Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade  (gelezen 514 keer)

KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Gepost op: 2015/05/04, 08:47:09 »
Na een distributieupgrade van Xubuntu bleek de KDE integratie vernaggeld te zijn.
KDE programma's starten wel, maar zien er niet meer uit.

Ik weet niet welk programma deze integratie regelt.
De output van qtconfig is:
could not exec '/usr/lib/i386-linux-gnu/qt4/bin/qtconfig': No such file or directory

Wie weet hoe deze integratie hersteld kan worden?

Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/04, 09:10:51 »
Wellicht ten overvloede: De distributieupgrade was naar de nieuwste Xubuntu versie, 15.04. Daarvoor was het 14.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/04, 09:28:04 »
Een nieuwe installatie van Xubuntu 15.04 is volgens mij de beste oplossing.

Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/04, 10:05:31 »
Het is normaal gesproken beslist de makkelijkste oplossing :D
In mijn geval komt na herinstallatie een tijdrovend proces van allerlei software installeren en configureren.
Het is denk ik beter te begrijpen hoe dit werkt, zodat er gewoon een config bestandje aangepast kan worden. Want dat is waar het op neerkomt.

Kortom: Ik ben op zoek naar de kennis welk pakket die integratie regelt. Vanaf dat punt wordt het een stuk eenvoudiger het configbestand op te sporen en aan te passen!

Offline HarzG

  • Lid
Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/06, 11:35:54 »
Voordat ik een advies kan geven, heb ik een paar vragen.
... hoe heb je de upgrade uitgevoerd? Volgens mij kan een directe upgrade van 14.04 niet naar 15.04. Dat betekent dat je de stap via 15.10 bent gegaan?
Hoeveel KDE/Qt-programa's heb je nodig? Is een verwijderen/herinstallatie van de KDE-programma's een optie?
Heb je naast gewone KDE-programma's van 15.04 ook PPAs in gebruik?

Een ander punt is nog de keuze van een uiterlijk/stijl in Xfce. Een andere stijl en andere piktogrammen kunnen de weergave in 1 klap verbeteren of vernielen. Welke voorkeur voor stijl/piktogrammen heb je nu vastgelegd?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/07, 07:56:23 »
De update heb ik uitgevoerd vanaf de command line met de opdracht do-release-upgrade
Dat moest ik gisteren even nazoeken. Daarbij kwam ik erachter dat ik vanaf release 14.04 naar 14.10 was gegaan en dus nog niet op 15.04 zat. En dus heb ik direct een upgrade uitgevoerd naar 15.04. Dat maakt overigens geen verschil voor het verschijnsel rondom KDE applicaties.

Ik heb jarenlang met Kubuntu gewerkt en ben overgestapt naar Xubuntu omdat mijn laptop ouder begint te worden. Het gaat allemaal niet zo snel meer :( Heb n.a.v. je vraag even gekeken welke KDE appilcaties ik ben gaan waarderen en dus onder Xubuntu ook wil blijven gebruiken. Deze applicaties zijn: kruler kcolorchooser klinkstatus kimagemapeditor krename gwenview okular k4dirstat kate (system utilities en dingen voor web development)

Geen PPA's in gebruik

Stijl / uiterlijk: Ik gebruik de default stijl. Toen ik hoger kwam dan release 14.04 moest ik in de theme configuration de highlight background color even terug aanpassen naar blauw (paars vind ik niet mooi). Dat is alles. Voor de rest is het gewoon default. De aanpassingen in xfce zitten bij mij meer in keyboard shortcuts om veel gebruikte programma's snel op te starten.

