Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: chromium via snap  (gelezen 857 keer)

nahjo

  • Gast
chromium via snap
« Gepost op: 2019/11/16, 17:32:13 »
Wanneer ik chromium via snap installeer dan blijkt dat het synchroniseren met Google (wachtwoorden/formulieren) niet werkt.
De bladwijzers zijn wel gesynchroniseerd  ???
Moet ik nog iets extra's doen of is dit een snap probleempje ?

gr. Johan

Joshua Orbit

  • Gast
Re: chromium via snap
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/16, 22:45:12 »
Wanneer ik chromium via snap installeer dan blijkt dat het synchroniseren met Google (wachtwoorden/formulieren) niet werkt.
De bladwijzers zijn wel gesynchroniseerd  ???
Moet ik nog iets extra's doen of is dit een snap probleempje ?

gr. Johan

Dat is dat kleine verschilletje met Google Chrome op Linux. Chromium synchroniseert gedeeltelijk met een Google account.
Dus wil je het volle potentieel kan je beter Google Chrome nemen. Trouwens voor Google Drive enz moet je half Chromium verbouwen met plug-ins en het werkt ook maar zozo.

Ik gebruik Chrome voor alles , en als ik echt privacy wil is het een 'gewone' Chromium zonder accounts en Startpage. 

nahjo

  • Gast
Re: chromium via snap
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/17, 09:34:35 »
Dat is dat kleine verschilletje met Google Chrome op Linux. Chromium synchroniseert gedeeltelijk met een Google account.
Dus wil je het volle potentieel kan je beter Google Chrome nemen. Trouwens voor Google Drive enz moet je half Chromium verbouwen met plug-ins en het werkt ook maar zozo.
De installatie van chromium via APT werkt perfect zowel sync als online Gdrive Gmail gebruik. Dus daarvoor heb ik geen Google Chrome nodig. Heb trouwens geen bezwaar om Google Chrome te gaan gebruiken maar als het niet nodig is dan doe ik het niet.

Ik heb een verschil tussen APT installatie (wel) en een SNAP installatie (niet) in het syncen van Passwords en Formulieren.  Er zal waarschijnlijk een extra (beveiliging?) stap nodig zijn maar welke?

Offline HWE64

  • Lid
Re: chromium via snap
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/17, 10:33:25 »
@nahjo, Ik had eerst in Xubuntu dat de snap versie van Chromium niet onder firejail konden draaien maar nu de gewone versie ook niet. Beide zitten bij mij in het software centre. Zo werkt bj mij KeepassXC de gewone goed en de snap versie werkt niet ook beide uit het software centre.
Wat dat is weet ik niet maar als ik wat installeer dan als het kan GEEN snap versie.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/17, 10:35:17 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: chromium via snap
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/17, 10:39:05 »
Gelukkig ben ik dus niet de enige met dit probleempje  :)

opgestart uit de terminal komen de volgende fouten naar boven
[ERROR:sandbox_linux.cc(369)] InitializeSandbox() called with multiple threads in process gpu-process.
ERROR:buffer_manager.cc(488)] [.DisplayCompositor]GL ERROR :GL_INVALID_OPERATION : glBufferData: <- error from previous GL command
ERROR:password_syncable_service.cc(193)] Passwords datatype error was encountered: Failed to get passwords from store.
Passwords datatype error ... iets om te googlen  ;)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: chromium via snap
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/17, 10:43:03 »
Dat is dat kleine verschilletje met Google Chrome op Linux. Chromium synchroniseert gedeeltelijk met een Google account.
Dus wil je het volle potentieel kan je beter Google Chrome nemen. Trouwens voor Google Drive enz moet je half Chromium verbouwen met plug-ins en het werkt ook maar zozo.
De installatie van chromium via APT werkt perfect zowel sync als online Gdrive Gmail gebruik. Dus daarvoor heb ik geen Google Chrome nodig. Heb trouwens geen bezwaar om Google Chrome te gaan gebruiken maar als het niet nodig is dan doe ik het niet.

Ik heb een verschil tussen APT installatie (wel) en een SNAP installatie (niet) in het syncen van Passwords en Formulieren.  Er zal waarschijnlijk een extra (beveiliging?) stap nodig zijn maar welke?

