Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie  (gelezen 2868 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Gepost op: 2016/04/27, 16:35:40 »
In mijn nieuwe PC met ununtu 16.04 heb ik een ssd en een gewone HD.
Nu wil ik mijn persoonlijke mappen Documenten, Downloads, Music, Pictures en videos verplaatsen van ssd naar de gewoone HD
Dit heb ik gedaan met deze beschrijving/tip  (https://askubuntu.com/questions/138558/how-to-store-pictures-folder-on-another-hard-drive)
Dit is ook wel gelukt,  en met het controleren werkte het ook.
Maar nu dat de computer een paarkeer opnieuw is opgestart.
Hangt er in eens een hangslotje op, en heb ik ineens geen rechten meer.
wat nu te doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/27, 18:10:49 »
Misschien is je HD niet aangekoppeld? Wordt die automatisch aangekoppeld, of moet je die eerst zelf aankoppelen door op het icoon te klikken in bestandsbeheer? Standaard zal dat laatste het geval zijn. Klik eerst op die harde schijf. Daarna zullen de harde links werken.

In jou geval zou je uiteraard beter de harde schijf automatisch laten aankoppelen tijdens de opstart zodat die, net als de systeemschijf, dadelijk na opstart beschikbaar is, en je links het altijd doen.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/27, 21:07:31 »
Ik heb bij het installeren gelijk de HD mee genomen met als mount point Data
Zie dus in bestandsbeheer geen afzonderlijke schijf staan.
Ik vind hem terug als map Data in mijn root folder.
En het is mij ook gelukt om de mappen Documenten enz. te maken.
Met de symbolic links in mijn home folder.  En deze zijn op een of andere manier op slot gegaan.

En ook voor mijn NAS heb iets raars. Op mijn oude computer had ik in de root/mnt map de koppel punten staan naar mijn nfs shares.  En daar hing een slotje aan als ze niet gemount waren.
Nu op mijn nieuwe PC gedragen ze zich als een normale map. Dus als de nfs share niet gemount is, opend het dus gewoon als een lege map.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/28, 13:22:36 »
Controleer of de rechten op de folders in /Data goed staan:
ls -l /Data

Dit geeft een opleiding van de mappen (en bestanden) in /Data, met de eigenaars en permissies. Als eigenaar moet je login verschijnen, als gebruiker moet je zowel lees, schrijf als uitvoerrechten hebben (kan er uitzien als rwxr-xr-x: in dit voorbeeld heeft eigenaar alle rechten, "groep" en "anderen" hebben geen schrijfrechten.)

Offline Gamer

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/30, 09:35:05 »
Het heeft even geduurd van wegen groote problemen. En heb daar door een verse installatie gadaan. maar dit heb ik nog niet opgelost.
Hier de uit komst van : ls -l /Data

:~$ ls -l /Data
total 36
drwxr-xr-x 2 root root  4096 apr 30 09:09 Documents
drwxr-xr-x 2 root root  4096 apr 30 09:09 Downloads
drwx------ 2 root root 16384 apr 29 18:17 lost+found
drwxr-xr-x 2 root root  4096 apr 30 09:09 Music
drwxr-xr-x 2 root root  4096 apr 30 09:10 Pictures
drwxr-xr-x 2 root root  4096 apr 30 09:10 Videos

Zag er bij de eerste instal wel anders uit. Inplaats van root stont er mijn naam.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/30, 09:39:13 door Gamer »

Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/30, 14:36:43 »
Ik vind hem terug als map Data in mijn root folder.
Hallo, hier zit je probleem.

De map Data/ hoort niet in de root-folder te staan, maar in jouw home-directory. Kopieer 'm daar naar toe door een bestandsbeheerder te starten in root-modus. Dat doe je bv. door in een terminal gksudo nautilus te typen. Is de map eenmaal gekopieerd, dan moeten de rechten daarvan van root naar jou worden overgezet. Maar probeer eerst je map op de goede plek te krijgen. Pas als dat gebeurd is en het blijft een paar dagen goed werken, dan kun je /root/Data verwijderen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/30, 14:40:39 »
Die map mag gerust blijven staan waar hij staat. Je moet enkel de eigenaar van de folders veranderen, van root naar jezelf als gebruiker. Kan met volgend commando
sudo chown $USER:$USER /Data/*

Offline Gamer

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/30, 15:18:09 »
Bedankt vanadium. Hier was ik al uren naar opzoek.

