Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster  (gelezen 13308 keer)

[Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Gepost op: 2009/03/27, 10:29:58 »
Ik gebruik 2 ubuntu linux servers als Fileserver en zou graag willen weten of het mogelijk is om ervoor te zorgen dat als er 1 server uitvalt de andere server het automatisch overneemt en dat beide server over precies dezelfde data bevatten. De ubuntu versie is 8.04. Kwee niet of het ertoe doet maar de server zijn verbonden met active directory. Deze servers wil ik dus instellen als failover cluster. Is er misschien een programma waarmee dit (makkelijk) verwezelijkt kan worden.

Hoop dat jullie kunnen helpen

Groetjes,
Badboy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/04/25, 18:02:49 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Offline jayel

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/27, 12:35:06 »
google even op drbd +high availabilty + ubuntu

Binnen een paar dagen begin ik er ook aan.

mvg
Jon

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/28, 10:49:01 »
Inderdaad, dat is te doen met HA & DRBD.
Let wel op, als je dit virtueel gaat draaien in b.v. vmware kunnen er wel eens strubbelingen ontstaan. Misschien dat dat ondertussen is opgelost.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/28, 20:46:44 »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/29, 12:43:33 »
oke, bedankt ik zal het proberen met deze oplossingen

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/29, 13:04:09 »
Inderdaad, dat is te doen met HA & DRBD.
Let wel op, als je dit virtueel gaat draaien in b.v. vmware kunnen er wel eens strubbelingen ontstaan.

En welk strubbelingen zijn dat dan? Ik ben namelijk aan het kijken om 2 8.04 servers in failover te laten draaien (webservers met apache) voor mijn eindwerk. Helaas ben ik hiervoor wel afhankelijk van VMware workstation dus ben ik wel benieuwd wat de mogelijke complicaties zijn.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/31, 17:00:10 »
Dat het virtuele scherm af en toe vol rare tekentjes komt te staan, zonder aanleiding :)
Als je de servers via SSH aanstuurt heb je hier trouwens geen last van.

Ik had er nog 32bit 7.10 server voor gebruikt, misschien dat dat ondertussen ook verholpen is.
Enfin, al bij al is het doenbaar hoor, maar voor in productie omgevingen niet aan te raden.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/18, 23:47:37 »
Oke,

Kheb nu die drbd in primary/secondary kunnen plaatsen :) maar elke keer dat ik de server opnieuw start vallen beiden server terug in secondary/secondary mode. hoe kan ik dit oplossen. ook verlies is de aangemaakte shares elke keer dat de server opnieuw wordt gestart. is er misschien een permanente oplossing voor.

is er ook een manier om heartbeat bij het opstarten te automatisch te laten starten

naja hoop dat jullie me kunnen helpen
Groetjes,

Badboy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 20:20:22 door BadBoy4Live »


Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/20, 10:36:35 »
Ik denk dat je het probleem van sec/sec zelf aangeeft:

Citaat
is er ook een manier om heartbeat bij het opstarten te automatisch te laten starten

Heartbeat wordt niet gestart, dus DRBD weet niet in welke mode hij staat, of wat hij moet doen.

Normaal gezien moet Heartbeat bij de start van je systeem automatisch gestart worden, ik begrijp niet waarom dit niet gebeurt?
Heb je Heartbeat V2 geïnstalleerd via apt-get? Geef eens de output van:

ls -l /etc/init.d/heartbeat
Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/20, 10:54:32 »
ik heb het commando

ls -l /etc/init.d/heartbeat
uitgevoed en toen kreeg ik

-rwxr-xr-x 1 root root 9254 2008-01-18 07:51 /etc/init.d/heartbeat

Dit idd versie 2 van heartbeat via apt-get

Hearbeat start nu wel goed op, kwee niet waarom het de eerste keer niet lukte maar ben blij dat het nu wel werkt.

Nu probeer ik eens een node uit te laten vallen d.m.v sudo /etc/init.d/heartbeat stop
de andere node neemt het nu over. maar wanneer ik deze weer inschakel zijn ze beide sec/sec :S
Misschien heeft dit ook met die heartbeat te maken.

