Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server  (gelezen 1731 keer)

Offline Caledonia

  • Lid
Server
« Gepost op: 2011/01/10, 14:18:38 »
Ik heb belangstelling om een goedkope virtuele server te nemen bij Strato voor leerdoeleinden. Voor € 6.90 per maand heb je een Ubuntu server en daar heb je thuis nog niet de stroom voor als je er een oudere computer voor gebruikt.

De beveiliging houd me nu nog een beetje af, vooral wat er vorige week gebeurd is. Je server zal maar gekaapt worden.

Is mijn stelling te eenvoudig als ik gewoon als eerste de firewall maak en daarin zet 'alle verkeer weigeren behalve mijn eigen ip nummer'? Dan houd ik iedereen toch buiten?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/10, 15:20:27 »
Bij de meeste providers is je IP adres niet permanent, het kan b.v. ook na een jaar ineens wijzigen (een reset van de DHCP server van de provider b.v.)
Dan zou het misschien beter zijn, om alle IP adressen van je provider toe te staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline evarie

  • Lid
Re: Server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/15, 21:04:27 »
Voor leerdoeleinden kan je denk ik beter lid worden van de vereniging nllgg of hcc.
Met een laptop of een speciale bouw kun je tussen de 15 watt en de 30 watt al veel doen.
Het tijdschrift chip heeft een keer een recept gegeven voor een server van 25 watt.
Voor leerdoeleinden zou ik zelf nooit een server huren. Dat kan gewoon thuis. En
als je de server niet gebruikt. Kan je 'm gewoon uit en aan zetten.
Thuis test je dan alles op een server voor dat je serieus op een internet server toepast.
Daarom twijfel ik aan jouw plan. Weet je zelf al wat je wilt leren?
Heb je al boeken gekocht? Voor andere is het ook interessant om een tip te weten voor een boek.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 21:20:28 door evarie »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/15, 21:33:42 »
Je komt ook al een heel eind door alle poorten dicht te gooien, en alleen de poort die je nodig hebt open te zetten (in eerste instantie SSH?).
SSH niet op de standaard poort 22 draaien houdt ook een hoop drive by's tegen (van die bots die domweg ip ranges op interessante poorten zoals 22 scannen).


Verder, als het alleen voor leerdoeleinden is zie ik het nut niet gelijk van een server huren. Ik zou pas een server huren als je echt nodig vind dat dat ding 24/7 online is. Of is dat ook zo? Als je af en toe wilt prutsen is een thuisbak, of desnoods een virtuele machine voldoende...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Caledonia

  • Lid
Re: Server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/17, 12:31:36 »
Bedankt voor alle suggesties.

Ik heb momenteel mijn zuinige MSI computer in gebruik als testserver. Het ding staat toch het grootste gedeelte van de dag aan omdat die dienst doet als fotolijst. Monitor op de kast en computer, toetsenbord en muis weggewerkt in de kast. Ik heb de computer, in het KPN modem, een vast IP adres gegeven en is benaderbaar via de terminal van mijn iMac. Ik hoef dus niet eens op te staan als ik wat wil spelen met het servertje.

Jammer dat Time Machine geen backups wil maken via het netwerk, anders kon ik daar de server mooi voor gebruiken. Gaat nu via een externe hd.


Offline evarie

  • Lid
Re: Server
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/27, 23:40:30 »
Misschien backup pc?

Re: Server
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/28, 09:24:10 »
Daar is wel een manier voor hoor. Timemachine backups maken via het netwerk. Je kan zon Hack doen op je mac zodat hij de samba shares ziet als externe hdd.

http://www.kremalicious.com/2008/06/ubuntu-as-mac-file-server-and-time-machine-volume/

hier wordt het allemaal haarfijn uitgelegd. wellicht kan je er wat mee.