Ben nu eigenaar geworden van de mappen. Kan ik weer een paar stappen verder.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/30, 15:37:57 »
Mooi zo.  "lost+found" blijft echter beter van "root". Je kan dat rechtzetten met
[edit: gecorrigeerd]
sudo chown root:root /Data/lost+found
« Laatst bewerkt op: 2016/05/01, 12:26:21 door vanadium »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/30, 19:48:43 »
Geprobeerd om het terug te zetten. Maar dat is niet gelukt.
 Neem aan dat de code niet goed is. USER moet zeker en vast, wat anders zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/30, 20:37:08 door Gamer »

Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/30, 22:37:03 »
Die map mag gerust blijven staan waar hij staat. Je moet enkel de eigenaar van de folders veranderen, van root naar jezelf als gebruiker.
Niet mee eens. Gebruikersbestanden horen niet in /root. In /root gaan bestanden van root, gebruikersbestanden gaan in /home/<gebruikert>. En ja, natuurlijk kun je je documenten ook opslaan onder /media of /boot of /root, dat is geen enkel probleem. Maar als je dat doet ontgaat je volgens mij het Linux-idee (het waarom) van een aparte /home-map.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/30, 23:22:05 »
Die map heb ik niet zelf, in root map gezet.
Deze is er door de installatie procedure daar geplaatst.
Dus ga ik ervan uit dat het normaal is, dat het daar staat.

Maar hoe krijg ik lost+found weer terug naar root?

Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/30, 23:57:19 »
Maar hoe krijg ik lost+found weer terug naar root?
Door je links en rechts wat te informeren.

Engelstalig:
https://www.linux.com/learn/how-manage-file-and-folder-permissions-linux

of in het Nederlands:
http://www.hjb-ict.com/~mtielf/linux_multiuser.html

Kijk bij chmod en chown.

Om dit soort problemen voor te zijn moet je geen rare acties uitvoeren waardoor een gebruikersmap opeens in /root verschijnt.

In Linux is een gebruiker (jij, ik, anderen) afgeschermd van de systeemafdeling zeg maar. Een Linux-gebruiker kan alleen z'n eigen spullen (bestanden) zoekmaken of definitief verwijderen, maar geen systeembestanden, of bestanden in /root/Data bijvoorbeeld, zonder een extra actie als het intypen van een wachtwoord uit te voeren. Dit is precies de reden, versus een ander bekend besturingssysteem, dat een virus niet zomaar kan gaan huishouden zonder dat de eigenaar van de Linux-pc expliciet heeft aangegeven dat dat programma (het virus dus) uitgevoerd mag worden.

Ik gebruik Linux lang genoeg (10+ jaar full-time) om te weten dat deze aanpak vruchten afwerpt, in de zin van zelden tot nooit problemen. Maar dan moet je je als gebruiker wel "schikken" in de "eisen" die Linux aan je stelt. Werk altijd als user en alleen als root als het even moet. In dat laatste geval dien je goed te weten wat je doet. Zo eenvoudig is Linux!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/01, 08:24:57 »
Waarom wil je eigenlijk alles naar data linken?
Hoe groot is je ssd?

Zelf heb ik alleen mijn download map gewijzigd, dwz alle software die download heb ik naar een download2 map verwezen op een andere partitie, zoals jouw data map op een andere hd. Dus firefox sabnzbd, etc , downloaden naar de data schijf.
Enigste wat je moet doen is of bij installatie de data map  koppelen aan de andere schijf/partitie of je fstab aanpassen zodat je schijf gemound wordt tijdens booten.
Dus dat symbolische linken heb je denk ik niet nodig.

Tijdens installatie de data map maken op een andere partitie/schijf.
Als je de naam /data gebruikt, dan komt de map in je root terecht, maar als je
/home/klaas/data gebruikt, dan komt de map in je home terecht, dit is ook gemakkelijker als je verkenner opent, dan staat je data map hier ook vermeld in je home map.

Ook zoveel mogelijk op je ssd houden, dit is het snelst,
vroeger dacht men dat ssd's snel defect gaan, dat is dus niet zo, je ssd krijg je maar met moeite defect, ze kunnen veel meer aan dan een normale hd.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/01, 08:26:39 door jan11000 »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/01, 08:49:31 »
Waarom wil je eigenlijk alles naar data linken?
Hoe groot is je ssd?

De ssd is 250 GB

Alles staat op de ssd geintalleerd.
Het is de bedoeling dat alle documenten videos fotos muziek en downloads op de veel grotere 1TB schijf komen te staan. Zonder dat ik daar elke keer voor moet kiezen.
Met als grote voordeel dat met de volgende upgrade mijn persoonlijke bestanden veilig op een andere disk staan.

En dat heb ik nu voor elkaar gekregen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/01, 12:25:43 »
Geprobeerd om het terug te zetten. Maar dat is niet gelukt.
 Neem aan dat de code niet goed is. USER moet zeker en vast, wat anders zijn.
Oops, moest natuurlijk root:root zijn i.p.v. $USER:$USER, maar hierdoor begrijp je nu wellicht beter hoe het commando werkt.