Het is enkel in de versienummers van Chromium dat je een verschil zou moeten zien dan, als je gelijk hebt dat er een verschil zou zijn.
Bij mijn ervaring weet ik dat Chromium me barrières geeft door niet zó compleet te zijn als Chrome wel is. Maar er zijn ook plug-ins in de WebStore van Chromium waar je dichtbij Chrome komt, maar niet volledig.
Ook Chromium bv nestelt zich niet in de passwordmanager Seahorse, terwijl Chrome nu dat net wél doet : een beveiliging maken op je paswoorden en formulieren. Ik denk dat daarmee al alles gesteld is: Google zal nooit buiten de standaardbeveiligingen gaan, net daar waar Chromium de deuren wagenwijd openzet.

Daarom net draai ik ze beiden netjes zij aan zij: met dat verschil dat Chromium voor *mijn* filosofie meer geschikt is voor privacy browsing mocht ik het nodig achten om iets niet te delen met Google om een of andere reden.
Daarom ook als ik een installatie doe als steunpunt in bedrijven of particulieren, dat ik ALTIJD die privacy mogelijkheid inbed in het intergalactische van 'internet' en A.I. van Google.

Dus mijn account, is geen nick account !, en privacy rond mijn identiteit en zoekstrings houdt ik netjes voor Chromium: als de optie om 100% privacy te hebben, wanneer ik dat nodig acht en liefst (in het oog van beginners met Linux, Ubuntu ) niet al te veel van interface verandert. Google daarentegen maakt de privacyverklaring(en) zéér duidelijk en transparant zodanig dat je al automatisch weet dat Chromium zelden of nooit reëel gebruikt wordt (1x op een jaar en louter omwille van een test in request en response) .......... Maar toch is in mijn visie dat 'Google' als bedrijf wel degelijk een total privacy creëert in Chromium maar je moet er wel degelijk voor kiezen (en het weten natuuurlijk).

Ook mijn Chromium staat als 'snap' geïnstalleerd terwijl het met APT is binnengehaald in 18.04.3 via het Softwarecentrum ZONDER de snap-store te hebben geïnstalleerd. Maar het kan zijn dat via apt(-get) er nog een oudere versie bestaat tov de nieuwste via Snap.

Natuurlijk is Chrome ook de gateway naar Cloud, Drive en zelfs de betalende Google Enterprise Suites .... daarom ook dat die beveiliging op Chrome zo ernstig en plausibel genomen wordt. Chromium is daar geen speler van als hoogstens de Drive (Google Drive) bereikbaar is met beperkte scenario's. Voor sommigen is dat genoeg, maar voor een professional als ik en wat ik bedenk in een bedrijf is dat een limiet die al véél te beperkend is voor een doelstelling in wolkwerken.

Om u een idee te geven: mijn SSD in de laptop is 30 Gb (!!) groot, mijn opslag in de wolken: tot 10 Tb kan ik gaan overal waar ik ben heb ik access dankzij OnePlus en Google integratie. Daarom ook is investeren in fysieke schijven, NAS, etc compleet onnodig. Cloud is trouwens niet puur van Google alleen; er zijn nog vele malen meer spelers op dat vlak. Maar het is mooi dat Ubuntu, in development, al een vaste partner zijn in ongeveer 32 bedrijven op dit moment, België.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/17, 11:35:27 door Joshua Orbit »

Offline HWE64

  • Lid
Re: chromium via snap
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/17, 10:48:52 »
Sorry , verkeerd gekeken. KeepassXC zit alleen een snap versie in het software centre. Die andere is een ppa die ikzelf geinstalleerd heb.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: chromium via snap
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/17, 11:01:54 »
@Joshua Orbit
~$ snap install chrome
2019/11/17 10:56:59.709999 main.go:150: description of sign's "k" is lowercase: "naam van de te gebruiken sleutel, gebruik anders de standaardsleutel"
fout: snap "chrome" niet gevonden
Geen Google Chrome dus.

nahjo

  • Gast
Re: chromium via snap
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/17, 13:13:47 »
Het googlen naar die error (Passwords datatype error was encountered) gaf geen eureka oplossingen.  Alles gereset en ook nog een sopnieuw geïnstalleerd leverde niets op.
Wat wel goed lijkt te werken is de snap versie van FireFox  :)
Zeg maar de betere Mozilla kwaliteit  :laugh:

nahjo

  • Gast
Re: chromium via snap
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/17, 19:22:59 »
De oplossing was toch:
* echt helemaal uitloggen bij google sync en de data laten wissen.
* Daarna weer aanmelden bij google sync en de synchronisatie werkt zoals je mag verwachten.

Het kan soms zo simpel zijn  :)