Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.  (gelezen 2067 keer)

Offline DaveB

  • Lid
Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Gepost op: 2018/11/23, 00:16:41 »
Dag allemaal,

Ik heb op veel plaatsen gezocht en ik vind ook erg veel, maar wat ik allemaal gevonden heb heeft blijkbaar nog niet veel succes gehad. Ik ben een onervaren linux-gebruiker dus dat verklaard misschien de vruchteloze zoektochten.

Wat wil ik bereiken?
Ik heb een Pi met Rasbian erop geïnstalleerd (ik begrijp dat dit eigenlijk Debian is, maar ik heb ook begrepen dat veel commando's overeenkomen met Ubuntu, vandaar). Ik wil er een Plex-server van maken. De Plex-server is met succes geïnstalleerd, maar bij het configureren van de server wordt mij (uiteraard) gevraagd naar de media-bestanden.

Deze staan op verschillende NAS-schijven. Ik heb mijn Pi headless geconfigureerd dus ik benader 'm via SSH met mijn Mac-terminal. Ik weet dat ik een schijf eerst moet mounten en dat ik dat ook moet gaan doen bij iedere opstart. Dit wil ik uiteraard de Pi automatisch laten doen. Maar de eerste stap is mij al niet gelukt: het mounten van een netwerkschijf via SSH.

De locatie van één van mijn shares is op mijn Mac:
afp://LG-NAS._afpovertcp._tcp.local/Multimedia/Films/Films

Ik begrijp dat dit een Apple File Protocol is en dat dit misschien niet het correcte pad is waar een linux-systeem mee werkt. De NAS heeft op mijn lokale netwerk het ip-adres 10.0.1.10 gekregen, misschien helpt dat met een mogelijke stap de goede richting in?

Ik zal vast niet de enige zijn die een dergelijke vraag heeft gesteld gezien ik in mijn zoektocht ook vaak heb gezien dat dit voor de beginnende gebruiker best een uitdaging kan zijn. Maar ik hoop dat iemand mij kan helpen met óf een paar terminal-comando's, óf misschien een duidelijke bestaande handleiding. Het probleem met een juiste handleiding vinden is dat ik inmiddels door de bomen het bos niet meer zie.

In ieder geval bedankt voor het tonen van interesse en ook voor de genomen moeite.

Mvg, Dave

Offline DaveB

  • Lid
Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/23, 11:53:49 »
Bedankt voor je reactie Buzzin,

De reden dat ik de SSH verbinding noem is dat ik dit dus moet oplossen zonder een grafische schil waar ik gewend mee ben. Ik geef de commando's dus door aan de Pi dmv een SSH op mijn Mac. Maar ik weet dus niet goed welke commando's ik moet geven om linux duidelijk te maken dat de share Multimedia die op het ip 10.0.1.10 te vinden is gemount moet worden in /mnt/Films (ik vind het al heel stoer dat ik deze directory heb kunnen maken  :laugh: )

Ik heb sshfs ook geprobeerd, maar daarbij schijn ik dus verkeerde commando's te geven waardoor het mij ook hier niet bij lukt.
Maar wanneer dit wel lukt met sshfs, kan ik dan ook automatisch deze schijf mounten wanneer de Pi een keer moet herstarten?

Het Samba-verhaal is mij niet geheel duidelijk, wellicht zit daar ook het probleem.

De genoemde link met het AFP, is ter informatie. Ik hoef de schijf zeer zeker niet met AFP te benaderen, dit is op de NAS geïnstalleerd en daardoor makkelijker door mijn Mac te vinden, maar ik wil dus een connectie maken tussen de Pi (linux) en de NAS (waarschijnlijk ook Linux, maar dat verzin ik nu zelf).