Offline Nero

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/01, 12:42:23 »
Niet mee eens. Gebruikersbestanden horen niet in /root.
De map /Data staat hier dan ook niet in /root (home map van de gebruiker root) maar in de root folder van het systeem.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/01, 13:19:29 »
Ook je aangekoppelde schijven bevinden zich  niet in je home folder, maar in een folder onder de rootfolder (/media/$USER/...). Ik vind dit goed om die aankoppeling onder /Data te doen, net zoals tijdelijke mounts onder /mnt gaan en je verwijderbare schijven onder /media. Voordeel is ook dat je geen schijficoon krijgt in je grafische omgeving, wat wel gebeurt als je iets onder je eigen home aankoppelt.

Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #18 Gepost op: 2016/05/01, 16:18:09 »
De map /Data staat hier dan ook niet in /root (home map van de gebruiker root) maar in de root folder van het systeem.
Hoort ook al niet!  :)


Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #19 Gepost op: 2016/05/01, 17:59:57 »
Gebruikersbestanden horen niet in /root. In /root gaan bestanden van root, gebruikersbestanden gaan in /home/<gebruikert>. En ja, natuurlijk kun je je documenten ook opslaan onder /media of /boot of /root, dat is geen enkel probleem. Maar als je dat doet ontgaat je volgens mij het Linux-idee (het waarom) van een aparte /home-map.
Daar wil ik nog even op verder gaan. Inderdaad, de systeembeheerder moet ervoor zorgen dat de gebruiker zonder problemen van uit zijn home toegang heeft tot zijn data. Dat sluit niet uit (wel integendeel) dat aangekoppelde volumes buiten de home van de gebruiker worden aangekoppeld. Dat is ook wel logisch, want in multi-gebruikersystemen kan op een aangekoppeld volume data van verschillende gebruikers staan.

Het is de beheerder die de aangekoppelde schijf onder /Data plaatst. Het is de beheerder die symbolische verwijzingen daarnaartoe plaatst in de home directory van de gebruiker. Vanuit het perspectief van de gebruiker zijn  al die data vanuit zijn home beschikbaar. De gebruiker hoeft zelfs niet te weten dat de data eigenlijk onder /Data staan. Zijn er meerdere gebruikers, dan kan de beheerder zonder problemen ook andere gebruikers toegang geven tot specifieke gedeelten onder /Data.

Ik vind dat Gamer dit prima heeft opzet, met een echte linux aanpak.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #20 Gepost op: 2016/05/01, 21:17:48 »
Geprobeerd om het terug te zetten. Maar dat is niet gelukt.
 Neem aan dat de code niet goed is. USER moet zeker en vast, wat anders zijn.
Oops, moest natuurlijk root:root zijn i.p.v. $USER:$USER, maar hierdoor begrijp je nu wellicht beter hoe het commando werkt.

Weer wat linux kennis opgedaan.
En nu nog proberen om het te onthouden.

Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #21 Gepost op: 2016/05/01, 22:36:17 »
Vanuit het perspectief van de gebruiker zijn  al die data vanuit zijn home beschikbaar. De gebruiker hoeft zelfs niet te weten dat de data eigenlijk onder /Data staan.
Vanadium, dit is inderdaad juist en ik zag dat over het hoofd toen ik m'n reactie schreef. Natuurlijk kan de "user" naast de reguliere home-folder ook een tweede of derde data-schijf aanspreken, die bv. is aangekoppeld in een mapje in /media en die in de home-directory als /Data verschijnt.

Ik vind dat Gamer dit prima heeft opzet, met een echte linux aanpak.
Mogelijk verschillen we hier van mening. "Mogelijk" omdat ik niet helemaal zeker ben van hoe Gamer z'n systeem heeft ingericht. Wat is z'n root-folder precies? Is dat / of /root of misschien zelfs /home? Mij wordt dat niet duidelijk uit z'n berichten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijkj mappen verplatsen naar andere partitie
« Reactie #22 Gepost op: 2016/05/01, 23:19:25 »
Ik vind dat Gamer dit prima heeft opzet, met een echte linux aanpak.
Mogelijk verschillen we hier van mening. "Mogelijk" omdat ik niet helemaal zeker ben van hoe Gamer z'n systeem heeft ingericht. Wat is z'n root-folder precies? Is dat / of /root of misschien zelfs /home? Mij wordt dat niet duidelijk uit z'n berichten.
[/quote]
Gamer koppelt de harde schijf aan onder "/Data". Dat is in één van zijn reacties heel duidelijk aangegeven (maar ik had het blijkbaar daarvoor ook al juist begrepen).