart hebt die niet meer wordt ondersteund door de fabrieksdriver :)
Ik had zo'n rottige Radeon 9200, waarvoor de fabrieksdriver fglrx een fout bevat, die ATI niet meer repareert.... (ik hati ati).

Ik heb 't ding nog steeds op de kast liggen, als je 'm wil kopen, dan worden we het wel eens over de prijs...  :-)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
vergelijking met windos, vraag voor pjotr123
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/18, 21:47:24 »
Nou, ik heb een Radeon 7500 momenteel, en ik ben er blij mee! hij is echter geïntegreerd op mijn moederbord, omdat het een laptop is, dus vervangen kan ik niet

Maar goed, laten we een klein beetje on topic blijven... :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)