Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren  (gelezen 50275 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #250 Gepost op: 2015/01/28, 19:37:51 »
Sneaky....

Nieuwe voorwaarden:
Niet nieuw, staat in de uniforme veiligheidsregels waarmee dit topic (eind 2013) is gestart:
Controleer altijd zo spoedig mogelijk uw elektronische of papieren rekeninginformatie of u transacties ziet waarvoor u geen toestemming heeft gegeven.

Tot nu toe ging dit topic vooral over punt 3 → Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #251 Gepost op: 2015/01/29, 01:00:09 »
Dat hoeft de bank mij niet te adviseren of verplichten.
Dat controleer ik altijd al. Ik wil weten wat er met mijn rekening gebeurd en het liefst ook zelf in de hand houden (daarom weinig autom. afschr.)

Een virusscanner kan ook een onjuist gevoel van veiligheid geven (een virusscanner geeft geen (!) veiligheid bij software voor Ubuntu die je buiten de pakketbron om download en installeert).

Inderdaad. Als ik zie en zag hoeveel win gebruikers vanalles mee installeerden bij proggies, waar in het installatieproces mee ingestemd wordt dus de virusscanner niet ingrijpt, biedt een virusscanner geheel geen veiligheid.

Dit topic roept bij mij toch ook nog een vraag op.
Destijds MOEST ik van de bank VERPLICHT over van Girotel naar internetbankieren simpelweg omdat girotel uit de lucht gehaald werd na diverse uitstellen.
Girotel. 1-1 tel.verbinding waar ik niet vanaf wilde.
Internet. Wat simpelweg NOOIT veilig is.

Daarover heb ik met de bank ook uitgebreid gecommuniceerd destijds en die communicatie heb ik als het goed is nog liggen.
Toen was de klant nog niet aansprakelijk, en toch gaf ik dat aan.
"Zei hadden veilige systemen" zeiden ze, en ik moest mijn systeem zo veilig mogelijk houden.
Ook gaf ik aan dat als ik de beste virusscanner geinstalleerd had er nog een virus binnen kon komen wat de scanners nog niet kennen omdat het zo nieuw is. Zo'n virus heb ik een keer bij iemand moeten verwijderen, die door nog geen enkele scanner herkent werd en tool voor was, zoals ze op hun websites aangaven daar waar ze wel van het bestaan afwisten. "Working hard for a solution".

Ik vraag me nu af of ik uberhaupt wel aansprakelijk gesteld kan worden als ik mij erop beroep dat ik verplicht werd een systeem te gebruiken waarvan zij wisten (zelf of door mij) dat het niet volledig veilig is, en mij geen andere opties geboden werden.
Want zelf koos ik dit onveilige systeem niet en ik wilde het ook niet, maar moest van ze. Zij zijn in mijn ogen aansprakelijk als zoiets mij dan door hun toedoen zou overkomen. :police:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #252 Gepost op: 2015/01/29, 12:01:14 »
Kun je rekenen.....reken er dan maar niet op.

Jij tegen wat achteloze miljoenen uitgegeven aan de beste advocaten :-*
Men zegt niet voor niks "de bank wint altijd" :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #253 Gepost op: 2015/01/30, 19:05:40 »
@partyrabbit: Wat ik niet begrijp, is dat je zegt dat je verplicht was om internet bankieren te nemen. Hoezo verplicht?.

Ik zelf gebruik het nog steeds niet vanwege hun nalatigheid, aangaande de beveiliging. Al heb ik dan wel ABN-Amro ze zijn allemaal even smerig met hun voorwaarden. En zolang dat niet veranderd zal ik er ook geen gebruik van maken.

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #254 Gepost op: 2015/01/30, 23:35:50 »
@partyrabbit: Wat ik niet begrijp, is dat je zegt dat je verplicht was om internet bankieren te nemen. Hoezo verplicht?.

Ik kreeg keuze uit één deugdelijke optie, omdat de andere simpelweg opgeheven werd (telebankieren). Het kon niet anders. Of het werden dure afschriften, dure acceptgiro's, dure nog meer, wat onwerkbaar wordt. Want als je dat allemaal bij elkaar telt wordt bankieren overdreven duur. Vele tientallen euro's per maand.
Slechts één deugdelijke werkbare optie werd me geboden. Dat noem ik verplicht.
Vertel anders eens hoe je hedentendag ander zou moeten bankieren?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #255 Gepost op: 2015/01/31, 00:00:03 »
@partyrabbit: Wat ik niet begrijp, is dat je zegt dat je verplicht was om internet bankieren te nemen. Hoezo verplicht?.

Ik kreeg keuze uit één deugdelijke optie, omdat de andere simpelweg opgeheven werd (telebankieren). Het kon niet anders. Of het werden dure afschriften, dure acceptgiro's, dure nog meer, wat onwerkbaar wordt. Want als je dat allemaal bij elkaar telt wordt bankieren overdreven duur. Vele tientallen euro's per maand.
Slechts één deugdelijke werkbare optie werd me geboden. Dat noem ik verplicht.
Vertel anders eens hoe je hedentendag ander zou moeten bankieren?

Dat heb ik hier boven toch al vermeld.

Re: Banken akkoord over beveiliging bij internetbankieren
« Reactie #256 Gepost op: 2015/11/20, 14:32:45 »
Overigens, we hebben het al eens gehad over welke bank welk OS ondersteunt. ING en ABN AMRO bijv. ondersteunen geen Linux volgens hun website, al "werkt het meestal wel", zeggen ze. Nu ga ik waarschijnlijk overstappen van ABN naar ASN en zo te zien ondersteunt ASN wel Linux volgens hun website, dus dat is wel leuk voor ons Linux-gebruikers :)

https://www.asnbank.nl/particulier/asn-online-bankieren/veilig-bankieren/wat-kunt-u-zelf-doen/systeemeisen-asnbank.nl.html
« Laatst bewerkt op: 2015/11/20, 14:37:38 door Vistaus »