Ik heb wel een ander probleem: op veel forums lees ik dat het split brain heet. Dit zou volgens deze forums gebeuren als bijvoorbeeld de netwerkkabel eruit getrokken wordt. als oplossing geven ze stonith, maar ik vroeg me of hiervoor extra paketten geinstalleerd moeten worden. Is er trouwens ook een andere manier om split brain te verkomen.

Nog 1 vraag,
Als de primary uitvalt en er data op de secondary wordt geschreven, wordt dit dan ook geschychroniseerd in een active/pasive enviroment?

Hoop dat ik geholpen kan worden,
Groetjes
BadBoy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/04/20, 11:42:09 door BadBoy4Live »


Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/20, 13:41:56 »
Fijn dat Heartbeat werkt!

Normaal gezien zou één van je nodes (zoals jij die ingesteld hebt) prim moeten zijn bij de start.

Citaat
Ik heb wel een ander probleem: op veel forums lees ik dat het split brain heet. Dit zou volgens deze forums gebeuren als bijvoorbeeld de netwerkkabel eruit getrokken wordt.
Het gespleten geheugen komt voor wanneer de twee nodes denken dat ze beide actief zijn, dus prim/prim. Dit kan b.v. voorkomen wanneer de kabel van Heartbeat uitgetrokken wordt, of stukgaat. Het is dus noodzakelijk dat je een extra kabel aanlegt voor heartbeat, om dit probleem zo goed als mogelijk uit te sluiten. Dus om goed te zijn heb je 3 kabels nodig: 1 voor Heartbeat, 1 voor DRBD en 1 voor de verbinding naar buiten toe. Over "stonith" heb ik nog nooit gehoord, dus daarzonder moet het ook werken.

Hier volgen configuratie bestanden uit een werkende omgeving, misschien dat je iets ziet wat bij jou anders is:

drbd.conf
global { usage-count yes; }
common {
    syncer { rate 10M; }
    handlers {
         pri-on-incon-degr "echo o > /proc/sysrq-trigger ; halt -f";
         pri-lost-after-sb "echo o > /proc/sysrq-trigger ; halt -f";
         local-io-error "echo o > /proc/sysrq-trigger ; halt -f";
         outdate-peer "/usr/sbin/drbd-peer-outdater";
    }
    disk { on-io-error    detach; }
    net {
         after-sb-0pri disconnect;
         after-sb-1pri disconnect;
         after-sb-2pri disconnect;
         rr-conflict disconnect;
    }
}
resource web {
    protocol C;
on webg01 {
device /dev/drbd0; # The name of our drbd device.
disk /dev/md4;    # Partition we wish drbd to use.
address 172.16.240.204:7788; # node0 IP address and port number.
meta-disk internal; # Stores meta-data in lower portion of sdb1.
}
on webg02 {
device /dev/drbd0; # Our drbd device, must match node0.
disk /dev/md4;    # Partition drbd should use.
address 172.16.240.212:7788; # IP address of node1, and port number.
meta-disk internal; # Stores meta-data in lower portion of sdb1.
}
}

ha.cf
keepalive        1
deadtime         5
initdead         60
udpport          694
bcast            eth2
auto_failback    off
node webg01
node webg02

haresources
webg01 IPaddr::172.16.240.213 drbddisk::web \
Filesystem::/dev/drbd0::/web::ext3::defaults

Uitgevoerde chmods
Citaat
chgrp haclient /sbin/drbdsetup
chmod o-x /sbin/drbdsetup
chmod u+s /sbin/drbdsetup
chgrp haclient /sbin/drbdmeta
chmod o-x /sbin/drbdmeta
chmod u+s /sbin/drbdmeta
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/20, 20:30:30 »
Oke, ik heb de code toegevoegd en heb gedaan wat je zij, dit is gelukt(denkt ik). ik heb ook become-primary-on FILESERVERADM; toegevoegd aan /etc/drbd.conf. dit blijkt goed te werken, nu alleen nog 1 ding. deze opzet de 3 kabels :

- 1 voor heartbeat
- 1 voor drbd
- 1 voor netwerk

is helaas niet helemaal mogelijk omdat de computerapparatuur waarmee ik werk beperkt is met 2 netwerkkaarten. Ik heb zitten lezen en had ergens gevonden dat je heartbeat ook kunt laten checken d.m.v een seriele kabel. Als dit zo is zou het misschien nog mogelijk zijn

