Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?  (gelezen 1881 keer)

Offline HP

  • Lid
Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Gepost op: 2008/08/10, 18:56:27 »
Op een Asus-systeem eens OpenSuse 11 geinstalleerd: geen netwerk, dus geen internet - de lichtjes achterop de netwerkkaart brandden niet. Het hulpprogramma van suse vond dat de firmware ofzoiets niet goed was en nog een hele rits van andere vage foutmeldingen betreffende andere hardware. Toen Ubuntu 8.04 geinstalleerd. Zowel liveCD als installatie werkt alles prima: lichtjes branden achterop op netwerkkaart, internet werkt.

Toen systeem aangezet op andere plek, (ander adsl modem?) weer geen internet. En weer geen lichtjes. Wat kan hier mis zijn? Het lijkt me haast wel een hardwareprobleem, maar dat firmware verhaal lijkt me uitgesloten, ik heb eerlijk gezegd nog nooit problemen gehad met netwerkkaarten zolang het niet gaat om draadloos (want dan is niet functioneren eerder regel dan uitzondering ;-) )
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/14, 12:25:49 »
Eenmaal andermaal........... kan het misschien aan het modem liggen? Kan een adsl-modem bepalen of lichtjes achterop een netwerkkaart branden of niet?
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/14, 12:29:01 »
Het gaat dus om het netwerk via een draadje?
En in Ubuntu werkt het wel, maar in Suse niet?
Wat voor netwerkkaart is het? En welke foutmelding zie je in Suse?

Offline HP

  • Lid
Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/14, 14:48:43 »
Citaat van: Johanvd
Het gaat dus om het netwerk via een draadje?
En in Ubuntu werkt het wel, maar in Suse niet?
Wat voor netwerkkaart is het? En welke foutmelding zie je in Suse?
Yep, netwerk via een draadje.
In Ubuntu 8.04 werkte het wel bij mij thuis, maar werkte het niet met OpenSuse 11.
Bij degene waar de pc naartoe is gegaan, werkt het met Ubuntu niet. Dat vind ik vreemd: het kan m.i. alleen nog aan het adsl-modem liggen dan. Het gaat dus niet om draadloos! ik herhaal: *het gaat niet om draadloos!*

(excuus voor mijn onduidelijke posts hiervoor)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/14, 14:59:45 »
Als het bij jou wel werkt, dan is de pc in ieder geval in orde (of hij moet bij het verplaatsen kapot gegaan zijn ;) )
Waar het dan aan zou kunnen liggen:
Netwerkkabel wel ingeplugd? :P
Kabelbreuk? Controleer met een andere computer, of neem een andere kabel.
Staat de ADSL modem/router/switch wel aan?

Gebruik je DHCP of handmatige instellingen? Als er geen DHCP server is krijg je geen verbinding. Dit zou in het adsl modem ingesteld moeten worden.

Het is verder vrij lastig om te voorspellen wat er aan de hand is met zo weinig informatie.

Offline jaapol

  • Lid
Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/19, 09:59:22 »
Ik werk met Hardy Heron op een desktop.
Mijn draadloze netwerkkaart wordt niet herkend door Ubuntu, trouwens evenmin door SUSE 10.3

Hij wordt wel (op dezlfde machine) herkend door Fedora 9. Met Fedora 9 heb ik geen moeite om draadloos het internet op te komen.

Ligt dat aan de kaart of aan de dsitributie?
Wie weet het?

Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/19, 10:30:51 »
Citaat van: jaapol
Ik werk met Hardy Heron op een desktop.
Mijn draadloze netwerkkaart wordt niet herkend door Ubuntu, trouwens evenmin door SUSE 10.3

Hij wordt wel (op dezlfde machine) herkend door Fedora 9. Met Fedora 9 heb ik geen moeite om draadloos het internet op te komen.

Ligt dat aan de kaart of aan de dsitributie?
Wie weet het?
Probeer in het vervolg een nieuwe draad te openen als uw vraag niet echt iets met het origineel te maken heeft. Dat houd het overzichtelijker.


Zeg eens wat voor draadloos kaartje in uw pc zit.
Het kan goed zijn dat hij wel door fedora 9 herkent word en niet door Ubuntu 8.04 en OpenSUSE 10.3 omdat de laatste Fedora een nieuwere kernel gebruikt en daar dus misschien wel de drivers inzitten.

Wat zou ge kunnen doen:
Download en installeer de laatste nieuwe SUSE (ze zitten aan 11.0).
Wacht tot in oktober als de nieuwe Ubuntu uitkomt.


Maar dit is eigenlijk wat gokken, wie weet moet er gewoon nog iets ingesteld worden. Dus graag het model van kaartje.

steff

  • Gast
Wel internet, geen internet, Suse, Ubuntu. Netwerkkaart?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/20, 15:38:46 »
ik denk zelf dat het ee kabelbreuk is aangezien je lampjes gaan branden als er een physical link is, net als bij cisco switches

als hij de ene keer wel over ethernet kon communiceren en op een ander kabeltje niet lijkt me sterk.

check zoals de rest ook zegt de dhcp/ip settings