Waar ik naar op zoek ben is de window toolkit die integratie tussen KDE en xfce regelt. Alle GTK windows zien er op dit moment gelikt uit., gewoon zoals het bedoeld is. Na de release upgrade detecteert mijn systeem echter niet meer dat er een KDE applicatie gestart wordt, die nog even voorzien moet worden van een typische KDE look and feel. Ik krijg daardoor applicatievensters die niet (door het systeem nog niet, en voor mijn beleving niet meer) gestyled worden.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/07, 08:03:59 door Nico den Boer »

Offline HarzG

  • Lid
Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/07, 15:36:09 »
[ot]Vroeger werkte ik met KDE. De redenen voor mijn wissel naar Xfce waren naast de systeemeisen en het volume aan applicaties vanaf fabriek ook het tempo van de veranderingen.
De langzamere ontwikkeling van Xfce heeft ook zijn voordelen, dat tempo kunnen ook gebruikers bijhouden die geen grote it-affiniteit hebben en die na een upgrade alle knoppen op de bekende plek willen tegenkomen.[/ot]

Tip: Probeer eens de rename van Thunar, voor mij staan daar alle nodige functies bij. 2 bestanden/mappen selecteren en dan F2.

Laag hangend fruit proberen om de grafische weergave aan te passen voor KDE-applicaties: kijk in de bijlage of bij je instellingen de diensten worden gestart.

... als dat niet helpt.
Gezien het beperkte aantal applicaties is het te overwegen om die allemaal te verwijderen (in de terminal met purge, dan verdwijnen de instellingen ook) en nadien opnieuw installeren. Als je dat in de terminal doet, zie je misschien ook nog de aanbevolen hulppaketten en dan kan je afwegen welke bijdragen aan grafische verbeteringen c.q. pakketten met weergave/stijl-dingen.

Op mij notebook (Lenovo X200s) ziet trouwens LibreOffice er niet uit met Oxygen, Crystal is prima.
Misschien wordt het ook beter als je Oxygen-pakketten installeert (zie bijlage).

... en dan nog de vraag naar de driver: welke  videokaart heb je en welke driver gebruik je?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade [OPGELOST]
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/08, 14:50:56 »
De KDE diensten stonden niet aangevinkt voor starten bij boot. Kennelijk had ik ooit gekozen voor just-in-time inladen. Heb het even aangevinkt, maar dat maakte geen verschil.

Ik heb even gezocht wat er precies geïnstalleerd stond. Achtereenvolgens heb ik daar oxygen-cursor-theme en kde-style-oxygen-qt4 aan toe moeten voegen. Nadat die laatste was toegevoegd, had ik ineens een KDE-look. Oftewel, opgelost.

Omdat developers nu KDE4 naar KDE5 libs aan het porten zijn (met backwards compatibility) dacht ik even kde-style-oxygen-qt5 te kunnen installeren. Maar dat gaf een dusdanige berg ellende dat ik het maar even uitstel tot het moment dat het daadwerkelijk nodig is :D

V.w.b. de rename functie blijkt Thunar niet te doen wat ik wil. In krename gebruik ik namelijk voor foto's renamen naar het custom format [creationdate;yyyyMMdd]-### met de extensie naar lowercase.
Dan krijg je bestandsnamen als:
20150501-001.jpg
20150501-002.jpg
enz.

De videokaart heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd, dus gaan we daar nu niet op in ;)

Tip:
Iets waar ik binnenkort mee ga experimenteren is de vervanger/opvolger voor init.d, genaamd system.d. Daarmee schijnt de opstartsnelheid van een systeempje ineens een stuk sneller te worden. Waarom? Zoals het mij uitgelegd is worden services asynchroon on demand gestart, wat betekent dat er tijdens de boot een minimum gebeurt.
Meer info op https://wiki.ubuntu.com/SystemdForUpstartUsers
Nu eerst nog even inlezen om te zien hoe het precies geconfigureerd moet worden. Dat helpt om mijn systeem werkbaar te houden ;)

Re: KDE integratie na Xubuntu distributieupgrade
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/08, 21:43:27 »
Off-topic, over system.d:
Ik had er een verhaal over gehoord wat deels klopte, namelijk het deel on demand services starten (door upstart).
Maar... upstart is kennelijk geen nieuw systeem. Canonical is ervan afgestapt ten gunste van systemd. Er zitten nog wat restantjes in de huidige distributie, maar dat is het dan ook. Dat neemt niet weg dat upstart wellicht een manier is om de boot te versnellen, tenzij het asyncroon starten van services en eventueel ook het on demand starten van services ook door systemd gedaan kunnen worden. In het laatste geval is het een kwestie van tweaken zonder verder moeilijke dingen.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/08, 22:05:48 door Nico den Boer »