Het laatste probleem is dat om een of andere reden de schijf /dev/dbrd0 niet wordt gemount aan /FILES bij het opstarten van de primaire server. is hier een speciale parameter voor nodig of een andere configuratie. hieronder zet ik ff mijn config files

2 Server

Heartbeat heeft het ip 192.168.1.100. Deze is ingesteld op FILESERVERADM op eth2:0

1e Server
Hostname: FILESERVERADM
IP Netwerk: 192.168.0.4 eth0
IP DRBD+Heartbeat: 192.168.1.4 eth2

2e Server
Hostname: FILESERVERRDM
IP Netwerk: 192.168.0.5 eth0
IP DRBD+Heartbeat: 192.168.1.5 eth2

Netwerkkaart eth1 is defect dus daar werken we nu ff zonder

drbd.conf
global {
  usage-count no;
}

common {
  protocol C;

  syncer {
    rate 10M;
  }

  handlers {
    pri-on-incon-degr "echo o > /proc/sysrq-trigger ; halt -f";
    pri-lost-after-sb "echo o > /proc/sysrq-trigger ; halt -f";
    local-io-error "echo o > /proc/sysrq-trigger ; halt -f";
    outdate-peer "/usr/sbin/drbd-peer-outdater";
  }

  startup {
    wfc-timeout  0;
    degr-wfc-timeout 15;
    become-primary-on FILESERVERADM;
  }

  disk{
    on-io-error   detach;
  }

  net{
    sndbuf-size 512k;
    timeout        60;   #  6 seconds  (unit = 0.1 seconds)
    connect-int    10;   # 10 seconds  (unit = 1 second)
    ping-int       10;   # 10 seconds  (unit = 1 second)
    ping-timeout   50;    # 500 ms (unit = 0.1 seconds)
    max-buffers    8000;
    max-epoch-size 8000;
    after-sb-0pri disconnect;
    after-sb-1pri disconnect;
    after-sb-2pri disconnect;
    rr-conflict disconnect;

  }
}

resource r0 {
  on FILESERVERADM {
    disk       /dev/sdb1;
    address    192.168.1.4:7788;
    device     /dev/drbd0;
    meta-disk  internal;
  }

  on FILESERVERRDM {
    disk      /dev/sdb1;
    address   192.168.1.5:7788;
    device     /dev/drbd0;
    meta-disk  internal;
  }
}

ha.cf
logfacility local0
keepalive 2
deadtime 30
warntime 10
initdead 180
udpport 694
bcast eth2
auto_failback off
node FILESERVERADM
node FILESERVERRDM

haresources
FILESERVERADM drbddisk::r0 Filesystem::/dev/drbd0::/FILES::ext3 192.168.1.100 smb
« Laatst bewerkt op: 2009/04/20, 20:34:48 door BadBoy4Live »


Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/21, 12:06:03 »
Een seriele kabel gaat even goed voor Hearbeat!
Dan moet je in ha.cf het volgende toevoegen:
serial /dev/ttyS0
baud   19200

Citaat
Het laatste probleem is dat om een of andere reden de schijf /dev/dbrd0 niet wordt gemount aan /FILES bij het opstarten van de primaire server. is hier een speciale parameter voor nodig of een andere configuratie.
Probeer eens:

haresources
FILESERVERADM IPaddr::192.168.1.100 drbddisk::r0 \
Filesystem::/dev/drbd0::/FILES::ext3::defaults
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/21, 16:23:02 »
Oke, haresources veranderen en de serial port instellen hebben beiden perfect gewerkt.

Bedankt :D. Ik zet nog ff niet opgelost want weet niet zkr of alles werkt zoals ik wil.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 19:29:47 door BadBoy4Live »


Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/22, 11:44:46 »
Geen punt :)

Maar let op als je - zoals ik nogthans had voorgesteld - heartbeat over een eigen voorzien kabel (of de serial port) laat lopen; dit kan problemen geven:

Stel dat de externe verbinding met je prim server wegvalt.
Heartbeat merkt hier niets van, want volgens heartbeat is je prim server nog steeds up, al is hij voor de buitenwereld niet meer te bereiken.

Nu zijn er twee manieren om dit op te lossen.

De eerste manier (meest gebruikte) is om in ha.cf de "ping" parameter toe te voegen. Je node gaat zo naar een host in je extern netwerk pingen om te kijken of de verbinding nog up is.