Groet, Dave

Offline MKe

  • Lid
Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/23, 20:29:00 »
Bedankt voor je reactie Buzzin,

De reden dat ik de SSH verbinding noem is dat ik dit dus moet oplossen zonder een grafische schil waar ik gewend mee ben. Ik geef de commando's dus door aan de Pi dmv een SSH op mijn Mac. Maar ik weet dus niet goed welke commando's ik moet geven om linux duidelijk te maken dat de share Multimedia die op het ip 10.0.1.10 te vinden is gemount moet worden in /mnt/Films (ik vind het al heel stoer dat ik deze directory heb kunnen maken  :laugh: )

Ik heb sshfs ook geprobeerd, maar daarbij schijn ik dus verkeerde commando's te geven waardoor het mij ook hier niet bij lukt.
Maar wanneer dit wel lukt met sshfs, kan ik dan ook automatisch deze schijf mounten wanneer de Pi een keer moet herstarten?

Het Samba-verhaal is mij niet geheel duidelijk, wellicht zit daar ook het probleem.

De genoemde link met het AFP, is ter informatie. Ik hoef de schijf zeer zeker niet met AFP te benaderen, dit is op de NAS geïnstalleerd en daardoor makkelijker door mijn Mac te vinden, maar ik wil dus een connectie maken tussen de Pi (linux) en de NAS (waarschijnlijk ook Linux, maar dat verzin ik nu zelf).

Groet, Dave
Je benaderd de Pi vanaf de Mac met ssh. Dat heeft dus niets te maken met de verbinding van de Pi naar de Nas. Je kan dit ook wel weer met ssh doen. Dit heeft als nadeel dat SSH ook encryptie doet en dus wel wat overhead creeert. Daarnaast genereer je dus 2 netwerk stromen. Nas -> Pi -> Multimedia player. Waarom configureer je Plex niet op je NAS?

Overigens om via sshfs te mounten moet je het eerst installeren op je Raspberry Pi:
sudo apt-get install sshfs
Daarna maak je het mountpunt aan. In Linux is dit altijd een lege directory. Stel je wilt in de root van het opslag systeem van de Pi een mountpunt 'multimedia' maken:
mkdir /multimedia
Nu kun je mounten:
sudo sshfs -o allow_other,defer_permissions user@10.0.1.10:/Multimedia/Films/Films /multimedia
Vervang user door de username die toegang heeft tot de NAS. DIt is niet permanent. Al je de Pi reboot moet je handmatig de mount opnieuw doen. Om het permanent te maken moet je de file /etc/ftab aanpassen. Maar probeer eerst dit eens.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/23, 20:37:45 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/24, 18:20:13 »
Om het permanent te maken moet je de file /etc/ftab aanpassen.
Je bedoelde: /etc/fstab

Offline MKe

  • Lid
Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/24, 20:32:20 »
Klopt, ik heb een probleem met de S op mijn toetsenbord.  :(

Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/24, 23:26:59 »
Klopt, ik heb een probleem met de S op mijn toetsenbord.  :(
Wat misschien kan helpen is die S-toets uit je toetsenbord halen en dan een opgevouwen stukje papier plaatsen tussen het contact in het toetsenbord en de betreffende S-toets. Daarna voornoemde toets weer terugplaatsen in je toetsenbord. Kost nix & dus het proberen waard!

Offline DaveB

  • Lid
Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/25, 01:26:49 »
Kijk, daar kan ik wat mee denk ik. Ik krijg alleen een melding: fuse: unknown option `defer_permissions'

Offline MKe

  • Lid
Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/26, 15:53:20 »
hmmm, defer_permissions is een Mac dingetje, dus daar kan ik je niet mee helpen. Het is niet nodig op Linux. Zou moeten werken op je Mac. Probeer anders eens 'default_permissions'?


Klopt, ik heb een probleem met de S op mijn toetsenbord.  :(
Wat misschien kan helpen is die S-toets uit je toetsenbord halen en dan een opgevouwen stukje papier plaatsen tussen het contact in het toetsenbord en de betreffende S-toets. Daarna voornoemde toets weer terugplaatsen in je toetsenbord. Kost nix & dus het proberen waard!
Goed idee, ga ik eens proberen.

Offline DaveB

  • Lid
Re: Een netwerkshare mounten via SSH op een Mac.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/26, 18:41:52 »
Volgens mij gaat het niet goed, ik krijg de volgende melding:
read: Connection reset by peer