Je kan het ook doen door heartbeat over de eerstvolgende switch te laten lopen, zie te tekening in de bijlage.
Wanneer de externe poort van de prim server down gaat, registreert heartbeat dit ook.

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/22, 21:00:25 »
Bedankt voor de tip, ik denk dat ik hearbeat dan maar via de switch laat lopen. Zoals ik het zie gebeurt in beide gevallen hetzelfde.

1. switch: als hij geen heartbeat kan versturen via de switch dan ziet hij, er is iets mis en wordt failover ingeschakeld.

2. ping: als hij niet naar de buitenhost kan pingen, wordt failover ingeschakeld. al is de seriele verbinding dan actief, dus heeft niet echt veel zin. het enige voordeel zou dan dus zijn dat heatbeat wel ziet dat hij er is

Zo zie ik het dan.

Failover blijkt voor de rest wel goed te werken, alleen nog een beetje moeite met 2 samba server die windows users moeten autenticeren tegen Active Directory. Voor de failover gaat alles goed, maar erna dan krijg hij kuren. Windows kan dan, of helemaal geen toegang tot de server krijgen, of vraagt om een wachtwoord voor de share.

De samba wil ik via de parameter "netbios name = FILESERVER" over 1 netbios naam shares delen. als de ene server down is, zouden shares dan via de andere server onder dezelfde samba netbios naam bezocht moeten kunnen worden.

naja, hier ben ik gewoon nog een beetje mee aan het spelen, kijken of het lukt, of zelf mogelijk is.

Alvast bedankt voor de goede hulp en advies, en hoop dan je in de toekomst andere nog meer kan bieden,

Groetjes,
BadBoy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/04/22, 21:35:54 door BadBoy4Live »


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/29, 17:44:55 »
Wat wil je er precies nog meer over weten :), ik heb zelf zoiets ook opgelost namelijk maar dan 8x failover. (kan niet met heartbeat trouwens, alles na 2 servers gaat dan gruwelijk mis) heb het zelf opgelost met keepalived..

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/29, 19:26:16 »
Bedankt voor uw reactie, ik zou hier idd meer over willen weten. Maar als ik deze "keepalived" moet gaan gebruiken, Moet ik Heartbeat dan verwijderen of kunnen ze beide functioneren.

Aan de website ervan te zien is het bijna precies hetzelfde als heartbeat, daarom deze vraag.

En nog iets dan, is er een goeie handleiding voor dit programma in combinatie met samba?

Hoop dat ik geholpen kan worden.

Groetjes
BadBoy4live

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/29, 19:44:33 »
Hoe het reageert op samba kan ik je helaas niet vertellen, ik gebruik dit zelf totaal niet in mijn omgeving :)

Keepalived doet niks anders dan IP adressen doorgeven aan de hand van een priority list, je geeft b.v de main server het getal 101, en dan back-up 1: 100, back-up 2: 99 en zo maar door.

Het enigste wat keepalived anders doet dan heartbeat, is er voor zorgen dat er wel meer dan 2 servers kunnen zijn. Voor de rest is het exact hetzelfde qua functionaliteit... je hoeft als je maar 2 servers hebt ook helemaal niet over te stappen :), als je straks toch meer servers er aan wil gaan hangen dan moet je inderdaad heartbeat verwijderen :). Probleem met heartbeat is dat ze allemaal proberen master te zijn op het moment dat de originele master weer online komt.. dan krijg je dus meerdere servers die als hoofd server willen gaan draaien en daar wordt je niet blij van ;).


Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/29, 19:57:00 »
Oke, Keepalived is dus precies hetzelfde als heartbeat, behalve dat Keepalived meerdere servers aan kan.

In mijn omgeving gebruik ik nu DRBD + Samba. Windows gebruikers hebben roaming profiles en die worden d.m.v DRBD van server naar server gekopieerd.

Nu heb ik 2 server naar in de toekomst kunnen er idd meer bijkomen. Zou u meer kunnen vertellen over hoe Keepalived werkt(resources, config files. En moet keepalived op 1 of op 2 servers geinstalleerd worden(denk 2)

Is er voor Keepalived a dedicated server nodig?

Moet deze lijst op beide hosts worden aangegeven?

Op de website zie ik dat dit programma specifiek is voor LVS. Moet ik dit dan ook gebruiken

En heeft u misschien evt een goede handleiding voor de basisstappen van dit programma.

Hoop dat uw me kunt helpen,

Groetjes,
Badboy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 20:20:29 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/29, 21:48:00 »
Zo lastig is het niet ;), je installeerd keepalived op ELKE server (apt-get install keepalived je kent het wel) je maakt een config file aan:

nano /etc/keepalived/keepalived.conflet op nieuw bestand!

In de handleiding op de site staan een paar goeie minimal config files.

Je kiest 1 virtueel IP adres aan die je als failover adres wil geven b.v: 192.168.101/24 (de /24 om het IPv4 te houden), en dit config file'tje zet je op ELKE server. Wel moet je even opletten dat je de priority laat aftellen, dus het hoogste getal op je main server, een lager getal op anders servers.. LVS hoeft niet gebruikt te worden ik doe daar zelf verder niks mee. Je kan ook start en stop scripts mee geven en dat soort dingen.. dat zijn dan gewoon .sh (bash) scriptjes!

Als je wilt kan ik wel een standaard klein config file'tje voor je posten als voorbeeldje. Denk dat je dan al ver genoeg komt.. ik hoor wel of daar behoefte aan is :)!

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/29, 22:29:26 »
hey, bedankt voor de info.  Ik som het ff op.

2 servers beide Keepalived installeren en dezelfde config behalve de priority.

en als ik het goed met zou je keepalived dan kunnen starten via sudo /etc/init.c/keepalived start
Ook kan je script meegeven die worden gestart wanneer de andere host down gaat.(corrigeer met als ik het fout heb).

Dat standaard scriptje zou ik graag wel eens willen zien ja. Ik ga ook een beetje op hun site kijken of ik er nog iets van kan gebruiken.

nu nog 1 ding, bij heartbeat ben ik gewend dat er 3 config files zijn: haresources, ha.cf en authkeys, ik neem aan dat het bij keepalive anders is, worden deze dingen allemaal in keepalive.conf aangegeven of zijn er nog andere bestanden nodig.

ik ga dit ff op Virtualbox testen, kijken hoe het werkt. Doe ik ff na koninginnendag :P

Naja, alvast zeer bedankt voor de gegeven informatie :D en nog een fijne koninginnendag

Groetjes
Badboy4live

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/29, 23:37:37 »
Het is 1 config file, dat maakt het ook zo heerlijk simpel ;).

Nog even concreet dus:

1. sudo apt-get install keepalived2. sudo nano /etc/keepalived/keepalived.conf3. Plak hier onderstaand config bestand in:
vrrp_instance VI_1 {
        interface eth0
        state MASTER
        virtual_router_id 51
        priority 101                    # 101 on master, 100 on backup
        virtual_ipaddress {
            192.168.0.99
    notify_master "/root/scripts/start.sh MASTER"
   notify_backup "/root/scripts/stop.sh BACKUP"
}

Let op: Laat wel de state bij alles hetzelfde, elke server is "MASTER"
Dit is voor de master, op de slave verander je priority naar 100,99,98 enz.
Vul bij Virtual ipaddress het gewenste failover address in.

4. start keepalived: /etc/init.d/keepalived start (Doe dit op elke machine)

5. doe ter controlle op elke machine even: ip addr sh eth0
6. Als het goed is heeft de master een IP adres erbij gekregen, en de slaves niet.

7. Trek wat stekkers eruit, en doe op de kast met stekker met de hoogste priority nog een keer ip addr sh eth0 en je ziet dat daar nu de failover IP bij gekomen is ;)

Zo, dat is hem! Duidelijker kan ik hem niet maken voor je haha.. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. In deze opstelling gebruik ik hem, en werkt hij erg goed, ik gebruik zelf hier dus eth0 als netwerk kaart, als je een andere gebruikt even de config file + check commando aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 23:48:06 door ex »

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/29, 23:58:17 »
U bent geweldig, ik zal het zo snel mogelijk proberen en raporteer dan hoe het ermee gaat.

Groetjes en veel geluk morgen,
BadBoy4Live

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/30, 00:05:50 »
Veel succes, moet niet al te lang duren om het op te zetten! Als er vragen zijn lees ik het wel in dit topic, ik hou hem even in de gaten.

Jij ook veel plezier!